Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 540iA ei käynnisty moottoripesun jälkeen (ylläri)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tcdoe
    Bimmer Fanatic
    • May 2003
    • 393
    • Helsinki

    E39 540iA ei käynnisty moottoripesun jälkeen (ylläri)

    Noniin, päätin sitten kuitenkin pestä hieman E39 540iA:n moottoria, kun aikoinaan E34 535i ei ollut moksiskaan vaikka hukutin sen oikein huolella. Aavistelin kyllä, että tästä saattaa seurata ongelmia joten yritin olla mahdollisimman varovainen sähköjen kanssa.

    Onko muilla ollut ongelmia M62:n ja moottoripesun kanssa?

    Heti pesun jälkeen auto kävi normaalisti noin minuutin, kunnes yhtäkkiä sammui. Käynnistin uudestaan, kävi 5 sekuntia ja sammui. Taas sama homma. Jos pitää kierroksia ylhäällä niin pysyy vähän kauemmin käynnissä, mutta sammuu silti. Kuivattelin hieman ja kokeilin uudestaan. No eipä enää edes käynnisty. Kuuluu vain naksahdus konehuoneesta ja huomasin, että auton asetukset ovat resetoituneet, ikäänkuin akun kenkä olisi ollut irti (kieli vaihtui jne). Nyt siellä vaan naksahtaa, muttei ole mitään eloa.

    Ei tunnu siltä kuin akku olisi loppu, muttei se mahdotonta ole. Vaikka se olisikin loppu, niin jostain muustahan se käyntihäiriö silti johtuu. Minneköhän sitä vettä on voinut mennä? Irroitin kyllä heti ensimmäiseksi oikean raitisilmasuodatinkotelon ja tarkistin DME:n ym sähköt sieltä alta, kuivaa oli, onneksi. Mikä muu aiheuttaisi tuollaista? Tuli mieleen kampiakselin asentotunnistin, jos se olisi tykännyt kyttyrää vedestä? Huomasin, että ASC:n moottori nytkähtää aina kun yrittää käynnistää, mutta se lienee ominaisuus? Eli nro 16 kuvassa: http://www.realoem.com/bmw/showparts...37&hg=13&fg=15

    Oli vähän huonosti työkaluja mukana joten piti jättää auto siihen ja yrittää huomenna kontaktisprayn kera uudestaan.
  • Carl0s
    Bimmer Rookie
    • Mar 2007
    • 138
    • Espoo - Kivenlahti

    #2
    ittelläni m50 oireili kesällä samoin konepesun jälkeen... Jonkin aikaa toimi ongelmitta, sen jälkeen eka tipahti yks sylinteri pois pelistä, sitten toinen ja vikat metrit mentiin ilmeisesti kolmen sylinterin voimin (ainakin tehot katos, ja ravistus kasvoi kolmessa portaassa)

    Mutta joo, itselläni oli ongelmana että tulppien koloihin oli menny vettä, ja puolat ilmeisesti iskivät maihin. Kuivaamisen jälkeen toimi ongelmitta. Tuota lähtisin varmaan ekana kattomaan...

    Ja voithan koittaa jos yleismittarin omistat että onko akussa hönkää... muuten on tuohon kohtaan osaa autella...

    Comment

    • D3na
      Bimmer Rookie
      • Jul 2007
      • 121
      • espoo

      #3
      jos on paineilmaa käytössä niin puhaltelee kaikki liittimien välit ja rakoset mihin on voinu jäädä vettä ja jos sulla startti vaan naksaa niin kokeile onko sulla akun navat kunnolla kiinni ja ettei oo hapettunu navat.
      e61 530d LCI -10
      e36 325i coupe -93

      Comment

      • Bääm
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2004
        • 401
        • Pori

        #4
        Tulppien kuivattelulle ääni täältäkin. Käyttää kaikki tulpat irti ja kuivaa ne ja niiden kolot. Mulla joskus aikanaan alko pätkimään vasta, kun moottori lämpesi. Moottoripesun jälkeen tämäkin siis. Jos auto ei starttaa ja naksahtelee vaan, niin veikkaisinpa, että akku on tyhjentynyt. Eipä se tunnu ihmeitä vaativan, että saa jännitteen laskemaan sen verran, että ei suostu starttaamaan (vanhalla akulla).
        330d -03 M57N

        Comment

        • Tcdoe
          Bimmer Fanatic
          • May 2003
          • 393
          • Helsinki

          #5
          Jep, akkuhan se varmasti on. Täytyy kokeilla hyökätä huomenna tulppien kimppuun. Kiitoksia.

          Comment

          • Exami
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2004
            • 986
            • Hyvinkää, Tuusula

            #6
            Itselläni on semmonen kokemus Euro V8:sien kanssa ajoin ~1½vuotta sitten mersun W210 E420... ISOON lätäkköön joka oli ~30cm syvä eli lähes leikin venettä ))... kuitenki harmikseni huomasin seuraavana aamuna?!! vasta!! että ku kone käy lämpöseks ni puol konetta katoaa käytöstä ja juma perkele kuinka punanen katti oli silläpuolellasitten.. no selvis että tulpille menny vettä ja paskana... eli kannattaa tulpat tarkastaa!

            Mutta kannattaa nyt ainekin koittaa toista akkua.. koska jos vettä suihkuttelee konehuoneeseen ja kun sielä nyt sattuu olemaan sähkölaitteita oikosulut ei ole pois suljettuja vaikka näinhän sen pitäisi olla? :o onnea ongelman selvityksessä!
            sigpic
            Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

            Comment

            • ongelmalapsi
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 1063
              • Hämeenlinna

              #7
              Toden näkösesti vettä tulppien/puolien kaukalot täynnä... miksi sitä moottoria mennä pesemään, kyllä se voima sieltä löytyy paskasenakin....:think
              -Hämeenlinnan Hinauspalvelu 0400-982944/24H
              -Ovien avaukset/Tankin tyhjennykset
              -Voimaa.com Ohjelmoinnit
              -Vikakoodien lukua/Ohjelmoinnit
              -Ilmastointi huolto alkaen 69€
              Ei ole sellaista ongelmaa, jota ei raaka voima ja tekninen tietämättömyys ei ratkaisisi.
              GMC Topkick C6500 rollback -95
              Ford F-350 4X4 Wrecker -97
              E46 330xiA -02
              Chrysler neon -99

              Comment

              • 10+
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2006
                • 2084
                • Nivala

                #8
                Originally posted by ongelmalapsi View Post
                Toden näkösesti vettä tulppien/puolien kaukalot täynnä... miksi sitä moottoria mennä pesemään, kyllä se voima sieltä löytyy paskasenakin....:think
                Just Kuivaa ne tulpat niin lähtee käyntiin että nasahtaa
                E39 M5 -00

                Ex E60 530Da M-Sport -04
                Ex E39 M5 -00
                Ex E39 M5 -00 Individual
                Ex E36 3.0 M3 Cabrio -94
                Ex E36 3.0 M3 -93
                Ex E36 2.5 Cabrio -94
                Ex E36 3.2 M3 -97
                Ex E36 2.5 Coupe -93

                Comment

                • Luntti
                  2Wheel Driver
                  • Jul 2003
                  • 5021
                  • Yka

                  #9
                  Tulppien kuivaus tosiaan. Ja vaikka hieman kaasua käynnistäessä niin menee koneeseen enenpi ilmaa.
                  Konehuoneen kun pesee niin kannattaa käyttää painepesuria niin ei mene niin paljon vettä. Ja nopeampi pestä.

                  Comment

                  • Carl0s
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2007
                    • 138
                    • Espoo - Kivenlahti

                    #10
                    Originally posted by ongelmalapsi View Post
                    Toden näkösesti vettä tulppien/puolien kaukalot täynnä... miksi sitä moottoria mennä pesemään, kyllä se voima sieltä löytyy paskasenakin....:think

                    Kivempi katsella puhdasta konetta, ja jos jostain sattuisi alkamaan vuotamaan öljyä tms huomaa sen melkeen heti kun muu kone on puhas

                    Comment

                    • D3na
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2007
                      • 121
                      • espoo

                      #11
                      itse en konetta enää edes pese jos ei ole aikaa kuivata... escortti kaasarilla oli hyvä, aina kun pesi koneen niin kävi hetken kolmella ja välillä kahella, mutku lämpeni nii alko taas toimimaa.

                      pösöstä ku pesin aikanaan parkkipesuhallissa koneen niin se hyyty sinne pesuhalliin ja pesulan pomo tuli huutamaan et siirrä auto pois kun on jonoa... meinas tehdä mieli tirvasta...

                      sitte ku oli pari tuntia kuivaillu ja ruiskutellu crc:tä kaikkiin mahdollisiin liittimiin ynm. niin lähti sit tahmeesti käyntiin...

                      tota m50:stä ku oon pessy ni ei mitään onkelmia oo ollu.
                      e61 530d LCI -10
                      e36 325i coupe -93

                      Comment

                      • ongelmalapsi
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2006
                        • 1063
                        • Hämeenlinna

                        #12
                        Ja ne lohkon/tiivisteen rajapinnat voi pestä puhdistuspraylla ja rätillä löytyy ne vuotokohdat niinkin, mutta jokainen tyylillään toivottavasti tulee kuntoon ilman isompia vianhakuja jos puolia tuhoutu, niin mulla on pari uutta hyllyssä
                        -Hämeenlinnan Hinauspalvelu 0400-982944/24H
                        -Ovien avaukset/Tankin tyhjennykset
                        -Voimaa.com Ohjelmoinnit
                        -Vikakoodien lukua/Ohjelmoinnit
                        -Ilmastointi huolto alkaen 69€
                        Ei ole sellaista ongelmaa, jota ei raaka voima ja tekninen tietämättömyys ei ratkaisisi.
                        GMC Topkick C6500 rollback -95
                        Ford F-350 4X4 Wrecker -97
                        E46 330xiA -02
                        Chrysler neon -99

                        Comment

                        • Tcdoe
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2003
                          • 393
                          • Helsinki

                          #13
                          Noniin... Tarkastelinpa tänään tulppia, useampi niistä ui vedessä. Ajattelin, että tämähän selvisi helposti. Noh, putsasin kaikki vedet ja paskat huolella, vaihdoin kaikki tulpat ja suihkuttelin kontaktispraytä liittimiin. Sama vika vieläkin. Pysyy hetken käynnissä, sitten alkaa pätkimään ja sammuu. Pysyy n. 5-20sek käynnissä kerrallaan. Irroittelin sitten samalla kaikkia muitakin liittimiä mitä konehuoneessa näin ja suihkuttelin niihinkin kontaktispraytä, ei auttanut.

                          Niin, se naksuminen oli tosiaan vain akusta kiinni, latasin hieman niin se jaksaa taas käynnistää

                          Lisää ideoita? Oikean puolen raitisilmasuodattimen alla oleva sähkökotelo oli siis myöskin ihan tiivis ja kuiva.

                          Comment

                          • Bääm
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2004
                            • 401
                            • Pori

                            #14
                            Luulisi sen vian olevan sytytys puolella, ts. puolat/tulpat. Koitappa irrotella puolan piuhoja yksi kerrallaan ja kun käynti ei muutu, niin vika on siinä. Joko puolassa tai sinne on vielä jäänyt jotain töhnää. Saattaa äkkiseltään näyttää puhtaalta mutta vielä on jäänyt jotain pientä. Itsellä oli juurikin noin vaikka olin ne pikaisesti putsannut. Pikkuisen lisää puhdistusta, niin taas toimi.
                            330d -03 M57N

                            Comment

                            • Carl0s
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2007
                              • 138
                              • Espoo - Kivenlahti

                              #15
                              Originally posted by Bääm View Post
                              Luulisi sen vian olevan sytytys puolella, ts. puolat/tulpat. Koitappa irrotella puolan piuhoja yksi kerrallaan ja kun käynti ei muutu, niin vika on siinä. Joko puolassa tai sinne on vielä jäänyt jotain töhnää. Saattaa äkkiseltään näyttää puhtaalta mutta vielä on jäänyt jotain pientä. Itsellä oli juurikin noin vaikka olin ne pikaisesti putsannut. Pikkuisen lisää puhdistusta, niin taas toimi.
                              Juu, ittellänikin oli aivan saatanan "nirso" tosta puhdistamisesta. Eka putsasin vaan sinne päin, mutta tokalla kerralla rassasin rätillä ja ruuvarilla kaikki vedet ja paskat pois, tämän jälkeen vielä jätti kaikki "aukinaisena" kuivamaan ~tunniksi. tämän jälkeen pelitti.

                              Kanattaa lähteä siitä puolien tsekkaamisesta kuten joku jo sanoikin. Kone tulille ja yks kerrallaan järjestyksessä irrottaa puolan piuhan. jos käynti muuttuu niin siinä on vika...

                              Tosin jos kone ei tahdo edes käydä voi olla vaikeampaa... puolat yksi kerrallaan irti, tulppa paikalleen ja maadoittaa tulpan. Tämän jälkeen pyytää että kaveri starttailee ja kattoo iskeekö kipinää...

                              Vielä hämää että miksi se akku on tyhjentynnyt? Eikös e39 oo samanlainen hehtaariakku kun e34? (120ah ?) saa meinaan olla kohtuullinen oikosulku / kulutus että tollasen saa tyhjäksi... :think

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎