Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 535i -02: Sähköflekti huutaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Spark
    Bimmer Rookie
    • Sep 2005
    • 44

    e39 535i -02: Sähköflekti huutaa

    Aux fan pitää siis kovaa ääntä eli pyörii jatkuvasti kovilla kierroksilla.
    Missä vika??

    Pyöriikö porukan tuoreemmissa e39:issä flekti jatkuvasti? Nopeuden pitäisi ilmeisesti olla portaattomasti säätyvä? :think
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    #2
    Ei sen jatkuvasti pidä huutaa. Tuossa syitä:

    - Ilmastoinnissa liikaa painetta: lauhdutin likainen, kuivain tukossa tai kylmäaineen ylitäyttö
    - Ilmastoinnin painetunnistin rikki/liitin irti/maajohto poikki
    - Viskopuhallin rikki
    - Moottorin lämmöt liian korkeat
    - Moottorin jäähdytysnesteen anturi rikki
    E39 528iA

    Comment

    • Spark
      Bimmer Rookie
      • Sep 2005
      • 44

      #3
      OK. Täytyypä selvittää. Näissä facelift-malleissa ei siis ole mitään vastuksia mitkä voisi olla rikki, eikö? Eli tuo painetunnistin käytännössä määrää flektin pyörimisnopeuden(kö)? Missä tuo painetunnistin sijaitsee/miten siihen pääsee käsiksi?

      Ja oliko niin että näissä facelift-malleissa flekti ei pyöri jatkuvasti vaikka ilmastointi olisi päällä? (kysymyksiä riittää )

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9138
        • Oulu

        #4
        Tuohon TJJ:n listaan voi vielä lisätä yksinkertaisesti flektin rungosta löytyvän ohjauselektroniikan simahtamisen.

        Kurkkaa flektille menevää liitintä (konepelti auki, liitin apukuskin puoleisen umpion vieressä). Uudemmassa PWM-ohjatussa on 3 piuhaa, etuvastusversioissa 4. Koita "katkaista" ohjaussignaali flektille, pitäisi pysähtyä. En nyt ulkoa muista noita värejä, mutta pitäisi kyllä löytyä WDS:stä.

        Flektiä ohjataan ilmastoinnin järjestelmäpaineen (paineanturi) ja moottorin lämpötilan (dual temperature sensor) mukaan.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          #5
          Originally posted by Clavurion View Post
          Kurkkaa flektille menevää liitintä (konepelti auki, liitin apukuskin puoleisen umpion vieressä). Uudemmassa PWM-ohjatussa on 3 piuhaa, etuvastusversioissa 4. Koita "katkaista" ohjaussignaali flektille, pitäisi pysähtyä. En nyt ulkoa muista noita värejä, mutta pitäisi kyllä löytyä WDS:stä.
          Puhaltimelle menee kaksi paksua johtoa ja yksi ohut eli se on se ohjaus. Mutta ei sitä kannata katkaista tuosta kohdasta, voi olla vaikea saada se kunnolla tiiviisti liitettyä. Tuo paikka kun kuitenkin altistuu suolavedelle talvisin.
          E39 528iA

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            #6
            Originally posted by Spark View Post
            OK. Täytyypä selvittää. Näissä facelift-malleissa ei siis ole mitään vastuksia mitkä voisi olla rikki, eikö? Eli tuo painetunnistin käytännössä määrää flektin pyörimisnopeuden(kö)? Missä tuo painetunnistin sijaitsee/miten siihen pääsee käsiksi?

            Ja oliko niin että näissä facelift-malleissa flekti ei pyöri jatkuvasti vaikka ilmastointi olisi päällä? (kysymyksiä riittää )
            Ei ole vastuksia. Puhallin ei pyöri jatkuvasti vaikka on ilmastointi päällä. Painetunnistin (ja moottorin ylikuumeneminen) määrää pyörimisen. Painetunnistin on ilmastoinnin kuivaajan kannessa apukuskinpuoleisen etu-umpion takana. Jos siitä on johdot/johto poikki niin sitten ei kyllä kompurakaan taida lähteä päälle.

            Onko auton ilmastoinnille tehty jotain viimeaikoina?
            E39 528iA

            Comment

            • Clavurion
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 9138
              • Oulu

              #7
              Originally posted by TJJ View Post
              Puhaltimelle menee kaksi paksua johtoa ja yksi ohut eli se on se ohjaus. Mutta ei sitä kannata katkaista tuosta kohdasta, voi olla vaikea saada se kunnolla tiiviisti liitettyä. Tuo paikka kun kuitenkin altistuu suolavedelle talvisin.
              Juu ei katkipoikki, siksi se olikin lainausmerkeissä. Esim. ottaa liittimen irti ja jännitteelle sekä maalle hyppyjohdot liittimet ohi.
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • Spark
                Bimmer Rookie
                • Sep 2005
                • 44

                #8
                Originally posted by TJJ View Post
                Ei ole vastuksia. Puhallin ei pyöri jatkuvasti vaikka on ilmastointi päällä. Painetunnistin (ja moottorin ylikuumeneminen) määrää pyörimisen. Painetunnistin on ilmastoinnin kuivaajan kannessa apukuskinpuoleisen etu-umpion takana. Jos siitä on johdot/johto poikki niin sitten ei kyllä kompurakaan taida lähteä päälle.

                Onko auton ilmastoinnille tehty jotain viimeaikoina?
                Ilmastointia ei ole korjailtu lähiaikoina. Paikallistuuko vika helpoiten koodit lukemalla?

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Originally posted by Spark View Post
                  Paikallistuuko vika helpoiten koodit lukemalla?
                  Ehkä, mutta siellä ei näy vikakoodia jos ilmastoinnin paineet on jostain syystä liian korkeat. Siis niin korkeat, että puhallin huutaa, mutta kuitenkaan ylipaineen suojaus ei vielä mene päälle.

                  Toimiiko ilmastointi kuitenkin normaalisti? Onko sähköisen puhaltimen takana näkyvä kenno (ilmastoinnin lauhdutin) puhdas?
                  E39 528iA

                  Comment

                  • Spark
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2005
                    • 44

                    #10
                    Originally posted by TJJ View Post
                    Ehkä, mutta siellä ei näy vikakoodia jos ilmastoinnin paineet on jostain syystä liian korkeat. Siis niin korkeat, että puhallin huutaa, mutta kuitenkaan ylipaineen suojaus ei vielä mene päälle.

                    Toimiiko ilmastointi kuitenkin normaalisti? Onko sähköisen puhaltimen takana näkyvä kenno (ilmastoinnin lauhdutin) puhdas?
                    Mielestäni ilmastointi toimii ihan normaalisti. Kennon likaisuutta en ole tarkistanut.

                    Eli jos painetunnistimen ohjausjohto olisi esim. poikki niin ilmastoinnin kompressori ei käynnisty ollenkaan ja ilmastoinnin ei tällöin pitäisi toimia? Silloin tuo ei voi olla vikana jos ilmastointi toimii. Flekti siis on kokonaan seis jos ohjausjohdossa on vikaa?

                    Mitä siis jääkään vaihtoehdoiksi jos ilmastointi pelaa mutta flekti vaan jyrää ylikierroksilla?

                    Comment

                    • jartsa02
                      BTCF Member
                      • Jun 2003
                      • 1131
                      • Helsinki

                      #11
                      Yksi juttu mikä ton voi aiheuttaa, on alavesiletkussa oleva lämpö-anturi, joka vahtii jäähdytysnesteen lämpöjä syylarin jälkeen. Jos tuon anturin antama lämpötila-arvo on liian korkea, silloin DME (joka siis ohjaa tuota flektiä) pakko-ohjaa se flektin täysillä. Ainakin yhen tapauksen tiiän, jossa tuo anturi oli rikki ja se teki juuri tuota että se pyöri jatkuvasti täysillä.
                      BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎