Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Tärisee toisinaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bmw Master
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 13155
    • Kokomo

    E39 Tärisee toisinaan

    528ia ajettu n.270tkm.

    Vika: Tärisee kuumana tyhjäkäynnillä ajoittain. Käy tasaisee, kulutus ja suorituskyky normaalit, mutta tärisee toisinaan kun pysähtyy esim. liikennevaloihin. Vaihdettu imusarjantiiviste, venakopantiiviste, kumi putkia/letkuja ja normaali huollot tehty. Vika koodit ei näytä mitään. Live datassa näkyy tyhjäkäyntiventtiilin arvo alueen yläpäässä, mitä se kertoo?

    Ideoita?
    Last edited by Bmw Master; 28-07-2008, 11:27.
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7455
    • Oulu

    #2
    Mulla tärisee 523i hiukan tyhjäkäynnillä sillon kun ilmastointi on päällä ja kompura pyörii. Tyhkäynnin kierrosluku on tuolloin hitusen eri kuin normaalisti ja aiheuttaa tärinää.
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber

    Comment

    • peltone
      BTCF Member
      • Jan 2005
      • 8092
      • Willähde

      #3
      Originally posted by Bmw Master View Post
      528ia ajettu n.270tkm.

      Vika: Tärisee kuumana tyhjäkäynnillä ajoittain. Käy tasaisee, kulutus ja suorituskyky normaalit, mutta tärisee toisinaan kun pysähtyy esim. liikennevaloihin. Vaihdettu imusarjantiiviste, venakopantiiviste, kumi putkia/letkuja ja normaali huollot tehty. Vika koodit ei näytä mitään. Live datassa näkyy tyhjäkäyntiventtiilin arvo alueen yläpäässä, mitä se kertoo?

      Ideoita?
      Tuo Kekkosen juttu on kyllä totta.
      Mutta on kyllä itselläkin satunnaisesti "persedynolla" tunnettavissa ylimääräistä tärinää.

      Ehkä vähän vierestä mutta onko nuo kaikki tiivisteet/yms vaihdettu tämän "ominaisuuden" takia? ei kai? :think
      E30 316 -87
      E91 325i -06
      E61 530d -06
      F10 520d -14
      ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

      Comment

      • Bmw Master
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 13155
        • Kokomo

        #4
        Originally posted by peltone View Post
        Tuo Kekkosen juttu on kyllä totta.
        Mutta on kyllä itselläkin satunnaisesti "persedynolla" tunnettavissa ylimääräistä tärinää.

        Ehkä vähän vierestä mutta onko nuo kaikki tiivisteet/yms vaihdettu tämän "ominaisuuden" takia? ei kai? :think
        Ilmastointi päällä tärinä tosiaan kovempi. Olisiko moottorin tukikumi syyllinen?

        Vaihtamisen ilosta ja imuvuodon mahdollisuus eliminoimalla noita vaihdettu

        Comment

        • peltone
          BTCF Member
          • Jan 2005
          • 8092
          • Willähde

          #5
          Originally posted by Bmw Master View Post
          Ilmastointi päällä tärinä tosiaan kovempi. Olisiko moottorin tukikumi syyllinen?

          Vaihtamisen ilosta ja imuvuodon mahdollisuus eliminoimalla noita vaihdettu
          Veikkaan että ei ole mitään/missään vikaa. Tuo ilmastointi nostaa vaan tyhjäkäynnin kierroksia eli "tärrää" vähän enemmän.
          Ei kuitenkaan niin että tekarit tippuu suusta

          Minkäs välein noita konehuoneen tiivisteitä/letkuja kannattaa uusia?
          Kannattaako odottaa että jotain hajoaa vai mitenkä?
          Itsellä halkes ajossa tuo termarin kotelo ja vedet päästi ulos. Osaamalla katsoa oikeisiin paikkoihin tältäkin olisi vältytty..
          E30 316 -87
          E91 325i -06
          E61 530d -06
          F10 520d -14
          ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

          Comment

          • Bmw Master
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 13155
            • Kokomo

            #6
            Originally posted by peltone View Post
            Veikkaan että ei ole mitään/missään vikaa. Tuo ilmastointi nostaa vaan tyhjäkäynnin kierroksia eli "tärrää" vähän enemmän.
            Ei kuitenkaan niin että tekarit tippuu suusta

            Minkäs välein noita konehuoneen tiivisteitä/letkuja kannattaa uusia?
            Kannattaako odottaa että jotain hajoaa vai mitenkä?
            Itsellä halkes ajossa tuo termarin kotelo ja vedet päästi ulos. Osaamalla katsoa oikeisiin paikkoihin tältäkin olisi vältytty..
            Esim. kun ovi auki niin karmi selvästi väpättää ja penkissä tuntee sen vipotuksen. Kuten sanottua, ei tärise aina joten tuskin ihan normaalia...

            Comment

            • Alfredson
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2007
              • 463
              • Uusimaa

              #7
              Itse heitän korteni kekoon toteamalla että oma E39 528 myös ilmastointipäällä saattaa hieman perseessä tuntua jotain "nelipyttyistä primeraa". Ei ole paha eikä häiritse, eräskin tokaisi kun kysyin että tunnetko jotain perseessä niin katsoi kieroon :-D Yleensä ilman AC:tä käy 99% smooth, joskus saattaa yksi värähdys, ihankuin joku epäpuhdas tahti olisi tai jotain moottorissa, siis että just ja just perseessä tuntee. Joskus saattaa ilman ac:tä täristä jatkuvamminkin mutta hyvin usein on ihan stabiili...

              Itseäni ei haittaa yhtään, muta olisi kiva tietää mikä aiheuttaa.
              Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!

              Comment

              • bmw e34
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2002
                • 633
                • raahe

                #8
                samaan aiheeseen liitttyen minuakin on alkanut vaivaamaan tuo tyhjäkäynnin "epätasaisuus", jonka huomaa siitä että seuraa moottoria joka lievästi heilahtaa/värähtää silloin tällöin tyhjäkäynnillä mittariston alavalikoista seuraten rpm putoaa 780 --> 760 --> 780), ei iso vaiva mutta sitäkin rasittavampi kun tietää kuinka värinättömästi R6 pitäisi kunnossa olevana käydä. vaihdoin sen kumihaitari IMM ja ASC läpän väliin toivoen että olisi imuvuoto kun kylmänä tasakaasulla ajaessa nykii/nypyttää aika voimakkaastikkin - turha toivo, ei mitään vaikutusta.

                ainut vika joka on muistissa ja ei poistu ennen €€€€-hommia on :
                VANOS, virran antoaste. ja VANOS, mekaaninen vika/jumissa. kampiakselin anturi on vaihdettu 1/2 vuotta sitten - toimii. mitään muita vikakoodeja ei ole, auto on katsastettu alle kuukausi sitten ja pakokaasut ok, jopa "hiukan" paremmat kuin ohjearvot. valistuneita arvauksia : joku/jotkin puolat lyö läpi, tahi se on imuvuoto "siellä jossain" . tuo puolan läpi lyönti kuin myös kyrvähtänyt moottorin tukikumi ei oikeen tunnu mahdolliselta kun jonkin aikaa seuraa niin huomaa että siinä on säännönmukaisuutta eli ei tärähtele miten sattuu vaan säännöllisesti.

                ja mottihan on M52B25, 245 tKm ajettu.

                Comment

                • Bmw Master
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 13155
                  • Kokomo

                  #9
                  Värinä loppui kun vaihdoin flektin, oli yksi siipi poikki. Ihmekkös tuo jos kuumana tärisee

                  Comment

                  • edellinen_korimalli
                    Newbiemmer
                    • Feb 2009
                    • 11
                    • Uusimaa

                    #10
                    puolakin joskus

                    Tyhjäkäynnille ilmaantui aika epämiellyttävä tärinä. Rouvan mukaan oli aikaisemminkin liikennevaloissa tärissyt hetken, mutta nyt tutina jäi päälle tyhjäkäynnille ja pikkukierroksille. Yli 2000 rpm:llä tuntui pelaavan tai sitten ei vaan tuntunut.

                    Auto on 520 automaatti -99 ja kone M52B20TU.

                    Yksi puola oli sökönä, tuosta oli vikakoodeja ja asia selvä. Kone kävi siis ajoittain viidellä pytyllä, tärisi, söi bensaa ja oli tehoton. Siis ryhtyi leikkimään volvoa .

                    Comment

                    • SJHP44
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2009
                      • 86
                      • PKS

                      #11
                      Minulla havaittavissa myös lievää reilumpaa tärinää tyhjäkäynnillä heti auton käynnistyksen jälkeen. Toisin kuin muilla ketjuun kirjoittaneilla, tämä tapahtuu siis ainoastaan kylmänä. Moottorin lämmettyä (n. minuutin) tärinä on tiessään. Auto 530i ja tämä "vika" ilmaantui toissapvnä täysin puskasta. Aikaisemmin ei mitään käyntihäiriöitä :think
                      e39 530iA M-Sport -00 Titansilber

                      Comment

                      • Petri.Kekkonen
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2006
                        • 7455
                        • Oulu

                        #12
                        Käykö sulla sitten kylmäkäynnistyksen jälkeen hetken korkeampaa tyhjäkäyntiä? Mulla ainakin 523i käy jonkun sekunnin ajan korkeampaa tyhjäkäyntiä ennen kuin palaa siihen normaaliin tasoon.
                        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                        E39 523i M Sport '00, Titansilber

                        Comment

                        • SJHP44
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2009
                          • 86
                          • PKS

                          #13
                          Ei käy. Kierrokset on stabiilina siellä hiukka alle tonnissa. Aikansa lämmettyään asettuu ja käy pehmeästi.
                          Saiskohan tuo kosteutta jostain? En tiiä... Auto kuiten hallissa.
                          e39 530iA M-Sport -00 Titansilber

                          Comment

                          • Jyle
                            BTCF Member
                            • Feb 2007
                            • 1846
                            • Espoo

                            #14
                            Originally posted by Bmw Master View Post
                            Värinä loppui kun vaihdoin flektin, oli yksi siipi poikki. Ihmekkös tuo jos kuumana tärisee
                            Jaahas. Pari kuukautta sitten vaihdoin omaani ehjän flektin ku oli kolme siipeä poikki. Tärinät loppu,,mutta eilen alko taas tuntumaan perseessä tärinää ja kas kummaa.. Taas yksi siipi poikki flektistä.. :think Voisko olla tukikumit sit niin loppu,,että pääsee lyömään siiven poikki.. Pitää tutkia..
                            Bmw f11 530d -14 m-sport
                            Bmw e39 M5 -00
                            VW T-1 "Adolf" -71
                            Ex. Bmw e39 540i
                            Bmw e60 525i -04
                            Ex.Bmw e34 525i -92
                            Ex. BMW 528i m5-looker "Raf" -96

                            Comment

                            • Havis
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2004
                              • 1838
                              • Kotona/Poissa

                              #15
                              Originally posted by Jyle View Post
                              Jaahas. Pari kuukautta sitten vaihdoin omaani ehjän flektin ku oli kolme siipeä poikki. Tärinät loppu,,mutta eilen alko taas tuntumaan perseessä tärinää ja kas kummaa.. Taas yksi siipi poikki flektistä.. :think Voisko olla tukikumit sit niin loppu,,että pääsee lyömään siiven poikki.. Pitää tutkia..
                              Onpa outoa. Ettei vaan flekti pääse heilumaan (vesipumpun laakeri väljä), ja siivet ottavat silloin tällöin kiinni jäähdyttäjään? Ei noiden siipien pitäis mitään kulutustavaraa kyllä olla...
                              "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                              E60 523iA -08

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎