Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 imupuolen impulssi anturi " APUJA" *kuvia*

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Messerschmitt
    Bimmer Rookie
    • Nov 2007
    • 85
    • Helsingfors

    E39 imupuolen impulssi anturi " APUJA" *kuvia*

    Do, diin .... E39 528i -99

    Elikkäs homman nimi on tää.
    Aikaisempia postauksia katsottu ja sekä nykimisviat FAQ !
    Mutta en ole löytänyt näistä tarkkaa vastausta!

    Vika ?
    Eli nykimistä tyhkäkäyti välillä seilaa tehot puuttuvat/olemattomat...
    Vikakoodit luettu ja "Camshaft censor" Jep elikkä imupuolen nokka-akselin impulssi anturi.
    Ok. Hankin uuden anturin ja olin sitä vaihtamassa.
    Niin kuin kuvista väkyy VANOS solenoidin takana sijaitsee anturi.
    (Kuva 1)
    Rupesin purkamaan. VANOS solenoidi pois ja sen jälkeen anturia joka on yhdellä kuusiokololla kiinni.
    No niin... kokeilin anturin "töpseli" päätä (KUVA 2) ja sehän HEILUI oiken kunnolla !
    Eli "ohjaus yksikkö" / "antureiden johtojen läpivienti" (KUVA 3)
    Siellä se vika on !!
    impulssianturi itsessään on ehjä.

    Soitin vielä lämpimikseni Laakkosen huoltoon ja sepustin koko jutun asentajalle.
    No kelpo mies kertoi tehneesä useaan noita anturien uusimisia (se ei nyt mitään kerro asentajasta) mutta eivat ole korjanneet/uusineet tuota "LAATIKKOA" johon anturin pää sekä muiden anturien johdot menevät.
    Kehotti tuomaan MarmoriTiskille ja tilaamaan ajan ... noo

    Eli
    1) Liimaus tuskin toimii vai onko kenelläkään mennyt vastaavan laisesti ??
    2) Mitä on kustantanut tuon laatikon vaihto?? (liikkeessä? ) Any One ???

    3)Vetäsin kiinni nippusiteellä anturin ja läheisen vesi putken kanssa.
    -nyt anturi on kiinni napakasti mutta testilenkin jälkeen tosi tukkosta menoa..Meno siis jatkuu.. Oikein hävettää ajella Bimmerillä, kun tuntuu että konetta laiskottaa samanlailla, kuin meikäläistä Sunnuntaisin

    Attached Files
    Last edited by Messerschmitt; 26-08-2008, 22:34. Reason: korjaus...
    E39 528i Touring -99
  • rasvapeukalo
    Newbiemmer
    • Oct 2010
    • 22
    • Siuro, Nokia

    #2
    camsaft sensor vikakoodit

    Onkohan tuohon löytynyt apuja?

    Itellä samoja oireita, camsaft sensor vikakoodit parin vkn aikana esiintynyt 255 kertaa. Anturi vaihdettu kahteen kertaan ja oireet ja vikakoodit vaan tulee uudestaan. Myös kampiakselin asento-anturi vaihdettu, jolloin käynnistyminen parani. Nyt starttauttaa sen 2-3sekunttia, vaikka voisi lähteä käyntiin avainta näyttämälläkin. Akku uusittu. Imuvuodot tutkittu, haitariletku uusittu. Perushuollot ok.

    Auton käydessä tyhjäkäynnillä kuuluu juuri tietty "säksätys", mikä myös viittaa nokka-anturiin. Nyppäsin anturin liittimen irti auton käydessä, eikä tullut mitään muutosta käyntiin.

    Alkaa myös epäilyttämään anturin liittimen jälkeen tuleva johto. On vain niin "syvällä" imusarjan alla, et vaikee päästä näkemään tai käsiksi.
    Last edited by rasvapeukalo; 09-02-2011, 15:00.
    528i Touring steptr. 1997 270tkm

    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7037
      • Uusikaupunki

      #3
      Moottorinohjauksen liitin auki, auto käyntiin ja sieltä mittaus meneekö anturille jännite ja tuleeko sieltä mitään signaalia. Vaatii skoopin. Selviää sitten onko johto poikki vai ecussa vika.
      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      • rasvapeukalo
        Newbiemmer
        • Oct 2010
        • 22
        • Siuro, Nokia

        #4
        Mistä pinneistä kannattaa sensoria mittailla ja lähteekö käyntiin, jos ecun liitin on irti!? Skooppi tuosta löytyiskin lainaan mittausta varten.
        528i Touring steptr. 1997 270tkm

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          #5
          Liittimen saa purettua siten, että voi mitata samalla kun se on ecussa kiinni. Ei lähde siis ilman ecua tietenkään käyntiin.

          Pinnit on 43, 64 ja 65. Muistaakseni 65 pinnissä pitäis olla +5v syöttö, 43 maa ja signaalin mittaus 43 ja 64 pinnien välistä. Noiden pinnien ja nokka-anturin liittimen välin voi sitten mitata erikseen vielä niin näkee onko johtoa poikki. En suosittele vastusmittarilla tai piippauksella mittaamaan onko pinni maissa, aina jännitepuolelta jos yleismittarilla sohii niin ei tuu tuhoja.

          Anturihan on hall ja antaa kanttiaaltoa jos kaikki ok.

          Nämä ohjeet pelkästään siis tuolle vanhemmalle single-vanos koneelle, joka omasikin on. Topicin aloittajalla taisi olla uudempi tuplavanos, johon nämä eivät käy.
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • rasvapeukalo
            Newbiemmer
            • Oct 2010
            • 22
            • Siuro, Nokia

            #6
            ...ahaa, hyvää tietoa, tänks! Illemmalla mittailemaan...
            528i Touring steptr. 1997 270tkm

            Comment

            • rasvapeukalo
              Newbiemmer
              • Oct 2010
              • 22
              • Siuro, Nokia

              #7
              *Ongelma ratkesi*

              Kone siis -97 528i m52 single vanos.

              Tiivistettynä;
              Hae suoraan se orkkislaatua oleva kalliimpi nokka,- kampi-akselin asentotunnistin. Pikkusen kirpasee, mutta mieluummin vaikka molemmat samalla kertaa!


              Täs taustaa pidemmän kaavan mukaan tähän mun "ristiretkeen":

              Epäilin noussutta kulutusta jo lähes vuoden, joka oli tarkistettuna 13,5L/100km keskinopeudella ~55km/h. Muita oireita ei ollut ja ajot oli muutenkin todella vähäisiä.

              Syksystä 2010 päivittäistä työmatka-ajoa ~20km sivu ja kulutuksen takia vikakoodin lukuun.
              --> Kaasuläpän asento-anturi.
              Schmiedmannilta anturi vaihtoon, eikä vaikutusta.

              Eipä siinä sitten auttanut kuin...

              Perushuollot, uus akku ja imuvuotojen etsimistä --> haitariletku halki ja vaihtoon --> Ei vaikutusta.

              Alkoi ilmenemään lisää oireita listausjärjestyksessä:

              -Tasakaasulla kiihdyttäessä huomas n. sekunnin sykleissä puutuvan kiihtymisen. Muutenkin alavääntöä kateissa.
              -Ajosta lähes lämmin kone sammui kerran, mutta lähti samantien kuitenkin käyntiin.
              -Satunnaisia nykäisyjä ajossa harvemmin.
              -Kauppareissun jälkeen ei kone lähtenyt enää käyntiin, kuin vasta jäähtyessään reilu tunnin jälkeen. Ajossa myös vahvaa puutumista lämmetessään, hyvä että sataseen kiihtyi ja sammui ajostakin tarpeeks hitaasti ajaessa, jonka jälkeen reilu tunti jäähdyttelyä ennenkuin edes yritti käyntiin.
              -Myöhemmin kuunneltuna lämpöisenä selkeesti "säksättävä" käynti-ääni.

              Lamdojen jännitteet ok, eikä niiden irroitus vaikuttanut mitään.

              Läppärin (käytetty 150e), eBay kiinasta OBDII-kaapeli (30e), INPAn ja usb-to-serial (20e) adapterin hommaaminen ja opiskelemaan vikakoodin lukua. Nämä toimi lähes laakista!

              Löytyikin jo "tyyppiviat", eli
              ---> Nokka,- ja kampi-akselin asento-anturit.
              Anturit (Meyle) Schmiedmannilta ja vaihtoon. Käyntiinlähtö parani lämpösenäkin, eikä tullut ym. puutumista lämpösenä. Vaikutusta kulutukseen ei ollut ja edelleen vikakoodia nokka-anturista.

              Uusi nokka-anturi tilaukseen ebay jenkit (40e toimituskuluineen). Vaihdon jälkeen ei mitään vaikutusta ja yleismittarilla mittataessa vastusarvot jenkki-versiosta jotain kilo-ohmien luokkaa, kun Meylen ja alkuperäisen arvot jotain 11-14 ohmia.

              Meylen anturi takas paikoilleen. ECUlle menevän johdon mittaus liitimiltä, eikä katkoksia. Mittaus oskiloskoopilla auto käynnissä suoraan ecun liittimiltä ja kantti-aalto -13V löytyi, laskettuna 720rpm, eli ilmeisen ok... Kiitokset Cellille mittausvinkeistä!

              Tähän väliin "muutama" ryyppy ja vian spekulointia useampaankin suuntaan. Päädyin venyneeseen jakoketjuun (260tkm). Halusin viell varmistaa vikakoodin aiheuttajan ja hain KL:stä vielä kuitenkin Nokka-anturin, ennen jakopään purkamista.

              Anturi paikoilleen, vikakoodit nolliin. Eka starttaus ja kiekat heilahti ~2000rpm huitteille... Koodien luku ---> 0 koodia, vaikka kone oli lämmin. Reilu 20km kauppareissu, eikä edelleenkään vikakoodia. Tehot tuntu persdynolla palautuneen ja BC:n mukaan kulutus tippuneen ~9L/100km. Pari päivää ajoa ja pääsen laskemaan kulutuksen tarkemmin.

              Case closed, jos ei muuta kuulu ja kohti muita probleemia...
              528i Touring steptr. 1997 270tkm

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎