Originally posted by Hemi
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
e39 528i sedanin perän säännöllinen tärinä
Collapse
X
-
Originally posted by Bmw Master View PostVaikka jarruja kuinka hioin ja hinkkaisin, aina se hiukan tärisee.
Originally posted by Hemi View PostEi, ei ole hävinneetkään koska taustalla voi olla muutakin tai sitten tuota "jarruhuoltoa" ei oikeasti ole tehty ihan oikein/huolella.
Näissä toki on vikakohteita muuallakin, mutta sillloin oireet tahtovat olla myös hieman erilaiset, joten ainakin minä uskon että ainakin suurin osa kysyjän ongelmaa johtuu jarruista.
Joka tapauksessa niistä kannattaa aloittaa ja vasta sitten voidaan pohtia mm.vetareiden osuutta.
Eli pyöriikö levy varmasti heitottomana palojen välissä?
Jarrusatulat ja niiden carrierit voi myös olla sen verran kuluneet että eivät vain kuivina palauta, olkavarsi vääntynyt(onko kulmat toleranssien sisällä?), pyöränlaakerit oikeasti kunnossa?
Eli listaa voi toki jatkaa vaikka kuinka pitkälle, mutta se on fakta että nämä e39 tärinät pääosin johtuvat jotain kautta resonanssin synnyttävistä jarruista (siis sillä olettamalla että vanteet+renkaat ovat kunnossa).
Ok, kyllähän mekin olemme joskus vikalistaa joutuneet kiipeämään vetareihin ja kardaaniin asti ennen kuin kaikki tärinät on saatu lopulta ihan kokonaan pois, mutta näin oikeasti tapahtuu ehkä kerran 15-20:stä autosta.
Joskus on nimittäin taas niinkin että täysin tärinättömässä autossa on vetarin nivelet+suojakumit tai/ja kardaani ihan paskana, eikä silti minkäänlaisia tutinoita?
OK, myös liialliset auraukset aiheuttavat tutinaa kun rengas puskiessaan kulkusuuntaan ei etene liukumalla vaan portaittain.
Pointti on edelleen kuitenkin siinä että jos kunnollista hiovaa jarru/napojen tasopintojen huoltoa ei ole tehty, tai ei ole muutamaan vuoteen tehty, niin tämä pitää joka tapauksessa tehdä ihan ENSIN, ennen kuin lähdetään edes ajattelemaan mitään muita vaihtoehtoja.
Tämä kun ei lisäksi maksa mitään ja vaikuttaa mm.laatikon vaihtamiseen sekä polttoaineen kulutukseen, ei tehty työ ole joka tapauksessa turha.
Toisin kuin useimmat rahaa maksavat mm.vetarien vaihdot, jos niistä lähdetään tässä ongelmaratkaisussa liikkeelle ensin.
Comment
-
-
Lähdin tänään tallille varustettuna mm. neekerintukalla, CRC Bräklubella, kuparitahnalla ja 80:llä hiomapaperilla.
Kävin jo eilen ruikkimassa WD40:stä satuloiden ja levyjen kiinnityspultteihin ja nehän lähtiki kaikki suht kivuttomasti pois. Hioin neekerintukkalaikalla sekä navat että jarrulevyt kiinnityspintojensa osalta kuin myös ruosteet ja lian satuloista jarrupalojen liukupinnoista. Kasikympillä karhensin vähän kiillottuneita levyjä ja paloja. Kokosin jarrut käyttäen tuota CRC:n Bräklubea liukupintoihin ja satuloden liukutappeihin sekä kuparitahnaa pultteihin. Ruuvipuristimella mäntä sisään, satula paikalleen ja käsin kun siinä satulaa liikuttelin niin sehän oli jo suorastaan liukas
Etupään kun sain valmiiksi, tuli kaveri hakemaan Camaroaan tallilta joten käytin siinä BMW:n pihalla kun se oli tiellä oviaukossa. Tässä vaiheessa siis vasta etupään jarrut oli huollettu, mutta päätin tehdä pikku koeajolenkin siinä välissä. TÄRINÄT OLIVAT KADONNEET ~80%:STI. Enää pieni tutina tuntuu pyllyssä 110km/h vauhdissa, mutta se aiempi kova vapina joka oli laajemmalla nopeusalueella ja varsinkin jarrutettaessa tuntui myös ratissa, oli poissa. Oon hyvin varma siitä, että tuo viimeinenkin pienenpieni tutina loppuu jahka teen takajarruille saman huollon. Raportoin vielä, kun se on tehty.
Hemille kiitokset!!!ex-BMW E39 528i Shadowline 1997
Comment
-
-
Originally posted by Petri R. View PostEnää pieni tutina tuntuu pyllyssä 110km/h vauhdissa, mutta se aiempi kova vapina joka oli laajemmalla nopeusalueella ja varsinkin jarrutettaessa tuntui myös ratissa, oli poissa. Oon hyvin varma siitä, että tuo viimeinenkin pienenpieni tutina loppuu jahka teen takajarruille saman huollon.
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostSinulla sitten olikin erilainen ongelma kuin mitä viestiketjun otsikko ja mistä eka viesti kertoi? Tuo on noita E39:n tavallisia tutinoita ja niistä voi päästä eroon tai sitten ei. Juuri kun luulet niiden loppuneen, onkin seuraavalla ajolenkillä tarjolla tutinan kaikki variaatiot...
Alkuperäinen oirekuvaushan menee näin:
Elikkä kun ajelee tuolla maantiellä/motarilla 80-140km/h perässä tuntuu sellainen säännölllinen pieni värinä. Oireilee niin että suunnilleen sekunnin välein tärisee ja sekunnin on pois ja taas alkaa uudestaan. Mitä kovempi vauhti on sitä lievemmin tärinä tuntuu kun taas n. 110km/h vauhissa oireilee pahiten. Alle 80km/h vauheissa tärinää ei tunnu.ex-BMW E39 528i Shadowline 1997
Comment
-
-
Originally posted by Spatsi View PostNoniin, elikkäs seuraavanlainen ongelman panin merkille kun tuli käytyä pitemmällä reissulla vkloppuna. Elikkä kun ajelee tuolla maantiellä/motarilla 80-140km/h perässä tuntuu sellainen säännölllinen pieni värinä. Oireilee niin että suunnilleen sekunnin välein tärisee ja sekunnin on pois ja taas alkaa uudestaan. Mitä kovempi vauhti on sitä lievemmin tärinä tuntuu kun taas n. 110km/h vauhissa oireilee pahiten. Alle 80km/h vauheissa tärinää ei tunnu.Originally posted by Hemi View PostUsko pois, tuo resonanssinomainen vika EI ole pohjimmiltaan ainakaan sinun tapauksessa vetareissa, vaan ihan varmasti jarruissa. Eli jos ne vetarit kuitenkin vaihdat, tulet huomaamaan että vika ei tule sille poistumaan.Originally posted by Havis View PostOnkohan kuitenkaan ihan VARMASTI jarruissa? Voihan vika olla muuallakin, mistä helvetistä sinä sen tiedät tilannetta itse tarkistamatta? Ihme ylimielistä besserwisseröintiä, taas kerranOriginally posted by Petri R. View PostTässä vaiheessa siis vasta etupään jarrut oli huollettu, mutta päätin tehdä pikku koeajolenkin siinä välissä. TÄRINÄT OLIVAT KADONNEET ~80%:STI. Enää pieni tutina tuntuu pyllyssä 110km/h vauhdissa, mutta se aiempi kova vapina joka oli laajemmalla nopeusalueella ja varsinkin jarrutettaessa tuntui myös ratissa, oli poissa. Oon hyvin varma siitä, että tuo viimeinenkin pienenpieni tutina loppuu jahka teen takajarruille saman huollon. Raportoin vielä, kun se on tehty.
Joo..eli näitä paremmin asioista perillä olevia varmasti on olemassa varsinkin jos minä pidän omasta mielipiteestäni kiinni mistä kannattaa ongelmaa lähteä purkamaan (samalla toki olen... "besserwisser").
Kuitenkin juuri tässähän tuo ongelmakuvaus oli mielestäni päivänselvä ainakin pääosaan nyt kuvatuista vaivoista.
Ok, eli siellä voi olla muutakin, mutta on ihan turha lähteä arpomaan mitään niin kauan kunnes jarrut ovat oikeasti käyty huolellisest läpi ja ainakin siltä suunnalta tulevat tutinat voidaan täysin eliminoida.
Loppujen lopuksi ne loputkin pikkututinat ovat helposti juuri jarrulähtöisiä, mutta vaativat täysin poistuakseen jo jonkin verran kokonaan uutta osaa napojen laakeroinnin ja jarrukannattimien+satuloiden osalta.
Usein myöskään levyt ei asetu napojen tasopinnoille oikein, koska napojen tasossa ovat kierteet nousseet tai koko taso on jo jonkin verran vääntynyt.
Mutta, itse kysyjälle vielä, että käy nyt huolella vielä ne takajarrut läpi ja aja muutama sata kilometriä ja tsekkaa levyjen jarrupinnat ovatko lähteneet kiilloittumaan tasaisesti vai onko jossain levyn osalla selvästi enemmän/vähemmän ottava alue?
Eli melkein kuitenkin väitän että tässä tapauksessa ne loput pienetkin tärinät saadaan pois nimenomaan jarru/napapuolelta, kun vain löydetään se viimeinenkin "kupru"?Last edited by Hemi; 14-08-2014, 22:53.
Comment
-
-
Takajarruille tehty nyt sama huolto. Hitusen taas parani, mutta vielä tuntuu pyllyssä tutinaa moottoritienopeuksissa, havaittavissa selvimmillään edelleen tuossa n.110km/h mittarinopeudessa. Eli suuri osa ongelmasta korjaantui jarruhuollolla, mutta jotain on vielä tekemättä tai jotain olen tehnyt väärin.
140-180km/h auto menee kyllä pehmeästi, niinku sukkasillaan (tämä testattu suljetulla alueella tottakai). Alle 80km/h nopeuksissa ei tutinaa enää havaitse.
Sellaisen laitoin merkille, että ainakin toisella puolella seisontajarru hieman laahasi ja tuntui että jarrurumpu on hieman soikea kun se pyöritettäessä alkoi tahmaamaan aina tietyssä kohtaa. Minkähänlainen tutinan aiheuttaja se on? Seisontajarrut vois kyllä muutenkin herkistellä ja vaikka vaihtaa samalla uudet jarrukengät kun sellaiset on sopivasti kaverilla jouten.
Yksi koiranluu on edestä vaihtokunnossa, lisäksi pitäis joskus päästä tutkimaan rättinivelen ja kardaanin tukilaakerin sekä vetareiden kunto, etenkin jos ei seisontajarrujen huollolla tutinat katoa.ex-BMW E39 528i Shadowline 1997
Comment
-
-
Originally posted by Petri R. View PostTakajarruille tehty nyt sama huolto. Hitusen taas parani, mutta vielä tuntuu pyllyssä tutinaa moottoritienopeuksissa, havaittavissa selvimmillään edelleen tuossa n.110km/h mittarinopeudessa. Eli suuri osa ongelmasta korjaantui jarruhuollolla, mutta jotain on vielä tekemättä tai jotain olen tehnyt väärin.
140-180km/h auto menee kyllä pehmeästi, niinku sukkasillaan (tämä testattu suljetulla alueella tottakai). Alle 80km/h nopeuksissa ei tutinaa enää havaitse.
Sellaisen laitoin merkille, että ainakin toisella puolella seisontajarru hieman laahasi ja tuntui että jarrurumpu on hieman soikea kun se pyöritettäessä alkoi tahmaamaan aina tietyssä kohtaa. Minkähänlainen tutinan aiheuttaja se on? Seisontajarrut vois kyllä muutenkin herkistellä ja vaikka vaihtaa samalla uudet jarrukengät kun sellaiset on sopivasti kaverilla jouten.
Yksi koiranluu on edestä vaihtokunnossa, lisäksi pitäis joskus päästä tutkimaan rättinivelen ja kardaanin tukilaakerin sekä vetareiden kunto, etenkin jos ei seisontajarrujen huollolla tutinat katoa.
tuolla kannattaa käsijarruhuollon jälkeen nyt hieman ajaa ja sen jälkeen tsekata kuinka keskeisesti ne etulevyt oikeasti pyörii.
Eli laahaaavatko varmasti 360-astetta vai 180-astetta vai jotain muuta.
Se on joskus ihan älyttömän pienestä kiinni että sitä viimeistä tasaista "värinää" saa poistettua, mutta sen kyllä yleensä löytää jommasta kummasta etujarrusta.
Usein se vain on kiinni siitä että etunavan pultinreikä on noussut sen verran ylös että levy ei asetu navan tasoa vastaan täydellisen suoraan.
Tämän kyllä löydät kun ajat sillä nyt hetken ja tsekkaat levyt niin että vedät ihan kevyttä maalisumua levyn jarrupintaan ja pyörität pyörää vanne paikalleen kiristettynä.
Jos kaikki on ok, maali kuluu levystä tasaisesti 360-astetta ja jos levy ei ole täysin oikein napaa vasten, jotakin muuta.
Comment
-
-
Päivitetäämpäs tänne tilanne. Eli kuluneista jarrulevyistä on nyt hiottu ne pykälät sekä ulko- että sisäkehältä, joista etenkin sieltä sisäkehältä jarrupalat hieman laahasi. Vapina ei tällä kadonnut mutta kun renkaat oli irti niin tuli tsekattua samalla vanteiden soviterenkaat, ja jumaliste nehän oli joku aiempi kaveri tehnyt ite 72,6mm sisähalkaisijaisesta sopimaan nuihin 74,1mm napoihin! Eli ennen jarrujumpan jatkoa tilasin paikalliseen rengasliikkeeseen 76,9x74,1mm soviterenkaat jotka vaihdan alle ja sen jälkeen jos vielä tutisee niin jatketaan jarrujen hieronnalla. Melkoisia seppiä kun samassa vannekerrassa oli laitettu eri levyiset renkaatkin ristiin.ex-BMW E39 528i Shadowline 1997
Comment
-
-
Otsikkohan ei aivan 100% kuvaa tätä minun auton vapinaa, mutta jatketaan nyt tähän kun on joskus alotettu...
Auto siis vapisee erityisesti n.110km/h nopeudessa ja toinen "tutinahuippu" on jossain 70km/h paikkeilla. Tuntuu erityisesti takapuolessa, mahdoton sanoa missä päin autoa vapinan lähde on. Vapina on aaltomainen, sekunnin on kovempaa vapinaa ja sekunnin vähän heikompaa.
Eli lyhyt summaus mitä tehty aiemmin:
- Molemmat rengassarjat tasapainotettu ja vanteissa oikeat soviterenkaat
- Takakelkan puslat vaihdettu
- Kaikki jarrulevyt käytetty irti, hiottu kulutuspinnat hiekkapaperilla sekä kiinnityspinnat neekerintukalla (myös navoista)
- Jarrusatuloiden liukupinnat ja liukutapit puhdistettu ja rasvattu
Tuolla jarrujumpalla oli vuosi sitten parantava vaikutus, mutta vapina ei siis kokonaan kadonnut. Etujarrulevyt oli selvästi kierot. Nyt tuli autoa siistittyä kesän mittaan korin osalta ja samalla vaihdoin eteen uudet jarrulevyt sekä varmistin että liukupinnoissa on vielä hyvä rasva. Vapina taas väheni, mutta etenkin ~110km/h vauhdissa tuntuu yhä selvä tutina. Tarkaksi kalibroitunut takapuoli havaitsee hiuksen hienoa tutinaa myös muissa nopeuksissa.
Ajatus on vaihtaa lähiaikoina taakse uudet jarrulevyt (nekin taitaa olla vähän kierot) samalla kun vaihdan sinne käsijarrukengät. Mutta jos ton jälkeen vielä vapisee, täytyy keksiä uusia konsteja.
Ajon jälkeen tuntuu jarrulevyt olevan aika kuumat joka nurkassa, vähänhän ne levyjarrut taitaa aina laahata, mutta laahaisko liikaa? Mietin, että pitäiskö vaihtaa jarrusatuloihin ne jarrumännän tiivistekumet, nehän palauttaa satulan jarrutuksen jälkeen pois levyltä? Ne männät samalla, hioa ainakin mahdolliset ruosteet pois? Mieluusti tietysti ennen kuin laahaaminen vetää kieroon uudetkin levyt. Tämä jarrukortti lienee viisainta katsoa loppuun ennen kuin alkaa hakemaan vikaa muista pyörivistä osista, käytännössä siis vaihtamaan kokeilumielessä jostain purkuautosta kardaania (uusilla livelillä) ja vetareita?ex-BMW E39 528i Shadowline 1997
Comment
-
-
Originally posted by Petri R. View PostOtsikkohan ei aivan 100% kuvaa tätä minun auton vapinaa, mutta jatketaan nyt tähän kun on joskus alotettu...
Auto siis vapisee erityisesti n.110km/h nopeudessa ja toinen "tutinahuippu" on jossain 70km/h paikkeilla. Tuntuu erityisesti takapuolessa, mahdoton sanoa missä päin autoa vapinan lähde on. Vapina on aaltomainen, sekunnin on kovempaa vapinaa ja sekunnin vähän heikompaa.
Eli lyhyt summaus mitä tehty aiemmin:
- Molemmat rengassarjat tasapainotettu ja vanteissa oikeat soviterenkaat
- Takakelkan puslat vaihdettu
- Kaikki jarrulevyt käytetty irti, hiottu kulutuspinnat hiekkapaperilla sekä kiinnityspinnat neekerintukalla (myös navoista)
- Jarrusatuloiden liukupinnat ja liukutapit puhdistettu ja rasvattu
Tuolla jarrujumpalla oli vuosi sitten parantava vaikutus, mutta vapina ei siis kokonaan kadonnut. Etujarrulevyt oli selvästi kierot. Nyt tuli autoa siistittyä kesän mittaan korin osalta ja samalla vaihdoin eteen uudet jarrulevyt sekä varmistin että liukupinnoissa on vielä hyvä rasva. Vapina taas väheni, mutta etenkin ~110km/h vauhdissa tuntuu yhä selvä tutina. Tarkaksi kalibroitunut takapuoli havaitsee hiuksen hienoa tutinaa myös muissa nopeuksissa.
Ajatus on vaihtaa lähiaikoina taakse uudet jarrulevyt (nekin taitaa olla vähän kierot) samalla kun vaihdan sinne käsijarrukengät. Mutta jos ton jälkeen vielä vapisee, täytyy keksiä uusia konsteja.
Ajon jälkeen tuntuu jarrulevyt olevan aika kuumat joka nurkassa, vähänhän ne levyjarrut taitaa aina laahata, mutta laahaisko liikaa? Mietin, että pitäiskö vaihtaa jarrusatuloihin ne jarrumännän tiivistekumet, nehän palauttaa satulan jarrutuksen jälkeen pois levyltä? Ne männät samalla, hioa ainakin mahdolliset ruosteet pois? Mieluusti tietysti ennen kuin laahaaminen vetää kieroon uudetkin levyt. Tämä jarrukortti lienee viisainta katsoa loppuun ennen kuin alkaa hakemaan vikaa muista pyörivistä osista, käytännössä siis vaihtamaan kokeilumielessä jostain purkuautosta kardaania (uusilla livelillä) ja vetareita?
Comment
-
-
Originally posted by Petri R. View PostAjon jälkeen tuntuu jarrulevyt olevan aika kuumat joka nurkassa, vähänhän ne levyjarrut taitaa aina laahata, mutta laahaisko liikaa?
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostJos jopa lämpiävät, niin tutinoiden syy on varmasti jarruissa. Jos kaikki on oikeasti ok, niin eipä ne levyt juuri saisi lämmitä lainkaan pelkästään ajamalla.Last edited by Petri R.; 15-09-2015, 23:53.ex-BMW E39 528i Shadowline 1997
Comment
-
-
Originally posted by Petri R. View PostVaikuttas, että normiajolla joka nurkka kuumana. Taidan ostaa uudet takajarrulevyt sekä kaikkiin satuloihin jonkun korjaussarjan, jossa tulee ne ainakin männän kumet. Hion sylinterit ja männät jos tarvetta. Ilmottelen aikanaan tänne, miten käy.
Comment
-
Comment