Mites tota jos vertaa M-sport iskareita + jousia pelkkiin jousiin vakiotolpilla, niin kummat tuossa tekee enemmän sitä jäykkyyttä, iskarit vai jouset vai 50-50?
Mites tota jos vertaa M-sport iskareita + jousia pelkkiin jousiin vakiotolpilla, niin kummat tuossa tekee enemmän sitä jäykkyyttä, iskarit vai jouset vai 50-50?
Kysyn sinulta mitä tarkoitat sanoillasi "kummat tuossa tekee enemmän jäykkyyttä iskarit vai jouset" sanoisin EI KUMMATKAAN sillä toden näköisesti sinä tai moni muukin ymmärtää sillä sanalla "jäykkyys" käsityksen auton kallistelevuutta eli siihen vaikuttaa ns. "KALLISTUKSENVAKAAJAT" jotka todella vaikuttavat mutkissa ajettaissa.
Jos auto tehdään jäykäksi iskareilla ja jousilla niin se ei ole balanssissa kallistuksen vakaajiin nähden ja siinä käy silleen että, renkaista talvipito (myöskin kesä) häviää auto on liian jäykkä se jäykkyys mitä pitää tehdä se tehdään ainoastaan pääosiltaan vaan "Kallistuksenvakaajilla".
Jos ja kun ei ymmärretä alustan teknistä puolta ollaan usein tekemässä alusta jäykemmäksi jousilla ja iskareilla toki ne vaikuttaa mutta, jos alustaa lasketaan toki sitä pitää jäykentää..jos sen tekee iskarilla ja jousella niin molemmat pitää muuttaa toisiinsa käyviksi eli oltava käyvät parit keskenään.
Olen lukenut alustaan liittyviä monia topiikkeja ja tästä vakaajien merkityksestä on toki moni perillä asioista ..voisin kertoa esimerkin joku kertoi olevan M-Sport alustassa olevan myös jäykemmät "vakaajat" iskareiden ja jousien lisäksi niin joku siihen vastasi tyyliin..."ai"... ja ei muuta kommenttia asiasta ei siis mennyt jakeluun.
Tätä minä tarkoitan monesti alustan rakentajat ei tiedä mitä tekee vaan sen perussetin "jousi ja iskari" ..ja nyt tässä topiikissa näyttäs olevan se karvalakkisin versio tapetilla että, vain vaihtoehto "pelkkä jousi"....voisi sanoa joka leikkiin ryhtyy sen kestäköön tai pikemmin kukkaro että, eli täytyy löytyä pitoa niin paljon että, voi edes hankkia jouset ja iskarit.
TÄRKEINTÄ: Hankkikaa jäykemmät kallistuksen vakaajat Eteen(130€) ja Taakse(115€) ja kertokaa sitten hyvistä kokemuksistanne niin oikea alustan rakentelu saa oikean suunnan.
Tässä esimerkki E39 523i hyvistä M-Sport vakaajista seuraavat varaosanumerot:
Kysyn sinulta mitä tarkoitat sanoillasi "kummat tuossa tekee enemmän jäykkyyttä iskarit vai jouset" sanoisin EI KUMMATKAAN sillä toden näköisesti sinä tai moni muukin ymmärtää sillä sanalla "jäykkyys" käsityksen auton kallistelevuutta eli siihen vaikuttaa ns. "KALLISTUKSENVAKAAJAT" jotka todella vaikuttavat mutkissa ajettaissa.
Jos auto tehdään jäykäksi iskareilla ja jousilla niin se ei ole balanssissa kallistuksen vakaajiin nähden ja siinä käy silleen että, renkaista talvipito (myöskin kesä) häviää auto on liian jäykkä se jäykkyys mitä pitää tehdä se tehdään ainoastaan pääosiltaan vaan "Kallistuksenvakaajilla".
Jos ja kun ei ymmärretä alustan teknistä puolta ollaan usein tekemässä alusta jäykemmäksi jousilla ja iskareilla toki ne vaikuttaa mutta, jos alustaa lasketaan toki sitä pitää jäykentää..jos sen tekee iskarilla ja jousella niin molemmat pitää muuttaa toisiinsa käyviksi eli oltava käyvät parit keskenään.
Olen lukenut alustaan liittyviä monia topiikkeja ja tästä vakaajien merkityksestä on toki moni perillä asioista ..voisin kertoa esimerkin joku kertoi olevan M-Sport alustassa olevan myös jäykemmät "vakaajat" iskareiden ja jousien lisäksi niin joku siihen vastasi tyyliin..."ai"... ja ei muuta kommenttia asiasta ei siis mennyt jakeluun.
Tätä minä tarkoitan monesti alustan rakentajat ei tiedä mitä tekee vaan sen perussetin "jousi ja iskari" ..ja nyt tässä topiikissa näyttäs olevan se karvalakkisin versio tapetilla että, vain vaihtoehto "pelkkä jousi"....voisi sanoa joka leikkiin ryhtyy sen kestäköön tai pikemmin kukkaro että, eli täytyy löytyä pitoa niin paljon että, voi edes hankkia jouset ja iskarit.
TÄRKEINTÄ: Hankkikaa jäykemmät kallistuksen vakaajat Eteen(130€) ja Taakse(115€) ja kertokaa sitten hyvistä kokemuksistanne niin oikea alustan rakentelu saa oikean suunnan.
Tässä esimerkki E39 523i hyvistä M-Sport vakaajista seuraavat varaosanumerot:
Aika mustavalkoista tekstiä...
Kyllähän se taitaa olla jotain muuta, kuin tärkeintä, että käyttöautossa Suomen kuopaisilla hiekkateillä on jäykät kallistuksenvakaajat.
Sekään ei pidä paikkaansa, että vakiovakaajilla talvipito häviää, jos auton madaltaa. Ehkä hieman heikkenee, mutta ei missään nimessä häviä.
En hetkeäkään väitä, etteikö rata-autoissa ja loppuunsa madalletuissa ja ylileveillä vanteilla varustetuissa katuautoissa vakaajat olisi tärkeimmät, mutta suhteellisuudentaju tulee säilyttää.
EDIT: Alfredson halusi verrata M-Sport jousia vakio- ja M-Sport -iskareilla, joten on melko varmaa, että kyseessä on normaali käyttöauto.
EDIT: Alfredson halusi verrata M-Sport jousia vakio- ja M-Sport -iskareilla, joten on melko varmaa, että kyseessä on normaali käyttöauto.
Ehdottomasti ja jouset mallia järkevät, eli perusmadaltavat ja madallusastekkin se -30mm.
Olisin edelleen kiinnostunut onko kellään lyödä faktaa pyötään kun monien uusien autojen varustelistalla on tyyliin -15 -> -25mm jouset/alusta (ja monesti kunnon alustasarja sitten erikseen kalliimmalla) melko halvalla (satasia), niin muuttuko näissä iskarit / vakaajat? Esim Audi A4:een saa 590e:llä "urheilullisempi alusta" ja sitten saa sen varsinaisen S-line alustasarjan 1020e:llä. Tai uudessa Mondeossa: urheilullinen jousitus: 200e
Lähinnä että jos autojen suunnittelijoiden mielestä vakiotolpille kärsii sen n. 20mm madaltavan laittaa, joka tietysti on eriasia kuin -30-35mm madaltava, mutta tuskin se -30mm autoa vielä pilaakaan.... Vai?
Aika mustavalkoista tekstiä...
Kyllähän se taitaa olla jotain muuta, kuin tärkeintä, että käyttöautossa Suomen kuopaisilla hiekkateillä on jäykät kallistuksenvakaajat.
Sekään ei pidä paikkaansa, että vakiovakaajilla talvipito häviää, jos autonmadaltaa. Ehkä hieman heikkenee, mutta ei missään nimessä häviä.
En hetkeäkään väitä, etteikö rata-autoissa ja loppuunsa madalletuissa ja ylileveillä vanteilla varustetuissa katuautoissa vakaajat olisi tärkeimmät, mutta suhteellisuudentaju tulee säilyttää.
EDIT: Alfredson halusi verrata M-Sport jousia vakio- ja M-Sport -iskareilla, joten on melko varmaa, että kyseessä on normaali käyttöauto.
Tämä/muutkin topiikit on näköjäänkin tosiaan musta valkoista auton tekniikan/tiedon suhteen, koska sivuilla olevista vaan muutama prosentti on ammattilaisia loput harrastelijoita.
ööö Sanoisin että menee jonkin verran metsään. Vakaajilla on kyllä oma tehtävänsä ja paksummat toimii siinä keskimäärin paremmin... Nyt ammattilaiset ääneen ja harrastelijat hiljaa
ööö Sanoisin että menee jonkin verran metsään. Vakaajilla on kyllä oma tehtävänsä ja paksummat toimii siinä keskimäärin paremmin... Nyt ammattilaiset ääneen ja harrastelijat hiljaa
Hyvä kommentti kerro lisää kokemuksistasi ja tietämystäsi "Paksummat vakaajat"
Minusta näistä vakaajista voisi keskustella/mielipiteitä vaikka oliskin mutu tuntumaa (mutta, faktan edessä pitää mutu tuntman taipuman).. enemmän kun uskoisin että, moni ei tiedä kallistuksenvakaajien merkitystä miten ne toimii ja mikä merkitys niillä on auton alustassa ja toiminta iskareiden ja jousien kanssa.
Hyvä kommentti kerro lisää kokemuksistasi ja tietämystäsi "Paksummat vakaajat"
Minusta näistä vakaajista voisi keskustella/mielipiteitä vaikka oliskin mutu tuntumaa (mutta, faktan edessä pitää mutu tuntman taipuman).. enemmän kun uskoisin että, moni ei tiedä kallistuksenvakaajien merkitystä miten ne toimii ja mikä merkitys niillä on auton alustassa ja toiminta iskareiden ja jousien kanssa.
Minähän en ole pro mutta kaivoin tähän joutessaan vähän englanninkielistä "faktaa" asiasta:
Stabilizer bars are sometimes also called anti-sway bars or anti-roll bars. Find out how stabilizer bars keep a car's body from "rolling" in sharp turns.
Tärkeimpänä:
"Their purpose in life is to try to keep the car's body from "rolling" in a sharp turn." Suomenkielen sana "kallistuksenvakaaja" on myös erityisen hyvin osan tarkoitusta kuvaava.
Käytännön esimerkkinä sellainen että kallistuksenvakaajan paksuudella tai olemassaololla ei ole merkitystä jos molempien puolien pyörät vastaanottavat suoraan ajaessa identtiset epätasaisuudet tiessä, eli esimerkiksi hidastustöyssyn ylitys. Kaarteessahan se toimii myös jousituksen tavoin jolloin paksuus lisää jäykkyyttä, eli voima on suurempi jolla ulkokaarteen pyörää yritetään vääntää koriin nähden samalle tasolle kuin sisäkaarteen pyörä on, samalla sisäkurvin puoleisen pyörän pitoa lisäten. Sitä voi itse kukin spekuloida mitä tapahtuu suoraan ajaessa kun vain toisen puolen pyörä vastaanottaa montun, periaatteessa vakaajalla on tässä merkitystä mutta en tiedä miten sen voima tässä kohdin tuntuu.
Omakohtaisena kokemuksena on etumaisen kallistuksen vakaajan vaihto paksumpaan vakiojousitukselle. Tapahtui se mitä odotinkin; auto kallisteli mutkissa vähemmän mutta jousitus, iskunvaimennus tai tämä mukavuus, mitä sillä nyt tarkoitetaankaan, ei mielestäni muuttunut suuntaan tahi toiseen.
Tämä/muutkin topiikit on näköjäänkin tosiaan musta valkoista auton tekniikan/tiedon suhteen, koska sivuilla olevista vaan muutama prosentti on ammattilaisia loput harrastelijoita.
Hyvä kommentti kerro lisää kokemuksistasi ja tietämystäsi "Paksummat vakaajat"
Minusta näistä vakaajista voisi keskustella/mielipiteitä vaikka oliskin mutu tuntumaa (mutta, faktan edessä pitää mutu tuntman taipuman).. enemmän kun uskoisin että, moni ei tiedä kallistuksenvakaajien merkitystä miten ne toimii ja mikä merkitys niillä on auton alustassa ja toiminta iskareiden ja jousien kanssa.
Todellakin mustavalkoista.
Ehkä sun pitäis mennä kertomaan nämä faktasi todellisille harrastajille eli esim RoadSport-kuskeille, kun ovat jopa typeryyksissänsä ottaneet autoista vakaajan takaa pois ja toisinaan edestäkin. Samoin ralliin/sprinttiin hiekalle rakennetuista autoista otetaan usein vakaajat pois.
Todellakin mustavalkoista.
Kannattaa muistaa, että auton alustassa oikeastaan kaikki vaikuttaa kaikkeen ja se kokonaisuus ratkaisee.
Stabilizer bars are sometimes also called anti-sway bars or anti-roll bars. Find out how stabilizer bars keep a car's body from "rolling" in sharp turns.
Tärkeimpänä:
"Their purpose in life is to try to keep the car's body from "rolling" in a sharp turn." Suomenkielen sana "kallistuksenvakaaja" on myös erityisen hyvin osan tarkoitusta kuvaava.
Käytännön esimerkkinä sellainen että kallistuksenvakaajan paksuudella tai olemassaololla ei ole merkitystä jos molempien puolien pyörät vastaanottavat suoraan ajaessa identtiset epätasaisuudet tiessä, eli esimerkiksi hidastustöyssyn ylitys. Kaarteessahan se toimii myös jousituksen tavoin jolloin paksuus lisää jäykkyyttä, eli voima on suurempi jolla ulkokaarteen pyörää yritetään vääntää koriin nähden samalle tasolle kuin sisäkaarteen pyörä on, samalla sisäkurvin puoleisen pyörän pitoa lisäten. Sitä voi itse kukin spekuloida mitä tapahtuu suoraan ajaessa kun vain toisen puolen pyörä vastaanottaa montun, periaatteessa vakaajalla on tässä merkitystä mutta en tiedä miten sen voima tässä kohdin tuntuu.
Omakohtaisena kokemuksena on etumaisen kallistuksen vakaajan vaihto paksumpaan vakiojousitukselle. Tapahtui se mitä odotinkin; auto kallisteli mutkissa vähemmän mutta jousitus, iskunvaimennus tai tämä mukavuus, mitä sillä nyt tarkoitetaankaan, ei mielestäni muuttunut suuntaan tahi toiseen.
Taitaa olla kuitenkin justiin vastoinpäin. Kori kallistuu jolloin ulkokaarteen pyörä painuu sisään ja vakaaja pyrkiin nostamaan sisäkaarteen pyörää ylöspäin, irti tien pinnasta. Ulkokaarteen puolella renkaan pyöräkuorma kasvaa ja sitä myöden pito, mutta vastaavasti sisäkaarteen pyörältä menetetään pitoa. Kokonaisuutena akselilta saatava pito on kuitenkin heikompi ja sitä heikompi mitä paksumpi vakaaja on.
Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.
Stabilizer bars are sometimes also called anti-sway bars or anti-roll bars. Find out how stabilizer bars keep a car's body from "rolling" in sharp turns.
Tärkeimpänä:
"Their purpose in life is to try to keep the car's body from "rolling" in a sharp turn." Suomenkielen sana "kallistuksenvakaaja" on myös erityisen hyvin osan tarkoitusta kuvaava.
Käytännön esimerkkinä sellainen että kallistuksenvakaajan paksuudella tai olemassaololla ei ole merkitystä jos molempien puolien pyörät vastaanottavat suoraan ajaessa identtiset epätasaisuudet tiessä, eli esimerkiksi hidastustöyssyn ylitys. Kaarteessahan se toimii myös jousituksen tavoin jolloin paksuus lisää jäykkyyttä, eli voima on suurempi jolla ulkokaarteen pyörää yritetään vääntää koriin nähden samalle tasolle kuin sisäkaarteen pyörä on, samalla sisäkurvin puoleisen pyörän pitoa lisäten. Sitä voi itse kukin spekuloida mitä tapahtuu suoraan ajaessa kun vain toisen puolen pyörä vastaanottaa montun, periaatteessa vakaajalla on tässä merkitystä mutta en tiedä miten sen voima tässä kohdin tuntuu.
Omakohtaisena kokemuksena on etumaisen kallistuksen vakaajan vaihto paksumpaan vakiojousitukselle. Tapahtui se mitä odotinkin; auto kallisteli mutkissa vähemmän mutta jousitus, iskunvaimennus tai tämä mukavuus, mitä sillä nyt tarkoitetaankaan, ei mielestäni muuttunut suuntaan tahi toiseen.
Kuten kerroit on Kallistuksenvakaajan idea se että, mutka kallistelu saadaan hallintaan ja tässä kohtaa kun monella on "vakio" alusta ja mutkakallistelu on suurta se pyritään usein valitettavasti väärällä idealla/toteutuksella kompensoimaan jäykistämällä alustaa eli iskareilla ja jousilla.
Joten se on väärä tapa ns. saada auto "Jämäkäksi" kun usein sitä alustaa laittanut kertoo ..toki sitä jousien/iskarien jäykkyyttä pitää lisätä kun autoa tontitetaan koska liikerata lyhenee näin ollen vakio suhteella öljypohja paukkuisi yhtenään kiviin yms.
Tätä minä olen yrittänyt kertoa että, pitäisi panostaa kaarreajon jämäkyyteen eli vähentää auton korin kallistelevuutta ja samalla hyötyen lisääntyvästä pidosta kaaretissa ja se tehdään nimen omaan "Paksummilla Kallistuksenvakaajilla" niin toki Paksummat vakaajat hieman vaikuttavat suoraanajettaessa varsinkin terävimmät montut ja kohoumat tiessä mutta, siinä päätyön tekevät iskarit ja jouset (suoraan ajettaessa).
Tässä kysynkin Kentsulta paljonko paksummat vakaajat laitoit autoosi
ja paljonko kaarreajon jämäkkyyttä tuli lisää.
Ehkä sun pitäis mennä kertomaan nämä faktasi todellisille harrastajille eli esim RoadSport-kuskeille, kun ovat jopa typeryyksissänsä ottaneet autoista vakaajan takaa pois ja toisinaan edestäkin. Samoin ralliin/sprinttiin hiekalle rakennetuista autoista otetaan usein vakaajat pois.
Todellakin mustavalkoista.
Kannattaa muistaa, että auton alustassa oikeastaan kaikki vaikuttaa kaikkeen ja se kokonaisuus ratkaisee.
Taitaa olla kuitenkin justiin vastoinpäin. Kori kallistuu jolloin ulkokaarteen pyörä painuu sisään ja vakaaja pyrkiin nostamaan sisäkaarteen pyörää ylöspäin, irti tien pinnasta. Ulkokaarteen puolella renkaan pyöräkuorma kasvaa ja sitä myöden pito, mutta vastaavasti sisäkaarteen pyörältä menetetään pitoa. Kokonaisuutena akselilta saatava pito on kuitenkin heikompi ja sitä heikompi mitä paksumpi vakaaja on.
Muuta sinulle en voi sanoa... en voi kun kertoa kuin yleisesti fakta tekniikan tietoa ja kokemuksistani
ja olla yrittämättä loukkaamatta ketään Alustan vähemmistön osaa (ihmisiä) ..Anteeksi jos loukkasin sinua (tekstisi mukaan lähes täydellinen etelä-pohjalainen)...eli Jokainen Alusta rakennetaan omistajan mieltymyksen,auton,korin tyypin,mallin ja lompakon paksuuden ja muiden harhaoppisten neuvojen perusteella kuhunkin autoon yksilöllisesti.
Siksi Alustoissa on eroja kuten Miehissä.
Päijät-Hämäläinen Autoni alusta on täydellinen, koska siinä ei ole heikkouksia.
...Tässä kysynkin Kentsulta paljonko paksummat vakaajat laitoit autoosi
ja paljonko kaarreajon jämäkkyyttä tuli lisää.
No se auto ei ollut BMW vaan raskaskeulainen patarauta-V8:lla varustettu ´89 Firebird. Hommasta on aikaa useampi vuosi ja vakiovakaajan tilalle tuli Trans Am:n vastaavat, paksuuseroa ei kyllä paljon ollut, pari tai muutama milli. Kaarreajon jämäkkyyttä tuli ainakin sen verran että huomasi, mutta ei älyttömästi. Parhaiten tuota pystyi liikenteessä testaamaan kun kiihdytti sellaiseen moottoritien silmukka-ramppiin. Kaiken kaikkiaan sen verran helppo ja edullinen modi että olin tyytyväinen. Toki tuon k.o. auton alusta pitää laittaa kaikilta osin uusiksi jos siitä haluaa nopean radalla tahi jämäkän. Vakiokuntoisena kaikilta osin selvästi paskempi ajettava kuin esim. pappa-E34.
Muuta sinulle en voi sanoa... en voi kun kertoa kuin yleisesti fakta tekniikan tietoa ja kokemuksistani
ja olla yrittämättä loukkaamatta ketään Alustan vähemmistön osaa (ihmisiä) ..Anteeksi jos loukkasin sinua (tekstisi mukkaan lähes täydellinen etelä-pohjalainen)...eli Jokainen Alusta rakennetaan omistajan mieltymyksen,auton,korin tyypin,mallin ja lompakon paksuuden ja muiden harhaoppisten neuvojen perusteella kuhunkin autoon yksilöllisesti.
Siksi Alustoissa on eroja kuten Miehissä.
Autoni alusta on täydellinen, koska siinä ei ole heikkouksia.
Anteeksipyyntö hyväksytty.
Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.
Hyvä asia, toki huumoriakin pitää olla pelissä...kun keskustellaan/pohditaan näitä Paksumpia kallistuksenvakaajia.
Sen verran voi tuoda julki toisen korimallin vakaajista esim. olen "teetättänyt"
E30:seen seuraavat vakaajat Etu 28mm ja Taka 20mm ne ei ole vielä kiinni koska se on ns. harraste/projektiauto.
Jos kuitenkin oltaisiin pääpainoltaan E39:sin alustassa silti.
Comment