Oven sulkeutumisääneen vaikuttaa muuten yllättävästi sekin, että pitää jonkun muun oven ikkunaa hieman rakosella tai ovea auki.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39 oven sulkeutuminen
Collapse
X
-
Originally posted by jupasa View PostOven sulkeutumisääneen vaikuttaa muuten yllättävästi sekin, että pitää jonkun muun oven ikkunaa hieman rakosella tai ovea auki.
Ongelmahan johtuu ilmanpaineesta ja paheni selvästi kun uusin etuovien tiivisteet. Mutta miten tuo sitten korjataan? Lukon vastakappaleen säätö ei taida auttaa? Siihenkin olisi BMW:llä "työkalu" mutta eipä sitä taida saada mistään tilattua, ainakaan merkkiliikkeen varaosamyyjä ei sitä osaa tilata.
Takakontissa olevat ilmaläpät kyllä toimii ja niistä kuuluu läpsäys/avautumisen ääni kun oven sulkee. Toisaalta takaovet menee kuitenkin tosi hyvin kiinni, niihin en ole vaihtanut tiivisteitä.
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostMinulla on ongelmana se, ettei etuovet mene kunnolla kiinni ellei niitä paiskaa vähän kovempaa. Jos oven vetää kevysti kiinni, niin se menee vaan siihen lukon 1. pykälään. Sitten jos on vaikkapa takaovi auki, niin etuovet menee herkemmin kiinni.
Ongelmahan johtuu ilmanpaineesta ja paheni selvästi kun uusin etuovien tiivisteet. Mutta miten tuo sitten korjataan? Lukon vastakappaleen säätö ei taida auttaa? Siihenkin olisi BMW:llä "työkalu" mutta eipä sitä taida saada mistään tilattua, ainakaan merkkiliikkeen varaosamyyjä ei sitä osaa tilata.
Takakontissa olevat ilmaläpät kyllä toimii ja niistä kuuluu läpsäys/avautumisen ääni kun oven sulkee. Toisaalta takaovet menee kuitenkin tosi hyvin kiinni, niihin en ole vaihtanut tiivisteitä.
Minä ainakin olen säätänyt lukon vastakappaletta. Ihan suht tavallinen ruuvimeisseliin kiinnitettävä tähtipää -vaimikäsenniminytonkaan- siihen sopii. Siis säädetään sitä osaa, joka on kiinni auton rungossa. Sitä kun säätää ulospäin, niin ovi menee paljon helpommin kiinni. Tosin BMW:ssä oven ei mielestäni kuulukaan ihan puhaltamalla kiinni mennä.ex BMW 525iA touring -04 (E39)
Comment
-
-
Originally posted by jupasa View PostMinä ainakin olen säätänyt lukon vastakappaletta. Ihan suht tavallinen ruuvimeisseliin kiinnitettävä tähtipää -vaimikäsenniminytonkaan- siihen sopii. Siis säädetään sitä osaa, joka on kiinni auton rungossa. Sitä kun säätää ulospäin, niin ovi menee paljon helpommin kiinni. Tosin BMW:ssä oven ei mielestäni kuulukaan ihan puhaltamalla kiinni mennä.
Meinaa muuten purskahtaa nauruun kun on omaan tottunut ja sitten avaa jonkun S40 volvon tai Primeran etuoven.Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!
Comment
-
-
Originally posted by herja View PostMulla oli 470tkm ajetussa e34:ssä niin tiukat kuuloset takaovet, että mikään ei voi olla enää napakampi. Nykyinen e39 on suorastaan karsea metelöimään oven sulkiessa niihin verratuna. Välillä oli pakko sulkea ne ovet useampaan otteeseen kun se vaan oli NIIN hienoa.\\ -98 E39 528iA //
Comment
-
-
Originally posted by jupasa View PostMinä ainakin olen säätänyt lukon vastakappaletta. Ihan suht tavallinen ruuvimeisseliin kiinnitettävä tähtipää -vaimikäsenniminytonkaan- siihen sopii. Siis säädetään sitä osaa, joka on kiinni auton rungossa. Sitä kun säätää ulospäin, niin ovi menee paljon helpommin kiinni. Tosin BMW:ssä oven ei mielestäni kuulukaan ihan puhaltamalla kiinni mennä.
En tiedä onko vastakappaleen säätö oikea tapa kun ovi kuitenkin menee ihan hyvin kiinni jos toinen ovi on auki. Pitääpä testailla.
Comment
-
-
Originally posted by Flamey View PostOmassa E39 ei etuovien soundi ole tosiaan erityisen vakuuttava. Kun puhutaan kunnon sulkeutumisäänestä niin täytyy mainita isännän entinen M-B W123 -85 240D. Ovi painoi ainakin sata kiloa ja se oli kuin kassaholvin olisi pamauttanut kiinni kun oven sulki. Ei oo sen jälkeen nykyajan "tumps" äänet oikein vakuuttanu
Comment
-
-
Mulla oli sekä 540 että M5 E39:issä molemmissa sellainen "rämähdys" jostain keulan suunnalta auton alta ehkäpä, kun kuskin oven löi kiinni. Kummastakaan en koskaan keksiny mikä sen äänen teki, joku lokarissa tai ovessa mikä pääsee löystymään.
Vahva veikkaus jäi peiliin, mielestäni kun peili oli pystyssä pesuasennossa niin ääntä ei kuulunutkaan.
Nykysessä E60 pitää sitten kattoluukku pienen "bling" äänen joskus kun oven sulkee - kaikenmoisia häiriötekijöitä sitä pienistä asioista keksiikin**********
& E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06
(*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
(ex. E90 320Si M-Tech '07)
(ex. E60 530Da '04)
(ex. E39 M5 Facelift '99)
(ex. E39 540i '98)
*
Comment
-
-
Nostellaan vanhaa topicia.
Onko jotain muuta tapaa säätää ovea kuin lukon vastakappale? Kuskin ovi ei ole ihan linjassa takaoveen nähden ja "kolahtelee" töyssyissä. Ajattelin aluksi että vastakappaletta pitää säätää sisemmäksi mutta se olikin kuitenkin sisempänä kun oikealla puolella.
Vai tulisiko ääntely B-pilarin sisältä?
Jollain on joskus jäänyt turvavyön solki oven väliin jos sillä on merkitystä. Näyttää olevan aika yleistä kun katselee myynnissä olevia ovipahveja.BMW F31 330d M-Sport -13
ex. BMW F21 116i -13
ex. BMW 540i(g) Touring -01
ex. ALPINA B10 Bi-Turbo -92 #430
ex. BMW 316g -99
ex. BMW M5 Touring -92
ex. BMW 535i -91
ex. BMW M5 -91
ex. BMW 325i Touring -90
Comment
-
-
Originally posted by Rockwell View PostOnko jotain muuta tapaa säätää ovea kuin lukon vastakappale? Kuskin ovi ei ole ihan linjassa takaoveen nähden ja "kolahtelee" töyssyissä. Ajattelin aluksi että vastakappaletta pitää säätää sisemmäksi mutta se olikin kuitenkin sisempänä kun oikealla puolella.
Tietty jos ovi on notkahtanut alaspäin, niin sitten on muutakin vikaa. Ovatko saranat kuluneet? Jos nostaa ovea, huomaako saranoissa väljää? Vai onko auton ovi otettu joskus irti ja säädetty väärin? Säätämiseen löytyy TIS:istä aika tarkat ohjeet (joita korjaamo tuskin on noudattanut).
Comment
-
-
Täytyykin kokeilla. Se ei kuitenkaan auta siihen että ovi jää liian ulos.
Ovi ei kuitenkaan roiku ja se menee hyvin kiinni. Aukeaa liiankin helposti ja pykällykset lähes puuttuvat.
Voi olla että kaikki ovet olisi vaihdettu koska ne eivät ole ruosteessa.
Alustanumerolla löytyy useitakin huoltoja ja viimeisimmässä ei ole ruksia kohdalla warranty eikä muuallakaan.
Häiritsee kaikki ylimääräiset äänet kun kompostissa ei kuulu mitään vaikka siinä on jäykkä alusta.BMW F31 330d M-Sport -13
ex. BMW F21 116i -13
ex. BMW 540i(g) Touring -01
ex. ALPINA B10 Bi-Turbo -92 #430
ex. BMW 316g -99
ex. BMW M5 Touring -92
ex. BMW 535i -91
ex. BMW M5 -91
ex. BMW 325i Touring -90
Comment
-
-
Onko kuskin ovi ulkona takareunasta vai apparin ovi etureunasta sisällä? Löysyyteen auttaa ovitiivisteen vaihto jos linjaus on oikea, on taas melkosen tiukka325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Apparin ovi on ihan linjassa. Kuskin ovessa on selvä pykälä suhteessa takaoveen.
Vai tarkoitatko vasenta takaoven etureunaa?
Kävin ottamassa pimeässä kuvia ja tutkimassa tarkemmin sovituksia. Huomasin että vasemman takaoven takareuna jää myös aavistuksen ulos. Eli kun sen lukon vastakappaletta säätää sisemmäksi niin toivottavasti etureuna on sitten linjassa etuoven takareunan kanssa
Ilmeisesti toi on vedetty katon kautta ympäri tai muuta vastaavaa kun oikean takaoven lukon vastakappale ei ole korissa olevan merkin kohdalla vaikka oikean puolen ovet istuvat hyvin.
Vasemman etuoven takareuna
Oikean etuoven takareuna
Vasemman takaoven lukon vastakappaleen väli
Oikean takaoven lukon vastakappaleen väli
Vasemman takaoven lukon vastakappale
Oikean takaoven lukon vastakappale
Kolahteluun täytyy kokeilla ensin teippiä ja jos se auttaa niin ostaa sitten uusi vastakappale.Last edited by Rockwell; 11-05-2012, 00:16.BMW F31 330d M-Sport -13
ex. BMW F21 116i -13
ex. BMW 540i(g) Touring -01
ex. ALPINA B10 Bi-Turbo -92 #430
ex. BMW 316g -99
ex. BMW M5 Touring -92
ex. BMW 535i -91
ex. BMW M5 -91
ex. BMW 325i Touring -90
Comment
-
-
Ikivanha topic, mut kirjoitan kuitenkin
Kun kuskinoven sulkee ikkuna avoinna kuuluu lasista rämähdys, kokeile avoimen ikkunan yläreunasta heiluttaa lasia auton suuntaisesti, jos se heiluu on todennäköisesti lasin toinen kiinnike löystynyt ja kumityyny pudonnut välistä, joka aiheuttaa metallia vasten rämähdyksen ovea sulkiessa...Helppo korjata!
Ovipahvi irti ja vaikka kiilaa sen oviaukkoon niin ei tarvitse edes piuhoja irroittaa.
Kosteussulku muovia raottaa alareunasta n10cm ja laskee ikkunan niin alas että, kiinnikkeet näkyy.
Lasin molemminpuolin on kiinnikkeissä kumityynyt ja omastani oli yksi pudonnut oven sisään ja hetken pähkäiltyäni tajusin mistä se on peräisin.
Kiinnikkeen varovainen löysäys ja sain kumin takaisin lasin ja kiinnikkeen väliin, lasin taakse.
Ei rämise enää
Last edited by mijuko; 13-08-2017, 19:29.
Comment
-
Comment