Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39: automaattisen ajovalojen korkeudensäädön anturi (osanumero ihmeellisyys)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • teropa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 3855
    • Oulu

    E39: automaattisen ajovalojen korkeudensäädön anturi (osanumero ihmeellisyys)

    Moi,

    Tuossa Clavun kanssa ihmeteltiin yhtä juttua. Clavu on ehkä vaihtamassa omaansa anturia etuakselille, ja pyysi minua varmistamaan omasta autostani anturin osanumeron.

    Tämän mukaan: http://www.realoem.com/bmw/showparts...65&hg=31&fg=05

    Antureita on kahta mallia, joko tavallisella alustalla (Osa nro 1) tai sporttialustalla (Osa nro 9) varustettuun autoon (näin tulkitsen tuosta, koska Xenon-valot on joka tapauksessa autossa, jossa on automaattinen korkeudensäätö).

    Kävi kuitenkin niin, että Clavu löysi omasta autostaan tuon 699-loppuisen anturin paikaltaan (eli EI sport-alusta, vaikka hällä täysi m-paketti 2003 vm 530dA sedanissa). Ja kun itse kävin katsomassa anturin, niin sieltä löytyi täsmälleen samanlainen mötikkä kuin Clavulta, ja tuolla rakenteella joka on EI sport-alustalle tarkoitettu (minullakin m-paketti 2003). Mutta minun autostani löytyi anturi, jonka varaosanumero päättyy 697, eikä 699 tai 700 jotka on listoilla.

    Tuossa oman auton anturissa on kaikki logot ja päiväykset samalla lailla kuin Clavun autossa, mutta tuota numeroa 1 093 697 ei löydy Realoemista eikä bmwfanin ETK:sta. Mistähän tässä oikein on kysymys?

    Miksi m-sport alustalla varustetuissa autoissa on sensorin kiinnitys kuin tuossa "Xenon lights = YES" optiossa, eli EI-sport alusta? Ja mikä on tuo varaosanumero, jota ei mikään systeemi näytä tuntevan? Osan päiväys oli kuitenkin 19.12.2002 ja minun auto on rullannut 24.1.2003 linjalta ulos, eli osa on orkkis ja BMW logolla mutta numero on kumma.

    Tero
    E60 520dA M-sport
    ---Ex
    E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
    E90 330iA, 325iA, 320dA
    E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
    E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

    PPL(A)
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    #2
    Oikea ETK tuntee tuon osan, se on korvattu 699 osalla ja se taas on korvattu 6 778 811 osalla.
    E39 528iA

    Comment

    • teropa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 3855
      • Oulu

      #3
      Originally posted by TJJ View Post
      Oikea ETK tuntee tuon osan, se on korvattu 699 osalla ja se taas on korvattu 6 778 811 osalla.
      Arvasin tämän, että se on ETK:ssa! Kiitti!

      Nyt enää ihmetyttää, miksi kahdessa m-sport autossa on tuo "xenon lights" option mallinen rakenne anturissa...

      edit: ja myös ihmetyttää miten Clavun 9/2002 autossa (toki vm 2003) oli anturi, joka oli päivätty vuoden 2003 puolelle. Liekkö vaihdettu joskus, ja sillon ollut jo tuo 699 validi. Ja mulla paikallaan orkkis, joka on ollut vielä 2002 lopussa käytössä.

      Tero
      Last edited by teropa; 25-08-2008, 09:57.
      E60 520dA M-sport
      ---Ex
      E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
      E90 330iA, 325iA, 320dA
      E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
      E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

      PPL(A)

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9157
        • Oulu

        #4
        Jep jep! Selvisi sitten tämäkin osan arpominen. Pitäisi ilmeisesti uudelleen tuo ETK asentaa, vaikka sen käyttö onkin hieman kankeaa näiden nettiversioiden rinnalla.

        Anturi oli ottantut hieman kipeää ja liitinkin oli halki. Liitin vaikutti olevan identtinen Webaston 6-pin ohjausliittimen kanssa, joten se löytyi nastoineen MTT-tradingin sivuilta.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • topsi
          BTCF Member
          • Mar 2009
          • 225
          • Oulu

          #5
          Vanha thread mutta ajankohtainen aihe

          Auto -01 M-sport, ja etuakselilta tuon anturin muovivarsi rikki. Realoem:ää tutkittuani ei todellakaan ole selvä että mikä osa pitäisi laittaa tilaukseen että varmasti passaa... :think

          Edit: Tässä siis realoem-linkki: http://www.realoem.com/bmw/showparts...65&hg=31&fg=05

          Kuuluuko eteen ja taakse samanlaiset anturit?
          Last edited by topsi; 23-01-2014, 22:26.
          E46 ///M3 -01
          Ex: E39 530d -01 M-sport
          Ex: E39 525tds touring -97

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9157
            • Oulu

            #6
            Originally posted by topsi View Post
            Vanha thread mutta ajankohtainen aihe

            Auto -01 M-sport, ja etuakselilta tuon anturin muovivarsi rikki. Realoem:ää tutkittuani ei todellakaan ole selvä että mikä osa pitäisi laittaa tilaukseen että varmasti passaa... :think
            Etuanturi nr.1. Itse vaihtaisin myös sen anturin "koiranluun" nr.6, kun sen pallonivelet tahtoo ajan kanssa ruostua jumiin ja siten kuormittaa anturin vartta.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • topsi
              BTCF Member
              • Mar 2009
              • 225
              • Oulu

              #7
              Originally posted by Clavurion View Post
              Etuanturi nr.1. Itse vaihtaisin myös sen anturin "koiranluun" nr.6, kun sen pallonivelet tahtoo ajan kanssa ruostua jumiin ja siten kuormittaa anturin vartta.
              Tack. Kovasti hämää tuossa realoem, tuosta helposti saa käsityksen että M-sporttiin menee noita antureita 4 kpl etuakselille, nr.01 x 1 ja nr.9 x 3
              E46 ///M3 -01
              Ex: E39 530d -01 M-sport
              Ex: E39 525tds touring -97

              Comment

              • thabandit^
                Bimmer Rookie
                • Aug 2010
                • 62
                • Keski-Suomi

                #8
                Noloa, tunnustaa, mutta allekirjoittanut kylläkin korjasi ko. muovivarren ihan vain rosterin palalla, jonka ruuvasin varren tynkään kiinni. Hyvin tuntuu säädöt kuitenkin toimivan.
                2001 530d Touring

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎