E39 523i muutamia kysymyksiä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LowFlyer
    Bimmer Rookie
    • Nov 2004
    • 95
    • Lappeenranta

    E39 523i muutamia kysymyksiä

    Tuli tuossa hankittua eka BMW ja tuollainen vm. -98 E39 523i Alpinweiss manuaalina ja pari kysymystä olis nytten mielessä...Kyseessä Suomiauto, mutta varusteet on kyllä hyvät.

    En ole kerinny autolla vielä kovin paljon ajaa, mutta todella hyvältä tuntuu ja kaikki toimii kuin unelma. Toihan on sillä singlevanoskoneella eli M52B25 ja nytten mittarissa oikeita kilometrejä vaivaiset 120tkm.

    Oon kuullu, että vesipumppu noissa olisi heikkokohta eli pitääkö paikkansa ja mitä muuta mahdollisesti tulee kohta eteen? Huollettu tuota on kyllä tarkasti merkkihuollossa edellisen omistajan toimesta. Sitten tulpat aattelin kohta vaihtaa, niin kannattaako tuonne heittää Bosch, NGK vai Denso tulppia kun vaihtoehtoja tuntuu olevan vai onko ihan sama? Mites tuo motonetin normi paneelisuodatin vai vapaastivirtaavampi versio samaan koteloon? Mitään kartiosuodatinta ei kyllä tule.

    Sitten minkähän hintasia nuo huoltokirjan mukaiset huolto 1 ja huolto 2 ovat merkkiliikkeessä ja jos ei siellä käytä niin saako tuon huoltoilmaisimen jotenkin itse nollattua jos vaihtaa vaikka öljyt itte? Tää on mun ensimmäinen auto, jossa yleensäkkään on huoltoilmaisin niin en oikein tiedä käyttäisikö aina huollossa vai tekisikö itte...mielipiteitä?

    Toivottavasti joku jaksaa vastailla jotain niin päästään alkuun tämänkin auton kanssa
  • Flamey
    Bimmer Rookie
    • Jan 2008
    • 69
    • Vaasa

    #2
    Vesipumppu kannattaa vaihtaa heti kättelyssä ja termostaattikin siinä samalla, koska se leikkaa kuitenkin kiinni ennemmin tai myöhemmin. Toisekseen ne on niin lähekkäin että on edullisempaa vaihtaa kerralla kun ei tarvi kahdesti maksaa purkutyöajasta (olettaen että flektin täytyy siirtyä kun noita ronklaa). Toinen (tai kolmas) legendaarinen vika mihin olen itsekin törmännyt kahden edellisen lisäksi on edestä reaktiotankojen puslat, joiden kuluminen aiheuttaa ratin tutinaa tietyissä nopeuksissa.

    Huoltohintoja löytyy haulla, huolto 2 n. 400-500 euroa. Muistaakseni huolto 2:een kuuluu tulppien vaihto.

    Last edited by Flamey; 05-05-2008, 16:01. Reason: huoltohintalinkki lisätty
    \\ -98 E39 528iA //

    Comment

    • Havis
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 1845
      • Kotona/Poissa

      #3
      Originally posted by Flamey View Post
      Vesipumppu kannattaa vaihtaa heti kättelyssä ja termostaattikin siinä samalla, koska se leikkaa kuitenkin kiinni ennemmin tai myöhemmin. Toisekseen ne on niin lähekkäin että on edullisempaa vaihtaa kerralla kun ei tarvi kahdesti maksaa purkutyöajasta (olettaen että flektin täytyy siirtyä kun noita ronklaa). Toinen (tai kolmas) legendaarinen vika mihin olen itsekin törmännyt kahden edellisen lisäksi on edestä reaktiotankojen puslat, joiden kuluminen aiheuttaa ratin tutinaa tietyissä nopeuksissa.

      Huoltohintoja löytyy haulla, huolto 2 n. 400-500 euroa. Muistaakseni huolto 2:een kuuluu tulppien vaihto.

      http://www.btcf.fi/forum/showthread....=huoltohintoja
      En kyllä lähtis vain varmuuden vuoksi vesipumppua ja termaria vaihtamaan, jos ei ole mitään näkyvää syytä. Jos jäähdytysnestettä ei kulu ja lämmöt nousee normaaliin ja pysyy hyvin siellä, eikun kilometreja vaan mittariin. Sama noiden puslien kanssa, jos kärry kulkee vakaasti niin alusta on varmaan ihan ok.
      "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

      E60 523iA -08

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        #4
        Originally posted by Havis View Post
        En kyllä lähtis vain varmuuden vuoksi vesipumppua ja termaria vaihtamaan, jos ei ole mitään näkyvää syytä. Jos jäähdytysnestettä ei kulu ja lämmöt nousee normaaliin ja pysyy hyvin siellä, eikun kilometreja vaan mittariin. Sama noiden puslien kanssa, jos kärry kulkee vakaasti niin alusta on varmaan ihan ok.
        Tuota tuota. Kyseisessä koneessa on hajoamistavastaan erittäin tunnettu vesipumppu, joka korkkaa järjestään viimeistään 200tkm korvilla. Hajoamispaikkana on vesipumpun siipirattaan kiinnitys sen akseliin, joten mitään ulkoisia vuotoja tai varoituksia ei yleensä tule, ja turhankin usein vedenkierto katkeaa kerrasta. Tällä taas on rikottu useampi kansi ja/tai kansipahvi.
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • Flamey
          Bimmer Rookie
          • Jan 2008
          • 69
          • Vaasa

          #5
          Jos lähdetään siitä että asianosainen ajaa autolla niin kauan, että pumppu tahi termari suurella todennäköisyydellä hajoaa (150-200tkm), kannattaa ne molemmat vaihtaa heti koska pumppu hajotessaan voi aiheuttaa pienimuotoisen konkurssin. Taloudellisesti ajateltuna sehän on sama vaihtaako sen nyt vai kahden vuoden päästä.

          Puslat on taas toinen asia, niiden kulumisen huomaa selvästi eikä ne aiheuta ainakaan suoraan mitään vahinkoja vaikkei heti vaihdakaan, joten niiden kulumista voi ns. odotella.

          Onnea vaan uudelle kärrylle!
          \\ -98 E39 528iA //

          Comment

          • KirsiH
            Bimmer Rookie
            • Oct 2007
            • 35

            #6
            Itsellä E39 523i -96 samoilla kilometreillä, tosin automaatti. Kannattaa tosiaan vaihtaa heti tuo vesipumppu, termostaatti (ja kotelo). Itse en tätä tehnyt ajoissa, 110tkm niin vesipumppu laukes ilman mitään varoitusta, onneksi kansi ja pahvi kesti... Samoin kannattaa tarkastaa tuo houhotusjärjestelmä, jos ajaa pätkäajoa (talvella) sinne kerääntyy vettä ja voi jäätyä ja sylkee silloin öljyt jostain ulos. Siihen kai auttaa talvimallin houhotin ja säteilylämmittimen käyttö, mutta search:lla löydät siitä lisää juttua. Alusta kannattaa tarkistaa/tarkistuttaa, jos on epämääräisiä tutinoita tms.
            Huoltoihin kuuluvista töistä oli jonkinmoinen taulukko sivulla:


            Onnittelut auto valinnasta.
            nyk.Volvo S60 2,4T -02 ex.E39 523iA -96

            Comment

            • LowFlyer
              Bimmer Rookie
              • Nov 2004
              • 95
              • Lappeenranta

              #7
              Kiitoksia vaan vastauksista

              Joo no eiköhän nuo vesipumppu ja termari vaihtoon mene tässä alkukesästä. Eikait se pumpun hajoaminen kuitenkaan kantta heti hajota jos ei anna lämpöjen olla punasella kauaa ja lyö koneet heti seis kun lämmöt alkaa nousta...

              Puslille en kyllä mitään tee kun ajettavuus on tosiaankin kohdallaan eikä täristä missään nopeudessa

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7037
                • Uusikaupunki

                #8
                Originally posted by LowFlyer View Post
                Joo no eiköhän nuo vesipumppu ja termari vaihtoon mene tässä alkukesästä. Eikait se pumpun hajoaminen kuitenkaan kantta heti hajota jos ei anna lämpöjen olla punasella kauaa ja lyö koneet heti seis kun lämmöt alkaa nousta...
                Valitettavasti näin on käynyt enemmän kuin kerran ja ne lämmöt pomppaa tappiin käytännössä vasta siinä vaiheessa kun kone jo keittää. Tuo yhdistettynä tiettyjä vuosimalleja vaivanneeseen jumittavaan syylarin korkkiin saa aikaiseksi aika hyviä tuhoja. Jokainen tavallaan, mutta sitten kun katselee sitä laskua minkä loppusummassa on neljä numeroa ennen pilkkua, voi hieman heikottaa.
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Originally posted by LowFlyer View Post
                  .... Eikait se pumpun hajoaminen kuitenkaan kantta heti hajota jos ei anna lämpöjen olla punasella kauaa ja lyö koneet heti seis kun lämmöt alkaa nousta...
                  Siis se lämpömittari näyttää ns.normaalilämpöä suuremmalla skaalalla kuin mitään eksaktia lämpötilaa. Tämä tarkoittaa sitä että kun vesipumppu pamahtaa loppuu vesikierto samalla sekunnilla. Vesi kun ei kierrä, ei se kuuminkaan vesi tavoita lämpötila-anturia niin että ko.vakiolämpöskaala ylittyisi ja mittari liikahtaisi vielä mihinkään. Siinä vaiheessa kun riittävän kuuma vesi tavoittaa anturin ja mittari alkaa kiipeämään, on ainakin päätie+motarinopeuksissa helposti myöhäistä.
                  Tämän vesipumpun vaihdon kanssa ei todellakaan kannata leikkiä, mikäli edellisestä vaihdosta ei ole tietoa ja mittarissa on yli 120tkm.

                  Comment

                  • LowFlyer
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2004
                    • 95
                    • Lappeenranta

                    #10
                    No niin selvä on pojat, vesipumppu menee vaihtoon helvetin nopeesti

                    Onkohan nuo tuohon myytävät motonetin pumput minkälaista tavaraa ja onko mitään eroa merkkiliikkeestä saataviin? Onko nuo nykyään myynnissä olevat sitten vahvempaa tavaraa kun käsittääkseni muovisiivellisiä ne vieläkin on?

                    Kuinkas iso homma se on tuohon vaihtaa noin niinkuin ajallisesti yhdeltä perus ammattimieheltä ja sitten paljokohan tulisi hintaa vaihdolle merkkiliikkeessä?

                    Comment

                    • Vanquish
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2004
                      • 1960
                      • Hki

                      #11
                      just vaihdoin. AD:lta saa 2 vuoden takuun ja maksoin 52e osat +104e työ (2h).

                      Comment

                      • Cell
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7037
                        • Uusikaupunki

                        #12
                        Vakiohan ei ole mitenkään heikkoa tavaraa, se vain hajoaa suoraan sanoen paskamaisesta paikasta, kilometrimääräisesti katsottunahan se kestää ihan hienosti.

                        Motonetinkin tavarat on ihan jees, tärkeintä on katsoa että siivapyörä on alkuperäisen mallinen eikä parin millin pellistä taivutettu versio, ne eivät kierrätä vettä yhtä hyvin.
                        325i -08
                        i3 REx -17
                        M5 -98 Imolarot
                        535i -90 N/A project (maatumassa)

                        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                        Comment

                        • enyce
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2007
                          • 381
                          • LTI

                          #13
                          mulla meni pumppu vaihtoon ja tuli ns. tarvike pumppu mut siin siipi oli sorvattu messingistä ja oli kestävämmän näkönen ku orkkis.
                          Mjaa...
                          E70 3.0sd
                          EX:e36M3individual cäbi
                          EX:Gsx-r 1000 2002(r.i.p)
                          EX: 523iSUOMIAUTO

                          Comment

                          • Kparta
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2007
                            • 33

                            #14
                            Mullakin 123tkm mittarissa ja aattelin vaihtaa Vesipumpun + termostaatin.

                            Mitä tuolla koteloidulla termostaatilla tarkoitetaan? Kun motonetissä koteloidun hinta näkyy olevan 59,90€ ja koteloimattoman vain 15,50€!

                            Kumpi on järkevämpi?

                            Edit: Eikö pelkän vesipumpun vaihto riitä? Miksi termostaatti pitää vaihtaa kanssa?

                            Comment

                            • jyrbba69
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2008
                              • 2394
                              • Kouvola

                              #15
                              Originally posted by Kparta View Post
                              Mullakin 123tkm mittarissa ja aattelin vaihtaa Vesipumpun + termostaatin.

                              Mitä tuolla koteloidulla termostaatilla tarkoitetaan? Kun motonetissä koteloidun hinta näkyy olevan 59,90€ ja koteloimattoman vain 15,50€!

                              Kumpi on järkevämpi?

                              Edit: Eikö pelkän vesipumpun vaihto riitä? Miksi termostaatti pitää vaihtaa kanssa?
                              Ei termaria olekkaan pakko vaihtaa, se vaan menee siinä samalla helposti. En tosin tiiä laskuttaako joku mulkku siintä silti jotenkin työn mukaisesti. Mut jos itse asennat kannattaa termarikin samalla vaihtaa. Ei sitten joudu availemaan uudestaan ku se leviää.

                              -Jyri
                              2015 AMG GTS
                              -----------------------------

                              www.fotomonza.com kamerat ja tarvikkeet. Forumilaisille erikoishinnat!
                              [email protected]

                              Comment

                              Working...
                              X