Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vaidelaatikko hajos E39. Miten menetellä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lizard04
    Newbiemmer
    • Apr 2008
    • 4
    • Mainz

    Vaidelaatikko hajos E39. Miten menetellä?

    Tervehdys

    Tässä tarina.

    Ostin auton autoliikkeestä (E39 530DA farmari -02 ajettu 185 tkm) noin kolme viikkoa sitten. Ostopäivästä jo parin päivän päästä soitin autoliikkeeseen ja kerroin että vaihdeaski pitää outoa tärinää ja värinää 80-90 km/h nopeudessa ja että tankillisella pääsee n. 850 km (matka-ajoa). Autoliike tuumasi että seurataan tilannetta. Seurasin tilannetta parivikkoa kunnes auto toppas menon tyysti. Kojelautaan tuli ilmoitus "trans failsafe problem". Aski seko ihan tyysti. Eteenpäin meni ehkä 20 km/h, +- puoleltakaan ei tapahtunut mitään.

    Soitto myyjälle ja korjaamolle selvitykseen mikä tuli. Autokeskus (ei siis ostopaikka) ilmoitti että öljyt on ihan mustat ja että laatikko on täysin rikki-> Uusi loota (4500€). Autoliike josta ostin auton maksoi tämän diaknoosivaiheen.

    Tässä pohjustusta kysymyksiini.

    Mitä tuolta laatikosta olisi voinut mennä rikki? Mitään pamausta tai muuta ei ole kuulunut.
    Mitä sieltä kannattaa korjata?
    Autoliike ilmoitti että puolet kuluista kuuluu minulle siis 4500/2, ei prkl!!
    Mielestäni vaihdelaatikossa on ollut piilevä vika. Tällöin vastuu kaikista kuluista kuuluu myyjälle??

    Miten tästä eteenpäin...?

    Olen penkonut kuluttajaviraston ja kuluttajariitalautakunnan sivuja, mutta mitää selkeää vastausta en asiaan ole löytänyt.

    Kiitos vastauksista etukäteen.

    S
    330xi M-sport
    2006
  • Vanquish
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2004
    • 1961
    • Hki

    #2
    Virhevastuu kattaa moisen. Itseasiassa näyttämisvastuu on myyjällä! Eli sinun ei tarvitse mitenkään perustella laitteen oikeaa käyttöä.

    Tässä tietysti auton arvo paranee kun tulee uusi loota. Ja kilometrejä on kohtuu paljon mutta ei tämän kaltaisen auton lootan vielä tässä vaiheessa kuuluisi mennä hajalle-->ei normaalia kulumista. Lähtökohtaisesti myyjä on vastuussa.

    Comment

    • Clavurion
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 9158
      • Oulu

      #3
      Lähtökohtaisesti virhevastuu tietysti kattaa tuon vaurion. Käytännössä ei ole kovinkaan ihmeellistä, että tuo laatikko laukeaa 185 tkm suoritteen jälkeen. Joka tapauksessa joudut kustannuksissa tulemaan vastaan, koska korjauksen/vaihdon jälkeen auto on lähtötilannetta paremmassa kunnossa. Vastuunjako riippuu siitä, miten pitkäksi kuluttajaviranomainen arvioi laatikon oletetun kestoiän.

      Varteenotettava vaihtoehto on tehdaskorjattu laatikko momentinmuuntimineen ATB-Berlinstä, rapeat 2 k€ + vaihtotyö. Ehdotapa tuota, jos kerran jo suostuivat kustantamaan puolet ehdotetusta 4500€ laatikosta.
      E39 530dA -02 M-Sport
      E53 X5 3.0dA -06 Sport
      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        #4
        Originally posted by Clavurion View Post
        Varteenotettava vaihtoehto on tehdaskorjattu laatikko momentinmuuntimineen ATB-Berlinstä, rapeat 2 k€ + vaihtotyö. Ehdotapa tuota, jos kerran jo suostuivat kustantamaan puolet ehdotetusta 4500€ laatikosta.
        Onko noissa tosiaan momentinmuunnin mukana vai ei? Kun kuvaa katsoo (siis tuota Click to enlarge kuvaa), niin eihän missään BMW:n laatikossa sitä taida olla? Vielä hinnasta: eikös tuohon tule reippaasti rahtia päälle ja vanhakin pitää palauttaa tuonne joten siitäkin menee kivasti rahtikuluja? (tämä on ihan vaan taustakyselyä sen varalta jos/kun viimeinkin vaihdan laatikon öljyt ja kaikki menee pieleen...)
        E39 528iA

        Comment

        • Thuppu
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2007
          • 3626
          • Seinäjoki

          #5
          Originally posted by TJJ View Post
          (tämä on ihan vaan taustakyselyä sen varalta jos/kun viimeinkin vaihdan laatikon öljyt ja kaikki menee pieleen...)
          En tiedä mikä on, mut jostain kumman syystä tätä Bemun laatikkoa tulee ajateltua päivittäin, saa nähä koska tulee uniin... Öljyt pitäis vaihtaa, mut kun sitä tahtoo lykätä ja lykätä. Noh, jos nyt kuukauden sisällä sais itsestään irti..?
          BMW 740iA "ALPINA"
          BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
          Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
          Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

          Comment

          • kizmoudbz
            Newbiemmer
            • Oct 2006
            • 14
            • pohjanmaa

            #6
            Virhevastuu

            Ei tuollaisessa tapauksessa tarvitse edes neuvotella asiasta. Tottakai automyyjä kokeilee kepillä jäätä eli onko asiakas tietoinen oikeuksistaan.
            Vaihdelaatikko ei ole ns. kuluva osa kuten esimerkiksi renkaat. Virhevastuu on puolivuotta, ja viasta on tehtävä reklamaatio myyjälle kohtuullisen ajan, eli viimeistään kolmen kuukauden kuluessa, muistaakseni.

            Näyttövastuu on 100% myyjällä, eli hänen on todistettava että vika on normaalia kulumista tai ostajan aiheuttamaa. No, kaikki tietävät että vaihdelaatikko ei voi hajota kolmessa viikossa, eli tuote on ollut oleellisesti huonommassa kunnossa kuin ostaja on tiennyt kauppaa tehdessään, piilovika, jota ei pysty havaitsemaan edes koeajotilanteessa.

            Tässä ei mielestäni, tai kuluttajasuojalain perusteella ole mitään tulkittavaa. Selvä tapaus. Jos et ole täysin persaukinen niin tuostahan vois mennä vaikka oikeuteen asti...

            Ainut tulkinnanvarainen asia tapauksessasi on vian korjaus, myyjällä ei ole velvollisuutta korjata autoa parempaan kuntoon mitä sen ikä ja ajokilometrit antavat olettaa, eli myyjän ei periaattessa tarvitse korjata käytetyn auton vikaa uusilla osilla. Mutta, jos luotettavaa osaa ei löydy käytettynä kohtuullisessa ajassa, silloin joutuu käytännössä korjaamaan uudella osalla.
            Tässä vaiheessa myyjää jonkin verran ärsyttää, kun tuo n.4500 euroa on se voitto mitä hän on kaupasta saanut...

            Älä anna sille myyjälle rahaa koska lain mukaan sun ei tarvi maksaa enään autosta jonka jo kerran ostit.
            Myyjän on korjattava vika virhevastuun perusteella, ei ole olemassa omavastuuta tai lakia että asiakkaan pitäis maksaa puolet, EI TARVI.

            Voitte purkaa kaupan jos kumpikin osapuoli siihen suostuu, toki myyjä vaatii todennäköisesti tuolloin jonkinlaista purkurahaa ajetuista kilometreistä yms.

            Toivottavasti olet varakas henkilö niin voit saada oikeuttaa, vaikka myyjä alkaisikin hankalaksi.

            Comment

            • Kentsu
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2004
              • 1397
              • Tuusula

              #7
              Originally posted by kizmoudbz View Post
              Ei tuollaisessa tapauksessa tarvitse edes neuvotella asiasta. Tottakai automyyjä kokeilee kepillä jäätä eli onko asiakas tietoinen oikeuksistaan.
              Vaihdelaatikko ei ole ns. kuluva osa kuten esimerkiksi renkaat. Virhevastuu on puolivuotta, ja viasta on tehtävä reklamaatio myyjälle kohtuullisen ajan, eli viimeistään kolmen kuukauden kuluessa, muistaakseni...
              Tuota tuota... Onko tosiaan kuluttajalla nykyään näin hyvät oikeudet :think Olen käsittänyt että myyjälle kuuluu vastuu ainoastaan piilevistä vioista, eli vioista jotka ovat olleet piilevinä ostohetkellä siten että ostaja ei ole voinut kohtuudella asianlaitaa tarkistaa mutta "porsiessa" voidaan todeta että "porsinta" on alkanut jo ennen myyntiä. Äkkiseltään tuntuu kummalliselta että 185 tkm ajetun auton, kauppatilanteessa toimivan vaihdelaatikon porsiessa puolen vuoden sisällä voi maksattaa koko paukun myyjällä. Eli tässä esimerkkitapauksessa myyjän olisi pitänyt vähintään avata vaihdelaatikko ennen myyntiä. Öljyjä lootaan taas myyjän ei olisi pitänyt vaihtaa koska se on vastoin tehtaan ohjeita :think

              Tässähän rupeaa käsittämään noita tajuttomia hintapyyntöjä muutamilla jobbareilla, jos kerran myyjän täytyy joka pommin kohdalla varautua kustantamaan k.o. ajoneuvon yllättävät remontit seuraavan puolen vuoden sisällä...

              Edit:
              Tuossa ylempänä linkitetyssä pdf:ssähän on hyvä esimerkki:
              "50 000 km ajetun auton vaihteisto rikkoutuu ilman, että olisi kyse käyttövirheestä tai muusta vastaavasta ostajan puolella olevasta syystä. Vaihteisto on ollut huonommassa kunnossa kuin ostajalla on tämän verran ajetun auton osalta ollut aihetta edellyttää. Jos sama vika ilmenee 200 000 km ajetussa autossa, korjaustarpeen voidaan katsoa johtuvan luonnollisesta kulumisesta. Korjauskustannukset jäävät tässä tapauksessa siis ostajan vastuulle".
              Last edited by Kentsu; 08-05-2008, 21:44.
              Ex: 523iA '97, 520iA '89
              /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

              Comment

              • Clavurion
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 9158
                • Oulu

                #8
                Originally posted by TJJ View Post
                Onko noissa tosiaan momentinmuunnin mukana vai ei? Kun kuvaa katsoo (siis tuota Click to enlarge kuvaa), niin eihän missään BMW:n laatikossa sitä taida olla? Vielä hinnasta: eikös tuohon tule reippaasti rahtia päälle ja vanhakin pitää palauttaa tuonne joten siitäkin menee kivasti rahtikuluja? (tämä on ihan vaan taustakyselyä sen varalta jos/kun viimeinkin vaihdan laatikon öljyt ja kaikki menee pieleen...)
                Minulla on osin toisen käden tietoa, kun eräs palstalainen oli asiaa viime syksynä tiedustellut.

                Tehdaskorjattu laatikko, sisältäen turbiinin! Hinta 1650€. Rahtikustannukset todennäköisesti joitakin satoja euroja. Mikäli vanhaa laatikkoa ei palauta, veloittavat 500€ core chargen. Haluavat mielellään vanhan laatikon ensin Saksaan, jotta voivat varmistaa liittimien ja momentinmuuntimen sopivuuden juuri kyseiseen autoon.
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Originally posted by Lizard04 View Post
                  Tervehdys

                  Tässä tarina.

                  Ostin auton autoliikkeestä (E39 530DA farmari -02 ajettu 185 tkm) noin kolme viikkoa sitten. Ostopäivästä jo parin päivän päästä soitin autoliikkeeseen ja kerroin että vaihdeaski pitää outoa tärinää ja värinää 80-90 km/h nopeudessa ja että tankillisella pääsee n. 850 km (matka-ajoa)....
                  Ihan mielenkiinnosta? Vaihdoitko mahdollisesti sinä vai vaihtoiko liike ennen luovutusta uudet öljyt laatikkoon? Kuulostaa ko.tapaus enemmän kuin tutulta?

                  Comment

                  • Alfredson
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2007
                    • 463
                    • Uusimaa

                    #10
                    Originally posted by Kentsu View Post
                    Edit:
                    Tuossa ylempänä linkitetyssä pdf:ssähän on hyvä esimerkki:
                    "50 000 km ajetun auton vaihteisto rikkoutuu ilman, että olisi kyse käyttövirheestä tai muusta vastaavasta ostajan puolella olevasta syystä. Vaihteisto on ollut huonommassa kunnossa kuin ostajalla on tämän verran ajetun auton osalta ollut aihetta edellyttää. Jos sama vika ilmenee 200 000 km ajetussa autossa, korjaustarpeen voidaan katsoa johtuvan luonnollisesta kulumisesta. Korjauskustannukset jäävät tässä tapauksessa siis ostajan vastuulle".
                    Millähän ooppeleilla noi kuluttaja-asiamiehet ajelee? Mun mielestä kyllä 200kkm ajettu loota ei normaalisti hajoa! Tietysti jos ny puhutaan vanhasta autosta, vaikka -91:stä tms, vähän eriasia, mutta tälläinen ei nyt todellakaan VANHA auto vielä.

                    Hemmetin ikäviä tollaset leviämiset. tulee väkisinkin mieleen että onkohan auton edellinen omistaja aavistanut jotain, ja laittanut kylmästi pommin kiertoon? Onneksi sentään autoliikkeeseen, eikä yksityiselle..
                    Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!

                    Comment

                    • Stone
                      BTCF Member
                      • Jan 2005
                      • 4074
                      • Helsinki

                      #11
                      Originally posted by Alfredson View Post
                      Millähän ooppeleilla noi kuluttaja-asiamiehet ajelee? Mun mielestä kyllä 200kkm ajettu loota ei normaalisti hajoa!
                      Ei mennyt pahasti pieleen, koska E39 530D:n laatikon valmistaa juurikin GM..:think
                      E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
                      VW Pornstarter (työjuhta)
                      Dodge RAM Cummins (venejuhta)
                      Finnmaster T8







                      Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

                      Comment

                      • schwarze
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2004
                        • 2017
                        • Kangasala

                        #12
                        Täällä e39 530dat 187tkm, 4vko sitten ostettu ja myyjän kanssa sovittu että BMW:n Inspection 2:n huolto kuuluu kauppaan (BMW merkkihuollossa). Kyselin myyjältä näistä surullisista laatikkomurheista, ynnä imusarjan läpistä...no worries, valmistaja vastaa!
                        No huolto tehtiin kauppapäivänä Boschilla, eikä siinä mitään, asiantunteva kaveri teki kaikki mekaaniset huollot tosi tarkasti, otti muunmuassa kaikki ö-roput auki ihan "no time" myös vaihdeaskin...(En siis itse ollut tätä vaatinut, kysynyt tarpeellisuutta kyllä) No, sitten mielestäni kusee! Ryhdyttiin arpomaan laatikon öljypohja irrallaan että mitäs tänne pannaan ja missäs täyttöroppu o (suodatinta ei vaihdettu koska "talousalueelta ei löydy" Transmaxia sanoivat panneensa.

                        Softapuolen tarkistuksista en sano mitään hyvää, Bosch vehkeillä ei mennä kuuhun ya? Vikakoodeista näky aika vähän, ei ees ongelmia, kuin Aux Fan (myyjäliike hommas uuden, kiitos siitä!) Autossa on kuitenkin muitakin murheita joskaan ei mitään Fataalia. Hehkun rele, Webaston vesipumppu ja se lisätuuletin joka ei toimi edes sillä uudella rupelilla.

                        Mä sain ihan helvetin hyvän auton silti, ainoo mikä sai mut kirjoittamaan on tuo laatikkorikko! Täällä on myös yksi jolle Hemi voi sanoo älä vaan vaihda lodjuölppää...mitäs Hemi itse tekisit?
                        Last edited by schwarze; 09-05-2008, 02:32. Reason: added letter j all perfect otherwise...heh
                        Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                        Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                        Comment

                        • TJJ
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 7591
                          • Jyväskylä

                          #13
                          Originally posted by schwarze View Post
                          Ryhdyttiin arpomaan laatikon öljypohja irrallaan että mitäs tänne pannaan ja missäs täyttöroppu o (suodatinta ei vaihdettu koska "talousalueelta ei löydy" Transmaxia sanoivat panneensa.
                          Kuulostaa "lupaavalta", vieläkö laatikko kuitenkin toimii? Tehtiinkö täyttö oikein, siis auto käynnissä ja laatikko oikeassa lämpötilassa? Onko ne imusarjan läpät yhä paikallaan? Voi kohta tulla pari kallista remonttia joista on turha haaveilla valmistajan vastaavan.
                          E39 528iA

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            #14
                            Originally posted by Thuppu View Post
                            En tiedä mikä on, mut jostain kumman syystä tätä Bemun laatikkoa tulee ajateltua päivittäin, saa nähä koska tulee uniin... Öljyt pitäis vaihtaa, mut kun sitä tahtoo lykätä ja lykätä. Noh, jos nyt kuukauden sisällä sais itsestään irti..?
                            Niin ajattelen minäkin... Sain sentään jo jotain aikaiseksi ja ostin suodattimen ja tiivisteen, 2 kpl molempia koska tarkoitus on vaihtaa öljyt kahdesti lyhyen ajan sisällä. Vielä on öljyt ostamatta, olen pyörinyt Esso LT 71141 purkkien ympärillä, mutta jättänyt ne vielä ostamatta. Taidan tehdä tuon vaihdon kesälomalla, silloin on paremmin aikaa etsiä uusi laatikko/auto jos/kun homma menee pieleen... Onko jollain vinkkiä mistä tuota Esson öljyä saisi halvimmalla?
                            E39 528iA

                            Comment

                            • schwarze
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2004
                              • 2017
                              • Kangasala

                              #15
                              Originally posted by TJJ View Post
                              Kuulostaa "lupaavalta", vieläkö laatikko kuitenkin toimii? Tehtiinkö täyttö oikein, siis auto käynnissä ja laatikko oikeassa lämpötilassa? Onko ne imusarjan läpät yhä paikallaan? Voi kohta tulla pari kallista remonttia joista on turha haaveilla valmistajan vastaavan.
                              Jep, laatikko toimi ennen ja jälkeen öljynvaihdon aivan samoin eli todella hyvin, vaikka huollon muuten seurasinkin (4h), tuo lopputäytös jäi multa näkemättä, pyysin kuitenkin kirjaamaan huoltotositteeseen että suodatinta ei vaihdettu.
                              Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                              Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎