Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 takapyöränlaakeri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10949
    • Joensuu

    #31
    Omaan 540 kun vaihdoin, niin ei torx pultit sopineet pois ilman, että vetaria painoi navasta sisäänpäin. 523 saattaa sopiakin, kun on ohuemmat vetarit. Mikäli et saa sopimaan niin avaa napamutteri (36mm 12-kantainen hylsy) ja paina vetari vähän matkaa sisäänpäin. Itse käytin rempassa 3/8" torxia pulttien avaamiseen vartti kierroksen verran sekä loppukiristämiseen. Pyöritin muuten pultin 1/4" bilteman monitoimihylsysarjan hylsyllä (tuote nro 71111).

    Mistä ostit uudet pultit? Itsellä tuli ainakin FAG laakerien mukana uudet pultit, joissa oli valmiiksi kierrelukite. Ja kiristysmomentti on se 30 nm + 90 astetta, kuten kirjoititkin.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • EDF7X40
      Bimmer Rookie
      • Apr 2009
      • 89
      • Pääkaupunkiseutu

      #32
      Originally posted by HTK12 View Post
      Mikäli et saa sopimaan niin avaa napamutteri (36mm 12-kantainen hylsy) ja paina vetari vähän matkaa sisäänpäin.

      Mistä ostit uudet pultit? Itsellä tuli ainakin FAG laakerien mukana uudet pultit, joissa oli valmiiksi kierrelukite. Ja kiristysmomentti on se 30 nm + 90 astetta, kuten kirjoititkin.
      Moi, kiitos kaikille neuvoista! Pitää varmaan ostaa tuo napamutterin hylsy ja tehdä tilaa pulteille.. Onko vetarin booreissa varaa painaa sisemmäs? Eilen illalla pihalla auton alla maatessa tuntui toivottoman vaikealta saada varsinkin ne ylemmät pultit paikoilleen, kun niihin ei edes ole näköyhteyttä ilmapussien ja pyörän tuentojen takia. Farkku siis kyseessä.

      Ostin uudet pultit Laakkoselta, bemarikerhon jäsenalennuksen kanssa noin 4 euroa kipale. Sitä, mistä aiempi omistaja on laakerin pultteineen ostanut, en tiedä, mutta kierrelukitetta niissä ei ainakaan ole. Vasemmalta pulelta siis kolme pulttia tippui kokonaan pois, neljäs löysällä ja oikealta kaksi alinta pulttia on ainaskin ihan löysällä.

      Koko e39:n osto lähti takapenkin leveyden lisäksi ajatuksesta ostaa vähemmän ajettu auto oman n 400k ajetun e36:n tilalle, ettei tarvisi rempata sitä ihan niin paljoa..

      /Tommi

      Comment

      • HTK12
        BTCF Member
        • Jul 2011
        • 10949
        • Joensuu

        #33
        Originally posted by EDF7X40 View Post
        Moi, kiitos kaikille neuvoista! Pitää varmaan ostaa tuo napamutterin hylsy ja tehdä tilaa pulteille.. Onko vetarin booreissa varaa painaa sisemmäs? Eilen illalla pihalla auton alla maatessa tuntui toivottoman vaikealta saada varsinkin ne ylemmät pultit paikoilleen, kun niihin ei edes ole näköyhteyttä ilmapussien ja pyörän tuentojen takia. Farkku siis kyseessä.

        Ostin uudet pultit Laakkoselta, bemarikerhon jäsenalennuksen kanssa noin 4 euroa kipale. Sitä, mistä aiempi omistaja on laakerin pultteineen ostanut, en tiedä, mutta kierrelukitetta niissä ei ainakaan ole. Vasemmalta pulelta siis kolme pulttia tippui kokonaan pois, neljäs löysällä ja oikealta kaksi alinta pulttia on ainaskin ihan löysällä.

        Koko e39:n osto lähti takapenkin leveyden lisäksi ajatuksesta ostaa vähemmän ajettu auto oman n 400k ajetun e36:n tilalle, ettei tarvisi rempata sitä ihan niin paljoa..

        /Tommi
        On niissä booreissa pitkän matkaa varaa painaa sisemmäs. Mikäli edellinen omistaja on puhdistanut vetarin boorit pitäisi vetarin sisäänpainamisen onnistua ilman ulosvetäjääkin, vaikka sopivan puupalikan ja varasan avustuksella.

        Pakko kyllä todeta, että melkoinen sankari ollut asialla, kun molemmilla puolilta pultit löysällä/tippui. Vetarin mutterin momentti on sitten 300Nm.
        e39 540iA E85

        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

        Comment

        • erä-koira
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2011
          • 542
          • peräkylässä

          #34
          Originally posted by HTK12 View Post
          Omaan 540 kun vaihdoin, niin ei torx pultit sopineet pois ilman, että vetaria painoi navasta sisäänpäin. 523 saattaa sopiakin, kun on ohuemmat vetarit. Mikäli et saa sopimaan niin avaa napamutteri (36mm 12-kantainen hylsy) ja paina vetari vähän matkaa sisäänpäin. Itse käytin rempassa 3/8" torxia pulttien avaamiseen vartti kierroksen verran sekä loppukiristämiseen. Pyöritin muuten pultin 1/4" bilteman monitoimihylsysarjan hylsyllä (tuote nro 71111).

          Mistä ostit uudet pultit? Itsellä tuli ainakin FAG laakerien mukana uudet pultit, joissa oli valmiiksi kierrelukite. Ja kiristysmomentti on se 30 nm + 90 astetta, kuten kirjoititkin.
          Ei tarvia olla nuihin pikku pulttiin erikoista hylsyä itse irroitin tavan 10mm hylsyllä hyvin lähti irti ja meni paikalleen
          NO FOODS NO FARMS

          Onneks ostin bmw kun opelit kuulema hajoaa vesi sateessa
          e39 523i vm:97

          Comment

          • HTK12
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 10949
            • Joensuu

            #35
            Originally posted by erä-koira View Post
            Ei tarvia olla nuihin pikku pulttiin erikoista hylsyä itse irroitin tavan 10mm hylsyllä hyvin lähti irti ja meni paikalleen
            No voihan se tavan hylsylläkin onnistua, mutta kun torx kanta niin silloin kyllä itse käytän torxia. Se nyt ei paljoa maksa, mutta jos sieltä kannan pyöräyttää niin sitten saa lisää harrastamista. Omassa ainakin oli niin tiukassa pultit, että ihme jos ei olisi 10mm hylsyllä pyöristyneet. Kuitenkin noissa on ihan kohtuullinen kiristys + kierrelukite, niin eivät ainakaan tehtaan jäljiltä ihan löysässä ole. Kiristitkö tehtaan ohjeen mukaiset 30nm + 90 astetta sillä 10mm hylsyllä?
            e39 540iA E85

            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

            Comment

            • EDF7X40
              Bimmer Rookie
              • Apr 2009
              • 89
              • Pääkaupunkiseutu

              #36
              Huh, nyt on vasen puoli tehty, oikean jätin suosiolla huomiseksi. Meni työkalujen etsimisineen noin kolme tuntia. Ostin tänään 1/4" vääntiöllä tuon torx-hylsyn (Biltema) ja 1/2" 36mm 12-kulmahylsyn (IKH). Eilen tuli jo ostettua 3/8" torx hylsy. Sellainen vinkki, että eri mittaisia jatkoja kantsii olla paljon, huomenna ostan näitä itse lisää. Hyvä oli myös nivelpala jatkojen välissä. Ihan ässä olisi ollut pulttien alkuun saattamisessa sellainen ruuvari, jossa pitkä, taipuisa varsi, jonka päässä 1/4 vääntiö. Mutten löytänyt omaani. Vetari liikkui ihan vaan painamalla niin syvään, ettei siitä ollut enää paljoa harmia.

              Autoa mulla oli tunkattuna ja varmistettuna ja toisella tunkilla säädin navan korkeutta, jotta eri pulteille oli helpompi pääsy.

              Sain mitattua momenttiavaimella vain yhden pultin, loput oli niin hankalasti mun jatkoille, että väänsin vain niin tiukkaan kuin jaksoin/uskalsin. Laitoin myös ruuvilukitteen väliin, toivottavasti nyt kestää paikallaan. Ylimmät pultit oli helpointa vääntää auton viereltä, alimmat itse auton alla maaten.

              Kiitos HTK12 ja muut!

              /Tommi

              Comment

              • HTK12
                BTCF Member
                • Jul 2011
                • 10949
                • Joensuu

                #37
                Originally posted by EDF7X40 View Post
                Huh, nyt on vasen puoli tehty, oikean jätin suosiolla huomiseksi. Meni työkalujen etsimisineen noin kolme tuntia. Ostin tänään 1/4" vääntiöllä tuon torx-hylsyn (Biltema) ja 1/2" 36mm 12-kulmahylsyn (IKH). Eilen tuli jo ostettua 3/8" torx hylsy. Sellainen vinkki, että eri mittaisia jatkoja kantsii olla paljon, huomenna ostan näitä itse lisää. Hyvä oli myös nivelpala jatkojen välissä. Ihan ässä olisi ollut pulttien alkuun saattamisessa sellainen ruuvari, jossa pitkä, taipuisa varsi, jonka päässä 1/4 vääntiö. Mutten löytänyt omaani. Vetari liikkui ihan vaan painamalla niin syvään, ettei siitä ollut enää paljoa harmia.

                Autoa mulla oli tunkattuna ja varmistettuna ja toisella tunkilla säädin navan korkeutta, jotta eri pulteille oli helpompi pääsy.

                Sain mitattua momenttiavaimella vain yhden pultin, loput oli niin hankalasti mun jatkoille, että väänsin vain niin tiukkaan kuin jaksoin/uskalsin. Laitoin myös ruuvilukitteen väliin, toivottavasti nyt kestää paikallaan. Ylimmät pultit oli helpointa vääntää auton viereltä, alimmat itse auton alla maaten.

                Kiitos HTK12 ja muut!

                /Tommi
                Tässä hommassa todella suuri apu on jatkot, joiden päässä oleva hylsy pääsee heilumaan. Eli siis tälläiset:



                Näitä saa esim. motonetistä melko edullisesti. Itse ostin aikoinaan motonetistä 1/4" jatkosarjan, jossa oli 3 eri mittaista ja se taisi maksaa jotain 4€.
                e39 540iA E85

                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                Comment

                • EDF7X40
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2009
                  • 89
                  • Pääkaupunkiseutu

                  #38
                  Originally posted by HTK12 View Post
                  Tässä hommassa todella suuri apu on jatkot, joiden päässä oleva hylsy pääsee heilumaan. Eli siis tälläiset:



                  Näitä saa esim. motonetistä melko edullisesti. Itse ostin aikoinaan motonetistä 1/4" jatkosarjan, jossa oli 3 eri mittaista ja se taisi maksaa jotain 4€.
                  Näitä saa myös Biltemasta, hyvin toimi. Sain pultit eilen kiinni, toinen puoli meni noin puolessa siitä ajasta, mitä eka puoli.

                  /Tommi

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎