Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530da -00 jarrutehostimen kalvo vuotaa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • quartzi
    Bimmer Rookie
    • Oct 2004
    • 43
    • Harjavalta

    E39 530da -00 jarrutehostimen kalvo vuotaa?

    Eli vaihdettii tosa kaveri kans etee jarrupalat, ja sen jälkee jarrupoljin menee pohjaan pikkuhiljaa. Nestettä ei vuoda mihkään eikä jarruihin ole mennyt ilmaa. Mahtaako sieltä olla mennyt tehostimen kalvo?
    Jollain kokemuksia? :think
    Ja tosiaan jarrupoljin menee pohjaan vain silloin kun auto on käynnissä!!!
    Last edited by quartzi; 01-03-2008, 18:38.
  • quartzi
    Bimmer Rookie
    • Oct 2004
    • 43
    • Harjavalta

    #2
    up

    up...

    Comment

    • Clavurion
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 9157
      • Oulu

      #3
      Eihän tehostimella voi olla tuohon ongelmaan mitään yhteyttä. Jos joku falskaisi, niin pääsylinterin tiiviste. Sekään ei passaa, jos kerran nesteitä ei häviä. Palojen vaihdon yhteydessä painettaessa satulan mäntä sisään, sieltä välistä saattaa livahtaa hieman ilmaa mukaan. Eli ennen enempiä arpomisia jarrujen ilmaus.
      E39 530dA -02 M-Sport
      E53 X5 3.0dA -06 Sport
      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

      Comment

      • quartzi
        Bimmer Rookie
        • Oct 2004
        • 43
        • Harjavalta

        #4
        Originally posted by Clavurion View Post
        Eihän tehostimella voi olla tuohon ongelmaan mitään yhteyttä. Jos joku falskaisi, niin pääsylinterin tiiviste. Sekään ei passaa, jos kerran nesteitä ei häviä. Palojen vaihdon yhteydessä painettaessa satulan mäntä sisään, sieltä välistä saattaa livahtaa hieman ilmaa mukaan. Eli ennen enempiä arpomisia jarrujen ilmaus.

        Jarruja ilmailtiin jo, mutta ei tuu ilmaa...pelkkää nestettä..
        Mutta eikö jos kerran poljin menee pohjaan pikkuhiljaa niin joku anna jostain periksi..vaikka pumppais jarruja niin silti se menee pohjaan eikä jäykisty niinkuin jos siellä olisi ilmaa.

        Comment

        • Clavurion
          BTCF Member
          • Feb 2005
          • 9157
          • Oulu

          #5
          Originally posted by quartzi View Post
          Jarruja ilmailtiin jo, mutta ei tuu ilmaa...pelkkää nestettä..
          Mutta eikö jos kerran poljin menee pohjaan pikkuhiljaa niin joku anna jostain periksi..vaikka pumppais jarruja niin silti se menee pohjaan eikä jäykisty niinkuin jos siellä olisi ilmaa.
          Jos ilmaus on tosiaan onnistuneesti tehty, jossain jarrulinjassa täytyy olla vuoto tai pääsylinteri falskaa.
          E39 530dA -02 M-Sport
          E53 X5 3.0dA -06 Sport
          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

          Comment

          • quartzi
            Bimmer Rookie
            • Oct 2004
            • 43
            • Harjavalta

            #6
            Originally posted by Clavurion View Post
            Jos ilmaus on tosiaan onnistuneesti tehty, jossain jarrulinjassa täytyy olla vuoto tai pääsylinteri falskaa.
            Mutta kumma kun nestettä ei kulu yhtään.

            Comment

            • quartzi
              Bimmer Rookie
              • Oct 2004
              • 43
              • Harjavalta

              #7
              ..

              ........

              Comment

              • Valkman
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2006
                • 712
                • Helsinki

                #8
                Sanotaanko, että niin monessa autossa on samaa havaittavissa... eikä kyse välttämättä ole viasta, mutta yleensä poljintaa saa oikeasti painaa, jos sen haluaa menemään pohjaan... Jos teillä taas menee kevyesti pohjaan JA lisäksi jarrut eivät pidä, silloin on jossain vikaa. Pääsylinteri suurin epäilys siinä tapauksessa.

                Comment

                • quartzi
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2004
                  • 43
                  • Harjavalta

                  #9
                  ......

                  Originally posted by Valkman View Post
                  Sanotaanko, että niin monessa autossa on samaa havaittavissa... eikä kyse välttämättä ole viasta, mutta yleensä poljintaa saa oikeasti painaa, jos sen haluaa menemään pohjaan... Jos teillä taas menee kevyesti pohjaan JA lisäksi jarrut eivät pidä, silloin on jossain vikaa. Pääsylinteri suurin epäilys siinä tapauksessa.


                  Jarrut pitää, mutta ei läheskään sillä tavalla kun ennen. Vähäkin tiukemmassa jarrutuksessa poljin uppoaa huolestuttavan syvälle. Paikallaan kun on niin sen saa ilman voimaa käyttäen pohjaan. Se niinkun menee pikkuhiljaa pohjaan ELI joku antaa periksi jostain. Ja nestettä ei kulu, ilmaa ei ole, joten mun mielestä ei voi olla muutakuin kalvossa vika. Jos olis pääjarrusylin kumit niin se päästäisi nestettä läpi, mutta kun ei...

                  Eikö kellään oo koskaa mistään autosta mennyt jarrusylinteriä joka osais kertoo onko vastaava vika?

                  Comment

                  • Cell
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 7037
                    • Uusikaupunki

                    #10
                    Pärrien pääsylintereitä kun joskus tullut purettua, niin niistä ainakin painepuolen tiivisteen vuoto pääsee palaamaan takaisin säiliöön. Männässä on päässä painepuolen tiiviste ja lähempänä poljinta o-rengas joka tiivistää painetiivisteen ohi päässeen osan. Mutta ei tietoa tuon rakenteesta.

                    Mites se rikkinäinen kalvo liittyisi polkimen alaspainumiseen? Kyllä siellä on mekaaninen yhteys, kalvo tehostaa, ei siirrä voimaa.
                    325i -08
                    i3 REx -17
                    M5 -98 Imolarot
                    535i -90 N/A project (maatumassa)

                    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                    Comment

                    • Masinol
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2003
                      • 988
                      • "Turku"

                      #11
                      Pääsylinteri voi hajota juuri näin eli neste ei karkaa vaikka tiiviste vuotaakin vaan neste pääsee takaisin säiliöön tiivisteen ohi.

                      Ja polkimen ei tosiaankaan kuulu mennä edes hiljalleen pohjaan asti, vaan kyseessä on aina silloin jokin vika.

                      Eli melko varmasti menee pääsylinteri tai ainakin tiivistesarja uusiksi.
                      Jos vaihtaa pelkästään tiivisteet kannattaa varmistaa että sylinteri on ehjä, ettei se revi niitä tiivisteitä samantien uudestaan.
                      Saab 99 -75 - Mazda 323 -88 - BMW 728 -78 E23 - BMW 316 -88 E30 - Opel Kadett D -87 - BMW 325i -88 E30 - BMW 325i -91 E36 - BMW 540iA -93 E34 - BMW 328i -95 E36 touring - BMW 528iA -96 E39 touring - BMW 735iA -97 E38 - Volvo S60 -01 - BMW 330dA -05 touring

                      Comment

                      • quartzi
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2004
                        • 43
                        • Harjavalta

                        #12
                        Originally posted by Masinol View Post
                        Pääsylinteri voi hajota juuri näin eli neste ei karkaa vaikka tiiviste vuotaakin vaan neste pääsee takaisin säiliöön tiivisteen ohi.

                        Ja polkimen ei tosiaankaan kuulu mennä edes hiljalleen pohjaan asti, vaan kyseessä on aina silloin jokin vika.

                        Eli melko varmasti menee pääsylinteri tai ainakin tiivistesarja uusiksi.
                        Jos vaihtaa pelkästään tiivisteet kannattaa varmistaa että sylinteri on ehjä, ettei se revi niitä tiivisteitä samantien uudestaan.

                        noniiin...tuleehan niitä järkeviäkin vikatiedotteita...
                        Kiitoksia.

                        Comment

                        • Clavurion
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 9157
                          • Oulu

                          #13
                          Originally posted by Masinol View Post
                          Pääsylinteri voi hajota juuri näin eli neste ei karkaa vaikka tiiviste vuotaakin vaan neste pääsee takaisin säiliöön tiivisteen ohi.

                          Eli melko varmasti menee pääsylinteri tai ainakin tiivistesarja uusiksi.
                          Jos vaihtaa pelkästään tiivisteet kannattaa varmistaa että sylinteri on ehjä, ettei se revi niitä tiivisteitä samantien uudestaan.
                          Jep!

                          Tuosta pääsylinterin toimintademonstraatiosta voi päätellä skenaariota. KLIK
                          Jos toisiomännän takaosan tiivistys falskaa, ensiöpiirin paineet karkaavat toisiopiirin säiliöön ja sieltä ylivuotokanavan kautta säiliön ensiöpuolelle.

                          E39:iin ei ainakaan originaalina saa erikseen tiivistesatsia, joten koko pääsylinteri vaihtoon.

                          Tuon teorian voisi todennäköisesti testatakin. Siinä jarrunestesäiliössä toisiopiiri (samassa kytkimen piiri) on ikään kuin pääsäiliön ympärillä. Kun korkin ja sen alla olevan suodattimen irrottaa, täyttöaukon yläreunasta löytyy kolo, joka toimii ylivuotokanavana säiliöiden välillä. Imetään molempien säiliöiden nestepinta minimirajalle, selvästi ylivuotorajan alapuolelle (siitä kolosta saa ujutettua ohuen letkun toisiosäiliön puolelle. Painetaan jarrua useita kertoja. Jos pääsylinterin piirien välinen tiiviste falskaa, ensiösäiliön pinta laskee ja toisiosäiliön pinta nousee tulvien lopulta ylivuodon kautta ensiösäiliöön.
                          E39 530dA -02 M-Sport
                          E53 X5 3.0dA -06 Sport
                          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                          Comment

                          • Havis
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 1838
                            • Kotona/Poissa

                            #14
                            Originally posted by quartzi View Post
                            Eli vaihdettii tosa kaveri kans etee jarrupalat, ja sen jälkee jarrupoljin menee pohjaan pikkuhiljaa. Nestettä ei vuoda mihkään eikä jarruihin ole mennyt ilmaa. Mahtaako sieltä olla mennyt tehostimen kalvo?
                            Jollain kokemuksia? :think
                            Ja tosiaan jarrupoljin menee pohjaan vain silloin kun auto on käynnissä!!!
                            Jos oireet alkoivat välittömästi palojen vaihdon jälkeen, niin kyllä 90% todennäköisyydellä ongelmaa kannattaa ettiä sieltä palojen suunnalta. Ei mee minun maalaisjärkeen, että just samaan aikaan tuommoisen perushuoltohomman kanssa hajois joku muu kohta jarruista, varsinkin kun ei se pääsylinteri ole ihan joka päivä särkyvä osa.

                            Ennemminkin tuntuisi siltä, että uudet palat eivät ole menneet kunnolla paikoilleen, vaan palojen ja jarrumännän välissä jokin antaa periksi.

                            Ettei joku niistä palojen takapuolella olevista jousista ole jäänyt jarrumännän ulkopuolelle, ja joustaa nyt aina siellä palan ja männän välissä jarrua painettaessa...
                            Last edited by Havis; 09-07-2010, 10:57.
                            "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                            E60 523iA -08

                            Comment

                            • quartzi
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2004
                              • 43
                              • Harjavalta

                              #15
                              Originally posted by Havis View Post
                              Jos oireet alkoivat välittömästi palojen vaihdon jälkeen, niin kyllä 90% todennäköisyydellä ongelmaa kannattaa ettiä sieltä palojen suunnalta. Ei mee minun maalaisjärkeen, että just samaan aikaan tuommoisen perushuoltohomman kanssa hajois joku muu kohta jarruista, varsinkin kun ei se pääsylinteri ole ihan joka päivä särkyvä osa.

                              Ennemminkin tuntuisi siltä, että uudet palat eivät ole menneet kunnolla paikoilleen, vaan palojen ja jarrumännän välissä jokin antaa periksi.

                              Ettei joku niistä palojen takapuolella olevista jousista ole jäänyt jarrumännän ulkopuolelle, ja joustaa nyt aina siellä palan ja männän välissä jarrua painettaessa...
                              Täytyypi ottaa jarrut uudestaan auki ja tarkasta...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎