Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530Da tehohäviö alakierroksilla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JuhaK
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2004
    • 221
    • Etelä-Suomi

    E39 530Da tehohäviö alakierroksilla

    tästä on ollu juttuja jo aiemminkin ku oli tehot kadoksissa ja nyt ongelman puinti sitten jatkuu...

    elikkäs vika ilmenee alakierroksilla. kun kierrokset nousee yli 3000rpm niin sitte mennään kyllä kuin pieni eläin...mutta alle sen ei kyllä tapahdu mittään :(

    esim. kun ajaa 110km/h taulussa vakionopeussäätimellä niin kun tulee mäkeä vauhti hiipuu johonkin 105-106km/h ja silloin automaatti vaihtaa pienemmälle jotta tavoittaa tuon asetetun nopeuden.

    vikakoodeja on luettu, alunperin antoi kolme vaihtoehtoa vialle:

    -turbon painesäätäjä
    -EGR venttiili
    -ilmamassamittari

    Painesäätäjään yritetiin vaihtaa,ei apua
    Ilmamassamittari vaihdettiin, softa päivitettiin ja vikakoodit hävisi....ongelma ei. Asentaja sanoi heti tuon päivityksen jälkeen että hänenkin mielestään edelleen alavääntö puuttuu on on huono.

    joten...mikäköhän mahtaa baijerilaista riivata?
    Olisko se tuo EGR----asentajan mukaan ei niihin ole paljoa tarvinnut kajota :!:
    850--voimaa kuin Veturissa
  • Keimo
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 2032
    • Kekkoslovakia

    #2
    Mikä vuosimalli kyseessä (onko 183 vai 193hp). Mitään neuvoa ei ole antaa, mutta samanlainen on hankinnassa, joten siksi kiinnostaa.

    Comment

    • JuhaK
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2004
      • 221
      • Etelä-Suomi

      #3
      Originally posted by Keimo
      Mikä vuosimalli kyseessä (onko 183 vai 193hp). Mitään neuvoa ei ole antaa, mutta samanlainen on hankinnassa, joten siksi kiinnostaa.

      tää on se 193hp versio...eikä mittarissakaan ole kun vasta vähän yli 60tkm :shock:

      kun on seurannu näitä ongelmia täällä niin tää tai tän kaltainen ongelma on valitettavan yleinen...pakko myöntää...hiljaiseen ääneen :|
      850--voimaa kuin Veturissa

      Comment

      • Keimo
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 2032
        • Kekkoslovakia

        #4
        Originally posted by JuhaK
        Originally posted by Keimo
        Mikä vuosimalli kyseessä (onko 183 vai 193hp). Mitään neuvoa ei ole antaa, mutta samanlainen on hankinnassa, joten siksi kiinnostaa.

        tää on se 193hp versio...eikä mittarissakaan ole kun vasta vähän yli 60tkm :shock:

        kun on seurannu näitä ongelmia täällä niin tää tai tän kaltainen ongelma on valitettavan yleinen...pakko myöntää...hiljaiseen ääneen :|
        Niinpä ja tuntuu olevan perin hattumainen paikallistaa. Tuonko joku selvittäisi ilman, että täytyy osia vaihtaa 1000 € edestä. Taisi samalla osiolla olla muutama samanhenkinen thread aiheesta. Olet varmaan jo kurkannut ne. Toisaalta, eipä sielläkään tainnut olla vinkkiä asiaan. Yleisin ohje on tuo ilmamassamittarin vaihto.

        Comment

        • JuhaK
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2004
          • 221
          • Etelä-Suomi

          #5
          niin, toisaalta se EGR jos on epäkunnossa niin vois vastustaa pakokaasun kiertoa ulos tai koneessa joten alakierroksilla olis tehot pois...täytyy yrittää se vaihdattaa seuraavaksi....mut jos ei auta niin tarttee viedä vaan tutkittavaks vaikka sinne Laakkoselle...ja heti sen jälkeen soittaa olisko ylitöitä tarjolla :lol:

          vielä sen verran et onhan noissa turboja kai jouduttu remontoimaan mutta se tekee tän ihmeelliseks ku korkeimmilla kierroksilla menee hyvin 3000rpm ja siitä ylöspäin... kertokaapa muut kellä on tälläinen vastaava pata missä kierroksilla tuntuu selvästi kun kovempi vääntö alkaa..kun mulla se on muistaakseni ollu aiemmin siellä noin 2500 ja siitä eteenpäin
          850--voimaa kuin Veturissa

          Comment

          • valkyrie
            Newbiemmer
            • Oct 2004
            • 4
            • Heinola

            #6
            Sama vika rahikaisella. Auto kävi kuumakäynnistysongelman takia
            Vantaalla Metro autossa, missä vaihdettiin repullinen osia ja askareita (yhteensä 1.300,- eur) ja nyt auto käynnistyy mutta tehot hävisi.
            Tosiaan alle 3000 rpm ei tapahdu mitään. Sanoivat että heillä ei ole ihmistä, joka olisi ennen ajanut BMW 530D ja siksi eivät voineet aistia, että puuttuu 100hv. ..? He eivät ole tehneet mitään, mikä asiaan vaikuttaisi. Ohje: Auto tänne ja lompakko mukaan... No way !
            Näiltä palstoilta löytyi tieto, että Volvon ilmamassanturi sopii bemariin, hinta 65 eur. Joten soitin volvolle Lahteen ja kertoivat, että koska kysyntää tuntuu olevan, hinta nostettiin 230 eur:oon. Yes.. Sanoin että E.V.V.K. Ei oel hullu joka pyytää, vaan se joka maksaa. Volvo tei samoinn suomen kielisen V70 ohjekirjan kanssa. Kun oli kysyntää, hinta kuusin kertaistettiin.
            Saksan www.ebay.de sivulta löytyy BMW:n uurra originaali ilmamassaanturia kokonaisena yksikkönä 100 eur +- 25,-,
            joten tilasin sen. 1-2 vk päästä tiedossa, auttoiko....
            530D -01 E39
            535D -05 E61

            Comment

            • ex-VAG
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2004
              • 408
              • Tampere

              #7
              Tulipahan kaivettua vanha aihe esille, mutta löytyikö ongelmaan ratkaisua?
              Nyt on sitten omassakin samaa vaivaa, mutta kylläkin hieman oman sähläilyn tuloksena. Menikö esim. ahdin vaihtoon?

              Kyllä auto vielä vauhdin pitää, mutta on selvästi laiskistunut alakierroksilla. Ja varsinkin kuumalla koneella tämän huomaa selvästi.

              Comment

              • TuomasTee
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2004
                • 529
                • Kotka

                #8
                Voisiko turbon siivet olla jumissa? Jos ne jää liian auki?

                Edit: Oho, tais olla vanha juttu jo.
                BMW F15 X5 M50d -14

                Comment

                • Aksa P
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2006
                  • 394
                  • Sawo

                  #9
                  Originally posted by JuhaK
                  tästä on ollu juttuja jo aiemminkin ku oli tehot kadoksissa ja nyt ongelman puinti sitten jatkuu...

                  elikkäs vika ilmenee alakierroksilla. kun kierrokset nousee yli 3000rpm niin sitte mennään kyllä kuin pieni eläin...mutta alle sen ei kyllä tapahdu mittään :(

                  esim. kun ajaa 110km/h taulussa vakionopeussäätimellä niin kun tulee mäkeä vauhti hiipuu johonkin 105-106km/h ja silloin automaatti vaihtaa pienemmälle jotta tavoittaa tuon asetetun nopeuden.

                  vikakoodeja on luettu, alunperin antoi kolme vaihtoehtoa vialle:

                  -turbon painesäätäjä
                  -EGR venttiili
                  -ilmamassamittari

                  Painesäätäjään yritetiin vaihtaa,ei apua
                  Ilmamassamittari vaihdettiin, softa päivitettiin ja vikakoodit hävisi....ongelma ei. Asentaja sanoi heti tuon päivityksen jälkeen että hänenkin mielestään edelleen alavääntö puuttuu on on huono.

                  joten...mikäköhän mahtaa baijerilaista riivata?
                  Olisko se tuo EGR----asentajan mukaan ei niihin ole paljoa tarvinnut kajota :!:
                  Vanha aihe, mutta nostetaan ylös, kun omassa tuntuisi olevan vastaavaa ongelmaa...joten onkohan tähän tullut selvyyttä / varmaa tietoa???

                  Haku antoi kyllä ilmamassamittari ym. tuloksia, mutta kun nyt ei ole kyse siitä.
                  "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

                  Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
                  E21 M50B20
                  E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
                  E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
                  E34 10/1990 520i
                  Honda Prelude EX vm.-83 1.8

                  Comment

                  • Aksa P
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2006
                    • 394
                    • Sawo

                    #10
                    Ongelman laatu alkaa selviään...

                    Kävin luettaan vikakoodit ja sieltähän löytyi Charge-air pressure controller.

                    No en tietenkään antanyt niiden merkkiliikkeen setien sitä vaihtaa (ei mitään heitä vastaan...vain heidän esimiehiään, jotka ovat hinnoitelleet pätö työt niin hintaviksi ).

                    Koska tuon painesäätimen vaihto ei ollut esim Jukka K:ta auttanut ja toisaalta pelkäsin, että turbiinin siivet saattaisivat olla jumissa, päätin vielä tutkia asiaa tarkemmin. Asensin kärryyn ahtopainemittarin .

                    Ahdot olivat onnettomat. alkukiihdytyksessä ahto nousi rauhallisesti 0,4bariin keirrosvälillä 1000-2700. Kun päästiin 2800 ja yli alkaa auto kulkemaan ja ahdot nousee ripeästi 0,4->0,85bar. 0,9bar oli maksimit mihin sain nouseen, mikä on kyllä liian vähän ilmoitettuun 1,1bar verrattuna.

                    Koska alipainepuolella pumppu on OK ja vuotoja ei löytynyt, päätin ohittaa turbon painesäätimen kokonaan. Kun alipaine oli kytkettynä suoraan turbon painekelloon, alkoi tapahtua... Auto lähtee niinkuin pitää ja ahdot ovat hetkessä 1bar ja tarvittaessa yli. EN SUOSITTELE KOKEILEMAAN ILMAN AHTOPAINEMITTARIA, ettei tule vaurioita!!! Voitaneen siis todeta, että turbo toimii jotensakin niin, kuin sen pitää (siivet ei ainakaan jumisaa).

                    Painesäädin menee tilaukseen, ellei jollakin tule jotain aiheen tiimoilta mieleen.
                    Last edited by Aksa P; 10-06-2006, 21:25.
                    "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

                    Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
                    E21 M50B20
                    E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
                    E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
                    E34 10/1990 520i
                    Honda Prelude EX vm.-83 1.8

                    Comment

                    • pheno
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2006
                      • 1995
                      • Tampere

                      #11
                      Jep. Tää on hyvä esimerkki maalaisjärjen käytöstä Toki tuohon jonkunverran tietoa tarvitaan että mitä siellä pellin alla tapahtuu. Kiva arvailla mitähän tuollainen "korjaus" olisi maksanutkaan jossain merkkihuollossa..

                      Comment

                      • jms-btcf
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2003
                        • 696
                        • Tampere

                        #12
                        Oliko kyseessä kuvasta osa 1 se paineensäädin minkä ohitit?

                        Toiseksi, mikä ahtomittari ja minne laitoit anturin?
                        e61 535d

                        Comment

                        • tuikku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2005
                          • 1353

                          #13
                          .
                          Mersussa (ja bemarissa) säädetään sitä polttoaineen syöttöä ahtopaineanturin antaman tiedon perusteella.
                          Eli kun ahtopaine nousee, niin syöttökin lisääntyy.
                          Jos ahdot ei nouse, ei polttoainettakaan syötetä, kun vaan ohjelmoidussa suhteessa saavutettuun paineeseen, jos ahtoja ei ole ollenkaan, toimii moottori, kuten vapari.
                          Liian pienestä ahtopaineesta ei välttämättä tule mitään herjaa.
                          Tehoja vaan puuttuu.
                          Ohjelma valvoo alarajan täyttymistä suhteessa kaasupolkimen asentoon,( sekä ilmamassamittarin antamaan arvoon) todennäköisesti vaan yhdellä tai kahdella suurimmalla vaihteella.

                          Tähän vaivaan voi olla useita syitä. esim.
                          Mappianturi paskainen. Rikki.
                          Johdot rikki.
                          Ilmanputsari tukossa.
                          Coolerissa reikä.
                          Ahtoputket vuotaa.
                          Tukos. ym.

                          Enemmän ajetuissa voi pakoputki/katti olla tukossa.

                          Toivottavasti tästä oli apua.
                          .
                          CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                          Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                          Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                          tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                          Comment

                          • Aksa P
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2006
                            • 394
                            • Sawo

                            #14
                            Originally posted by jms-btcf
                            Oliko kyseessä kuvasta osa 1 se paineensäädin minkä ohitit?

                            Toiseksi, mikä ahtomittari ja minne laitoit anturin?
                            Juuri tuo osa on kyseessä.

                            Paineen mittarille otin coolerin ja egr-venttiilin välisestä putkesta (helpoin kohta paikata, jos haluu luopua mittarista). Tein siihen mig-hitsin kärkikappaleesta (0,6mm) ja parista mutterista liittimen, johon ahtopainemittarille menevä letku kiinnittyy. Toi 0,6mm reikä kuristaa virtausta sopivasti toimien paineentasaajana. Mittari on Splitfiren -1...+1,5bar perus setti.

                            Tuikku:
                            Kiitos vinkeistä. Noi johdot pitää tosiaan vielä mitatata, että toimivat, muuten tulee ostettua turhaan anturi. Noi muut on tullutkin jo käytyä läpi.

                            Tuleeko ahtopainetieto tolta anturilta nro 18, tai jos ei niin mistä? Toi aiemmin esillä ollut painesäädin (osa 1) ohjaa käsittääkseni vain alipainetta turbiinin siipiville muualta tulevan tiedon mukaan.

                            Last edited by Aksa P; 19-06-2006, 23:35.
                            "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

                            Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
                            E21 M50B20
                            E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
                            E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
                            E34 10/1990 520i
                            Honda Prelude EX vm.-83 1.8

                            Comment

                            • tuikku
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2005
                              • 1353

                              #15
                              .
                              Tulee.

                              Eikös niitä digipokseja laitella juuri tuonne suuntaan huijaamaan.

                              Ahtimen siipien "perusasento", siis se asento, mihin ne palaavat, kun moottori sammutetaan, on "siivet auki".

                              Jos alipainekellossa on vika, tai ahtimen siivet jumittaa liian avonaiseen asentoon, tulee myös kuvaamiasi oireita.
                              Onhan se alipainekellolle tuleva alipaineletku varmasti ehjä.

                              Toivottavasti vika löytyy.
                              .
                              CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                              Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                              Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                              tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎