Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530da Visko/flekti Jumii...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sasha325
    Bimmer Rookie
    • Jun 2006
    • 153
    • keski-suomi

    E39 530da Visko/flekti Jumii...

    elikkä 01 530d flekti jumahti eilen jumii eli pyöri kokoajan.
    no siitä sitten viskon vaihtoon, uusi paikalleen korjaamolla mutta perkele
    uusikin ottaa heti kiinni kun starttaa ja humina on kokoajan kun volvolla ajais.
    sammuksissa pyörii kyllä sormella pyörittämällä mutta tyhjäkäynnillä on jo niin kiinni että ei edes varovasti ruuvarilla jarruttamalla stoppaa.

    onko tuossa viskon vaihdossa tai kiristyksessä jotain jippoa vai onko tuo uusikin paska jo tullessaan. vai voiko vika löytyä syvemmältä eli vesipumpulta???

    ja ei luulis olevan liian lämmin kun ulkona plus 2 astetta.
    Käyttis E61 525da -06
    ex e39 530 da Touring -01
    ex e36 325 -92
    ex e39 530 da -99
    ex e30 316 ja 325

    yms muut merkit
  • antsajtp
    Bimmer Rookie
    • Oct 2007
    • 107
    • Lahti

    #2
    Toimiiko ilmastointilaitteen jäähdytyskennon edessä oleva puhallin? Minulla oli em. osa hajalla, ja visko tarrasi kiinni piiiitkäksi aikaa jos ilmastoinnin laittoi edes vähäksi aikaa päälle (autoni on vm.99 523 manuaali-ilmastoinnilla).
    Ainakin 9/98 jälkeisissä e39:issä tuo sähköropeli on pulssilla (CAN-väylän kautta) ohjattu, joten saattaa pyöriä muissakin tilanteissa kuin ilmastointia käytettäessä. Voisikohan olla mahdollista että sähköflekti avustaa auton normaalia jäähdytystä tarvittaessa, jolloin sen vioittuessa koneen lämmöt nousevat josta seuraa että visko tarraa kiinni?
    Myynnissä E39/E36-osia
    ***Optiikka löytyy kamerasta, ei autosta***

    Comment

    • MakeJ
      BTCF Member
      • Jun 2005
      • 323
      • Hml

      #3
      Omaan autoon vaihdoin aikoinaan viskon kun sen laakeri oli käsin koitettuna vähän väljä. Muuten visko tuntui toimivan ok. Ajelin viikonverran noin 20 asteen kesä helteessä ilman viskoa ja lämpöjen kanssa ei mitään ongelmaa edes kaupungin ruuhkassa. Ilmeisesti ilmastoinnin sähkö flekti hoiti puhalluksen. Kun asensin uuden viskon paikalleen huutaa se hetken aikaa volvomaisesti käynnistyksen jälkeen kylmälläkin ilmalla, mutta rauhoituu kyllä kun kerran polkasee enemmän kierroksia koneeseen tai ajelee pienen matkan. Mutta kesällä noin 20 asteen lämmössä visko huutaa melkein kokoajan todella veemäisesti eli kuulostaa todellakin vanhalta volvolta. Ilmastoinnin sähkö flekti toimii kyllä vaikka siinäkin on jotain laakeri väljyyttä jo. Tuntuu siltä, että uusi visko puhaltelee aivan turhaan. Mielessä on käynyt termostaatin vaihtaminen, josko se auttais viskon käyttäytymiseen. Vai pitääkö sitä heittää visko menee ja toivoa, että ilmastoinnin sähkö flekti hoitaa puhalluksen.
      E60 535dA LCI -07 M-sport
      E39 530dAT -99 "M-sport"

      Comment

      • Bemu500
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2005
        • 2992
        • INvaLA

        #4
        Originally posted by sasha325 View Post
        elikkä 01 530d flekti jumahti eilen jumii eli pyöri kokoajan.
        no siitä sitten viskon vaihtoon, uusi paikalleen korjaamolla mutta perkele
        uusikin ottaa heti kiinni kun starttaa ja humina on kokoajan kun volvolla ajais.
        sammuksissa pyörii kyllä sormella pyörittämällä mutta tyhjäkäynnillä on jo niin kiinni että ei edes varovasti ruuvarilla jarruttamalla stoppaa.

        onko tuossa viskon vaihdossa tai kiristyksessä jotain jippoa vai onko tuo uusikin paska jo tullessaan. vai voiko vika löytyä syvemmältä eli vesipumpulta???

        ja ei luulis olevan liian lämmin kun ulkona plus 2 astetta.
        Ite oon kahteen vanhempaan autoon vaihtanu viskon ja kummassaki tapauksessa uusi viskokin oli jonkun aikaa kiinnin tarrautuneena :think Eli 5-10 min huusi juuri niinkuin vanha volvo
        -Official member of BTCF-Sauna team-


        e91 325i -06

        Comment

        • sasha325
          Bimmer Rookie
          • Jun 2006
          • 153
          • keski-suomi

          #5
          Juu. tänään vähän selviteltiin tuota asiaa ja KL-varaosista kun tuon viskon hommasin kävin näyttämässä ja olivat kanssani samaa mieltä että ei ihan noin pidä toimia.
          Kokeiltiin niiden varastossa ollutta vastaavaa viskoa niin eipä sekään paljon käsillä pyöri.

          verrattiin sattumoisin toisen asiakkaan vastaavasta autosta niin sepä oli todella kevyt pyörittää.
          Tilaavat uuden viskon toiselta toimittajalta ja lupasivat maksaa vaihdon ja sopivat korjaamon kanssa ajan pikaisesti, että KL.lle plussat palvelusta.
          Käyttis E61 525da -06
          ex e39 530 da Touring -01
          ex e36 325 -92
          ex e39 530 da -99
          ex e30 316 ja 325

          yms muut merkit

          Comment

          • casino
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2007
            • 663
            • Keski-Suomi

            #6
            Originally posted by sasha325 View Post
            Juu. tänään vähän selviteltiin tuota asiaa ja KL-varaosista kun tuon viskon hommasin kävin näyttämässä ja olivat kanssani samaa mieltä että ei ihan noin pidä toimia.
            Kokeiltiin niiden varastossa ollutta vastaavaa viskoa niin eipä sekään paljon käsillä pyöri.

            verrattiin sattumoisin toisen asiakkaan vastaavasta autosta niin sepä oli todella kevyt pyörittää.
            Tilaavat uuden viskon toiselta toimittajalta ja lupasivat maksaa vaihdon ja sopivat korjaamon kanssa ajan pikaisesti, että KL.lle plussat palvelusta.
            Minäkin ihmettelin kovasti kun omaani laitoin 1 kk sitten uuden viskon. Aluksi humisi kuten vanha volvo, mutta se humina kesti vain 3 - 4 km kun lämpimästä hallista auton vaihtotyön tehneenä lähdin.

            Sen jälkeen auto on pelannut viskon suhteen moitteettomasti.
            Bmw e61 535 d touring M-sport 11/2004 "TÄYSITEHOINEN"
            Ja autoa janottaa alla näkyvään tapaan...
            http://tankkaus.com/cars/public_grap...33/2016/2015/3

            e39 -530d touring 11/1999
            ex:Bmw e21 320 6 syl "kaasari" 1979

            Automaattivaihteiston huuhteluöljynvaihto

            Comment

            • schwarze
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2004
              • 2017
              • Kangasala

              #7
              Originally posted by sasha325 View Post
              Juu. tänään vähän selviteltiin tuota asiaa ja KL-varaosista kun tuon viskon hommasin kävin näyttämässä ja olivat kanssani samaa mieltä että ei ihan noin pidä toimia.
              Kokeiltiin niiden varastossa ollutta vastaavaa viskoa niin eipä sekään paljon käsillä pyöri.

              verrattiin sattumoisin toisen asiakkaan vastaavasta autosta niin sepä oli todella kevyt pyörittää.
              Tilaavat uuden viskon toiselta toimittajalta ja lupasivat maksaa vaihdon ja sopivat korjaamon kanssa ajan pikaisesti, että KL.lle plussat palvelusta.
              Mites tässä kävi, hiljenikö? Tiedätkö minkä merkkinen tuo "humiseva" visko oli? Mulle nimittäin tuli "noname" visko Jyväskylän KL-varaosista, joka humisee kylmänä ja kuumana kierroksilla Volvomaisesti -> todella äänekäs! Ajattelin vain, kun heidän kotisivuillaan on Bilstein/Febi:n kuva viskosta ja muuta tuli...Tähän asti olen KL:stä aina saanut ERINOMAISTA palvelua ja laatuosia.
              Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
              Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity, BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

              Comment

              • MakeJ
                BTCF Member
                • Jun 2005
                • 323
                • Hml

                #8
                Mulla kans KL:stä ostettu visko ollu kiinni noin vuoden. Mitään merkkiä siinä paketissa ei muistaakseni ollut. Alkuperäiseksi luulin sitä. Visko tuntuu ottavan liian herkästi kiinni. Ainakin käynnistyksen jälkeen se huutaa aina hetken ja kun ulkolämpö on noin 20C alkaa se huutaan melkein kokoajan. Onko KL myynyt mullekin paskan viskon?
                E60 535dA LCI -07 M-sport
                E39 530dAT -99 "M-sport"

                Comment

                • Jorkkoo
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2008
                  • 89

                  #9
                  Mahtaako humina olla pelkästään viskon syytä, voisiko siivissä olla vikaa? Ja jos visko pyörii liian kevyesti niin silloin se on luultavasti hajalla.

                  Eikö se ole parempi että siivet pyörivät kunnolla kuin että kansi menee ylikuumenemisen takia

                  Comment

                  • sasha325
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2006
                    • 153
                    • keski-suomi

                    #10
                    juu tais nyt käydä tuossa KLn tapauksessa silleen että ovat myyneet väärää viskoa . tilasivat mulle toiselta toimittajalta uuden viskon. keltasininen paketti että tais olla hella tai bosch(paketin väristä päätellen). edellinen oli joku mikä lie.se mikä on niillä kuvassa.
                    verrattiin huollossa niin tuo uusi mikä tuli oli noin 15mm paksumpi .siinä on enemmän jäähdytys ripoja sekä asettuu paikalleen 15mm lähemmäksi syyläriä.

                    käsin kokeiltuna huomattavasti herkempi kuin se edellinen mikälie.
                    originaalin ja ns originaalin erona huomattiin että oikeassa on kolme kohoumaa
                    jotka tasaisesti asettuu siipiä vasten. toisessa niitä ei ole.
                    tästä ilmeisesti johtuu tuon siipien asettuminen lähemmäs tai kauemmas syyläriä.

                    elikkä aikakin minun tapauksessa visko oli aivan vääränlainen tuohon faceliftin 530dhen.
                    en tiedä myyvätkö jotain yleismallista jonka pitäisi sopia noihin kaikkiin 3.0d:hin kun tuo sivu ainakin ilmoittaa että sama sopii kaikkiin e39:hin.

                    tuon uuden viskon sisäänajo kesti noin 3min tyjäkäyntiä ja sitten pari reilumpaa polkasua ja tuo helvetillinen ulina loppui.

                    niin ja KL mukisematta vaihtoi ja maksoi tuon uuden viskon asennuksen
                    sen enempää vittuilematta.
                    kokeiltiin varastossa ollutta mikälie viskoa ja helvetin tiukka oli sekin.

                    ps.toinen myyjä myöhemmin ei antanut enää kokeilla ja totesi että ihan oikein ne toimii??:think
                    Käyttis E61 525da -06
                    ex e39 530 da Touring -01
                    ex e36 325 -92
                    ex e39 530 da -99
                    ex e30 316 ja 325

                    yms muut merkit

                    Comment

                    • sasha325
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2006
                      • 153
                      • keski-suomi

                      #11
                      Originally posted by Jorkkoo View Post
                      Mahtaako humina olla pelkästään viskon syytä, voisiko siivissä olla vikaa? Ja jos visko pyörii liian kevyesti niin silloin se on luultavasti hajalla.

                      Eikö se ole parempi että siivet pyörivät kunnolla kuin että kansi menee ylikuumenemisen takia
                      onhan se kiva että pyörivät mutta mitäs hyötyä tuosta viskosta itsestään on jos se pyörii kokoajan.samahan se sitten olisi jos olisi jäykkänä suoraa akselissa kiinni ilman mitää viskoja. tuota volvomaista ulinaa ei jaksa kyllä kuunnella kovinkaan pitkään. tuntuu että tuo auto liikkuu jollain muulla voimalla äänenperusteella kuin dieselin.
                      Käyttis E61 525da -06
                      ex e39 530 da Touring -01
                      ex e36 325 -92
                      ex e39 530 da -99
                      ex e30 316 ja 325

                      yms muut merkit

                      Comment

                      • schwarze
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2004
                        • 2017
                        • Kangasala

                        #12
                        Originally posted by sasha325 View Post
                        juu tais nyt käydä tuossa KLn tapauksessa silleen että ovat myyneet väärää viskoa . tilasivat mulle toiselta toimittajalta uuden viskon. keltasininen paketti että tais olla hella tai bosch(paketin väristä päätellen). edellinen oli joku mikä lie.se mikä on niillä kuvassa.
                        verrattiin huollossa niin tuo uusi mikä tuli oli noin 15mm paksumpi .siinä on enemmän jäähdytys ripoja sekä asettuu paikalleen 15mm lähemmäksi syyläriä.

                        käsin kokeiltuna huomattavasti herkempi kuin se edellinen mikälie.
                        originaalin ja ns originaalin erona huomattiin että oikeassa on kolme kohoumaa
                        jotka tasaisesti asettuu siipiä vasten. toisessa niitä ei ole.
                        tästä ilmeisesti johtuu tuon siipien asettuminen lähemmäs tai kauemmas syyläriä.

                        elikkä aikakin minun tapauksessa visko oli aivan vääränlainen tuohon faceliftin 530dhen.
                        en tiedä myyvätkö jotain yleismallista jonka pitäisi sopia noihin kaikkiin 3.0d:hin kun tuo sivu ainakin ilmoittaa että sama sopii kaikkiin e39:hin.

                        tuon uuden viskon sisäänajo kesti noin 3min tyjäkäyntiä ja sitten pari reilumpaa polkasua ja tuo helvetillinen ulina loppui.

                        niin ja KL mukisematta vaihtoi ja maksoi tuon uuden viskon asennuksen
                        sen enempää vittuilematta.
                        kokeiltiin varastossa ollutta mikälie viskoa ja helvetin tiukka oli sekin.

                        ps.toinen myyjä myöhemmin ei antanut enää kokeilla ja totesi että ihan oikein ne toimii??:think
                        Hauska kuulla että ulina loppui! Olen nyt itse ajanut vaihdon jälkeen yli 500km, eikä se kyllä miksikään tuo ääni muutu. Pitää ottaa yhteyttä KL-varaosiin, että saadaan asia kuntoon. Normaalia tuo ujellus ei ole, senverran noita viskoja on tullut kuunnelluksi vuosien varrella. Lopuksi haluan vielä tähdentää että varmasti ao. liike ei myy paskaa, olen siellä yli 20v asioinut ja aina on sujunut vaihdot sun muut mitään mukisematta, joskus vaan voi alihankkijat yllättää toimimattomilla tuotteillaan...jopa KL:n
                        Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                        Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity, BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                        Comment

                        • Jorkkoo
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2008
                          • 89

                          #13
                          Originally posted by sasha325 View Post
                          tuota volvomaista ulinaa ei jaksa kyllä kuunnella kovinkaan pitkään. tuntuu että tuo auto liikkuu jollain muulla voimalla äänenperusteella kuin dieselin.
                          Itse ajelin 2 vuotta juurikin vanhalla Volvo 740:llä, eikä kyseinen ulina häirinnyt tippaakaan. Ennen e39:ä ehdin omistaa myös vuoden -01 Omegan jossa oli Bemarin 2.5td, samantapainen vonkuminen kuului siitäkin.

                          Sillä minä vain, että liian monta Bemaria on joutunut kansiremonttiin sen takia että visko on liian "vetelä". Tällöin se ei pidä kylmänä eikä lämpimänä minkäänlaista tohinaa, mutta eipä se toisaalta mitään jäähdytäkkään. Sellainenkin minulta löytyy, voin lähettää jos haluat

                          Vitsit vitseinä, mutta jos totta puhutaan niin eihän viskon tehtävä ole olla mikään "tohinanvaimentaja". Se on keksitty siksi että moottori lämpiää pakkassäällä nopeammin. Sen vuoksi tuo +2 astetta ei välttämättä anna oikeaa kuvaa, -25 olisi ehkä lähempänä totuutta.

                          Comment

                          • Bemu500
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2005
                            • 2992
                            • INvaLA

                            #14
                            Originally posted by Jorkkoo View Post
                            Vitsit vitseinä, mutta jos totta puhutaan niin eihän viskon tehtävä ole olla mikään "tohinanvaimentaja". Se on keksitty siksi että moottori lämpiää pakkassäällä nopeammin. Sen vuoksi tuo +2 astetta ei välttämättä anna oikeaa kuvaa, -25 olisi ehkä lähempänä totuutta.
                            No vaan kyllähän tuolla viskolla pyritään myös poistamaan tota juurikin volvomaista huminaa. Tuon huomaa välittömästi jos vaan visko jostakin syystä jumittaa kiinni
                            -Official member of BTCF-Sauna team-


                            e91 325i -06

                            Comment

                            • Jorkkoo
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2008
                              • 89

                              #15
                              Originally posted by Bemu500 View Post
                              No vaan kyllähän tuolla viskolla pyritään myös poistamaan tota juurikin volvomaista huminaa. Tuon huomaa välittömästi jos vaan visko jostakin syystä jumittaa kiinni
                              Hyvä että asiasta seuraa väittelyä niin se ehkä selviääkin nopeammin

                              Jos nyt oikein saivarrellaan niin eikö flektin siipien jaottelulla eri välimatkojen päähän toisistaan ole pyritty estämään tämä humina?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎