Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tarina erään E39 525d -01 koeajosta...(ruostettako ?)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Keimo
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 2032
    • Kekkoslovakia

    #16
    Originally posted by Hemi
    Eikös tästä nyt kohtuullisen selvästi näy uudelleenmaalaukset/räpellykset.
    vm.- 01 e39:ssä ei TODELLAKAAN kuulu eikä saa olla kuvatunlaisia vaurioita. vm.-96-97:ssa on tosiaan luukkujen sisäkanteissa ollut joissan yksilöissä(huom.=yksilövika/olisiko ollut se ns.parillisen kuukauden sydrooma) jonkin asteista "kukkimista" koska sinkkaus on näiltä osilta jossain määrin epäonnistunut. Tämänlaatista ruostumista(joka tosiaan näyttää ruostumiselta)ei todellakaan saa löytyä yhdestäkään e39:stä. Vaihtoehtoja on VAIN kaksi: Totaalisesti epäonnistunut kolarikorjaus tai ko.auto ei ainakaan näiltä osin ole koskaan sinkkikylpyä nähnytkään.
    Molemmissa tapauksissa, unohda koko miina.
    Soitin liikkeeseen ja kysyin huoltohistoriaa. Kaikki huollot tehty kyseisessä liikkeessä ja huoltohistoriasta ei löytynyt mainintaa kolarikorjauksesta. Jos se olisi mällätty, niin kai korjaus olisi tehty vakuutusyhtiön piikkiin samaisessa liikkeessä.

    Huoltoja. Vesipumppu 2 kertaa (alle 100 000 ajettu), paineenkorotuspumppu kerran (135 000km) ja koiranluita n. 100 000km välein. Turboa ei ole vaihdettu ja se ei olekaan näiden 525d autojen ongelma eikä uusiempien 530d mallien. Turboja on vaihdettu reippaasti 99-00 autoihin ja ne on silloin korvattu kestävimmillä. Näitä vaihtoturboja ei ole tullut uusittavaksi.

    Comment

    • Rapamaha
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2003
      • 683
      • -

      #17
      Originally posted by Keimo
      huoltohistoriasta ei löytynyt mainintaa kolarikorjauksesta. Jos se olisi mällätty, niin kai korjaus olisi tehty vakuutusyhtiön piikkiin samaisessa liikkeessä.
      Hmm... voihan olla että

      a) kolarikorjauksesta ei vaan kerrottu sinulle :shock:

      b) korjaus on teetetty muualla

      c) auto on mällätty jo maahantuonnin yhteydessä

      Maalipinnan paksuusmittari kehiin vaan ja etsimään lisäevidenssiä asiasta

      Comment

      • juster
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2003
        • 624

        #18
        itse unohtaisin koko yksilön. Paljon ajettu ja ilmeisesti hieman kolhuja saanut. Ja myydessä on kuunneltava ostajien argumentteja tyyliin: "vanha kolaroitu taxi"

        Comment

        • Keimo
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 2032
          • Kekkoslovakia

          #19
          Originally posted by Rapamaha
          Originally posted by Keimo
          huoltohistoriasta ei löytynyt mainintaa kolarikorjauksesta. Jos se olisi mällätty, niin kai korjaus olisi tehty vakuutusyhtiön piikkiin samaisessa liikkeessä.
          Hmm... voihan olla että

          a) kolarikorjauksesta ei vaan kerrottu sinulle :shock:

          b) korjaus on teetetty muualla

          c) auto on mällätty jo maahantuonnin yhteydessä

          Maalipinnan paksuusmittari kehiin vaan ja etsimään lisäevidenssiä asiasta
          Enpä usko, että kyseinen liike valehtelisi päin naama, koska kolarointi voidaan kyllä tarkemmissa tutkimuksissa todentaa.

          Mahdollisestahan se on, että se on korjattu muualla.

          Maahantuonnin yhteydessä....onhan sekin tietekin mahdollista, mutta missä se olisi korjattu ? löytyisi varmaan merkintä BMW:n rekistereistä.

          Luulenpa vaan, että se on vaan suolassa muhinut ja ruostunut. Ei ole tarkoitus ostaa kyseistä yksilöä vaikka muutoin timmissä kunnossa olikin.

          Comment

          • buksin-1
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2003
            • 4592
            • Keski-Pohjanmaa

            #20
            Originally posted by Keimo
            Originally posted by Rapamaha
            Originally posted by Keimo
            huoltohistoriasta ei löytynyt mainintaa kolarikorjauksesta. Jos se olisi mällätty, niin kai korjaus olisi tehty vakuutusyhtiön piikkiin samaisessa liikkeessä.
            Hmm... voihan olla että

            a) kolarikorjauksesta ei vaan kerrottu sinulle :shock:

            b) korjaus on teetetty muualla

            c) auto on mällätty jo maahantuonnin yhteydessä

            Maalipinnan paksuusmittari kehiin vaan ja etsimään lisäevidenssiä asiasta
            Enpä usko, että kyseinen liike valehtelisi päin naama, koska kolarointi voidaan kyllä tarkemmissa tutkimuksissa todentaa.

            Mahdollisestahan se on, että se on korjattu muualla.

            Maahantuonnin yhteydessä....onhan sekin tietekin mahdollista, mutta missä se olisi korjattu ? löytyisi varmaan merkintä BMW:n rekistereistä.

            Luulenpa vaan, että se on vaan suolassa muhinut ja ruostunut. Ei ole tarkoitus ostaa kyseistä yksilöä vaikka muutoin timmissä kunnossa olikin.
            Voisin olla sama mieltä kanssasi, koska esim. mun entisessä E39 vm.-97 Touringissa oli avatavan ikkunan kehys alakulmista ruosteessa juuri niin kuin kuvassa näkyykin, ja takaluukun alaosa näytti vielä pahemmalta :(
            Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
            Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
            SISUSTAT modaukset

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #21
              Kolarikorjauksia ei Suomessa eikä missään muuallakaan kirjata auton huoltohistoriaan. Kuten ei myöskään myyntihistoriaan mikäli ei ole kyseessä lunastettu/AVK:n kautta kulkenut ajoneuvo. Suomessa laki ei velvoita edes myyjää ilmoittamaan lievistä/keskisuurista kolarikorjauksista. Yleensäkkin auton ja erityisesti Taksin lievät ja keskisuuretkin kolarivauriot pidetään hyvinkin tarkkaan omana tietona koska nämä luonnollisesti paljastuessaan vähentävät erityisesti paljon ajetun auton vaihtoarvoa. Yleisesti ns.pitkät huollot tarkoittavat jonkinastesta peltivauriota ja peltisepällä makuuttamista. Nykyinen myyjäliike EI VOI tietää onko/mitä korjauksia autoon on tehty. Sikäli on kyllä kyseessä jonkin asteinen kusetus, koska tuskin yksikään hesalainen 300tkm ajettu taksi selviää ilman pikkukolhuja (tämä tosiasia on myös myyjäliikkeen tiedossa). Nämä tarkoittaa kevyitä korjaus/paikkausmaalauksia ja usein juuri luukkujen vaihtoja. Ongelma erityisesti taksien kohdalla on korjausaikataulujen kiireellisyys. Jotta auto saadaan samana tai viimeistään seuraavana päivänä saapumisestaan verstaalta "uunista ulos", tingitään usein monista pohjamaali/suojauskerroksista. Taksi kun joka tapauksessa menee nopeasti myyntiin, on omistajalle parempi pitää auto tuottamassa kuin suojata sitä seuraavaa tai sitä seuraavaa omistajaa silmälläpitäen. Eli jokainen myytävä taksi tässä maassa on kolhimaton, naarmuttomaton tai/ja kolaroimaton koska mitään muutakaan ei millään paperilla koskaan ole ja koska mitään ei ole luonnollisestikkaan paperilla mitään ei ole tapahtunut/tehty. Uskoo ken haluaa kuten Saksalaisten dieselautojen alle 100tkm ajokilometreihin tai vaikkapa joulupukkiin

              Comment

              • buksin-1
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2003
                • 4592
                • Keski-Pohjanmaa

                #22
                Vielä tuli mieleen, että Touringin takaluukku on yhdessä lasioven ja työkalusarjan kanssa tarpeeksi raskas, kun vaikka vertaa E61 takaluukuun ja saranaratkaisuun. Taksikäytössä sitä on paiskittu mielin määrin vaikka siinä on pehmeä imaisulukitus ja tuo kuvassa 2 pahin kohta on juuri koetukselle altis eli maali murtuu ja kaikki pohjamaalit varmaan myös.
                Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
                Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
                SISUSTAT modaukset

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #23
                  Mutta vaikka em.kohdasta ajettaisiin rälläkkäharjalla kaikki maalit heti uutena pois, ei siihen saa ilmestyä kuvatunkaltaista ruostetta. Pelkkä sinkkipinta sinällään kestää ämpäreissä ja kattopelleissäkin vuosikymmeniä ja nyt on kyseessä vain 3-vuotias ajoneuvo. Bemussa on kaiken lisäksi vielä vahvempi sinkkikerros korissaan kuin yhdessäkään sinkityssä ämpärissä tai kattopellissä. Nämäkin kestävät suola/happosadetta ja erittäin ruostepitoista vettä jatkuvasti kosteanakin vuosikymmeniä?

                  Comment

                  • -Tapi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 3117
                    • Välisuomi

                    #24
                    Olen huomannut useassa E39 Touringissa takaluukun alareunan ruostumista, ja aina vastakappaleessa (puskuri) on näkynyt hankaumaa. Yleensä sen näkee selvemmin, että puskuri on saanut pusun ja kääntynyt keskeltä hieman ylöspäin, jolloin se hankaa koko ajan takaluukun reunaan.

                    Omassa E39:ssa säikähdin bensatankin luukun sisäpuolella alareunan saumassa ruostetta (oikeaa ruostetta, ei mitään maalikupruja!) ja korjasinkin alueen vanhoilla työmenetelmillä. Seuraavaa E39:siä etsiessäni tarkkailin muista autoista samaa kohtaa ja 80 % näkemistäni oli samassa pisteessä kuin omani. Joissakin maalin alla oli vasta pari pientä kuplaa mutta jotkut olivat jo neulalla läpi tökättävässä kunnossa.
                    ---

                    Comment

                    • Rapamaha
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2003
                      • 683
                      • -

                      #25
                      Omasta hiacesta löytyi ruostetta vararenkaan alta klo 12 kohdasta, kosteus jäänyt ajan kanssa muhimaan ja tehnyt myyrän työtä. Akkutelineen pistehitsit näyttivät myös antaneen periksi ja hieroneen peltipintaa rikki, ruosteenalkua siinäkin

                      Comment

                      • Keimo
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 2032
                        • Kekkoslovakia

                        #26
                        Originally posted by -Tapi
                        Olen huomannut useassa E39 Touringissa takaluukun alareunan ruostumista, ja aina vastakappaleessa (puskuri) on näkynyt hankaumaa. Yleensä sen näkee selvemmin, että puskuri on saanut pusun ja kääntynyt keskeltä hieman ylöspäin, jolloin se hankaa koko ajan takaluukun reunaan.

                        Omassa E39:ssa säikähdin bensatankin luukun sisäpuolella alareunan saumassa ruostetta (oikeaa ruostetta, ei mitään maalikupruja!) ja korjasinkin alueen vanhoilla työmenetelmillä. Seuraavaa E39:siä etsiessäni tarkkailin muista autoista samaa kohtaa ja 80 % näkemistäni oli samassa pisteessä kuin omani. Joissakin maalin alla oli vasta pari pientä kuplaa mutta jotkut olivat jo neulalla läpi tökättävässä kunnossa.
                        Tuntuu siltä, että kyseessä on siis yleisempi ongelma eikä tämä Hemin mainitsema "mahtisinkkiys" taida oikein toimia vai mistä sitten on kysymys. Hemin kommenttien perusteella kaikki touringit olisivat kolaroituja ?

                        Comment

                        • pmv
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 2032
                          • tornio

                          #27
                          Jotkut ovat näemmä Bemari-uskovaisia ja jotkut ovat vain e39-uskovaisia!

                          Comment

                          • Keimo
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 2032
                            • Kekkoslovakia

                            #28
                            Originally posted by pmv
                            Jotkut ovat näemmä Bemari-uskovaisia ja jotkut ovat vain e39-uskovaisia!
                            Uskosta en tiedä, mutta eipä nuo E39 mitään ruostekasoja ole. Luonnollisesti on mahdollista, että tuo on kolaroitu. Auto on jo mennyt jollekin onnelliselle uudelle omistajalle. Nuohan ruosteet on lähinnä kosmeettinen haitta, eihän ne näy edes ulospäin.

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #29
                              Huh,huh... Ei se vain mene muutamille jakeluun mistä tässä on oikein kysymys vaikka samaa asiaa saa vääntää rautalangasta metritolkulla.
                              Eli kuten olen jo tuossa aiemmin todennut: Ei ole järkevää eikä mahdollistakaan rakentaa 100%:sti ruostumatonta autoa koko sen luonnollisen elinkaaren ajaksi(100%hapen vaikutukseen reagoimatonta korirakennetta). Eli kun auto kerran on ihan tavallinen kulutushyödyke siinä missä mikä tahansa muukin tuote/laite, ei sitä kannata tehdä ikuiseksi. e39:kin kohdalla pätee ihan samat lainalaisuudet. Eli sinkistä ja muoveista huolimatta myös e39:iin ilmestyy sen elinkaaren aikana PAIKALLISIA/pistemäisiä syöpymiä ja ruostekukkasia. Korin sinkkausprosessi ei toimi niin täydellisesti korin joka nurkassa ja taitteessa että 100% suojaustasoon päästäisiin. Tähän ei edes pyritä ja jokainen kori ja valmistuspäivän kori on yksilö. Sillä että autoon ilmestyy/kun ilmestyy nuppineulan mentävä reikä tai että maali jossain sisänurkassa kupruilee peukalon kynnen alueetta, ei ole mitään merkitystä korin lujuus tms.teknisiin ominaisuuksiin. Olisihan se auton käyttäjän kannalta mukavaa että auto pysyisi absoluuttisen virheettömänä sen elinkaaren viimeisellä neljännekselläkin, mutta jotta tähän päästäisiin ei kukaan maksaisi autosta uutena sitä lisähintaa, joka realisoituu vasta auton elinkaaren loppupuolella. Eli, edelleen korostan sitä että tähän maailmaan ei ole ihminen valmistanut sellaista tuotetta/esinettä teräksestä joka olisi täysin ikuinen/reagoimaton. Se että joku löytää bemustaan yhden tai kaksi "kuprua" ei tarkoita sitä että auto mätänisi tai edes ruostevaurioituisi sen koko elinkaaren aikana. e39 kuten mm.useimmat Audit omaavat KÄYTÄNNÖSSÄ ruostumattoman korirakenteen, mutta teoriassa "vain" 99.8%:sti". Tähän yhtälöön ei juurikaan voi vaikuttaa esim.lisäsuojauksilla näiden korien elinkaaren aikana, vaan ne ongelmat mitkä ovat syntyneen itse valmistusprosessin/laadunvalvonnan kautta, näkyvät joka tapauksessa jokusten vuosien kuluttua. Kaikki korin lujuuden ja käyttöominaisuuksien kannalta kriittiset alueet pysyy teoriassakin lähelle 100% ruostumattomina. Selkeitä yksilövikoja/eroja on e39:kin, ja ko.auton sinkkausprosessi on selkeästi parantunut mm.juuri luukkujen sisäkanttien osalta mallisarjan edetessä. Muovinpinnoitetun sinkkiteräksen päällä ei pikilitkut pysy...sanoisin.

                              Comment

                              • Susi
                                Bimmer Fanatic
                                • Nov 2003
                                • 473
                                • Kuopio, Suomi

                                #30
                                Tämä on hiukan OT, mutta on pakko kysyä, kun Hemiltä tuota asiantuntemusta löytyy vaikka muille jakaa.

                                Kannattaako autoani (E36 Touring 323i vm97, valm 11/96) ruostesuojata? Omien tietojen mukaan tuon ikäisessä E36:ssa on myös sinkitty kori. Autoni toin Saksasta 03/04, joten on maaleiltaan ja pohjaltaan tosi hyvässä kunnossa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎