Ääni tulee vasemman puolen (kuskinpuoli) venttiilikopan etuosasta, alkoi melkein heti öljynvaihdon jälkeen. Ääntä on hankala selittää, mutta jonkinlainen vollotus, kahina tai ulina, kaikki sanat siihen sopii kuvailemaan sitä. Olisiko kyse toisioketjun kiristimestä vai mistä? tai olisiko ketju vaan löysällä, aukaisemallahan se tietty selviää, mutta olisiko kellekkään muulle sattunut kohdalle vastaavaa tapausta, ja siihen vielä mitä osia joutuu uusimaan. Sitten vielä sellanen asia että, yllätys yllätys, koneesta kuuluu rolkattavaa/kolkattavaa ääntäkin, hankala paikallistaa äänen lähdettä, mutta omasta mielestä se ei tule jakopäästä vaan jostain alenpaa, öljypumppun kireys tarkistettu. Olisiko sitten mennyt runkolaakeritkin vaihtokuntoon? autolla ajettu n,216000km. Saako laakerit vaihdettua alakautta? vai pitääkö kone nostaa ylös? Kerpele sanon minä, tuntuu että koko paska alkaa hajoon käsiin toinen ilmajousikin on paskana, vuotaa pikkuhiljaa tyhjiin, aamulla on aina toinen puoli kentässä. Eihän tässä mitään, mutta kyrsiihän tuo VÄHÄN.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39 540, jokin hankaava ääni???(Selvitetty)mutta ongelmia lisää. (Kaikki "hanskassa".
Collapse
X
-
Moniurahihnan pyöriät alkaa ääntämään ja ääni on juuri sellainen hinkkaava kihinä.. Kampiakselin laakereista olen joskus valitusta kuullut kun lukenut juttuja netistä, ei käsittääkseni mikään kovin yleinen vika kuitenkaan, mutta mitkäs öljy koneeseen laitoit? Mobil RF ei ole paras mahdollinen, saattaa pieniä ääniä tulla esiin kun taas vaikka Castrol Magnatec 10W40 toimi omassa 540:ssä "äänettömästi" myös 10t ajetun kilometrin jälkeen.. Jos kuitenkin naputus kuuluu ja erottuu selvästi niin tuskin vaimenee pelkillä öljyillä.
-
-
No, Mobil:it sinne lorahti, taitaapi vaihtua pikimmiten tohon Castrol:iin.
Täytynee lähtä testaamaan toi hihnan kiristin.
Edit: tulipahan kokeiltua ilman moniurahihnaa ja sama kihnutus kuuluu, tuntuu myös kädessä kun nojaa venttiilikopan etuosaan,
ja sieltä se ääni myös kuuluu. Ilmeisesti ei auta muutakuin ottaa vettiilikoppa irti, että edes olis jotain visuaalista tutkailemista.
Kuinkahan kireällä pitää olla sen toisioketjun, tai siinähän mahtaa olla automaattinen säätö?Last edited by Keke71; 02-06-2008, 19:03.E39 540iA Touring
Comment
-
-
On hieman vaikea mennä arvailemaan vikoja kun ei tiedä kuinka kovasta äänestä on kysymys. Moniurahihnan rullien laakeriviat, vesipumppu ja laturi on kuitenkin sieltä helpoimmasta päästä ja joista kannattaa nyt ensimmäisenä lähteä arpomaan kun moottorin kihinöistä on kyse, mutta jos nämä on kunnossa niin siten menee varmasti hieman hankalemmaksi..
Comment
-
-
Mulla e38 rempan alla mutta sama kone lienee kyseessä, itellä piti kyllä aika pahaa ääntä, roklatti ja kalkatti. Se V-mallinen ketjunohjurimuovi lohkojen välissä oli paskana ja sai kaivella palasina ketjun välist. Ketju oli kulkenut sitä ohjurimuovin metallirunkoa pitkin. Ei tuo onneks muuta tuhoa oo tehny, ketju ei oo hypänny tai mitää. Mutta sitä vähän ihmettelen miten se on tuon ohjurimuovin rikkonut. En keksi muutakuin että kiristin on tullut tiensä päähän ja ketju on löystynyt, se on sitten rasituksessa hakannut ohjurin rikki tai jotai. Onko näissä ollut jotain viallisia kiristimiä? Mikä vuosimalli tarkemmin kyseessä, eli onko TU-kone vai ei?
Ihan mielenkiinnolla odotan sultaki diagnoosia jos sattuu olemaan samantyyppistä vikaa, kiinostaa mistä johtuu. Se on totta et joutuu purkaa helvetisti kaikkee kamaa edestä, itellä meni yks viikonloppu et sai purettua riittävästi roinaa edestä. Korjaamossa varmasti tulee moiselle rempalle hintaa mutta osaava harrastaja pystyy itkeki remppaa.
EDIT: Eiku sori, sulla tuliki ääni kuskin puolelta, luin vaan että vasemmalta. Sitten ei välttämättä ole sama, mulla piti eniten ääntä hantin puolella, ilmeisesti löysä ketjunkiristinpalikka hakkasi itse kiristimeen.Last edited by Supa; 03-06-2008, 14:45.- E90 320i LCI M-sport -09
- Porsche Boxster 987 2.7 -07
Comment
-
-
Originally posted by Stone View PostOn hieman vaikea mennä arvailemaan vikoja kun ei tiedä kuinka kovasta äänestä on kysymys. Moniurahihnan rullien laakeriviat, vesipumppu ja laturi on kuitenkin sieltä helpoimmasta päästä ja joista kannattaa nyt ensimmäisenä lähteä arpomaan kun moottorin kihinöistä on kyse, mutta jos nämä on kunnossa niin siten menee varmasti hieman hankalemmaksi..
Edit: ääntä on kuunnellut aika moni, tultiin siihen tulokseen että toisioketju on niin kireellä että "soi". Voi myös olla kulunu loppuun ne laaharit siinä kiristimessä, ja ketju alkaa hikkaamaan jo rautaan. Kun pääsen kotiin niin otan ton venakopan auki, sittenhän sen näkee.Last edited by Keke71; 03-06-2008, 15:10.E39 540iA Touring
Comment
-
-
No niin, vika paikallistettu. Todellakin jakoketjun keskilaahain (juurikin se v:n mallinen) rikki, laahaimesta on irronnut sellainen pitkä palanen ja juuttunut ketjun ja kannen väliin, siitä se ääni lähti. Saakohan jakopään kopan miten hyvin irti? Joutuuko löysäämään ison öljypohjan? Entä mitä muuta kaikkea joutuu irrottelemaan? On muuten varmaan kuulunut se kolkattava äänikin juuri tuosta samasta viasta, mitä oli tosi vaikea paikallistaa että mistä se tulee. Tossa on muuten kamera kännyn kuva mistä näkyy se laahaimen pää.
Edit: Auto on prefacelift, eli -99Last edited by Keke71; 25-03-2013, 12:47.E39 540iA Touring
Comment
-
-
Jahas, arvelin oikein. Kyllähän tuosta joutuu purkaa aikapaljon edestä, syylarin, vesipumpun, hihnapyörän, hihnat, ketjukotelot ja kaikenlaista pienempää osaa. Ite otin myös imusarjan irti kun oli vuotavia tiivisteitä, menee samalla vaihtoon. "Isoa öljypohjaa" ei tartte irrotukseen ottaa irti, itse öljypohjan kyllä jotta saa keskimmäisen ketjukotelon kaikki pultit auki. Perjaatteessa tuohon ison öljypohjan ja alakerran väliin pitäisi vaihtaa tiiviste kun kiertää myös alemman ketjukotelon läpi, mutta vaatisi moottorin nostamista jotta sen saa irrotettua. Perjaatteessa tuohon ketjukotelon kohdalle isoon öljypohjaan voisi laittaa laittaa tiivisteliimaa niin ei tarvis nostaa konetta. Kasausvaihe on itelläkin vielä edessä niin paha sanoa tarkemmin.
Tässä kuva omasta prokkiksesta, ei oo enää yhtää sitä muovia jäljellä tuosta keskilaahaimesta. Seuraavaks pitää tehdä osalista. Samalla vaihtuu vesipumppu, moniurahihnat ja kaikki tiivisteet mitkä avattiin. Todennäkösesti osien hinta liikkuu 300euron paikkeilla ja satku lisää kun vesipumpun vielä uusii. Menee iso liuta uusia tiivisteitä ja toi keskilaahainkin on melko kallis.
- E90 320i LCI M-sport -09
- Porsche Boxster 987 2.7 -07
Comment
-
-
Saakohan kl-varaosasta kaikki tarvittavan? Pitää itsekkin tehdä lista että mitä tarvii, realoem:stä taidan katsoa kaiken tarpeellisen, ennenkuin rupeen edes purkamaan tota autoo. Osat menee kuiteski tilaukseen, siinähän on sit viikko kaks aikaa purkaa toi kaskapasa, ei ku paskakasa.
Mutta kyllä kait sinne kantsii kaikki laittaa uutta? Ketjusta en sitten osaa sanoa että olisiko syytä vaihtaa? Miten muuten aukaisit kampiakselin siimapyörän/värinävaimentimen pultin? Yleensä ne ruukaa olla lujalla. Siihen vissiin pitäis olla joku erikoistyökalu millä sen saa auki ja kiinni, vai onko? Kiristys tiukkuus näyttäis olevan sille 100Nm ja sit 60 astatta+60 astetta+30 astetta, eli on todella tiukassa, ja tossa ohjeessa mikä on mulla, niin sanotaan että ei saa käyttää uudelleen värinävaimentimen pultteja.E39 540iA Touring
Comment
-
-
Juup sen ison pultin kaa tappelin itekki kauan mut tarpeeks vääntövartta ni kyl se aukee. Laitoin isot putkipihdit siihen laipan juuren ja nojaamaan ilmastoinnin kompuran kiinityskehikkoa vasten niin ei kone päässyt pyörimään.
Ketjun vaihto kiinostaisi itseäkin, miten saa jaon takas kohdallee ja onko siinä pakko käyttää erikoistyökaluja, muilla kokemuksia? Ja miten sen pystyy tarkistamaan, onko nokka-akselien ketjupyörissä jotain merkintää yläkuolokohdasta, tai muuten?- E90 320i LCI M-sport -09
- Porsche Boxster 987 2.7 -07
Comment
-
-
Kyllä kait se olis sama tarkistaa myös vanos ajoituksetkin, olis vaan siihen ne työkalut, mut ku ei oo. Tollasia erikoistyökaluja siinä oikeesti tarttis.
Mutta luulenpa että tärkein on toi värinävaimentimen kalu.
Vauhtipyörän ajoitustappi - paitsi X5 - BMW nro 11 2 300.Toisiokiristimen lukitustyökalu - BMW nro 11 3 310.
Vauhtipyörän ajoitustappi - X5 - BMW nro 11 5 180.
Nokka-akselin kohdistustyökalut - oikea rivi - BMW nrot 11 2 441/445.
Nokka-akselin kohdistustyökalut - vasen rivi - BMW nrot 11 2 442/446.
Nokka-akselin kohdistustyökalut - oikea/vasen rivi - BMW nrot 11 2 443/444.
Jakopään ketjun esikiristystyökalut - BMW nro 11 4 230/11 7 380.
Värinänvaimentimen navan pitotyökalu - BMW nro 11 2 450.
Nokka-akselin tunnistinpyörän säätötyökalu - oikea rivi - BMW nro 11 6 451.
Nokka-akselin tunnistinpyörän säätötyökalu - vasen rivi - BMW nro 11 6 452.
VANOS-yksikön säätötyökalu - BMW nro 11 6 440.E39 540iA Touring
Comment
-
-
KL-varaosistako tilasit vai? Ite pistin juuri sähköpostia laakkoselle kanssa osista. Miten meinasit noitten erikoistyökalujen kanssa tehdä? Hommaatko jostain? Ite aattelin katella netistä tai jos joku harrastaja lainaisi. Jos meinaat ostaa omat niin voin kyllä maksaa vuokraa jos suostut lainaamaan, tai vaikka myymään?
Miten ajattelit tehdä sen isomman öljypohjan kanssa, eli joka on lohkossa kiinni? TIS neuvoo nostamaan moottoria erikoistyökalulla jotta sen saa sieltä irti tiivisteen vaihdon takia. Vai pistätkö vaan tiivisteliimaa siihen keskimmäisen ketjukotelon alareunaan?
EDIT: Kattelin tuota PDF:ää mikä on TISsistä, selvis itelle ainakin miten tuo jako saadaan kohilleen noilla erikoistyökaluilla, taitaa olla melko mahdoton ilman niitä.Last edited by Supa; 04-06-2008, 12:29.- E90 320i LCI M-sport -09
- Porsche Boxster 987 2.7 -07
Comment
-
Comment