Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Touring, takaluukun aukeamisongelma (mikrokytkin?)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jorkkoo
    Bimmer Rookie
    • Mar 2008
    • 89

    E39 Touring, takaluukun aukeamisongelma (mikrokytkin?)

    Elikkä minulla olisi tällainen ongelma: Takaluukku aukeaa kuskin oven vieressä olevasta avausnapista ja avaimesta, mutta ei takaluukun kahvasta.

    Sama ongelma on vaivannut ennenkin auton pesun jälkeen, mutta vika korjaantui kun kahvaa paineli muutaman kerran. Nyt tämäkään ei auttanut.

    Olen purkanut takaluukun verhoilun ja päässyt mikrokytkimeen käsiksi, eikä se ainakaan jumissa vaikuttanut olevan. Lähinnä minua askarruttaa miten voin tarkistaa yleismittarilla sen toiminnan ennen kuin tilaan uutta, sillä voihan se olla rikki vaikka ei jumissa olekkaan. Niin, ja miksi kyseisessä osassa on nelinapainen liitin vaikka käsittääkseni se vain avaa/sulkee virtapiirin? :think

    Jos joku osaa vastata tähän niin olisin todella kiitollinen. Myös muut ehdotukset vian korjaamisesksi ovat lämpimästi tervetulleita.
  • Clavurion
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2005
    • 9159
    • Oulu

    #2
    Mikrokytkimen nasta 3 (Vihr./Kelt.) tulee korimodulilta, kytkin maadoittaa linjan nastan 1 (ruskea) kautta. Liitin taitaa olla nelinapainen, mutta en minä ainakaan bongannut WDS:stä siihen kytkimelle, kuin nuo mainitut kaksi johtoa.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • Arnolds
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2005
      • 3310
      • Kajjjaani

      #3
      Lainataas tätä, E39 touring ja takaluukku myös moottorilla aukeeva. Teki stopin.
      Moottori kyllä pyörii kun avaimesta avaa tai luukun sulkija painikkeesta laittaa sen kiinni mutta luukku ei pelaa, elikkäs toimi. Pitää käsin avata ja sulkea.
      Mistähän tuota vikaa alkais etsimään ettei ihan summassa rupee purkamaan.
      F26 xDrive20d TwinPower

      EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

      Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

      Comment

      • Shadow-line
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2004
        • 245
        • Pirkanmaa

        #4
        Originally posted by Jorkkoo View Post
        Elikkä minulla olisi tällainen ongelma: Takaluukku aukeaa kuskin oven vieressä olevasta avausnapista ja avaimesta, mutta ei takaluukun kahvasta.

        Sama ongelma on vaivannut ennenkin auton pesun jälkeen, mutta vika korjaantui kun kahvaa paineli muutaman kerran. Nyt tämäkään ei auttanut.

        Olen purkanut takaluukun verhoilun ja päässyt mikrokytkimeen käsiksi, eikä se ainakaan jumissa vaikuttanut olevan. Lähinnä minua askarruttaa miten voin tarkistaa yleismittarilla sen toiminnan ennen kuin tilaan uutta, sillä voihan se olla rikki vaikka ei jumissa olekkaan. Niin, ja miksi kyseisessä osassa on nelinapainen liitin vaikka käsittääkseni se vain avaa/sulkee virtapiirin? :think

        Jos joku osaa vastata tähän niin olisin todella kiitollinen. Myös muut ehdotukset vian korjaamisesksi ovat lämpimästi tervetulleita.
        Eihän johto(ja) saranoiden kohdalla ole poikki, tai sit toi kahvakytkin ei vaan relaa. Siitähän kuuluu sellainen pieni "naksahdus", kun avaat/suljet sitä kytkintä. Semmonen muuten taitais löytyä multa käytettynä...

        Comment

        • Jorkkoo
          Bimmer Rookie
          • Mar 2008
          • 89

          #5
          Anteeksi tyhmyyteni, näyttäisi tulevan rekisterikilven valoille virta saman liittimen kautta, siksi siis neljä napaa

          Mutta voi prkele

          Mikrokytkin näyttäisi mittarilla katsoen toimivan eli pohjaan painettaessa vastus putoaa nollaan. Myös "naksahdus" kuuluu painettaessa. Silti mitään ei tapahdu. Mielenkiintoista että miten johto olisi voinut mennä poikki, koska viimeksi avasin takaluukun kahvasta vain hieman raolleen heittääkseni lumiharjan sisään koska takalasi näytti olevan jäätynyt kiinni. Silloin toimi OK, mutta sen jälkeen pesin auton ja ei toiminut enää.

          Ja ikäänkuin tässä ei olisi tarpeeksi, luukku alkasi yllättäen pitämään liikuteltaessa pirunmoista narinaa.

          Ehdotuksia?

          EDIT: Entä voisiko ongelma johtua korinohjauksesta? Missä se sijaitsee ja voiko sille tehdä mitään kotioloissa?
          Last edited by Jorkkoo; 01-03-2008, 16:38.

          Comment

          • Clavurion
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2005
            • 9159
            • Oulu

            #6
            Originally posted by Jorkkoo View Post
            Mikrokytkin näyttäisi mittarilla katsoen toimivan eli pohjaan painettaessa vastus putoaa nollaan. Myös "naksahdus" kuuluu painettaessa. Silti mitään ei tapahdu. Mielenkiintoista että miten johto olisi voinut mennä poikki, koska viimeksi avasin takaluukun kahvasta vain hieman raolleen heittääkseni lumiharjan sisään koska takalasi näytti olevan jäätynyt kiinni. Silloin toimi OK, mutta sen jälkeen pesin auton ja ei toiminut enää.

            Ehdotuksia?

            EDIT: Entä voisiko ongelma johtua korinohjauksesta? Missä se sijaitsee ja voiko sille tehdä mitään kotioloissa?
            Jos nyt kuitenkin seuraavaksi tarkistaisit luukulta lähtevän johtonipun. Puhki kuluneista läpivientijohdoista löytyy monta topikkia.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • Joker-1979
              Bimmer Rookie
              • Oct 2006
              • 75

              #7
              Sama ongelma mulla, eli luukku ei toimi kunnolla. Saranoiden nippujohdot on tarkistettu, mutta ne ovat ok..

              Epäilen jotenkin että tuo kahvassa oleva kytkin olisi sökö. Ei ole aina toiminut kunnolla, ja jos siihen nyt sitten tulee virta jotenkin sen kytkimen kautta, niin alkaa vika varmistua, koska yksi rek.valo on sammunut, enkä saa sitäkään enää toimimaan..

              What to do..?
              ---------------------------------
              sigpic
              Exä.. BMW 525 TDSA TOURING E39

              Comment

              • buksin-1
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2003
                • 4592
                • Keski-Pohjanmaa

                #8
                Tietääkseni touringiin ei sitä kytkintä erikseen saa, vaan pitää vaihtaa koko lista valoineen ja kytkimineen:think
                Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
                Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
                SISUSTAT modaukset

                Comment

                • jasse
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2003
                  • 473
                  • Salo , Finland

                  #9
                  Originally posted by 540iAV8 View Post
                  Lainataas tätä, E39 touring ja takaluukku myös moottorilla aukeeva. Teki stopin.
                  Moottori kyllä pyörii kun avaimesta avaa tai luukun sulkija painikkeesta laittaa sen kiinni mutta luukku ei pelaa, elikkäs toimi. Pitää käsin avata ja sulkea.
                  Mistähän tuota vikaa alkais etsimään ettei ihan summassa rupee purkamaan.
                  Jos sulla on tämä hydraulinen takaluukun avaus niin pura sen verran takaluukkua et löydät sieltä vararenkaan vierestä moottorin ja tsekkaa sieltä onko järjestelmässä tarpeeksi öljyä.
                  Kysele privalla lisäohjeita jos tarviit

                  Comment

                  • Clavurion
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2005
                    • 9159
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by Jorkkoo View Post
                    EDIT: Entä voisiko ongelma johtua korinohjauksesta? Missä se sijaitsee ja voiko sille tehdä mitään kotioloissa?
                    Laitetaan vielä jatkoa. Voihan sen kytkimelle tulevan linjan tarkistaa korimodulilta (A1), hanskalokeron takaa. Keskimmäisestä (3) liittimestä (X253), pin 10 (Harm./Kelt.) (Sorry olin tuon värin katsonut väärin aik. postaukseen). Maadoittuuko tuo pinni ja vain silloin, kun takaluukun kytkin on pohjassa.
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • Jorkkoo
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2008
                      • 89

                      #11
                      Ai saakeli, en muistanut mainita sen kummemmin mutta mulla on ihan manuaalinen takakontin avaus, eli vain lukitus on sähköinen.

                      Olen tässä illan mittaan purkanut perälootan kannen lähestulkoon niin pieniksi paloiksi kun sen saa, mutta ei vielä ole tärpännyt. Kaikki johdot näyttivät yhtäkkiä katsoen ehjiltä, mutta tutkin tarkemmin jahka ehdin. Oli muuten törkeä määrä kuraa kaikkien listojen alla, vaikka pesin auton huolellisesti ennen tutkimuksiin ryhtymistä. Ja kaikki johdot uivat samassa vellissä. Nyt ei kyllä tipu pisteitä Baijerin suuntaan

                      Pitänee koettaa tuota Clavurionin konstia pikapuoliin.

                      Amatöörinä ja "laiskana" ihmisenä täytyy kuitenkin kysyä että miten tähän mystiseen korimoduliin pääsee helpoiten käsiksi? Pitääkö purkia koko hansikaslokero vai onko se siellä jossain sulakkeiden takana? Help please, en viitsisi koko autoa purkaa moisen vian takia

                      Comment

                      • Clavurion
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2005
                        • 9159
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by Jorkkoo View Post
                        Amatöörinä ja "laiskana" ihmisenä täytyy kuitenkin kysyä että miten tähän mystiseen korimoduliin pääsee helpoiten käsiksi? Pitääkö purkia koko hansikaslokero vai onko se siellä jossain sulakkeiden takana? Help please, en viitsisi koko autoa purkaa moisen vian takia
                        Hanskalokeron alla oleva verhoilumuovi irtoaa vetämällä penkkiä kohti. Sen alla on hanskalokeron alareunan kaksi saranaruuvia. Lokeron sivuilta mol.puolin irti lukitusklipsit.
                        E39 530dA -02 M-Sport
                        E53 X5 3.0dA -06 Sport
                        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                        Comment

                        • Jorkkoo
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2008
                          • 89

                          #13
                          OK, kiitos. Ilmoittelen tuloksen kun saan kokeiltua. Tänään en enää jaksa, varsinkaan tähän aikaan Ehkä huomenna sitten

                          Comment

                          • Jorkkoo
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2008
                            • 89

                            #14
                            Eläköön! Löysin vian, nyt aukeaa peräloota joka paikasta mistä pitääkin. Oli kyllä niin erikoinen vika etten ole ikinä nähnyt mitään vastaavaa.

                            Purin perälootasta kaikki muovilistat pois ja otin apukuskin puolelta kaikki johdot pois perälootan sisältä. Avasin koko johtonipun takaluukun saranoille asti niin että johdot olivat irrallaan. Tutkin jo eilen että johdot eivät olleet mistään poikki ja päätin tänään tarkistaa uudelleen.

                            Johdoissa ei näkynyt edelleenkään mitään vikaa, joten kuorin eristettä pois saranoiden lähettyviltä ja paikallistin yleismittarilla että johto oli poikki saranoiden ja mikrokytkimen liittimen väliltä. Yhtäkkiä silmääni pisti että kyseisessä harmaakeltaisessa johdossa oli todella pieni "patti", ja kuorin eristeen pois mattoveitsellä siitä kohtaa.

                            Ja mitä helv*ttiä? Johto oli hapettunut täysin poikki ehjän eristeen alla. :think
                            Eristeessä ei ollut pienintäkään naarmua siinä kohdassa, vain pieni kupla siinä kohtaa mistä kupari oli syöpynyt pois. Katkaisin johdosta palan pois siltä kohtaa missä vika oli, ja yhdistin katkaisemani johdon päät yhteen "karvaliitoksella" kokeilumielessä, ja kas, luukun lukko rävähti auki.

                            Luulenpa että syy tähän oli johtojen olematon niputtaminen ja se, että ne olivat märässä kuravellissä muovilistojen alla. Nyt täytyy enää jatkaa johto esim. palalla ohutta kaiutinjohtoa, tinata liitokset ja laittaa kutistesukka päälle. Täytyypä myös ostaa kunnon vanhanajan eristysnauhaa, joka on samanlaista kudosteippiä kuin jääkiekkomailoihin laitettava teippi ja teipata johdot viimeisen päälle ettei samaa tapahdu uudelleen. Sitten johdot kontin sisään ja listat päälle, ja taas mennään!

                            Kiitoksia kaikille neuvoista ja toivottavasti tämä auttaa myös muita samasta ongelmasta kärsiviä.

                            Comment

                            • Clavurion
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2005
                              • 9159
                              • Oulu

                              #15
                              Hyvä kun ratkesi! Olen tästä joskus aiemminkin veisannut, mutta jos itselläni olisi touring, kiusaus olisi suuri uusia nuo kaikki kontille tulevat johdot taipuisalla teflon- tai silikonieristeisellä. Päälle vielä nylonsukka suojaksi. Ei tarvisi ainakaan oman omistusajan puitteissa murehtia mystisten piuhaongelmien takia.
                              E39 530dA -02 M-Sport
                              E53 X5 3.0dA -06 Sport
                              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎