Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 520d EGR-putsauksen jälkeen ei käynnisty

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tjhoo
    Bimmer Rookie
    • Apr 2008
    • 85
    • Lappeenranta/Taipalsaari

    E39 520d EGR-putsauksen jälkeen ei käynnisty

    Yritin käyttää hakua ja luin ainakin 10 topikkia läpi, mutta en ainakaan nopeasti löytänyt vastausta. Auto on E39 520d "facelift", ensirekisteröinti 10/00. Ennen tämän päivän remonttia auto on toiminut moitteettomasti käynnistyksen suhteen.

    Otin tänään irti imusarjan ja EGR:n kun vedot olivat kadoksissa 2000 -3000 rpm välillä. Sieltä löytyikin syy, eli karsta-öljy-shittiä oli reilusti sekä EGR:ssä että imusarjassa. Putsailin ja liottelin osat moottoripesulla ja imusarjaan käytin dieseliä pesuvetänä myös. Samoin imusarjassa takana oleva ahtopaineen säätöanturi oli likainen, senkin puhdistin "moottorin pesu-spraylla". Homma meni hienosti ja näppärästi, mutta kun sain auton kasaan, niin ei enää käynnistynytkään Startti pyörii kuin pieni eläin, mutta ei anna minkäänlaista merkkiä. Eli mikä voisi olla vikana, kasasin omasta mielestäni kaikki oikein ja kunnolla. Ja piuhojakin on vain yksi, siis se ahtopaineen anturin piuha, pitäisi olla kunnolla kytketty.

    Tähän haarukoin omia ajatuksiani aiheesta, kommentoikaa te viisaammat:

    0) unohdin jotain kriittistä, jonkun piuhan (muun kuin ahtopaineen anturin piuha??)
    1) ajonesto päällä (miten poistetaan, käytin ovet lukossa ja avasin kaukolla)
    2) vikatilan koodi päällä estää starttaamisen (voisiko olla?)
    3) ahtopaineen säätöanturi tai EGR olisi vioittunut pesusta (en kyllä usko)
    4) Katselin tuolta E39 FAQista hehkujen irroituksen, jossa 530d:ssä puhuttiin jostain RAIL-piuhasta, mutta sellaista ei minulla kyllä ollut, pitäisikö olla?

    Vinkkejä ja kommentteja otetaan suurella kiitoksella vastaan
    Nykyiset:
    E70 3.0sd (2008)

    Exät:
    F87 M2 (2016)
    F11 520xd (2013)
    F11 525xd (2012)
    E39 530i (2002)
    E39 540i (1999)
    E39 523i (2000)
    E39 520d (2001)
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9139
    • Oulu

    #2
    Originally posted by tjhoo View Post
    4) Katselin tuolta E39 FAQista hehkujen irroituksen, jossa 530d:ssä puhuttiin jostain RAIL-piuhasta, mutta sellaista ei minulla kyllä ollut, pitäisikö olla?
    Mitenkäs se nyt meni, onko tuo vielä jakajapumpulla, vai onko commonrail?

    Commonrail koneessa tosiaan tuo jakotukin päässä oleva paineanturin johto on yksi potentiaalinen ongelman aiheuttaja. Ainakin 530d:ssä sen anturin johto on pujotettu imusarjan päässä olevaan hahloon ja siten mahdollisesti vaurioitunut imusarjan irrotuksessa.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • kuukankorpi
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2004
      • 634

      #3
      Mitään en kiisseleistä tiedä,mutta oliko akunkengät irti?

      Comment

      • tjhoo
        Bimmer Rookie
        • Apr 2008
        • 85
        • Lappeenranta/Taipalsaari

        #4
        Originally posted by kuukankorpi View Post
        Mitään en kiisseleistä tiedä,mutta oliko akunkengät irti?
        Kyllä oli miinusnapa irti koko "pyhän toimituksen ajan". Olisin kyllä mielestäni huomannut tuon commonrailin, jos siellä olisi sellainen ollut. Ja kokemukset dieseleistä tätä ennen hyvin vähäiset. Mutta tietysti paikat on takana vähän ahtaa ja pimeät.. Veikkaan, että vika on pieni ja helppo kun sen vaan löytää :think

        Lisää ajatuksia otetaan vastaan. Ja olisikohan kenelläkään täällä Lappeenrannassa vikakoodinlukijaa tyrkyllä pientä korvausta vastaan, tietty.
        Last edited by tjhoo; 02-06-2008, 23:38. Reason: typo
        Nykyiset:
        E70 3.0sd (2008)

        Exät:
        F87 M2 (2016)
        F11 520xd (2013)
        F11 525xd (2012)
        E39 530i (2002)
        E39 540i (1999)
        E39 523i (2000)
        E39 520d (2001)

        Comment

        • Sampza
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2006
          • 1398
          • Rovaniemi

          #5
          Originally posted by Clavurion View Post
          Mitenkäs se nyt meni, onko tuo vielä jakajapumpulla, vai onko commonrail?
          ihan 136hp jakajapumppuvehkeitä noi 520d:t on ton ikäsinä..
          320d touring M-sport -09
          320d -02
          1250 Bandit S

          Comment

          • tjhoo
            Bimmer Rookie
            • Apr 2008
            • 85
            • Lappeenranta/Taipalsaari

            #6
            aamuista pohdintaa..

            Pitäisikö auton lähteä käyntiin vaikka se ahtopaineen tunnistimen anturi olisi kokonaan kaput? Eli voiko joku vikakoodi näissä autoissa "suojella" ja estää konetta käynnistymästä?

            Ja mistäs noita vikakoodinlukijoita saa halvimmillaan ja voiko sopivan softan laittaa omaan läppäriin, mistä kaapeli + softa?
            Nykyiset:
            E70 3.0sd (2008)

            Exät:
            F87 M2 (2016)
            F11 520xd (2013)
            F11 525xd (2012)
            E39 530i (2002)
            E39 540i (1999)
            E39 523i (2000)
            E39 520d (2001)

            Comment

            • Sampza
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2006
              • 1398
              • Rovaniemi

              #7
              Originally posted by tjhoo View Post
              Ja mistäs noita vikakoodinlukijoita saa halvimmillaan ja voiko sopivan softan laittaa omaan läppäriin, mistä kaapeli + softa?

              Tälläkin foorumilla niitä joku kauppasi ,en nyt jaksa muistaa et kuka.
              kokeile vaikka searchilla

              Mutta jos sulla tosiaan on tilanne tommonen et auto on täysin seis niin hakeutuisin vaikka lähimpään merkkiliikkeeseen jossa käytettäs töpselissä.

              maksaa 30-70€/15min homma mutta varmaan selviää.

              Omasta kokemuksesta voin kertoa että näillä pilipali lukulaitteilla ei luotettavaa tulosta saa. itse en niihin perusta, Esim kaverin kanssa luettiin omastani vikakoodit kun oli se ilmamassavika päällä niin paskat se carsoftin lukija mitään antanut.

              Nyt sitten jälkeenpäin käytin paikallisella wetterillä ja vikakoodinluvussa tuli suora viittaus et ilmamassamittari viallinen.

              et semmosta.
              320d touring M-sport -09
              320d -02
              1250 Bandit S

              Comment

              • MakeH
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2004
                • 1170
                • Vantaa

                #8
                Originally posted by Sampza View Post
                Omasta kokemuksesta voin kertoa että näillä pilipali lukulaitteilla ei luotettavaa tulosta saa. itse en niihin perusta, Esim kaverin kanssa luettiin omastani vikakoodit kun oli se ilmamassavika päällä niin paskat se carsoftin lukija mitään antanut.
                No ei kai sitä kymmenien tuhansien merkkiliiketesteriin voi verratakaan.

                Mutta kannattaa opetella käyttämään niitä laitteita, silloin saa hyödyn irti. Livedataa lukemalla tuokin olisi selvinnyt, tosin nekin arvot pitää osata tulkita.

                Comment

                • tjhoo
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2008
                  • 85
                  • Lappeenranta/Taipalsaari

                  #9
                  Kävin tänään ropaamassa tallilla autoa ja purin imusarjan, ahtopaineen anturin ja EGR:n uudelleen pois. Tsekkasin kaikki huolella ja 100% varmuudella, kasasin taas, mutta ei mitään apua. Onko niin, että autossa jokin vikatila voi estää starttauksen, sulkee ruiskusuuttimet, ei anna hehkuille virtaa tai pysäyttää polttoainepumpun? Mitä nämä FATAL ERRORit voisivat olla? Startti pyörittää iloisesti edelleen, mutta mitään ei tapahdu.

                  Ja kysyn vielä, olisiko täällä lappeenrannan seudulla kenelläkään vikakooditesteriä avuksi? Hinauttaminen merkkihuoltoon ei oikein houkuta, mutta kai se on kohta pakko niin tehdä.

                  EDIT: tuli vielä mieleen.. Olisiko se karsta-öljymöhnä voinut tukkia tai rikkoa jotakin? Kun irrotin imusarjan niin siinä sylinterikannessa olleita imu- ja pakoaukkoja puhdistin rätillä, mutta varmaan karstapalloja tippui kanavista sisään koneeseen. Voiko ne tukkia tai rikkoa jotakin kriittistä?
                  Last edited by tjhoo; 03-06-2008, 23:29. Reason: pohdintaa
                  Nykyiset:
                  E70 3.0sd (2008)

                  Exät:
                  F87 M2 (2016)
                  F11 520xd (2013)
                  F11 525xd (2012)
                  E39 530i (2002)
                  E39 540i (1999)
                  E39 523i (2000)
                  E39 520d (2001)

                  Comment

                  • Raine
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 2603
                    • N/A

                    #10
                    .........
                    Last edited by Raine; 19-06-2013, 15:17.
                    ///Motorporot

                    Comment

                    • tjhoo
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2008
                      • 85
                      • Lappeenranta/Taipalsaari

                      #11
                      Originally posted by Raine View Post
                      Tämä nyt on ihan hakuammuntaa, mutta jos kerta jakajapumpullinen auto on niin oletko tarkistanut sammutinsolenoidin toiminnan? Tuleeko polttoainetta perille asti? Miten sulakkeet, oletko tarkistanut onko kaikki kunnossa?
                      Sulakkeet on kunnossa. Polttoaineet pitää tsekata vielä. Missä sammutinsolenoidi sijaitsee ja oisko siitä jossakin ollut juttua täällä?
                      Varasin ajan boschille, ensi viikolle meni, siihen asti selvittelen itse.
                      Nykyiset:
                      E70 3.0sd (2008)

                      Exät:
                      F87 M2 (2016)
                      F11 520xd (2013)
                      F11 525xd (2012)
                      E39 530i (2002)
                      E39 540i (1999)
                      E39 523i (2000)
                      E39 520d (2001)

                      Comment

                      • kuukankorpi
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2004
                        • 634

                        #12
                        Originally posted by tjhoo View Post
                        Sulakkeet on kunnossa. Polttoaineet pitää tsekata vielä. Missä sammutinsolenoidi sijaitsee ja oisko siitä jossakin ollut juttua täällä?
                        Varasin ajan boschille, ensi viikolle meni, siihen asti selvittelen itse.
                        En tiedä missä bemareissa se sijaitsee,mutta mesessä se on jossain imusarjan alla ja taisi olla ainakin joissain punainen pää.Ja sen tarkoitus on että jos ei auto sammu avaimesta,niin sillä voi sammuttaa auton.

                        Comment

                        • K.S.
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2006
                          • 649
                          • Espoo

                          #13
                          olikos näissä sitä venttiilien auki liimautumista :think

                          Comment

                          • Raine
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 2603
                            • N/A

                            #14
                            .........
                            Last edited by Raine; 19-06-2013, 15:17.
                            ///Motorporot

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎