Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 oven sulkeutuminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jupasa
    Bimmer Rookie
    • Oct 2005
    • 98
    • Turku

    #16
    Oven sulkeutumisääneen vaikuttaa muuten yllättävästi sekin, että pitää jonkun muun oven ikkunaa hieman rakosella tai ovea auki.
    ex BMW 525iA touring -04 (E39)

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      #17
      Originally posted by jupasa View Post
      Oven sulkeutumisääneen vaikuttaa muuten yllättävästi sekin, että pitää jonkun muun oven ikkunaa hieman rakosella tai ovea auki.
      Minulla on ongelmana se, ettei etuovet mene kunnolla kiinni ellei niitä paiskaa vähän kovempaa. Jos oven vetää kevysti kiinni, niin se menee vaan siihen lukon 1. pykälään. Sitten jos on vaikkapa takaovi auki, niin etuovet menee herkemmin kiinni.

      Ongelmahan johtuu ilmanpaineesta ja paheni selvästi kun uusin etuovien tiivisteet. Mutta miten tuo sitten korjataan? Lukon vastakappaleen säätö ei taida auttaa? Siihenkin olisi BMW:llä "työkalu" mutta eipä sitä taida saada mistään tilattua, ainakaan merkkiliikkeen varaosamyyjä ei sitä osaa tilata.

      Takakontissa olevat ilmaläpät kyllä toimii ja niistä kuuluu läpsäys/avautumisen ääni kun oven sulkee. Toisaalta takaovet menee kuitenkin tosi hyvin kiinni, niihin en ole vaihtanut tiivisteitä.
      E39 528iA

      Comment

      • jupasa
        Bimmer Rookie
        • Oct 2005
        • 98
        • Turku

        #18
        Originally posted by TJJ View Post
        Minulla on ongelmana se, ettei etuovet mene kunnolla kiinni ellei niitä paiskaa vähän kovempaa. Jos oven vetää kevysti kiinni, niin se menee vaan siihen lukon 1. pykälään. Sitten jos on vaikkapa takaovi auki, niin etuovet menee herkemmin kiinni.

        Ongelmahan johtuu ilmanpaineesta ja paheni selvästi kun uusin etuovien tiivisteet. Mutta miten tuo sitten korjataan? Lukon vastakappaleen säätö ei taida auttaa? Siihenkin olisi BMW:llä "työkalu" mutta eipä sitä taida saada mistään tilattua, ainakaan merkkiliikkeen varaosamyyjä ei sitä osaa tilata.

        Takakontissa olevat ilmaläpät kyllä toimii ja niistä kuuluu läpsäys/avautumisen ääni kun oven sulkee. Toisaalta takaovet menee kuitenkin tosi hyvin kiinni, niihin en ole vaihtanut tiivisteitä.

        Minä ainakin olen säätänyt lukon vastakappaletta. Ihan suht tavallinen ruuvimeisseliin kiinnitettävä tähtipää -vaimikäsenniminytonkaan- siihen sopii. Siis säädetään sitä osaa, joka on kiinni auton rungossa. Sitä kun säätää ulospäin, niin ovi menee paljon helpommin kiinni. Tosin BMW:ssä oven ei mielestäni kuulukaan ihan puhaltamalla kiinni mennä.
        ex BMW 525iA touring -04 (E39)

        Comment

        • Alfredson
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2007
          • 463
          • Uusimaa

          #19
          Originally posted by jupasa View Post
          Minä ainakin olen säätänyt lukon vastakappaletta. Ihan suht tavallinen ruuvimeisseliin kiinnitettävä tähtipää -vaimikäsenniminytonkaan- siihen sopii. Siis säädetään sitä osaa, joka on kiinni auton rungossa. Sitä kun säätää ulospäin, niin ovi menee paljon helpommin kiinni. Tosin BMW:ssä oven ei mielestäni kuulukaan ihan puhaltamalla kiinni mennä.
          Omassa autossani, eli -96 E39 menee ovet todella kevyesti kiinni. Monesti kun hyppään autosta pois niin olen oppinut avaaman oven silleen että se lähtee takaisin päin ja ovi sulkeutuu itsestään kiinni Kaveri katseli kun laitoin omasta ovet kiinni että meneepä kevyesti, hänellä on -01 vuoden E39 ja sanoi ettei todellakaan noin kevyesti mene. Muistaakseni faceliftin ovet tuntuivat vielä hieman raskaammilta kuin omat. Airbagit?

          Meinaa muuten purskahtaa nauruun kun on omaan tottunut ja sitten avaa jonkun S40 volvon tai Primeran etuoven.
          Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!

          Comment

          • Flamey
            Bimmer Rookie
            • Jan 2008
            • 69
            • Vaasa

            #20
            Originally posted by herja View Post
            Mulla oli 470tkm ajetussa e34:ssä niin tiukat kuuloset takaovet, että mikään ei voi olla enää napakampi. Nykyinen e39 on suorastaan karsea metelöimään oven sulkiessa niihin verratuna. Välillä oli pakko sulkea ne ovet useampaan otteeseen kun se vaan oli NIIN hienoa.
            Omassa E39 ei etuovien soundi ole tosiaan erityisen vakuuttava. Kun puhutaan kunnon sulkeutumisäänestä niin täytyy mainita isännän entinen M-B W123 -85 240D. Ovi painoi ainakin sata kiloa ja se oli kuin kassaholvin olisi pamauttanut kiinni kun oven sulki. Ei oo sen jälkeen nykyajan "tumps" äänet oikein vakuuttanu
            \\ -98 E39 528iA //

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              #21
              Originally posted by jupasa View Post
              Minä ainakin olen säätänyt lukon vastakappaletta. Ihan suht tavallinen ruuvimeisseliin kiinnitettävä tähtipää -vaimikäsenniminytonkaan- siihen sopii. Siis säädetään sitä osaa, joka on kiinni auton rungossa. Sitä kun säätää ulospäin, niin ovi menee paljon helpommin kiinni. Tosin BMW:ssä oven ei mielestäni kuulukaan ihan puhaltamalla kiinni mennä.
              Tarkoitinkin, että BMW:llä on sellainen muoviosa joka laitetaan oven lukko-osaan, vastakappale löysätään ja sitten laitetaan ovi kiinni jolloin vastakappaleen pitäisi asettua juuri oikeaan kohtaa. Siis pystysuunnassa ja kaltevuudessa. Sellainen "työkalu" siis pitäisi saada.

              En tiedä onko vastakappaleen säätö oikea tapa kun ovi kuitenkin menee ihan hyvin kiinni jos toinen ovi on auki. Pitääpä testailla.
              E39 528iA

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                #22
                Originally posted by Flamey View Post
                Omassa E39 ei etuovien soundi ole tosiaan erityisen vakuuttava. Kun puhutaan kunnon sulkeutumisäänestä niin täytyy mainita isännän entinen M-B W123 -85 240D. Ovi painoi ainakin sata kiloa ja se oli kuin kassaholvin olisi pamauttanut kiinni kun oven sulki. Ei oo sen jälkeen nykyajan "tumps" äänet oikein vakuuttanu
                Ehkäpä nuo etuovet pitäisi vaimentaa vaikkapa Dynamatilla (harkitsen tuota ihan oikeastikin). Kokeilepa koputtaa ovesta sitä kylkilistan alla olevaa peltiä, ei ole kovin vakuuttava tuo peltiämpäri-soundi... Vaimennusmatto taisi loppua kesken, listan yläpuoli kuitenkin on vaimennettu.
                E39 528iA

                Comment

                • _Dexi
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2006
                  • 769
                  • Vihti

                  #23
                  Mulla oli sekä 540 että M5 E39:issä molemmissa sellainen "rämähdys" jostain keulan suunnalta auton alta ehkäpä, kun kuskin oven löi kiinni. Kummastakaan en koskaan keksiny mikä sen äänen teki, joku lokarissa tai ovessa mikä pääsee löystymään.

                  Vahva veikkaus jäi peiliin, mielestäni kun peili oli pystyssä pesuasennossa niin ääntä ei kuulunutkaan.

                  Nykysessä E60 pitää sitten kattoluukku pienen "bling" äänen joskus kun oven sulkee - kaikenmoisia häiriötekijöitä sitä pienistä asioista keksiikin
                  **********
                  & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


                  (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
                  (ex. E90 320Si M-Tech '07)
                  (ex. E60 530Da '04)
                  (ex. E39 M5 Facelift '99)
                  (ex. E39 540i '98)
                  *

                  Comment

                  • Rockwell
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 1713
                    • Helsinki

                    #24
                    Nostellaan vanhaa topicia.

                    Onko jotain muuta tapaa säätää ovea kuin lukon vastakappale? Kuskin ovi ei ole ihan linjassa takaoveen nähden ja "kolahtelee" töyssyissä. Ajattelin aluksi että vastakappaletta pitää säätää sisemmäksi mutta se olikin kuitenkin sisempänä kun oikealla puolella.

                    Vai tulisiko ääntely B-pilarin sisältä?

                    Jollain on joskus jäänyt turvavyön solki oven väliin jos sillä on merkitystä. Näyttää olevan aika yleistä kun katselee myynnissä olevia ovipahveja.
                    BMW F31 330d M-Sport -13
                    ex. BMW F21 116i -13
                    ex. BMW 540i(g) Touring -01
                    ex. ALPINA B10 Bi-Turbo -92 #430
                    ex. BMW 316g -99
                    ex. BMW M5 Touring -92
                    ex. BMW 535i -91
                    ex. BMW M5 -91
                    ex. BMW 325i Touring -90

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      #25
                      Originally posted by Rockwell View Post
                      Onko jotain muuta tapaa säätää ovea kuin lukon vastakappale? Kuskin ovi ei ole ihan linjassa takaoveen nähden ja "kolahtelee" töyssyissä. Ajattelin aluksi että vastakappaletta pitää säätää sisemmäksi mutta se olikin kuitenkin sisempänä kun oikealla puolella.
                      Oletko jo kokeillut laittaa 1-2 kierrosta eristysnauhaa siihen vastakappaleen pyöreän osan ympärille?

                      Tietty jos ovi on notkahtanut alaspäin, niin sitten on muutakin vikaa. Ovatko saranat kuluneet? Jos nostaa ovea, huomaako saranoissa väljää? Vai onko auton ovi otettu joskus irti ja säädetty väärin? Säätämiseen löytyy TIS:istä aika tarkat ohjeet (joita korjaamo tuskin on noudattanut).
                      E39 528iA

                      Comment

                      • Rockwell
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 1713
                        • Helsinki

                        #26
                        Täytyykin kokeilla. Se ei kuitenkaan auta siihen että ovi jää liian ulos.

                        Ovi ei kuitenkaan roiku ja se menee hyvin kiinni. Aukeaa liiankin helposti ja pykällykset lähes puuttuvat.

                        Voi olla että kaikki ovet olisi vaihdettu koska ne eivät ole ruosteessa.
                        Alustanumerolla löytyy useitakin huoltoja ja viimeisimmässä ei ole ruksia kohdalla warranty eikä muuallakaan.

                        Häiritsee kaikki ylimääräiset äänet kun kompostissa ei kuulu mitään vaikka siinä on jäykkä alusta.
                        BMW F31 330d M-Sport -13
                        ex. BMW F21 116i -13
                        ex. BMW 540i(g) Touring -01
                        ex. ALPINA B10 Bi-Turbo -92 #430
                        ex. BMW 316g -99
                        ex. BMW M5 Touring -92
                        ex. BMW 535i -91
                        ex. BMW M5 -91
                        ex. BMW 325i Touring -90

                        Comment

                        • Cell
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2004
                          • 7037
                          • Uusikaupunki

                          #27
                          Onko kuskin ovi ulkona takareunasta vai apparin ovi etureunasta sisällä? Löysyyteen auttaa ovitiivisteen vaihto jos linjaus on oikea, on taas melkosen tiukka
                          325i -08
                          i3 REx -17
                          M5 -98 Imolarot
                          535i -90 N/A project (maatumassa)

                          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                          Comment

                          • Rockwell
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 1713
                            • Helsinki

                            #28
                            Apparin ovi on ihan linjassa. Kuskin ovessa on selvä pykälä suhteessa takaoveen.
                            Vai tarkoitatko vasenta takaoven etureunaa?

                            Kävin ottamassa pimeässä kuvia ja tutkimassa tarkemmin sovituksia. Huomasin että vasemman takaoven takareuna jää myös aavistuksen ulos. Eli kun sen lukon vastakappaletta säätää sisemmäksi niin toivottavasti etureuna on sitten linjassa etuoven takareunan kanssa
                            Ilmeisesti toi on vedetty katon kautta ympäri tai muuta vastaavaa kun oikean takaoven lukon vastakappale ei ole korissa olevan merkin kohdalla vaikka oikean puolen ovet istuvat hyvin.

                            Vasemman etuoven takareuna
                            Oikean etuoven takareuna
                            Vasemman takaoven lukon vastakappaleen väli
                            Oikean takaoven lukon vastakappaleen väli
                            Vasemman takaoven lukon vastakappale
                            Oikean takaoven lukon vastakappale

                            Kolahteluun täytyy kokeilla ensin teippiä ja jos se auttaa niin ostaa sitten uusi vastakappale.
                            Last edited by Rockwell; 11-05-2012, 00:16.
                            BMW F31 330d M-Sport -13
                            ex. BMW F21 116i -13
                            ex. BMW 540i(g) Touring -01
                            ex. ALPINA B10 Bi-Turbo -92 #430
                            ex. BMW 316g -99
                            ex. BMW M5 Touring -92
                            ex. BMW 535i -91
                            ex. BMW M5 -91
                            ex. BMW 325i Touring -90

                            Comment

                            • mijuko
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2010
                              • 951
                              • ۩□□۩

                              #29
                              Ikivanha topic, mut kirjoitan kuitenkin
                              Kun kuskinoven sulkee ikkuna avoinna kuuluu lasista rämähdys, kokeile avoimen ikkunan yläreunasta heiluttaa lasia auton suuntaisesti, jos se heiluu on todennäköisesti lasin toinen kiinnike löystynyt ja kumityyny pudonnut välistä, joka aiheuttaa metallia vasten rämähdyksen ovea sulkiessa...Helppo korjata!
                              Ovipahvi irti ja vaikka kiilaa sen oviaukkoon niin ei tarvitse edes piuhoja irroittaa.
                              Kosteussulku muovia raottaa alareunasta n10cm ja laskee ikkunan niin alas että, kiinnikkeet näkyy.
                              Lasin molemminpuolin on kiinnikkeissä kumityynyt ja omastani oli yksi pudonnut oven sisään ja hetken pähkäiltyäni tajusin mistä se on peräisin.
                              Kiinnikkeen varovainen löysäys ja sain kumin takaisin lasin ja kiinnikkeen väliin, lasin taakse.
                              Ei rämise enää
                              Last edited by mijuko; 13-08-2017, 19:29.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎