Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 kesärenkaat ja vanteet alle = ratti tärisee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • S.P.R
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2003
    • 1009
    • Oulu area

    E39 kesärenkaat ja vanteet alle = ratti tärisee

    Samaa ongelmaa ollut searchin mukaan muillakin ja vikaa voi olla monessa paikkaa, mutta missähän tällä kertaa :think

    Eli alle laitettu uudet 8x18 ja 9x18 new m5 replica vanteet ja kaveriksi 235/40 ja 265/35 Nokia NRY kumit. Kumit laitettu rengasliikkeessä vanteille ja tasapainotettu. Itse ruuvasin ne sitten autoon kotona myöhemmin. Painoja oli jotain n.50g per vanne eikä asentaja maininnut mistään ongelmista.

    Auto on ihan ok noin 70 km/h asti, josta sitten alkaa lievä tärinä, joka tuntuu eniten ratissa. Voimakkaimmillaan tämä tärinä on n.80 km/h nopeudessa, jossa ratti tärisee ihan kunnolla. Sitten nopeuden noustessa tärinä ratissa asettuu. Jossain 110 km/h tärinä taas voimistuu. Muuten auto on ihan hyvä ajaa ja kulmatkin on säädetty vuosi sitten kohdalleen.

    Vanteissa ei tullut mukana mitään soviterenkaita, mutta ei kai niitä 74,1 keskireiällä tarvitsekaan? Autossa ollut talven 16" vanteet 225 renkailla ja kesällä 17" 235/255 kumeilla ilman mitään ongelmia, joten tuntuisi että uudessa paketissa on jotain mätää. Ajattelin mennä käymään maanantaina rengasliikkeessä tarkistuttamassa tasapainotuksen, mutta voiko siinäkään mitään nykyään ryssiä? Auto on myös hiljattain katsastettu ja inssi ainakin kehui alustaa hyvä kuntoiseksi. (117tkm) Pyörän navat ei mielestäni olleet mitenkään erityisen likaiset, mutta en niitä kyllä puhdistanutkaan. Vanteiden mukana tuli myös pultit, mutta ne oli ihan saman näköiset kuin alkuperäiset joissa on myös lukkopultti niin laitoin ne.

    Kaikki apu ois tarpeen, jotta sain ajonautinnon takasin!
  • jms-btcf
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2003
    • 696
    • Tampere

    #2
    Itse kokeilisin vaihtaa etupyörät taakse ja varmistaa vielä että vanteen ja navan liitos on puhdas.
    Pulttien kanssa voit kokeilla kiristää ne sen verran hyvin kun pystyy vielä kun rengas on ilmassa...
    e61 535d

    Comment

    • Heguli 31
      BTCF Member
      • Oct 2004
      • 10080
      • KVLA

      #3
      Originally posted by jms-btcf View Post
      Itse kokeilisin vaihtaa etupyörät taakse ja varmistaa vielä että vanteen ja navan liitos on puhdas.
      Pulttien kanssa voit kokeilla kiristää ne sen verran hyvin kun pystyy vielä kun rengas on ilmassa...
      Eipä varmaan noita kapeampia kannata taakse vaihtaa (ja leveät eteen?).Täristääkö jarrut?Olisiko reaktitangon pusla(t)?

      Comment

      • jms-btcf
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2003
        • 696
        • Tampere

        #4
        Originally posted by Heguli 31 View Post
        Eipä varmaan noita kapeampia kannata taakse vaihtaa (ja leveät eteen?).Täristääkö jarrut?Olisiko reaktitangon pusla(t)?
        olisi joo taas kannattanut lukea tarkemmin
        e61 535d

        Comment

        • S.P.R
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2003
          • 1009
          • Oulu area

          #5
          Originally posted by Heguli 31 View Post
          Eipä varmaan noita kapeampia kannata taakse vaihtaa (ja leveät eteen?).Täristääkö jarrut?Olisiko reaktitangon pusla(t)?
          Jarrut ei täristä yhtään ja tosiaan talvirenkailla ei ollut mitään ongelmia. Eikä myöskään edellisenä kesänä 17" kiekoilla..

          Mitä voisin juttuja pyytää tarkistamaan siellä rengasliikkeessä?

          Comment

          • veku
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 6327
            • P-Pohjanmaa

            #6
            Puhdista ne navat\kosketuspinnat kunnolla ennen vanteiden vaihtoa.
            Uudellen tasapinoitus ja alle.
            Eiköhän vika ole tässä uudessa paketissa jos edelliset rengassatsit on toiminut ongelmitta
            F11 M550D
            E39 M5
            F26 3.0 Da M-Sport
            E61 535D M-Sport

            Comment

            • tuze5
              Bimmer Rookie
              • Mar 2005
              • 44
              • Nurmo

              #7
              Koitappa onko vanteen keskireikä isompi kuin napa, pultit irti ja kokeile "hölskyykö" vanne navalla. Yleensä replica vanteet tarttee soviterenkaat. kun kerran täristää 80-100 nii tasapainotus tai sovitteet melkovarmasti vikana.

              Comment

              • Driver22
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2006
                • 2098
                • *

                #8
                Itse olen renkaat vaihtaessa puhdistanut kiinnityspinnat siten, että ensin suihkutan CRC:tä, jonka jälkeen olen hienolla hiekkapaperilla hionut hapettumat pois. Ja sitten vain rätillä puhtaaksi. Tällä olen varmistanut sen että vanne on kunnolla suorassa kiinni kiinnityspinnassa. Jonkun mielestä varmaan turhaa, mutta ei ainakaan sen takia sitten täristä
                F31 330D Xdrive M-Sport

                Comment

                • Lanttu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 1643

                  #9
                  Tietyllä nopeusalueella ilmenevä tärinä aiheutuu tasan tarkkaan renkaista ja/tai vanteista. 50 grammaa on kyllä aika paljon painoja per pyörä...

                  Comment

                  • _miksu_
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2006
                    • 194
                    • jyväskylä

                    #10
                    itsellä prikulleen samanlainen ongelma, johtu siitä kun etuvanteiden keskireikä oli n 1.4 milliä iso ja vedin sinne pellistä ns soviterenkaat ja tärinä loppui..

                    Comment

                    • armageddon
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2007
                      • 443
                      • Kokkola

                      #11
                      jos on jotkut halpis renkaat nii voi olla et gummi on soikea... näin olen rengas moguleilta kuullut:think onko sit näin gummisepät tietää, EHKÄ
                      ei ne tehot vaan se kuski...

                      Comment

                      • juhape
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2004
                        • 321
                        • Pieksämäki

                        #12
                        Kun menet sinne rengasliikkeeseen niin katso rengasta siinä tasapainotuskoneessa, melko varmasti kumissa on pystyheittoa joka aiheuttaa tärinän. Voi olla että asettuu kun painaa renkaan irti vanteelta ja laittaa ilmat uudestaan mutta jos vieläkin heittää niin uutta kumia tilalle.
                        -BMW 530d Touring -14 LCI
                        -Ford Mondeo 2.0 TDCi -19 150hp Titanium Wagon
                        -Zetor 6245-89
                        -David Brown 996 -76
                        -MF 35 -58
                        -Tunturi Super Sport -85
                        -Tunturi Super Sport -77

                        Comment

                        • Lallevihtinen
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2006
                          • 690
                          • Tampere

                          #13
                          Originally posted by tuze5 View Post
                          Koitappa onko vanteen keskireikä isompi kuin napa, pultit irti ja kokeile "hölskyykö" vanne navalla. Yleensä replica vanteet tarttee soviterenkaat. kun kerran täristää 80-100 nii tasapainotus tai sovitteet melkovarmasti vikana.
                          Yhdyn tähän. Sovite renkaat tarvittiin yksiin M5 replicoihin, heittoo oli milli vai kaks.:think
                          sigpic
                          BMW E93 335i & BMW M550Dx
                          EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
                          XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

                          Comment

                          • S.P.R
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2003
                            • 1009
                            • Oulu area

                            #14
                            ongelma ratkaistu!

                            Eilen pääsin rengasliikkeeseen tasapainotuksen tarkastukeen. Toisessa eturenkaassa oli pystyheittoa, joka korjaantui kun rengasta pyöräytettiin vanteella. Lisäksi kaikissa vanteissa oli noin 10g painotus heittoja, mutta niitähän tapaa ajan kanssa tulla. Ratin ja auton tärinät lakkasi lahes kokonaan. Pahimmassa n. 80 km/h kohdassa on vielä ihan pientä täristystä, mutta tuskin sitä huomaa muut kuin minä Eli ongelma ratkaistu ja ajamisen ilo saatu takaisin!

                            Comment

                            • S.P.R
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2003
                              • 1009
                              • Oulu area

                              #15
                              voehan rähmä!

                              Pitkästä aikaa kävin ajamassa autolla ja voehan rähmä! Tärinät olivat palanneet tässä kesän aikana ja nyt koko auto tutisii entistä pahemmin! Omituista oli se kun välillä auto ei tärissyt ollenkaan ja hetken päästä tutinat palasivat. Vaivathan poistuivat viimeksi kun renkaat tasapainotettiin ja toisessa eturenkaassa oli tuolloin pystyheittoa. Mikähän nyt on muuttunut ja aiheuttaa taas tuon tärinän autoon ja rattiin?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎