Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tarina erään E39 525d -01 koeajosta...(ruostettako ?)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Keimo
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 2032
    • Kekkoslovakia

    Tarina erään E39 525d -01 koeajosta...(ruostettako ?)

    Kävin tuossa lauantaina hakemassa ystävälliseltä autokauppiaalta 300 000 km ajetun 525d:n lainaan. Auto on ollut taksina eli kilometrejä ja huoltoja (2-3 kk välein) oli ehtinyt kertyä. Auto oli sinänsä helmi juttu, koska kiikarissa on tuollainen ja nyt pääsi näkemään miten se oikein kestää noita kilometrejä.

    Plussat ja miinukset

    + Moottori toimi moitteetta
    + Vaihteisto toimi pehmeästi, lukuunottamatta josku sellaista tilannetta, että kiihdytti täysillä 0-40km ja löysäsi kaasun. Tällöin vaihtaessa isommalle vaihteisto ikään kuin nykäisi tuntuvasti (ilman mitään ääntä). Oliskoha AGS oppinut vaihtamaan nopeasti ?
    + alustasta ei kuulunut ylimääräisiä kolinoita
    + sisustasta ei kuulunut ylimääräisiä kolinoita/natinoita. Erittäin jämäkän oloinen sisusta
    + h i l j a i n e n, ei kuulu dieselin kalinaa nimeksikään ja ajossa todella hiljainen
    + puhtia ihan riittävästi
    + sisusta hyvässä kuosissa ottaen huomioon käytön (kuskinpenkki hieman kulahtunut, ratti totaalisen kulahtanut)
    + Mikään ovi ei heilunut, vaikka taksikäytössä

    Miinusta
    - Board computer piemeänä
    - Radion ihme rasterinäytöstä pikseleitä palanut (ihme näyttö tuo BMW:n radio, samaa vikaa muissakin samanikäisissä bmw:eissä)
    - RUOSTETTA takakontissa (Eikös Hemi vannonut ruostumattomuutta

    EDIT: Lisätty threadiin autoon tehdyt korjaukset.

    Kokonaisuutena oli kyllä loistava paketti. Kilometrit ei kyllä näkynyt juuri missään. Ruoste kyllä yllätti. Taksina siis Espoossa.

    Löytyisi nyt vaan sieltä Saksan maalta se oma versio, niin pääsisi tupruttelemaan.
  • buksin-1
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 4592
    • Keski-Pohjanmaa

    #2
    Nuihin ruostekohtiin sa takuuseen (6 vuoden ajan) uudet osat, maalaukset ja asennusket :wink:
    Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
    Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
    SISUSTAT modaukset

    Comment

    • juster
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2003
      • 624

      #3
      Oma veikkaus on, että perä on kolhittu. Tuskin siellä on lika päässyt muhimaan, koska taxeja kuitenkin pestään usein. Yleensä näinkin paljon ajetut autot pysyvät yllättävän hyvässä kunnossa, kun kilometit tulevat lyhyessä ajassa ja huollot on suoritettu. Mielenkiinnosta paljonko oli auton hinta pyyntö?

      Comment

      • Keimo
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 2032
        • Kekkoslovakia

        #4
        Originally posted by juster
        Oma veikkaus on, että perä on kolhittu. Tuskin siellä on lika päässyt muhimaan, koska taxeja kuitenkin pestään usein. Yleensä näinkin paljon ajetut autot pysyvät yllättävän hyvässä kunnossa, kun kilometit tulevat lyhyessä ajassa ja huollot on suoritettu. Mielenkiinnosta paljonko oli auton hinta pyyntö?
        Paljon eli ~29 000 €

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #5
          Jos e39:n vahvasinkkikorista löytyy ruostetta niin kysymys on tasan varmasti kolaroidusta/väärin korjatusta alueesta. Tarkennatko mistä/miten/minkälaista. Itse kun en ole e39:ssä vielä moiseen koskaan törmännyt paitsi tietenkin väärin tehtyjen kolarikorjausten alueilla??? Jos kyseessä on hesalainen 300tkm ajettu taksi, on lähes varmaa(=lue täysin varmaa) että se ei ole selvinnyt täysin ilman "kopuja". Eli jos löydät e39:stä selkeitä ruostuneita kohtia/alueita, unohda välittömästi tällainen "miina". Kolaroimaton yksilö pysyy täysin ruosteettomana Helsingissäkin. Ihan kuriosateettina: Minulla on romukasassa leikattuja ja rutattuja sekä täysin peltipaljaita e39 korinosia joista vanhimmat ovat maanneet taivasalla lumi ja vesisateessa "ns.perse paljaana" yli kolmekkin vuotta ja lupaan että nuppineulan kokoista ruostepilkkua ei e39:n "romuista" löydy. Ei siis edes rälläköidyista leikkuupinnoista tai laajoilta alueilta jossa ei ole maalia lainkaan. Edelliseen romukuormaan lähti -99 e39:n konepeitto joka oli ajettu rekan takalaidan alle. Maaleista oli pyyhkiytynyt yli puolet pois ja vaikka koemielessä pelti joskus aikoinaan suolattiin kourallisella merisuolaa, makaa sama pelti vielä vajaan kolmenkin vuoden jälkeen 100% ruosteettomana romiksella. Ei rikitön sinkkipelti ruostu.

          Comment

          • Keimo
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 2032
            • Kekkoslovakia

            #6
            Originally posted by Hemi
            Jos e39:n vahvasinkkikorista löytyy ruostetta niin kysymys on tasan varmasti kolaroidusta/väärin korjatusta alueesta. Tarkennatko mistä/miten/minkälaista. Itse kun en ole e39:ssä vielä moiseen koskaan törmännyt paitsi tietenkin väärin tehtyjen kolarikorjausten alueilla??? Jos kyseessä on hesalainen 300tkm ajettu taksi, on lähes varmaa(=lue täysin varmaa) että se ei ole selvinnyt täysin ilman "kopuja". Eli jos löydät e39:stä selkeitä ruostuneita kohtia/alueita, unohda välittömästi tällainen "miina". Kolaroimaton yksilö pysyy täysin ruosteettomana Helsingissäkin. Ihan kuriosateettina: Minulla on romukasassa leikattuja ja rutattuja sekä täysin peltipaljaita e39 korinosia joista vanhimmat ovat maanneet taivasalla lumi ja vesisateessa "ns.perse paljaana" yli kolmekkin vuotta ja lupaan että nuppineulan kokoista ruostepilkkua ei e39:n "romuista" löydy. Ei siis edes rälläköidyista leikkuupinnoista tai laajoilta alueilta jossa ei ole maalia lainkaan. Edelliseen romukuormaan lähti -99 e39:n konepeitto joka oli ajettu rekan takalaidan alle. Maaleista oli pyyhkiytynyt yli puolet pois ja vaikka koemielessä pelti joskus aikoinaan suolattiin kourallisella merisuolaa, makaa sama pelti vielä vajaan kolmenkin vuoden jälkeen 100% ruosteettomana romiksella. Ei rikitön sinkkipelti ruostu.
            Eli ne ruostekohdat näkyy tuossa ensimmäiseen postaukseen liittämissäni kuvissa. Takakontin reunakanteissa molemmin puolin sekä takakontin "sisätaitteessa". Paremmin en oikein osaa kuvailla tuota jälkimmäistä kohtaa. Oli selkeästi maali kupruillut myös siinä lähialueilla laajemmalti.

            ps. Ihailtiin myös täälläkin postailleen henkilön E39 -97 sedanin pyöränkotelon kaaria ja ruostetta oli siinäkin. Käsittääkseni ei ole kolaroitu mihinkään...

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #7
              Sori, mutta koneessani on tämä virus joka estää linkkisivujen tarkastelun, joten en näe kuviasi jollei ne avaudu suoraa kentälle. Vaikea antaa siis ko.tapauksesta kommenttia. Sen verran kuitenkin että myös sinkkikoreista löytyy alueita joissa maalin alla voi olla "kuprua" tai pellin pintaan ilmestyy selvää pintaruostetta. Nämä ovat kuitenkin hyvin paikallisia/rajattuja alueita joissa mitään läpiruostumista ei kuitenkaan niissäkään tapahdu. Eli monista sinkkikoreistakin löytyy pistemäisiä alueita joissa "kansankielessä" on tapahtunut selvää ruostumista mutta joka rajautuu vain ja ainoastaan aivan rakenteen pintaan. Kysymys on ohuesta pölymäisestä oksidikerroksesta. Esimerkki: Vahvasinkkikorinen Citroen xantia kun tuli -93 markkinoille, huomattiin jo ensimmäisissä kestotesteissä etulokasuojien takapuolisten alaosien hakkaantuvan peltipuhtaaksi 15-25tkm:n ajon jälkeen. Tämä on kaikkien xantioiden OMINAISUUS, eikä vaadi mitään toimenpiteitä. Eli nämä lokasuojat saa olla "perseet paljaana" kaikista herkimmin ruostuvalta alueeltaan koko auton eliniän. Tässä maassa on siis yli kymmenvuotiaita xantioita joissa lokasuojien alaosat rusehtuivat jo vuonna -94 eikä tilanne ole muuttunut miksikään. Ei läpisyöpymistä, ei leviämistä, ei mitään...paitsi jos tätä ominaisuutta on joku poropeukalo alustansuojaaja pyrkinyt aluetta "suojaamaa". Eli hionut ruskean oksidipinnan ja samalla sinkin pois rälläkällä, räpiköinyt paksun pikimassan ja ollut tyytyväinen suojaukseen. Alaosa on lähtenyt pien alla mätänemään ja kun vaurio on havaittu on lokasuoja muuttunut pitsiksi. Ne lokasuojat joille ei ole yritettykään tehdä mitään, ovat toki tältä alueelta "perse paljaana" ja ohuen oksidikerroksen peittämiä, mutta täysin ohentumattomia tms.vauriottomia. Monissa vahvasinkkikoreissa on erilaisia valmistusprosessiin littyviä tarrain tms.alueita joissa epäpuhtaudet ja sinkin puuttuminen voi alkaa jossain vaiheessa auton myöhempää elinkaarta näkymään, mutta tämä ei tarkoita sitä että auto "mätänisi".
              Auton koko elinkarta silmälläpitäen ei ole taloudellisesti mahdollista valmistaa täysin=100%:sti immuunia korirakennetta hapen vaikutuksia vastaan. Mutta tehtaiden antamia läpiruostumistakuita ei näistä em.syistä yksikään autonvalmistaja ole vielä joutunut muuten lunastamaan.

              Comment

              • tihuovin
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2003
                • 1422
                • Oulu

                #8
                Toi board computer ja/tai radio pixeli ongelma tuntuu olevan yleinen. Vast'ikään törmäsin eräälle Hollannin saitille missä löytyi siihen ratkaisu. Nimittäin tekemällä kokonaan uuden. Tosin en muista pätkääkään millä hakusanoilla siihen törmäsin.

                t: Timo

                Comment

                • Kompakti
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2003
                  • 232
                  • Tuusula

                  #9
                  Pomon e39 farkussa (-96) oli samantapaista ruostetta takaluukussa.
                  Oli saanut tietoa, että kyseessä olisi tyyppivika. Onko jollain parempaa tietoa asiasta ?
                  E46 330Ci Cab M-Sport -03
                  I01 i3s 120Ah "Voll" -19
                  Ex:
                  E87 120dA M-Sport -08
                  E90 318i -06
                  E46 320i M-Sport -02

                  Comment

                  • Keimo
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 2032
                    • Kekkoslovakia

                    #10
                    Originally posted by Hemi
                    Sori, mutta koneessani on tämä virus joka estää linkkisivujen tarkastelun, joten en näe kuviasi jollei ne avaudu suoraa kentälle. Vaikea antaa siis ko.tapauksesta kommenttia. Sen verran kuitenkin että myös sinkkikoreista löytyy alueita joissa maalin alla voi olla "kuprua" tai pellin pintaan ilmestyy selvää pintaruostetta. Nämä ovat kuitenkin hyvin paikallisia/rajattuja alueita joissa mitään läpiruostumista ei kuitenkaan niissäkään tapahdu. Eli monista sinkkikoreistakin löytyy pistemäisiä alueita joissa "kansankielessä" on tapahtunut selvää ruostumista mutta joka rajautuu vain ja ainoastaan aivan rakenteen pintaan. Kysymys on ohuesta pölymäisestä oksidikerroksesta. Esimerkki: Vahvasinkkikorinen Citroen xantia kun tuli -93 markkinoille, huomattiin jo ensimmäisissä kestotesteissä etulokasuojien takapuolisten alaosien hakkaantuvan peltipuhtaaksi 15-25tkm:n ajon jälkeen. Tämä on kaikkien xantioiden OMINAISUUS, eikä vaadi mitään toimenpiteitä. Eli nämä lokasuojat saa olla "perseet paljaana" kaikista herkimmin ruostuvalta alueeltaan koko auton eliniän. Tässä maassa on siis yli kymmenvuotiaita xantioita joissa lokasuojien alaosat rusehtuivat jo vuonna -94 eikä tilanne ole muuttunut miksikään. Ei läpisyöpymistä, ei leviämistä, ei mitään...paitsi jos tätä ominaisuutta on joku poropeukalo alustansuojaaja pyrkinyt aluetta "suojaamaa". Eli hionut ruskean oksidipinnan ja samalla sinkin pois rälläkällä, räpiköinyt paksun pikimassan ja ollut tyytyväinen suojaukseen. Alaosa on lähtenyt pien alla mätänemään ja kun vaurio on havaittu on lokasuoja muuttunut pitsiksi. Ne lokasuojat joille ei ole yritettykään tehdä mitään, ovat toki tältä alueelta "perse paljaana" ja ohuen oksidikerroksen peittämiä, mutta täysin ohentumattomia tms.vauriottomia. Monissa vahvasinkkikoreissa on erilaisia valmistusprosessiin littyviä tarrain tms.alueita joissa epäpuhtaudet ja sinkin puuttuminen voi alkaa jossain vaiheessa auton myöhempää elinkaarta näkymään, mutta tämä ei tarkoita sitä että auto "mätänisi".
                    Auton koko elinkarta silmälläpitäen ei ole taloudellisesti mahdollista valmistaa täysin=100%:sti immuunia korirakennetta hapen vaikutuksia vastaan. Mutta tehtaiden antamia läpiruostumistakuita ei näistä em.syistä yksikään autonvalmistaja ole vielä joutunut muuten lunastamaan.
                    Harmi, nyt pitäisi jonkun vaivautua hostaamaan nuo kuvat ja laittaa ne img-tageilla näkyviin. Täytyy ottaa yhteyttä myyjään ja tiedustella mahdollisia korjaus/kolari asioita.

                    Comment

                    • wj
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2003
                      • 3253
                      • Järvenpää

                      #11
                      Keimo: Ai näin vai?

                      - 2006 Mustang cabriolet
                      - Sleekcraft Enforcer 28'

                      Comment

                      • Keimo
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 2032
                        • Kekkoslovakia

                        #12
                        Katos kekkulia. Pitäisi varmaan lukea nuo ohjeet.

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          Eikös tästä nyt kohtuullisen selvästi näy uudelleenmaalaukset/räpellykset.
                          vm.- 01 e39:ssä ei TODELLAKAAN kuulu eikä saa olla kuvatunlaisia vaurioita. vm.-96-97:ssa on tosiaan luukkujen sisäkanteissa ollut joissan yksilöissä(huom.=yksilövika/olisiko ollut se ns.parillisen kuukauden sydrooma) jonkin asteista "kukkimista" koska sinkkaus on näiltä osilta jossain määrin epäonnistunut. Tämänlaatista ruostumista(joka tosiaan näyttää ruostumiselta)ei todellakaan saa löytyä yhdestäkään e39:stä. Vaihtoehtoja on VAIN kaksi: Totaalisesti epäonnistunut kolarikorjaus tai ko.auto ei ainakaan näiltä osin ole koskaan sinkkikylpyä nähnytkään.
                          Molemmissa tapauksissa, unohda koko miina.

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #14
                            Kun saan koneeni jossain vaiheessa siivottua, niin voin heittää tähän topikkiin muutaman kuvan samoista kohdista 97 ja 98 525tds Suomitakseista joilla molemmilla on ajettu yli 360tkm. Kummassakin mm.em.kantit ovat kuin uusissa autoissa eikä kumpaakaan ole milloinkaan töhritty millään pikiliuoksilla. Laitan myös leikkauskuvia Ruotsalaisen vm.-97 255tkm ajetun e39:n kotelojen sisäosista ja paikoista jotka ovat e39:ssä eniten korroosiorasituksen alla. Kaikki kiiltää kuin uudessa autossa. Ruotsissahan autot ovat kovimmassa korroosiorasituksessa koko maailmassa.

                            Comment

                            • antti79
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2003
                              • 2499
                              • Littoinen

                              #15
                              On se perkele jos vm. 2001 auto ruostuu, oli se minkä merkkinen tahansa.
                              sigpic
                              Originally Posted by jari kihlman
                              "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎