Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530d Jarruongelmia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RoopeLaukkonen
    Newbiemmer
    • Mar 2008
    • 2

    E39 530d Jarruongelmia

    Viisaampien apuja tarvitaan!?

    Oon ostamassa tuollaista Bemuria, -99 vm ja 340 ajettu. Siisti peli muuten, mutta jarrutehostaja tai joku muu on tohjona. Toimintakuvaus seuraava:

    Jarruttaessa poljin toimii normaalisti, mutta hiukan tehottomasti, mutta menee ensimmäisen polkaisun jälkeen kovaksi ja tehot uupuu. Todennäköisesti jarrutehostinko?

    Soittelin tuttavalle, joka on BMW:n huoltomiehenä, ja se sanoi, että jos tehostin on rikki, ja sillä ajetaan niin pitkään, niin on vaarana että nestettä pääsee koneen sisälle ja se tekee siellä sitten tuhojaan. Tämä kuulostaa aika hurjalta, ja ajattelinkin kysyä jos teillä jollakin on kokemusta asiasta?

    Olen siis vasta ostamassa autoa, ja siinä ei ole mitään hätää jos joutuu tehostajaa uusimaan, mutta jos kone on vaurioitunu niin kädet joutuu pesemään

    En ole nyt päässyt vastaavaa ajamaan, niin en osaa sanoa mikä oli koneen kunnon tilanne. Tehoja oli, mutta ehkä vähän kesyn puoleinen. Toki noi 340 tkm saattaa vaikuttaa myös Ykkäsellä ja kakkosella hyökkää kivasti mutta kolmosella meno tasoittuu, ja tuntuu lähinnä 100 hevosvoimaiselta. Pakokaasupäästöt on tosi hyvät, ku on juuri katsastettu.

    Miten voi mennä katsastuksesta läpi ku jarrut on tuossa kunnossa? Varmasti ottaa hyvin ku polkee naama vihreänä, mutta kyllä sen jokainen huomaa että on jotain vikaa.

    Perästä kuuluu kevyt pamaus kun kiihdyttää kunnolla, vaihdetta vaihtaessa. Ei varmaan vaarallista, kilometrit huomioiden?

    Vastatkaa jos on kokemusta, kiitos!
  • 10+
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2006
    • 2084
    • Nivala

    #2
    Kardaanin rätti melko varmasti aiheuttaa ton kolahduksen. E39 ei ole kyllä perissä yleensä väljää.
    Tohon jarrujuttuun en oikeen osaa vastata, toivotaan että joku auttaa
    E39 M5 -00

    Ex E60 530Da M-Sport -04
    Ex E39 M5 -00
    Ex E39 M5 -00 Individual
    Ex E36 3.0 M3 Cabrio -94
    Ex E36 3.0 M3 -93
    Ex E36 2.5 Cabrio -94
    Ex E36 3.2 M3 -97
    Ex E36 2.5 Coupe -93

    Comment

    • vexu524tdic
      BTCF Member
      • Jan 2004
      • 776
      • Gallia = Kinnula

      #3
      Originally posted by RoopeLaukkonen View Post
      Viisaampien apuja tarvitaan!?


      Jarruttaessa poljin toimii normaalisti, mutta hiukan tehottomasti, mutta menee ensimmäisen polkaisun jälkeen kovaksi ja tehot uupuu. Todennäköisesti jarrutehostinko?

      Soittelin tuttavalle, joka on BMW:n huoltomiehenä, ja se sanoi, että jos tehostin on rikki, ja sillä ajetaan niin pitkään, niin on vaarana että nestettä pääsee koneen sisälle ja se tekee siellä sitten tuhojaan. Tämä kuulostaa aika hurjalta, ja ajattelinkin kysyä jos teillä jollakin on kokemusta asiasta?




      Jossain on luultavasti alipainevuotoa tai pumppu joka on nokka-akselin etupäässä on lopussa.
      Esim. Moottorin kumityynyt vaimentuvat alipaineella > ovat usein rikki tai letkut eivät ole paikoillaan.
      Myöskään ahtimen ohjaus ei toimi kunnolla tai ollenkaan jos alipainetta ei tule tarpeeksi > ei tehoja.
      Last edited by vexu524tdic; 18-03-2008, 17:46.
      e70 X5 3.0sd -08
      f30 320i xdrive -16
      e30 325i Cabriolet -88 M52b28
      e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
      e30 316 -88 2,2TIC M10
      e21 323i -81 ruostekasa...

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        #4
        Tai tehostimeen on mennyt vettä ja se on jäätynyt. Tehostimen kaukalon vedenpoistoreikien tukkeutuminen ei ole mitenkään harvinaista E39:ssä, uivia tehostimia on ollut useita. Tuossa alipainepuolelta ei pääse koneeseen vettä, erillinen alipainepumppu kuten yleensäkin turbodieseleissä.
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • RoopeLaukkonen
          Newbiemmer
          • Mar 2008
          • 2

          #5
          "Tai tehostimeen on mennyt vettä ja se on jäätynyt. Tehostimen kaukalon vedenpoistoreikien tukkeutuminen ei ole mitenkään harvinaista E39:ssä, uivia tehostimia on ollut useita. Tuossa alipainepuolelta ei pääse koneeseen vettä, erillinen alipainepumppu kuten yleensäkin turbodieseleissä."


          Eli ei ole mahdollista, että koneessa on tuon takia hajonnut jotain? Noista tehostimen kaukalon vedenpoistoreikien tulleutumisesta se huoltomieskin puhui, että se on todennäköisin vaihtoehto. Onko kyseessä iso remontti jos tuo on edessä?

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9157
            • Oulu

            #6
            Originally posted by RoopeLaukkonen View Post
            Eli ei ole mahdollista, että koneessa on tuon takia hajonnut jotain? Noista tehostimen kaukalon vedenpoistoreikien tulleutumisesta se huoltomieskin puhui, että se on todennäköisin vaihtoehto. Onko kyseessä iso remontti jos tuo on edessä?
            Ei ole voinut aiheuttaa koneelle vaurioita. Kuten edellä todettiin, alipaine tuotetaan erillisellä pumpulla, joten korkeintaan se on voinut ottaa siipeensä. Tilanne on eri vaparikoneissa, joissa alipaineistukseen käytetään imusarjan alipainetta.

            Mahdollisen veden kertymisen tehostimeen voi tutkia varsin helposti itsekin. KLIK

            Jos vettä ei löydy, alipainemittarilla testaus. Mittari alipaineletkun ja tehostimen liitoksen (takaiskuventtiili) väliin. Kone käynnissä alipainetta pitäisi olla n. -0,8 bar. Jos alipainetta ei ole riittävästi, kaikki alipainejärjestelmän letkut on tutkittava vuotojen varalta. Alipainepumpun voi mitata suoraan sen päälinjasta. Moottori sammutettuna tehostimen alipaine saa laskea korkeintaan 0,06 bar / 1 min. Jos laskee nopeammin, takaiskuventtiili tai tehostimen ja pääsylinterin välinen tiiviste vuotaa.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • Kari hoo
              Bimmer Rookie
              • Jun 2008
              • 85
              • Kymenlaakso

              #7
              Alipainepumpun paineet

              [/quote].....Jos vettä ei löydy, alipainemittarilla testaus. Mittari alipaineletkun ja tehostimen liitoksen (takaiskuventtiili) väliin. Kone käynnissä alipainetta pitäisi olla n. -0,8 bar. Jos alipainetta ei ole riittävästi, kaikki alipainejärjestelmän letkut on tutkittava vuotojen varalta. Alipainepumpun voi mitata suoraan sen päälinjasta. Moottori sammutettuna tehostimen alipaine saa laskea korkeintaan 0,06 bar / 1 min. Jos laskee nopeammin, takaiskuventtiili tai tehostimen ja pääsylinterin välinen tiiviste vuotaa.[/quote]

              MOI !!!

              Oman hopan (e39/M57 /525dA/-02) alaväännön tehottomuutta tuossa olen syynäillyt - purkaillut ja väliin käyttänyt huollossakin... muttamutta - viel on alatehot löytymättä. Hommasin autoon parinkympin ahtopainemittarin, jolla on aikas hyvä testailla noita painearvoja... sekä turbon painetta että alipainetta .. Kaivelin tossa searchin tietoja normipaineista, ja löytyihän se clavurionin mainitsemana - kiitoksia jälleen kerran - MUTTA KUN oma pumppu imee alipainen lähes 1,4 bar tietämille:think, enkä tiedä onko arvot suuremmat eli ottaako mittarin tappi viisarin kiinnni ??? Onkohan tuo normaalia, kaverilla on samassa motissa (tosin peitetty opel omegan pellin alle) alipaine 0.7 baria..

              ps. Sama tilanne on ylipainepuolella, kun turbo herää, rääkäsee paineet lähes 2 barin tietämille?? Eikös ton normipaine ole sitä luokkaa (toivottavasti), joissain sivuissa vaan oli päivitelty yli 1.5 barin lukemia??

              Comment

              • Micce1
                Newbiemmer
                • Nov 2011
                • 26
                • Kaarina

                #8
                e39 530d

                Missä vika kun ratti täristää jarruttaessa, ja kevyellä jarrutuksella pienessä vauhdissa auto nylpyttää?? levyt, palat, satulat, reaktiotangot, raidetangot sis ja ulommat päät ja navat laakeroineen vaihdettu eteen... AUTTAKEE!!!
                Auto on e39 530 d manuaali -00 touring.
                Nykyinen e38 730iA
                Turbo projekti: Z3 1.9iS
                ex E39 530d touring man.
                ex E39 528i sedan man.
                ex E34 520i sedan man.

                Comment

                • Heguli 31
                  BTCF Member
                  • Oct 2004
                  • 10043
                  • KVLA

                  #9
                  Originally posted by Micce1 View Post
                  Missä vika kun ratti täristää jarruttaessa, ja kevyellä jarrutuksella pienessä vauhdissa auto nylpyttää?? levyt, palat, satulat, reaktiotangot, raidetangot sis ja ulommat päät ja navat laakeroineen vaihdettu eteen... AUTTAKEE!!!
                  Auto on e39 530 d manuaali -00 touring.
                  Onko myös tukivarret(kin) uusittu?Reaktiotangot näkyy jo olevan...

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎