Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39, 530dA, automaatti "seilaa"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Eemeli39
    Bimmer Rookie
    • Apr 2008
    • 69
    • Pirkanmaa

    e39, 530dA, automaatti "seilaa"

    Moi,
    kysäisen nyt teiltä kokeneemmilta, kun otsikon auto on ollut vasta muutaman viikon käytössä. Ihmettelyn kohteena on automaattilaatikko, joka mielestäni seilaa nelos ja vitos vaihteen välillä ihmeen paljon. Kun maantiellä nopeutta on joku 80-90 kmh ja tuolloin kierroksia siinä reilut 1500 rpm. Pienikin ylämäki saa aikaan sen, että laatikko vaihtaa pienemmälle (neloselle) ja melkein heti perään taas vitoselle. Ja taas muutama sekunti vitosella, kunnes vaihto taas neloselle. Tätä jatketaan kunnes mäki päättyy tai pakkolaittaa steptronikista nelosen päälle.

    Ennen tätä bemaria autonani oli C-mallin mersu (diesel + automaatti, vm. -01), jonka automaatti kieltämättä toimi paljon paremin ja järkevämmin. Mersun laatikko käytti kiitettävästi hyödyksi koneen vääntöä ja vaihtoi pienemmälle vasta pakon edessä. Tämänkin jälkeen mentiin sillä pienemmällä vaihteella, eikä jatkuvasti seilattu isomman ja pienemmän välillä.

    No, tulipa pitkä viesti, mutta laittakaa replyä, mikäli teillä on asiaan kommentoitavaa.
    e39 530dA -99
  • opl21
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2007
    • 320
    • Itävalta

    #2
    Originally posted by Eemeli39 View Post
    Moi,
    kysäisen nyt teiltä kokeneemmilta, kun otsikon auto on ollut vasta muutaman viikon käytössä. Ihmettelyn kohteena on automaattilaatikko, joka mielestäni seilaa nelos ja vitos vaihteen välillä ihmeen paljon. Kun maantiellä nopeutta on joku 80-90 kmh ja tuolloin kierroksia siinä reilut 1500 rpm. Pienikin ylämäki saa aikaan sen, että laatikko vaihtaa pienemmälle (neloselle) ja melkein heti perään taas vitoselle. Ja taas muutama sekunti vitosella, kunnes vaihto taas neloselle. Tätä jatketaan kunnes mäki päättyy tai pakkolaittaa steptronikista nelosen päälle.

    Ennen tätä bemaria autonani oli C-mallin mersu (diesel + automaatti, vm. -01), jonka automaatti kieltämättä toimi paljon paremin ja järkevämmin. Mersun laatikko käytti kiitettävästi hyödyksi koneen vääntöä ja vaihtoi pienemmälle vasta pakon edessä. Tämänkin jälkeen mentiin sillä pienemmällä vaihteella, eikä jatkuvasti seilattu isomman ja pienemmän välillä.

    No, tulipa pitkä viesti, mutta laittakaa replyä, mikäli teillä on asiaan kommentoitavaa.


    Kehottaisin menemään pikaisesti öljynvaihtoon ja kun saat öljyn ulos tutki sisältääkö metallinsiruja...Jos sisältää niin turbiini minimissään selvänä,aiheuttaja mitä luultavammin öljyn puhdistusmekanismin toiminnan heikkeneminen --->eli metallinsekainen paska alkaa kiertää yhä voimakkaammin ja aiheuttaa hoitamattomana laatikon tuhoutumisen.
    Steppiä ostettaessa nelos ja vitosvaihteen kytkeytymistä kannattaa seurata juurikin laatikon kunnon arvioinnin helpottamiseksi...
    sigpic

    F01 730d -09
    Ex
    E70 x5 3.0d-08
    e39 M5-99
    e60 535da M-Sport -07 380hp/710nm
    (Ego)
    e39 530da-03 219hp/500nm(Eco)
    e39 528ia -97 200hp/290nm
    e36 320i -94
    e30 320i -89

    Comment

    • SLK
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2004
      • 275
      • Päijät-häme

      #3
      Ei kuulosta normaalilta. Mulla ainakin vaihta isommalle vasta siellä mäen päällä, ei kesken. Kannattaa nollata automaatti piuhan päässä ja tarkistuttaa öljyn määrä.
      exät: 523iA -99, 523iA Touring -99, 523iA Touring -98, 728iA -97, 525iA -91, 320i -84

      Comment

      • TROCK
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2005
        • 435
        • Tampere

        #4
        Sen mitä minä olen Mesellä kokeillut, niin en voi kyllä sanoa, että laatikko toimisi likimainkaan niin hienosti kuin e39:n steppi. Edellyttää tietysti, että steppiloota on kunnossa. Eli kyllä sulla jotain vikaa laatikossa on, ellei sitten ajotyylisi ole jotenkin opettanut laatikkoa sellaiseksi, että vaihtaa todella herkästi pienempää. Tosin silloinkaan laatikko ei vatkaisi pykälien välillä vaan pitäisi luultavasti pienempää pesässä.
        - - - - - - -
        F10 520dA
        ex E61 530dA, ex E39 530dA

        Comment

        • GTI16V
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2003
          • 274
          • Helsinki

          #5
          Luulen tietäväni mitä tarkoitat, olen huomannut saman ongelman itsekin. Saatan olla nyt väärässä, mutta luulen että kyse ei ole vaihteen vaihtumisesta neloselle vaan turbiinin lukituksen avautumisesta vitosella. Se riittää ilmeisesti vitosellakin nostamaan kierrokset 2000 rpm tuntumaan, ja moottorin melusta tulee samalla korviin kuuluvaa.

          Olen tarkkaillut asiaa ajaessani kaikennäköisiin mäkiin eri nopeuksilla vakionopeudensäädin päällä, katsoen samalla kulutusmittaria. Luulen että laatikkoon on ohjelmoitu tietty nopeus jolla turbiini vielä avautuu helposti. Pienikin mäki riittää kulutusmittarin nousemiseen 11-12 litraan, ja tällöin turbiini tuntuu aina aukeavan. Tämän seurauksena kierrokset ja kulutuskin nousee, vaikka nopeus pysyy samana.
          Ajettaessa samaan mäkeen 10 km/h kovempaa, kulutus nousee jälleen mäen alkaessa, mutta samalla kierroslukumittari tipahtaa aavistuksen alaspäin(!) kun laatikko päättää ajaa mäen ylös turbiini lukittuna. Tällöin kulutus saattaa olla tarpeeksi jyrkässä mäessä 17 litraa, ja turbiini pysyy lukittuna. Tultaessa taas tasaiselle, laatikko ikään kuin hellittää, ja kierrokset nousevat aavistuksen. Saman ilmiön voi todeta ajamalla esim 95 km/h ja painelemalla kaasua hiukan syvemmälle. Luulen siis että kyse on enemmänkin laatikon ominaisuudesta. Olisi mielenkiintoista tietää, onko virityslastujen yhteydessä myytävillä laatikon uusilla softilla vaikutusta tällaiseen asiaan?
          sigpic
          E32 740 ’93
          E92 335 ’08

          Comment

          • Bimmeristi
            BTCF Member
            • Oct 2007
            • 77
            • Helsinki

            #6
            Originally posted by Eemeli39 View Post
            Moi,
            kysäisen nyt teiltä kokeneemmilta, kun otsikon auto on ollut vasta muutaman viikon käytössä. Ihmettelyn kohteena on automaattilaatikko, joka mielestäni seilaa nelos ja vitos vaihteen välillä ihmeen paljon. Kun maantiellä nopeutta on joku 80-90 kmh ja tuolloin kierroksia siinä reilut 1500 rpm. Pienikin ylämäki saa aikaan sen, että laatikko vaihtaa pienemmälle (neloselle) ja melkein heti perään taas vitoselle. Ja taas muutama sekunti vitosella, kunnes vaihto taas neloselle. Tätä jatketaan kunnes mäki päättyy tai pakkolaittaa steptronikista nelosen päälle.

            Ennen tätä bemaria autonani oli C-mallin mersu (diesel + automaatti, vm. -01), jonka automaatti kieltämättä toimi paljon paremin ja järkevämmin. Mersun laatikko käytti kiitettävästi hyödyksi koneen vääntöä ja vaihtoi pienemmälle vasta pakon edessä. Tämänkin jälkeen mentiin sillä pienemmällä vaihteella, eikä jatkuvasti seilattu isomman ja pienemmän välillä.

            No, tulipa pitkä viesti, mutta laittakaa replyä, mikäli teillä on asiaan kommentoitavaa.


            Eikös toi nopeus oo just se turbiinin lukittumis nopeus? Korjatkaa jos oon väärässä. Eli heti kun tarvii noissa nopeuksissa enemmän vääntöä niin silloinhan se vapauttaa sen lukituksen. Eli se saattaa tuntua että laatikko vaihtaa pienemmälle vaikka se ei vaihdakkaan. Kierrokset nousee ehkä n.300rpm tolla nopeudella.
            Mutta jos ajat hieman kovempaa eli vaikka reilua 100km/h niin se ei todennäkösesti tee enää sitä enää.. vai..?

            Comment

            • reddewil
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2003
              • 3015
              • West Coast

              #7
              Asiaa sivuten, muistan että täällä palstalla oli joskus puhetta ihan käytännön kokemukseen perustuen, että veisi vähemännä naftaa 4 vaihteella ajaessa? Näillä suomen nopeuksilla juurikin. Muistankohan ihan väärin?
              ...

              Comment

              • Bimmeristi
                BTCF Member
                • Oct 2007
                • 77
                • Helsinki

                #8
                Originally posted by reddewil View Post
                Asiaa sivuten, muistan että täällä palstalla oli joskus puhetta ihan käytännön kokemukseen perustuen, että veisi vähemännä naftaa 4 vaihteella ajaessa? Näillä suomen nopeuksilla juurikin. Muistankohan ihan väärin?

                Et varmaankaan muista väärin..
                Kyllä toi mun peli ainaskin kulutusmittarin mukaan vetää sen 1-2l enemmän jos ajelee maantiellä 4 vaihteella.
                Auto siis 530da.

                Comment

                • Eemeli39
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2008
                  • 69
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Originally posted by GTI16V View Post
                  luulen että kyse ei ole vaihteen vaihtumisesta neloselle vaan turbiinin lukituksen avautumisesta vitosella. Se riittää ilmeisesti vitosellakin nostamaan kierrokset 2000 rpm tuntumaan, ja moottorin melusta tulee samalla korviin kuuluvaa.
                  Joo, samaa epäilen itsekin, koska muuten laatikko toimii tosi hyvin. Itsellänikin tämä "seilailu" tai turbiinin lukituksen avautuminen tapahtuu nimenomaan vakkarilla ajettaessa ja juuri tuossa tietyssä 80-85kmh nopeudessa. Vastaavanlaiseen mäkeen kun ajaa 100 kmh, niin ei mitään hämminkiä. Eli todennäköisesti se liittyy tuohon nopeuteen ja turbiinin lukitukseen.

                  Viikonloppuja kaikille ja turvallisia kilometrejä!
                  e39 530dA -99

                  Comment

                  • toperi
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2007
                    • 105

                    #10
                    Originally posted by Eemeli39 View Post
                    Moi,
                    kysäisen nyt teiltä kokeneemmilta, kun otsikon auto on ollut vasta muutaman viikon käytössä. Ihmettelyn kohteena on automaattilaatikko, joka mielestäni seilaa nelos ja vitos vaihteen välillä ihmeen paljon. Kun maantiellä nopeutta on joku 80-90 kmh ja tuolloin kierroksia siinä reilut 1500 rpm. Pienikin ylämäki saa aikaan sen, että laatikko vaihtaa pienemmälle (neloselle) ja melkein heti perään taas vitoselle. Ja taas muutama sekunti vitosella, kunnes vaihto taas neloselle. Tätä jatketaan kunnes mäki päättyy tai pakkolaittaa steptronikista nelosen päälle.

                    Ennen tätä bemaria autonani oli C-mallin mersu (diesel + automaatti, vm. -01), jonka automaatti kieltämättä toimi paljon paremin ja järkevämmin. Mersun laatikko käytti kiitettävästi hyödyksi koneen vääntöä ja vaihtoi pienemmälle vasta pakon edessä. Tämänkin jälkeen mentiin sillä pienemmällä vaihteella, eikä jatkuvasti seilattu isomman ja pienemmän välillä.

                    No, tulipa pitkä viesti, mutta laittakaa replyä, mikäli teillä on asiaan kommentoitavaa.

                    Mun 530 daT tekee juurikin tuota samaa. Lootaan vaihdettu hiljattain öljyt merkkiliikkeessä ja kaikki oli kunnossa ja ok. Eli kuten edelliset vastaajat niin samoin luulen minäkin että kyseessä laatikon ominaisuus eikä vika. Jos veto tulee liian suureksi niin laatikko nostaa kierroksia sen takia ettei paikat jostain pettäisi.
                    Asiaan auttaa se kun tuon tiedostaa niin ei kannata ajaa kyseistä nopeutta vak. nopeuden säätimellä vaan ajaa hieman hiljempaa tai vastaavasti lujempaa niin seilaaminen loppuu, ainakin allekirjoittaneen kohdalla.

                    T-P

                    Comment

                    • Arnolds
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2005
                      • 3310
                      • Kajjjaani

                      #11
                      Originally posted by Eemeli39 View Post
                      Joo, samaa epäilen itsekin, koska muuten laatikko toimii tosi hyvin. Itsellänikin tämä "seilailu" tai turbiinin lukituksen avautuminen tapahtuu nimenomaan vakkarilla ajettaessa ja juuri tuossa tietyssä 80-85kmh nopeudessa. Vastaavanlaiseen mäkeen kun ajaa 100 kmh, niin ei mitään hämminkiä. Eli todennäköisesti se liittyy tuohon nopeuteen ja turbiinin lukitukseen.

                      Viikonloppuja kaikille ja turvallisia kilometrejä!
                      Samoin täällä samoissa nopeuksissa vaihtaa herkästi pienemmälle.
                      Ei vika vaan juuri tuon turbiini lukituksen ansiota.
                      F26 xDrive20d TwinPower

                      EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

                      Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

                      Comment

                      • Laku
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2007
                        • 17528
                        • Turku

                        #12
                        Edellä kuvatunlaista seilaamista mullakin on ilmennyt. Lienee siis ominaisuus, vaikken ensimmäisen omistusvuoteni aikana tuota kyllä huomannut...:think
                        Näillä mennään:
                        - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                        - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                        - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                        - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                        Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                        Comment

                        • WSE1
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 3242
                          • Suomusjärvi

                          #13
                          Ei kannata ottaa stressiä tuosta. Laatikon ohjaus vapauttaa ensin turbiinin lukituksen kun momenttia tarvitaan enempi, esimerkisi mäissä, ja vasta sitten vaihtaa tarvittaessa pienemmälle, jos voima riittää nopeuden hiipumatta ei vaihda siis pienemmälle ollenkaan. Jos lukko ei vapautuisi (eikä vaihdekaan vaihtuisi pienemmälle) hiipuisi tietysti vauhti kun moottori ei enää jaksa pienillä kierroksilla vetää riittävästi tuossa tilanteessa.
                          Se jotta lukon takaisinkytketyminen tapahtuu turhankin pian tuossa tilanteessa on taas suunnitellessa ohjelmoitu ominaisuus johon ei jälkeenpäin voi juurikaan vaikuttaa.
                          Itse laatikon kytkinlevyjä ei tuo kuluta, toki jonkin verran turbinin lukituksen kitkalevyjä, jotka kestävät usein kylläkin todella pitkään.

                          Comment

                          • Thuppu
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2007
                            • 3626
                            • Seinäjoki

                            #14
                            Tänään reissunpäällä muistui tämä topic mieleen, ja piti oikein testata käytännössä tätä hommaa. Ja tosiaan noinhan tämä steppi toimii... Auto täyteen kuormattuna ja ~85km/h mittarin mukaan niin koneen kierrokset olivat siinä 1500-1600 hujakoilla. Jyrkässä ylämäessä lukko vapautui ja kiekat nousi sinne ~2000 kieppeille ja pysyivät siinä kunnes mäki loiveni. Loivemmassa mäessä tapahtui tuota kierrosten soutamista satunnaisesti, eli välillä lukitti ja irrotti... loogisestihan tuo tuntuu pelittävän. Laatikon ominaisuudesta voidaan siis puhua. 80 nopeudet ovat vain auttamattomasti liian vähän tälle autolle, tai nykyautoille yleensäkään.
                            BMW 740iA "ALPINA"
                            BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                            Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                            Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                            Comment

                            • Jryde
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2003
                              • 128
                              • Röykkä Citi

                              #15
                              Entäs kun

                              Nostetaas tämä topicci ylös.

                              Täällä on puhuttu lukon avautumisesta ylämäessä mutta entäs kun:

                              Autona E39 ´97 535 tomaatti. 245tkm takana (kai =))

                              Ajan vaikka 80-85km/h jalkakaasulla ja annan mennä pintakaasulla. Lukkohan on mennyt kiinni siinä 60km/h nurkilla.
                              Sitten kevyesti kaasua. Hetkellisesti, max 1s, avaa lukon (kai) ja heti kiinni?? Eli tekee sellainen pikaisen kierrosten noston ja takas alas. Kokeilin stepillä muilla vaihteilla ja tekee vain 5:lla.

                              Yleisesti vaihtaa nätisti, jossain joku välys välillä kolahtaa kevyesti. Kylmänä vetää heti kun laittaa D:n päälle ja muutenkin tuntuisi olevan ok.

                              Toivottavasti tarpeeksi sekavasti selitetty =)

                              Onko vika vai ominaisuus?
                              E39 535iA ´97 "PanzerWagen"
                              Volvo V70 D5 -05 "miten mä tähän sotkeuduin??"-malli

                              ex- E36 328i ´91 Touring
                              ex- E34 535i ´90 "Kehäraakki",
                              ex- E39 535iA ´98
                              ex- E32 735i ´89

                              Mitäpä tässä, eipä tässä mittään, hyviä hommia...
                              ->Työ on vain sarja nälän aiheuttamia pakkoliikkeitä<-
                              "Vahingonilo on paras ilo, ei tippaakaan kateutta"

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎