Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 530d manuaalin väännönkesto?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jaymz
    Bimmer Rookie
    • Feb 2005
    • 178
    • Kuopio

    e39 530d manuaalin väännönkesto?

    Karalalle olisi tarkoitus jossain vaiheessa mennä säädättämään autoa ja jos miehelle on mahdollista kertoa toivomuksia väännön suhteen niin kiinnostaisi tietää millaisilla väännöillä ihmiset on näillä ajelleet.

    Absoluuttista totuutta laatikon kestosta tuskin on ja riippuu varmasti niin paljon ajosta ja huollosta että hankala vertailla. Oletetaan että laatikko on kunnossa ja ajoni on ns. normaaliajoa jossa paljon matka-ajoa.

    Aina on vaan puhetta automaattilaatikon kestosta niin siksi kiinnostaisi tietää porukan mielipiteitä tästä manuaalista.
    ex. -01 530d man
    ex. -92 audi s2 coupe
  • NokiLeka
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2341
    • Eurajoki

    #2
    Kyllä laatikko kai kestää ihan hyvin vääntöjä, kytkin siinä toimii sulakkeena välissä. Kyllä täältäkin löytyy henkilöitä joilla autossaan ollut 650nm vääntöä ja ihan vakiokaluilla, huhuja kuullut 700nm kestosta, mutta kuulopuheet on aina kuulopuheita. Monesti on rajattu vääntö sinne 500-550nm tietämille.

    Kytkin ja vauhtipyörä ovat ne jotka luultavasti ensin antautuvat.
    "I do everything my Rice Crispies tell me to"

    Comment

    • 10+
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2006
      • 2084
      • Nivala

      #3
      Kyllä kestää kun et väännätä 5 vaihteella mistää 80km/h kaasupohjassa. Vääntö sen tosiaan hajoittaa, kierroksia pitää korkeammalla niin hyvin toimii
      E39 M5 -00

      Ex E60 530Da M-Sport -04
      Ex E39 M5 -00
      Ex E39 M5 -00 Individual
      Ex E36 3.0 M3 Cabrio -94
      Ex E36 3.0 M3 -93
      Ex E36 2.5 Cabrio -94
      Ex E36 3.2 M3 -97
      Ex E36 2.5 Coupe -93

      Comment

      • Jaymz
        Bimmer Rookie
        • Feb 2005
        • 178
        • Kuopio

        #4
        Kyllä sitä vaihdetta tulee vaihdettua mielellään pienempään kiihdytyksissä. Eli taidan pyytää ottamaan kaikki irti.

        Mitenhän sitten savutusarvot katsastuksessa? Vai vaikuttaako edes savutukseen kun silloinhan poletaan ihan vapaalla.
        ex. -01 530d man
        ex. -92 audi s2 coupe

        Comment

        • Thuppu
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2007
          • 3626
          • Seinäjoki

          #5
          Ja vaihteleehan noita kytkinpaketteja "muutaman" esim. autom.laatikon hinnalla.
          BMW 740iA "ALPINA"
          BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
          Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
          Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

          Comment

          • Marko.K
            BTCF Member
            • Jul 2006
            • 1193
            • Helsinki

            #6
            Originally posted by Jaymz View Post
            Kyllä sitä vaihdetta tulee vaihdettua mielellään pienempään kiihdytyksissä. Eli taidan pyytää ottamaan kaikki irti.

            Mitenhän sitten savutusarvot katsastuksessa? Vai vaikuttaako edes savutukseen kun silloinhan poletaan ihan vapaalla.
            Ei mulla ainakaan ollut minkäänlaisia ongelmia katsastuksessa päästöjen suhteen, mulla kerkes olee sigun mukainen auto puolvuotta ennenku myin pois sen ja hyvin kesti paikat ainaki ton ajan vaikka jokapäivä tuli ihan kunnollakin poljettua...näin jälkeenpäin ottaisin mielummin kyllä automaatin kun manuaalin tolle koneelle
            F11 535d -11 367hv/728nm
            E39 M5 -99 Alpine White II
            E65 730da -02
            E60 530da -03
            E39 530da -03 240hv/600nm
            E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
            E38 740iaL -95
            E39 530d -99 245hv/528nm

            Comment

            • Jaymz
              Bimmer Rookie
              • Feb 2005
              • 178
              • Kuopio

              #7
              Originally posted by Thuppu View Post
              Ja vaihteleehan noita kytkinpaketteja "muutaman" esim. autom.laatikon hinnalla.
              Automaatin omistajien kateellista panettelua!
              ex. -01 530d man
              ex. -92 audi s2 coupe

              Comment

              • Kuupo
                Bimmer Rookie
                • Jun 2007
                • 79
                • Lahti-city

                #8
                700 euroa maksaa asetelma ja kytkinlevy jolle luvataan 670 nm pito.Sillä luulis pärjäävän jo melkeen joka päiväisessä ajossa. Joku puhui että vakio kytkin kestäisi sen karvan yli 500 nm ja sitten rupee luistamaan. Omakohtaista tietoa/kokemusta siitä ei ole. Oma auto lähtee ohjelmointiin kevään aikana.

                Comment

                • Exami
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2004
                  • 986
                  • Hyvinkää, Tuusula

                  #9
                  itse pyytäsin karalaa rajaamaan alakierrosten väännöt johki ~500nm.. ja sitte yläkierroksilta kaikki irti saa pidemmän käyttöalueen ja tiettävästi noissa disel koneissa niin ruhtinaaliset alaväännöt että niitä kannattaa koittaa pitää aisoissa ja ongelmana lienee noissa 530d:ssä se että veto loppuu 4k kohalla lähes täysin? tai ajamani 530d on ollu jotenkin viallinen.. eli alakierroksilta vääntöjä pois ylös kaikki mitä saadaan.. ilman että ahdin on liian kovilla!
                  sigpic
                  Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

                  Comment

                  • -Tapi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 3117
                    • Välisuomi

                    #10
                    Originally posted by Kuupo View Post
                    asetelma ja kytkinlevy jolle luvataan 670 nm pito.Sillä luulis pärjäävän jo melkeen joka päiväisessä ajossa
                    Jos jokapäiväinen ajo on maantietä Ei ole ihan herkkua manuaali 530d ja jäykkä kytkin (manuaali 530d nyt ei ole herkkua muutenkaan..). On jalka aika kovilla jonottaessa liikennevaloissa. Kokemusta kyseisestä yhdistelmästä löytyy.


                    Originally posted by Exami View Post
                    itse pyytäsin karalaa rajaamaan alakierrosten väännöt johki ~500nm.. ja sitte yläkierroksilta kaikki irti
                    Mutta tuo kun ei vaan onnistu. Vakiosuuttimet ja vakioahdin ovat tuossa pullonkaula, eli kierroksilla ei saa voimaa. Sitä saa vain alle 2500 rpm alueelle merkittävästi lisää vakiokokoonpanolla.
                    ---

                    Comment

                    • Exami
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2004
                      • 986
                      • Hyvinkää, Tuusula

                      #11
                      Originally posted by -Tapi View Post
                      Mutta tuo kun ei vaan onnistu. Vakiosuuttimet ja vakioahdin ovat tuossa pullonkaula, eli kierroksilla ei saa voimaa. Sitä saa vain alle 2500 rpm alueelle merkittävästi lisää vakiokokoonpanolla.
                      No olishan se jokseenki mahdollista jos rajaa ahtoja alakierroksilla ja hommaa jäykemmän hukkaportinkellon ni voi saada ahtimesta yläkierroksillakin jotain irti ja varmasti lähtee liikkeelle ripeemmin jos jäykempi kello ku ei päästä pakokaasuja hukkaan..

                      en sit tosin tiedä miten noihin löytyy noita jäykempiä jousia nykysessä autossa on väännetty lisä jousi kelloon ;PP toimii! mutta aika patentti ongelmana noissa löysissä kelloissa on aina se että yläkierroksille ei riitä ahdot.. toisaalta löysällä kellolla parempi säätää ahdot.. mut turha valittaa tehtaan ratkasuita aina toivotaan autolta lisää voimaa?
                      Last edited by Exami; 25-04-2008, 07:55. Reason: pahat kijovirheet pois :P
                      sigpic
                      Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

                      Comment

                      • Clavurion
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 9157
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by Exami View Post
                        No olishan se jokseenki mahdollista jos rajaa ahtoja alakierroksilla ja hommaa jäykemmän hukkaportinkellon ni voi saada ahtimesta yläkierroksillakin jotain irti ja varmasti lähtee liikkeelle ripeemmin jos jäykempi kello ku ei päästä pakokaasuja hukkaan..

                        en sit tosin tiedä miten noihin löytyy noita jäykempiä jousia nykysessä autossa on väännetty lisä jousi kelloon ;PP toimii! mutta aika patentti ongelmana noissa löysissä kelloissa on aina se että yläkierroksille ei riitä ahdot.. toisaalta löysällä kellolla parempi säätää ahdot.. mut turha valittaa tehtaan ratkasuita aina toivotaan autolta lisää voimaa?
                        Hukkaportilla ja VNT-ahtimella ei ole mitään tekemistä keskenään.

                        Tapi voinee hieman valaista, minkä verran optimaalisen ahdon siirtoa yläkieroksille saadaan vaihtamalla GT2260 ahdin. Sitten ongelmaksi jäävät edelleen suuttimet, kun ruiskutusaikaakaan ei voi loputtomasti pidentää, eikä se ole moottorin toiminnan tai hyötysuhteen kannalta muutenkaan toivottavaa.
                        E39 530dA -02 M-Sport
                        E53 X5 3.0dA -06 Sport
                        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                        Comment

                        • Exami
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2004
                          • 986
                          • Hyvinkää, Tuusula

                          #13
                          Pyydän anteeki tietämättömyyteni auton ahdinta kohtaan
                          sigpic
                          Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

                          Comment

                          • Jaymz
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2005
                            • 178
                            • Kuopio

                            #14
                            Hyvä että Clavurion korjasit. En tosin ollut menossakaan kikkailemaan jousilla, ei varmaan säätäjästäkään mukavia kaikenlaiset purkkaviritykset.
                            ex. -01 530d man
                            ex. -92 audi s2 coupe

                            Comment

                            • Kuupo
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2007
                              • 79
                              • Lahti-city

                              #15
                              Voihan sitä liikennevaloissa pitää auton vapaalakin,niin ei tarvii rasittaa jalkaa ja kytkintä. Ja salilla käynti auttaa jalka voimiin . Kyllä meillä on täysin unohdettuja jo noi kuminauhavetoiset vehkeet.Mutta minä asunkin maalla.Kyllä meinasin koittaa tuota kestävämpää kytkintä,sitten kun oma kytkin ei enää jaksa. Ja onko esim M5 manuaalin kytkin jäykkä käyttää? Ei kokemusta.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎