Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n kiviä imevät jarrulevyt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ghostrider
    Bimmer Rookie
    • Aug 2004
    • 35
    • Pori, Helsinki

    E39:n kiviä imevät jarrulevyt

    Onko muille tuttu ongelma, kun omaan 523:n jarrulevyjen väliin jää aivan helvetin usein pikkukiviä, jotka pitävät sellaista kirskunaa, että ihmiset kääntyvät katsomaan jo parin korttelin päästä? Kuuluisikohan levyjen suojana olla jonkinlainen pelti, kun ei vanhassa e34:ssa ainakaan tällaista ongelmaa ollut. Kyllähän ne murikat sieltä aina pois sitten lähtee, mutta eivät varmaan ainakaan pidennä jarruosien ikää.
  • MarttiKK
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 1638

    #2
    Kivet lähtee kun pakittaa

    Comment

    • Zoui
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2003
      • 6350
      • Tampere

      #3
      Originally posted by MarttiKK View Post
      Kivet lähtee kun pakittaa
      Näin voisi kuvitella ja usein se toimiikin, mutta vittumainen ominaisuus kun se ei aina lähde ilman kaivamista.
      Elämä on pihakivestä.

      Comment

      • Petri.Kekkonen
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 7432
        • Oulu

        #4
        Onkohan näissäkin jotain yksilöeroja, kun mulla on nyt kohta 3 vuotta ollu tuo auto ja kerran on menny kivi väliin, vai olenko onnistunut ajamaan vain kivettömissä paikoissa.
        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
        E39 523i M Sport '00, Titansilber

        Comment

        • peltone
          BTCF Member
          • Jan 2005
          • 8092
          • Willähde

          #5
          Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
          Onkohan näissäkin jotain yksilöeroja, kun mulla on nyt kohta 3 vuotta ollu tuo auto ja kerran on menny kivi väliin, vai olenko onnistunut ajamaan vain kivettömissä paikoissa.
          Taitaa olla. En itse ole 1½ vuoden aikana saanut kuin yhden kiven tuonne väliin ja itse ajelen _todella_ usein hiekkapätkää.
          E30 316 -87
          E91 325i -06
          E61 530d -06
          F10 520d -14
          ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

          Comment

          • Kentsu
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2004
            • 1397
            • Tuusula

            #6
            Tämähän on näitä "ominaisuuksia" kun taisi suunnitteluvaiheessa jäädä Gynthereillä nuo soratiellä ajot aika vähälle...
            Mulla on tämä pre-BigBang versio kirskunut 3 v:n omistusaikana muistaakseni 3 kertaa. Aina tietenkin muunlaisella päällysteellä kuin puhtaalla asfaltilla. Viime kirskunnasta taitaa olla yli vuosi. Voihan tuo tietenkin kyrsiä joissain tilanteissa mutta itse en aio mitään modejakaan tehdä kun niin harvinainen ilmiö tuo on kuitenkin.
            Ex: 523iA '97, 520iA '89
            /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

            Comment

            • Bmw Master
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 13155
              • Kokomo

              #7
              Riippuu renkaista/vanteista. Kesärenkailla ei koskaan, talvirenkailla kerran kuussa. Tietysti talvella hiekoitus sepeli hiukan kerkeampaa ja helpommin tarraa renkaaseen kiinni kuin sora.

              Comment

              • Petri.Kekkonen
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2006
                • 7432
                • Oulu

                #8
                Originally posted by Bmw Master View Post
                Tietysti talvella hiekoitus sepeli hiukan kerkeampaa ja helpommin tarraa renkaaseen kiinni kuin sora.
                Tuollaista se oli mitä mullakin meni. Tie oli vedetty ihan täyteen kun oli muuten kuin luistinrata.
                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                Comment

                • NikitaT
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2007
                  • 426
                  • Espoo

                  #9
                  Originally posted by Ghostrider View Post
                  Onko muille tuttu ongelma, kun omaan 523:n jarrulevyjen väliin jää aivan helvetin usein pikkukiviä, jotka pitävät sellaista kirskunaa, että ihmiset kääntyvät katsomaan jo parin korttelin päästä? Kuuluisikohan levyjen suojana olla jonkinlainen pelti, kun ei vanhassa e34:ssa ainakaan tällaista ongelmaa ollut. Kyllähän ne murikat sieltä aina pois sitten lähtee, mutta eivät varmaan ainakaan pidennä jarruosien ikää.
                  Mulla oli aikasemmassa 528:ssa sama juttu. Oli joka toinen päivä jarrujen välissä kivilohkare . Noh ei muutakun suojapeltiä taivuttelemaan. Auttoihan se vähän, mutta silti sinne lenti niitä kiviä. Seuraavaks pelti kokonaan irti, niin siihen loppu kirskuminen. Se on muuten ärsyttävää ajaa kaupungilla, kun se kirskuu niin stanan kovaa. Nykysessä 528:ssa en oo vielä ongelmaan törmännyt.

                  Comment

                  • Alfredson
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2007
                    • 463
                    • Uusimaa

                    #10
                    Itselläni -96 E39:ssä keväällä vähänväliä joku kivi hankasi jarruissa. Nyt oli PITKÄÄN rauhallista, kunnes pari päivää sitten tuli aivan älytön melu, niin kova että piti pysähtyä maantiellä sivuun. Piti kattoa että ei ole mikään sisälokari tippunut paikaltaan niinkuin Peugeotissa aikoinaan

                    Anyway, peruuttamalla sekin lähti, ja aina on lähtenyt, kun vaan peruuttaa vähän reippaammin. Ja aina on kuulostanut että ääni tulisi apparin eturenkaasta. Siinä kyllä on jarrukilpi silminnähden huono, että johtuisiko siitä.

                    Onse ihme että BMW:n maine laatu-autona säilyy kun tuolla kylillä ajellaan jarrut vinkuen, ja kitisten, perähelat naristen ja ohjaustehostimet vuotaa nestettä ja ja ja ja
                    Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!

                    Comment

                    • jani1632
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2002
                      • 2243
                      • Etelä-pohjanmaa

                      #11
                      Kannattaa myös varmistaa että jarrukilpi on kunnolla kiinni,pakkaa usein olemaan näissä irti ja näin ollen ottaa levyyn->vastaava ääni ..........
                      Tallin täytteet:
                      E70 3.0d -09
                      E34 540ia -94
                      E39 520d -00
                      E39 528i M-sport -00
                      E60 520i -04
                      E30 -86
                      E61 520da -09

                      Comment

                      • roadmovie
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2007
                        • 73

                        #12
                        Ikinä en ole tuommoista havainnut omassa kiesissä, E39 M5, 2002. Mahtaako johtua jotenkin siitä, että jarruthan ovat noissa täysmoottorisissa erilaiset kuin vajaasylinterisissä.

                        Comment

                        • Messerschmitt
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2007
                          • 85
                          • Helsingfors

                          #13
                          Itsellänikin E39:ssä on muutaman (2) kerran kahissu/kirskunut älyttömän lujaa kivet ilmeisesti suojalevyn ja levyn välissä? Peruuttamalla lähtenyt pois!

                          Ekan kerran kuskin ABS-anturin vaihdon jälkeen rupes kirskumaan....
                          Ajattelin, että mitäköhän nyt sieltä "tippu" ja pysäytin viereiselle kioskille ihmettelemään. Kioskistakin rytäs porkukkaa auttamaan/ihmettelemään, kun ääni oli helv...moinen

                          Talvella ei ole mitään tapahtunut....
                          2x kesässä vuoden aikana.
                          E39 528i Touring -99

                          Comment

                          • ongelmalapsi
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2006
                            • 1063
                            • Hämeenlinna

                            #14
                            Muistaakseni 9/98 tuli muutos myös jarrukilpiin jonkä jälkeen kyseinen vaiva alkoi..
                            Itellä ei nimittäin ollut 5/98 535i:ssä ikinä kiveä jarruissa.
                            Kunta taas 1/99 530d on myös vähän väliä. mutta jarrukilpeä hieman muokkaamalla on saatu tuo ongelma lähes kokonaan pois...
                            -Hämeenlinnan Hinauspalvelu 0400-982944/24H
                            -Ovien avaukset/Tankin tyhjennykset
                            -Voimaa.com Ohjelmoinnit
                            -Vikakoodien lukua/Ohjelmoinnit
                            -Ilmastointi huolto alkaen 69€
                            Ei ole sellaista ongelmaa, jota ei raaka voima ja tekninen tietämättömyys ei ratkaisisi.
                            GMC Topkick C6500 rollback -95
                            Ford F-350 4X4 Wrecker -97
                            E46 330xiA -02
                            Chrysler neon -99

                            Comment

                            • 180578
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2007
                              • 172

                              #15
                              Ei ole pelkästään E39:n ongelma. Sama ongelma minulla E60:ssa. Lähes joka kerta, kun mökille ajan, saan peruutella kivet pois palojen ja levyjen välistä.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎