Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 - tuulilasinpyyhkijän "kuppinivel/pallonivel??" irtos

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • AkiV
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2006
    • 329

    E39 - tuulilasinpyyhkijän "kuppinivel/pallonivel??" irtos

    niin tuo nivelkohta joka on kummallinen kuppi johon tuo kuskinpuoleinen pyyhkin kiinnittyy...siis tuolla raitisilmasuodattimen takana.

    ei osaa löytää oikeeta palikkaa realoem:stäkään... mitähän tuossa joutuu vaihtaa kun palat ei pysy enää toisissaan kiinni?

    tajuskohan kukaan mitä tarkotan
    eli siis kuskinpuoleinen pyyhin ei liiku kun tuo nivekohta naksahti irti kupistaan.
    kummallinen kuppi kun ei ole mitään kiristettävää tai puristettavaa tai ruuvattavaa... pitääköhän tuo pyyhkijän runko uusia?

    -a-
    E39 530dA Touring -00
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9138
    • Oulu

    #2
    Tarkoitat varmaan tuota (nro 15).

    Ei mitenkään harvinainen vika. Tästä löytyy forumiltakin tarinaa. Jotkut ovat korjanneet poraamalla läpi reiän ja siihen pultti, lukkomutteri ja prikat.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • beemers
      BTCF Member
      • Oct 2005
      • 5136
      • Oulunsalo/Oulu

      #3
      Originally posted by Clavurion View Post
      Tarkoitat varmaan tuota (nro 15).

      Ei mitenkään harvinainen vika. Tästä löytyy forumiltakin tarinaa. Jotkut ovat korjanneet poraamalla läpi reiän ja siihen pultti, lukkomutteri ja prikat.
      onko tuo sitten nii kallis ettei uutta kannata ottaa???

      E36Ticompact -95 HELLROT
      -: orava : connection-

      EX:E30///M3 replica Tic
      EX: E36 328i Touring ///M-sport -97 [TOP SECRET] Showroom EX:E28 518i -85 Karminrot EX:E30 325i touring Malachitgrün metallic EX:E30 316 -88 vaarin helmi

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9138
        • Oulu

        #4
        Originally posted by beemers View Post
        onko tuo sitten nii kallis ettei uutta kannata ottaa???
        Ymmärtääkseni tässä tulee vain kuppirakenteen toinen puolikas, eikä sitä toista saa, kuin koko mekanismin mukana. Eli uudella osalla saattaa siltikin jäädä hieman löysäksi.

        Joka tapauksessa sen verran näitä esiintynyt, että ennaltaehkäisevästi se nivel kannattaisi jossain vaiheessa rasvata.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • BimmerM
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2004
          • 1137
          • Kemi

          #5
          Originally posted by Clavurion View Post
          Ymmärtääkseni tässä tulee vain kuppirakenteen toinen puolikas, eikä sitä toista saa, kuin koko mekanismin mukana. Eli uudella osalla saattaa siltikin jäädä hieman löysäksi.

          Joka tapauksessa sen verran näitä esiintynyt, että ennaltaehkäisevästi se nivel kannattaisi jossain vaiheessa rasvata.
          Juurikin näin. Kallis laittaa kaikki uusiks yhden pallonivelen takia.. Omaan vanhaan e39 porasin reijän nivelten keskelle ja panin keskelle sellaisen jonkun lukkosokan. Hyvä tuli eikä menny 500€ rahaa ja sitäpaitsi aivan hirveä homma purkaa se koko mekanismi esille että saa vaihdettua sen.

          Comment

          • Risto113
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2005
            • 1204
            • GrassLake

            #6
            Originally posted by BimmerM View Post
            Juurikin näin. Kallis laittaa kaikki uusiks yhden pallonivelen takia.. Omaan vanhaan e39 porasin reijän nivelten keskelle ja panin keskelle sellaisen jonkun lukkosokan. Hyvä tuli eikä menny 500€ rahaa ja sitäpaitsi aivan hirveä homma purkaa se koko mekanismi esille että saa vaihdettua sen.
            paljonko pitää purkaa että sitä pääsee poraamaan ja/tai rasvaamaan, riittääkö raitisilmansuodattimen kotelo?

            Comment

            • Robi
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2002
              • 7606
              • Vantaa

              #7
              Originally posted by BimmerM View Post
              Juurikin näin. Kallis laittaa kaikki uusiks yhden pallonivelen takia.. Omaan vanhaan e39 porasin reijän nivelten keskelle ja panin keskelle sellaisen jonkun lukkosokan. Hyvä tuli eikä menny 500€ rahaa ja sitäpaitsi aivan hirveä homma purkaa se koko mekanismi esille että saa vaihdettua sen.
              Kymmenen minuutin homma pilkkopimeässä vesisateessa niin en mielestäni pidä sitä kovin vaikeana.

              Originally posted by Risto113 View Post
              paljonko pitää purkaa että sitä pääsee poraamaan ja/tai rasvaamaan, riittääkö raitisilmansuodattimen kotelo?
              Kotelo pois niin näkee sen varren...voi olla että joutuu pysäyttämään pyyhkijät yläasentoon että saa sen varren vaihdettua/irroitettua.
              Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
              Tiedustelut priva tai 0452210069

              Current
              E61 530d
              E39 530d
              E39 520iA
              E46 330xd
              E28 528i

              Comment

              • AkiV
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2006
                • 329

                #8
                Originally posted by Robi View Post
                Kymmenen minuutin homma pilkkopimeässä vesisateessa niin en mielestäni pidä sitä kovin vaikeana.

                Kotelo pois niin näkee sen varren...voi olla että joutuu pysäyttämään pyyhkijät yläasentoon että saa sen varren vaihdettua/irroitettua.
                puoliväliin kun pysäyttää pyyhkijät niin on parhaiten ehkä esillä tuo nivel....
                E39 530dA Touring -00

                Comment

                • RiteCo
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2007
                  • 97
                  • Harjamäki

                  #9
                  Originally posted by beemers View Post
                  onko tuo sitten nii kallis ettei uutta kannata ottaa???

                  Kesäkuussa tuo samainen nivel laukesi omasta autostani. Osa nro on 61618361741. Marmoritiskiltä rautatanko maksoi tasan 10 €. Tangon vaihto kesti vajaan puoli tuntia. Tangon kuppi on muovia ja vastakappale on metallia, joten kuppi kuluu ensin ja tanko tippuu pois paikoiltaan.

                  Tästä on hyvä ohje oheisella sivuilla: http://www.autopower.se/mekartips/me....asp?dokid=149
                  Last edited by RiteCo; 10-09-2008, 21:33. Reason: url lisäys
                  -x-x-x-x-x-x-x-x-

                  MFG RiteCo


                  W211 and 944

                  ex E21, ex E30, ex E39

                  Comment

                  • peltone
                    BTCF Member
                    • Jan 2005
                    • 8092
                    • Willähde

                    #10
                    Originally posted by BimmerM View Post
                    Juurikin näin. Kallis laittaa kaikki uusiks yhden pallonivelen takia.. Omaan vanhaan e39 porasin reijän nivelten keskelle ja panin keskelle sellaisen jonkun lukkosokan. Hyvä tuli eikä menny 500€ rahaa ja sitäpaitsi aivan hirveä homma purkaa se koko mekanismi esille että saa vaihdettua sen.
                    Tämä nyt sitten kävi omassa autossani eli nivel tipahti pois paikoiltaan. Voikos BimmerM tai joku muu selittää tämän poraamisen ja sokan laiton tarkemmin?
                    Mielestäni ei toisaalta kallis osa eikä vaikea vaihtaa tuo NRO 15. Eli mielelläni vaihtaisin tuon vivun mutta korjaantuuko tuolla? :think
                    E30 316 -87
                    E91 325i -06
                    E61 530d -06
                    F10 520d -14
                    ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

                    Comment

                    • peltone
                      BTCF Member
                      • Jan 2005
                      • 8092
                      • Willähde

                      #11
                      Originally posted by peltone View Post
                      Tämä nyt sitten kävi omassa autossani eli nivel tipahti pois paikoiltaan. Voikos BimmerM tai joku muu selittää tämän poraamisen ja sokan laiton tarkemmin?
                      Mielestäni ei toisaalta kallis osa eikä vaikea vaihtaa tuo NRO 15. Eli mielelläni vaihtaisin tuon vivun mutta korjaantuuko tuolla?
                      Anyone? Pääsis ostaa tarvittavat varaosat kerralla :think
                      E30 316 -87
                      E91 325i -06
                      E61 530d -06
                      F10 520d -14
                      ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

                      Comment

                      • Rale
                        BTCF Member
                        • Jul 2005
                        • 1482
                        • Porvoo

                        #12
                        Kuppi irti

                        Juu täältä läti kanssa nivel irti ja eilen pahimman sateen keskellä moottoritiellä. Purkua ihmetelessä en ymärrä miten sen akselin saa irti jotta suojamuovin saa irti EHJÄNÄ, siitä tuulilasin alareunasta. Laitan kuvan liitteeksi. Punaisella merkityt tuottavat harmaita hiuksia ja keltaisella merkatut ovat ongelman syy.

                        Itse en huomannut siinä "lattaraudassa" mitään muvista osaa siinä kupissa mitä tässä topikissa on mainittuna, mutta pois se rauta sieltä täytyy kuitenkin saada.
                        Last edited by Rale; 26-09-2009, 18:08.

                        Comment

                        • Supa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2005
                          • 7597
                          • Järvenpää

                          #13
                          Originally posted by Rale View Post
                          Juu täältä läti kanssa nivel irti ja eilen pahimman sateen keskellä moottoritiellä. Purkua ihmetelessä en ymärrä miten sen akselin saa irti jotta suojamuovin saa irti EHJÄNÄ, siitä tuulilasin alareunasta. Laitan kuvan liitteeksi. Punaisella merkityt tuottavat harmaita hiuksia ja keltaisella merkatut ovat ongelman syy.

                          Itse en huomannut siinä "lattaraudassa" mitään muvista osaa siinä kupissa mitä tässä topikissa on mainittuna, mutta pois se rauta sieltä täytyy kuitenkin saada.
                          Ei sitä akselia tartte irrotta. Siis tuo muovinen kuppi tulee tuon pellin alta löytyvän metallisen pallonivelen päähän. Ja todennäköisesti kun se sieltä tippui niin vaatii uuden varren missä uudet muoviset kupit, maksaa sen kympin ja toimii sillä. Aika epätodennäköistä että se metallinen pallonivel kuluisi, en lähtisi ite porailemaan mitään patentteja tohon.

                          EDIT: Siis se muovikuppi on juurikin tuo minkä oot ympyröiny keltasella ja se väljistyy. Uusi "lattarauta" missä on uudet muovikupit painetaan sitte toho palloniveleen joka pilkottaa tuolla keltasen nuolen kohdalla. Menee kätevästi vaikkapa hauenleukapihdeillä avustaen. Lattaraudan toinen pää menee moottorin käyttöakselille missä on kummankinpuolen pyyhinten vivut kiinni. Tämä paketti on varmistettu muistaakseni C-klipsillä ja kun sen on irroittanut nuo varret lähtevät kevyesti kampeamalla irti ylöspäin. Ymmärtää paremmin kun katsoo sitä rakennetta.

                          Last edited by Supa; 25-07-2009, 12:35.
                          - E90 320i LCI M-sport -09
                          - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                          Comment

                          • Rale
                            BTCF Member
                            • Jul 2005
                            • 1482
                            • Porvoo

                            #14
                            Juu kiitoksia nopeasta vastauksesta.
                            Taittelin pyyhkiät parempaan asentoon niin huomasin kanssa tuon c-klipsin siinä akselin päässä. Uskoisin kanssa uuden latan ajavan asian. Mutta kuitenkin ihmetyttää miten se akseli irtoaa jotta sen suojamuovin saisi irti ehjänä siitä tuulilasin alareunasta, vaikkei sillä nyt olekaan enää asian kanssa tekemistä.


                            Originally posted by Supa View Post
                            Ei sitä akselia tartte irrotta. Siis tuo muovinen kuppi tulee tuon pellin alta löytyvän metallisen pallonivelen päähän. Ja todennäköisesti kun se sieltä tippui niin vaatii uuden varren missä uudet muoviset kupit, maksaa sen kympin ja toimii sillä. Aika epätodennäköistä että se metallinen pallonivel kuluisi, en lähtisi ite porailemaan mitään patentteja tohon.

                            EDIT: Siis se muovikuppi on juurikin tuo minkä oot ympyröiny keltasella ja se väljistyy. Uusi "lattarauta" missä on uudet muovikupit painetaan sitte toho palloniveleen joka pilkottaa tuolla keltasen nuolen kohdalla. Menee kätevästi vaikkapa hauenleukapihdeillä avustaen. Lattaraudan toinen pää menee moottorin käyttöakselille missä on kummankinpuolen pyyhinten vivut kiinni. Tämä paketti on varmistettu muistaakseni C-klipsillä ja kun sen on irroittanut nuo varret lähtevät kevyesti kampeamalla irti ylöspäin. Ymmärtää paremmin kun katsoo sitä rakennetta.

                            Comment

                            • patu
                              BTCF Member
                              • Jul 2003
                              • 542
                              • Porvoo

                              #15
                              Mullakin irtosi toi osa, ekalla kerralla laitettiin vain takaisin ja toimi hyvin 1,5 vuotta. Toisella kerralla vaihdettiin toi osa.

                              Punaisella ympyröidyn mötikän saa akselista irti ulosvetäjällä, on kyllä pirun tiukassa.

                              Originally posted by Rale View Post
                              Juu kiitoksia nopeasta vastauksesta.
                              Taittelin pyyhkiät parempaan asentoon niin huomasin kanssa tuon c-klipsin siinä akselin päässä. Uskoisin kanssa uuden latan ajavan asian. Mutta kuitenkin ihmetyttää miten se akseli irtoaa jotta sen suojamuovin saisi irti ehjänä siitä tuulilasin alareunasta, vaikkei sillä nyt olekaan enää asian kanssa tekemistä.
                              BMW F30 330e LCI
                              Buick Riviera 455cid -71


                              Volvo V70 mk III - Ex
                              Jaguar F-Pace - Ex
                              Camaro 3gen - Ex
                              Subaru Levorg - Ex
                              Volvo V60 - Ex
                              Porsche 924 - Ex
                              BMW 1502 -76 - Ex
                              The Best or Something - Ex
                              BMW e39 540iA touring - Ex
                              BMW e34 525iA touring - Ex
                              BMW e34 520i -Ex
                              etc.....

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎