Kerran on menny kivi jarrukilven ja levyn väliin sekin moottoritiellä? :O tosin nää ongelmat taitaa olla vaan niillä kenellä on renkaat jotain lastenkokoa ) ei vaineskaa jollai on huonompi tuurikun toisella..
Muistaakseni 9/98 tuli muutos myös jarrukilpiin jonkä jälkeen kyseinen vaiva alkoi..
Itellä ei nimittäin ollut 5/98 535i:ssä ikinä kiveä jarruissa.
Kunta taas 1/99 530d on myös vähän väliä. mutta jarrukilpeä hieman muokkaamalla on saatu tuo ongelma lähes kokonaan pois...
Sama vaiva -96 mallisessa ja -00 mallisessa mulla, molempien jarrulevyjä muokattu tuloksetta... foorumin ohjeidenkin mukaan.
Kerran on menny kivi jarrukilven ja levyn väliin sekin moottoritiellä? :O tosin nää ongelmat taitaa olla vaan niillä kenellä on renkaat jotain lastenkokoa ) ei vaineskaa jollai on huonompi tuurikun toisella..
Tuo -96 oli tosiaan lastenkoon 18":lla, mutta -00 oli 20", ei suurempia eroja poimintojen määrään.
Onse ihme että BMW:n maine laatu-autona säilyy kun tuolla kylillä ajellaan jarrut vinkuen, ja kitisten, perähelat naristen ja ohjaustehostimet vuotaa nestettä ja ja ja ja
Ja kannet halkeilee ja valot on pimeenä jne jne jne..
Mut aiheeseen.
On jäänyt ja perkele se mekkala on kova. 2kk auto ollut.
Täälläkin sama ongelma. Viimeksi ulisi kivet eilen. Kaartelin kaupan pihaan "ulisten" ja vanha vanha pappa jäi seisomaan parkkipaikalle ihmettelemään meteliä kun ajoin parkkiruutuun. Kyseli että mikä autossa mättää ja kerroin lyhyesti vian. Pappa taputti olkapäälle ja sanoi: "Ei ole lehmän vika jos heinät ovat huonot"
Kerran/pari vuodessa tuo ilmiö esiintyy omassa e39:ssä, tosi paha kun kaikuu kaupungin kaduilla..
---------------------------------
sigpic Exä.. BMW 525 TDSA TOURING E39
Tuo -96 oli tosiaan lastenkoon 18":lla, mutta -00 oli 20", ei suurempia eroja poimintojen määrään.
Leveys? meilläpäin katotaan myös vanteiden leveyttä eikä ainoastaan korkeutta niiku täkäläiset kebut
ota tämä nyt sit vitsinä ettei tarvitse soittaa lääkärille herneidentakia nenässä
Ei vaan jollain on huonompi tuuri kuin toisilla voisin veikata että tässä on kysymys nyt siitä että toisilla saattaa olla hieman isompi väli jarrukilvellä ja levyllä jollon kiviä pääsee helpommin sinne väliin..
Leveys? meilläpäin katotaan myös vanteiden leveyttä eikä ainoastaan korkeutta niiku täkäläiset kebut
ota tämä nyt sit vitsinä ettei tarvitse soittaa lääkärille herneidentakia nenässä
Kaikki etuvanteet kapeita 9" ja 9,5" tuumaisia, mä kun en ota niitä herneitä, tämä autoilu homma on mulle harrastus.
Tuntuu vaan, että ajelee sitten hiekkatiellä tai asfaltilla niin porukalla kiviä menee jarrujen/suojalevyn väliin hiekkaa:think kiviä:think
Itse en ole ajanut kuin pk.seudulla ja asfaltilla ja kiviä kahissut silti
Taitaapi olla vaa sellaisen ohjurilevy, joka aina ajoittain "kuopasee" lähestulkoon lottoarvonnan lailla kiven murikan jarruihin ja se tapahtuu silloin kuin vähiten sitä odottaisi
Joo, pirun usein kirskunta alkanut itselläkin just pelkällä asfaltilla, jossa soraa ei ole ollut nimeksikään. Tuntuu olevan siis kuitenkin yleinen vika, joten eipä taida auttaa, kun tarkistella niitä suojalevyjen asentoja ( 10kg lekalla ehkä).
Mulla on autossa mukana pätkä 10mm hydrauliikkaputkea (pitkä ruuvimeisseli käy myös). Putken pää vanteen puolien välistä suojalevyn alareunaa päin ja kämmenellä tömäyttää putken päähän. Kivet ropisevat maahan ja matka jatkuu ilman että mummot ja koirat juoksevat karkuun korviaan pidellen.
Täällä kans sama homma varsinki keväisin on ollut.
On kyl tosi ilkeet jossai keskustas ajaa ku alkaa kauhee vinkumine ja narskumine Välil kyl saa hävet silmät päästä
vanha pappa jäi seisomaan parkkipaikalle ihmettelemään meteliä kun ajoin parkkiruutuun. Kyseli että mikä autossa mättää ja kerroin lyhyesti vian. Pappa taputti olkapäälle ja sanoi: "Ei ole lehmän vika jos heinät ovat huonot"
Tuo oli päivän paras. Vähänkö repesin
Ja asiaan. Kyllä se kirskunta on tullut samassa paketissa auton kanssa. Esiintyminen riippuu täysin siitä miten suuria irtokiviä tiellä on. Jos jarrukilven ja jarrulevyn väli on pienempi, ainut ero on että sinne rakoon jäävät jumiin pienemmät kivet
Suurin ero taitaa olla vanteen mallilla, itselläni ainakin 15" talvivanteet imevät kiviä tehokkaammin kuin kesäbaarumit.
Niin, ja eivät ne kivet aina peruuttamalla lähde. Tänään peruuttelin 40km/h ja aina vain kitisi. Onneksi sekin kivi kului jo pois
Itsellä ollut kivi nyt n. 100km verran, on pakiteltu ja ajettu motarilla niin lujaa ku vaan uskalsi.. Huomenna sitten rengasta irti ja kiveä kaivelemaan ku ei muuten tunnu lähtevän..
Nostan vanhaa aihetta kun nyt tuli ajankohtaiseksi. Eli kesärenkaat vaihdettuani on noita kiviä ruvennut löytymään oikein urakalla. Viime perjantaina vaihdoin eikä sen jälkeen ole varmaan yhtään reissua tullu tehtyä ilman hemmetillistä kirskunaa. Vanteen puolien välistä olen ruuvvarilla kilpiä välillä hakannu niin on lähteny mutta se on vain väliaikainen korjaus. Mitä haittaa on jos otan kilvet kokonaan pois?
Comment