Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 puhallin ongelma? (vika ei ollut siilissä)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jube
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 9636
    • ...

    e39 puhallin ongelma? (vika ei ollut siilissä)

    Elikkäs asuto on 530D touring -00 ja manuaali-ilmastoinnilla varustettu.
    Ongelma on seuraavanlainen:
    Puhallin on vuodenpäivät tehnyt sitä, että kun käyttää autoa sammuksissa niin puhallusnopeuden säädintä on pitänyt käyttää hieman yli puolenvälin, että puhallin lähtee pyörimään. Sen jälkeen pelannut normaalisti seuraavaan auton sammutukseen asti.
    Nyt viimeviikolla puhallin mykistyi lähes kokonaan. Joskus saattaa alkaa puhaltamaan hetkeksi ja taas pysähtyy. Ajattelin vian olevan kuuluisassa "siilissä" jonka ostin ja vaihdoin tänään. Vika ei kuitenkaan ollun siinä Vanha siili oli alkuperäinen ja uusi valeo merkkinen tarvikeosa.
    Senverran mitä asiaa osasin tutkia niin käytin säätöpaneelia irti ja rassailin sitä mutta tuloksetta. Sen havaitsin,. että kun auton laittaa käyntiin ja kääntää puhallusnopeuden säädintä niin tuo siili lämpenee kuumaksi todella nopeasti. Ilmeisesti sen kuuluukin lämmentä aikalailla, koska jäähdytysrivatkin ovat niin pitkät? Tuosta em. päättelin, että siilille asti tulee virta kun se kerran lämpenee.

    Jos joku tietäisi mahdollisia vikakohteita mitä seuraavana tarkastaa tai miten nuo siilille tulevat jänniteet mitataan? Siis minkäväriseen johtoon pitäisi mitäkin tulla?
    Onhan mahdollista, että itse puhaltimen moottori on tiensä päässä vaikkakin se on pyörinyt ilman kitinöitä tähän asti.

    Mitkäs kaikki sulakkeet tuohon hommaan vaikuttavat? Hansikaslokeron päällä kaikki ehjiä ja sieltä lokeron takaa en kyllä niitä ns. maxi-sulakkeita löytänyt.
    Näillä mennään:
    Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
    BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
    BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
    BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
    MB c124 230CE -90 "Badboy"
    MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"
  • juhape
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2004
    • 321
    • Pieksämäki

    #2
    Kyllähän tuo kuullostaa siltä että puhallinmoottori jotenkin jumii. Varsinkin jos siili kuumuu julmetusti eikä puhallin pyöri niin oletettavasti puhallin ottaa sitä virtaa vaikkei pyörikkään ja samaa viittaa se että puhallinsäädinä isommalla käytettäess on herännyt.
    -BMW 530d Touring -14 LCI
    -Ford Mondeo 2.0 TDCi -19 150hp Titanium Wagon
    -Zetor 6245-89
    -David Brown 996 -76
    -MF 35 -58
    -Tunturi Super Sport -85
    -Tunturi Super Sport -77

    Comment

    • Jube
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 9636
      • ...

      #3
      Eikö enempää vastauksia aiheeseen?
      Edes, että mitä kaikkia osia tuohon puhaltimen ohjauspuoleen kuuluu ja mitkä kaikki sulakkeet asiaan vaikuttavat?
      Näillä mennään:
      Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
      BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
      BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
      BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
      MB c124 230CE -90 "Badboy"
      MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

      Comment

      • vesu
        Bimmer Rookie
        • Jul 2007
        • 122
        • Lahti

        #4
        Oisko puhaltimen hiilet tai kollektori kulunu? Itellä E34 oireili samalla tavalla, tosin ei ole ilmastointia.
        E91 320d M-Sport

        Comment

        • KJ
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2004
          • 695
          • Järvenpää

          #5
          Mulla vaihdettiin syksyllä omaan E39:siin puhallinmoottori, juurikin vastaavanlaisten ongelmien jälkeen. Ensin se tosin puhdistettiin, ja toimi pari kuukautta, ja sit loppujenlopuks koko paska vaihdettiin uuteen. Jotkut kontaktipinnat siellä kuluu likaantuu, ja sit se loppujenlopuks lopettaa pyörimisen. Varmaanhan senkin sais jotenkin korjattua, mut virallinen ohje sille on koko puhaltimen moottorin vaihto. Itse en viitsinyt teettää sitä merkkiliikkessä, vaan vein sen ilmastointihuolto pajalle, ja siinä tulikin säästettyä pitkä penni.
          F30 330e -17 Alpinweiss 3
          E70 X5 3.0sd -08 Schwarz 2

          Comment

          • Jube
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 9636
            • ...

            #6
            Tietäisikö kukaan mistä nuo puhaltimelle menevät johdot voisi löytää, että kokeilisin syöttää sinne suoraa virtaa, että alkaako pyörimään?
            En innosta alkaa vaihtohommiin ennenkuin on 100% varma viasta. On kuitenkin jonkinmoinen homma vaihtaa tuo moottori kojetaulun irrotuksineen
            Näillä mennään:
            Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
            BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
            BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
            BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
            MB c124 230CE -90 "Badboy"
            MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              #7
              Originally posted by Jube View Post
              Tietäisikö kukaan mistä nuo puhaltimelle menevät johdot voisi löytää, että kokeilisin syöttää sinne suoraa virtaa, että alkaako pyörimään?
              Molemmat puhaltimen johdot tulee siilille. Nastat 1 ja 5. Musta/vihreä on maa ja puna/vihreä plussa. Ota liitin irti siilistä ennen kuin kokeilet. (Nuo pinnit ja johdot on minun tulkinta kytkennästä, en takaa sitä oikeaksi joten kokeilu omalla vastuulla...)

              Tuossa kytkentä, joten voit tehdä omia/erilaisia tulkintoja:
              E39 528iA

              Comment

              • Jube
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 9636
                • ...

                #8
                Kiitoksia kovasti TJJ:lle, sekä tuosta kaaviosta, että puhaltimen vaihto-ohjeista
                Näillä mennään:
                Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
                BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
                BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
                BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
                MB c124 230CE -90 "Badboy"
                MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

                Comment

                • Clavurion
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 9142
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by Jube View Post
                  Tietäisikö kukaan mistä nuo puhaltimelle menevät johdot voisi löytää, että kokeilisin syöttää sinne suoraa virtaa, että alkaako pyörimään?
                  En innosta alkaa vaihtohommiin ennenkuin on 100% varma viasta. On kuitenkin jonkinmoinen homma vaihtaa tuo moottori kojetaulun irrotuksineen
                  Saattaa hyvin pyöriä akkujänniteellä, mutta ei välttämättä jännite-/virta rajoitettuna. Järeällä jännitelähteellä saisi paremman kuvan puhaltimen toiminnasta. Siililtä lähtevään syöttöön voisit kokeeksi iskeä jonkun toimivan föönin, niin saisit testattua erikseen myös ohjauspuolen loogisen toiminnan. Nämä juurikin sen takia, että savotan laajuuden vuoksi puhallinta ei todellakaan tee mieli vaihtaa varmuuden vuoksi. Ja jos puhaltimeen asti pääsee käsiksi, ehdottomasti uusi puhallin tilalle.
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • Jube
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 9636
                    • ...

                    #10
                    Noniin, elikkä nyt kuukauden ollut tuo homma odottelemassa parempia kelejä = en ole tehnyt asialle yhtään mitään
                    Niin eiköhän tänään sitten alkanut yhtäkkiä puhaltamaan täysiä ja puhaltaa tälläkin hetkellä tuola pihalla Eli nyt puhaltaa kokoajan oli avaimet paikoillaan tai ei.

                    Tosi helppoja ja yksiselitteisiä pikkuvikoja
                    Näillä mennään:
                    Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
                    BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
                    BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
                    BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
                    MB c124 230CE -90 "Badboy"
                    MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

                    Comment

                    • Jube
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2005
                      • 9636
                      • ...

                      #11
                      Vanha siili paikoilleen (siis se siili jolla puhallin alunperin pimeni) ja taas toimii normaalisti

                      Liekkö sitten ne puhaltimen hiilet niin loppu, että vajavaan kuukauteen eivät ottaneet kosketusta ja nyt taas ottavat
                      Näillä mennään:
                      Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
                      BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
                      BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
                      BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
                      MB c124 230CE -90 "Badboy"
                      MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎