Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39:n hammastangon välys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • janne1974
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2006
    • 405
    • Kuopio

    e39:n hammastangon välys

    Nyt tarviis tietoa että saako hammastankoon jonkinlaista korjaussarjaa. Huomasin tänään että hammastangossa on poikittaisvälystä ja se aiheutti kolinaa kuoppaan tai reunakiveen ajaessa. Äänen sai myös aikaiseksi kun heilutti rattia nopeasti edestakaisin. Pituussuunnassa ei ole yhtään väljää eikä tee mieli ostaa uutta hammastankoa pelkän poikittaisvälyksen takia.
    Niin ja onko kellään tietoa hammastangon rakenteesta. Tai ylimääräistä tankoa että voi itse opiskella mitä se on oikein syönyt. Jotta vois koettaa tehdä jonkinlaista helaa sinne välyksen poistamiseksi.

    Auto on 528 tourinki -99

    -Janne-
    -Janne-

    F10 535iX sedan -11
    ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
    ex. E39 528i touring -99
    ex. E36 325ia coupe -93
  • Kentsu
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2004
    • 1397
    • Tuusula

    #2
    Eipä taida korjaussarjaa olla saatavilla, epäilen että se rakenne on sen verran kinkkinen että ei juurikaan availla. Mulle on vaihdettu koko hammastanko välyksen takia.
    Tuolta voit lukea lisää vääntöä aiheesta jos et jo katsonut:

    Niin tietenkin kannattaa varmistua siitä välyksen lähteestä kun tuo tanko on aika hintava kuitenkin.
    Ex: 523iA '97, 520iA '89
    /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

    Comment

    • janne1974
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2006
      • 405
      • Kuopio

      #3
      No voi ...kele. Eipä tietenkään! Välys on kyllä varmistettu ja se on hammastangossa. Eli klonksuu vain ja ainoastaan poikittaissuuntaisesti. No nyt alkaa tosiaan varmistua se saksan matka, että sais osat ees vähän halvemmalla.

      -Janne-
      -Janne-

      F10 535iX sedan -11
      ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
      ex. E39 528i touring -99
      ex. E36 325ia coupe -93

      Comment

      • Kentsu
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2004
        • 1397
        • Tuusula

        #4
        Käytetty osa takuun kera ei ole älyttömän hintainen Suomessakaan ja vaihdon tekee näppärä mies itsekin tallissa. Nosturi kyllä helpottaa hommaa kummasti. Eli ihan konkurrssiin ei pitäisi tuon vaihto ajaa varsinkin jos on valmis tekemään töitä itse ja vähän tosiaan katselee niitä osia esmes Gyntherlandiasta.
        Ex: 523iA '97, 520iA '89
        /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

        Comment

        • janne1974
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2006
          • 405
          • Kuopio

          #5
          Piti käydä tutkimassa hammastankoa uudelleen ja nyt huomasin sen että kun rattiakselista rynkyttää edes takaisin niin se koliseva ääni tulee sieltä. Nivel vaikutti ehjältä ja välys tuntui olevan hammastangon sisällä. Tulikohan selitettyä tarpeeksi vaikeaselkoisesti.
          Auttaako tuohon vikaan rattiakselin vaihtaminen vai pitääkö vaihtaa koko hammastanko??

          -Janne-
          -Janne-

          F10 535iX sedan -11
          ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
          ex. E39 528i touring -99
          ex. E36 325ia coupe -93

          Comment

          • jbu
            Bimmer Rookie
            • Feb 2007
            • 70

            #6
            Originally posted by janne1974 View Post
            Piti käydä tutkimassa hammastankoa uudelleen ja nyt huomasin sen että kun rattiakselista rynkyttää edes takaisin niin se koliseva ääni tulee sieltä. Nivel vaikutti ehjältä ja välys tuntui olevan hammastangon sisällä. Tulikohan selitettyä tarpeeksi vaikeaselkoisesti.
            Auttaako tuohon vikaan rattiakselin vaihtaminen vai pitääkö vaihtaa koko hammastanko??

            -Janne-
            Olen kuullut sellaista, että jos moottori ei ole käynnissä niin hammastanko saattaa kolista mutta kun tehostin syöttää paineet niin välys häviää. Hieman hankala todentaa kun sitä klonksunaa ei kuule moottorin käydessä.
            Tämä ei ole mitenkään varmalla pohjalla mutta näin minulle on kerrottu.
            -jbu

            Comment

            • sturer Bock
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2006
              • 312
              • Häme

              #7
              Saksasta sain ainakin omaan e36:een Febi Bilsteinin valmistamaa korjaussarjaa vaikka sitä ei Suomesta saa eikä RealOEM sellaista tunne. Luulis myös e39 saavan. Hintaa oli alle 40€, mutta postitus Suomeen olis maksanu melkein toiset saman verran, mut sekään ei ollu mulle ongelma kun on tuttu Saksassa jolle osan voi postittaa ja se postittaa Suomeen jolloin postikulut alle 10€.

              Comment

              • janne1974
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2006
                • 405
                • Kuopio

                #8
                Originally posted by jbu View Post
                Olen kuullut sellaista, että jos moottori ei ole käynnissä niin hammastanko saattaa kolista mutta kun tehostin syöttää paineet niin välys häviää. Hieman hankala todentaa kun sitä klonksunaa ei kuule moottorin käydessä.
                Tämä ei ole mitenkään varmalla pohjalla mutta näin minulle on kerrottu.
                -jbu

                Mulla kolina kuuluu vaikka moottori on käynnissä. Ei tosin aivan yhtä selvästi.

                -Janne-
                -Janne-

                F10 535iX sedan -11
                ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
                ex. E39 528i touring -99
                ex. E36 325ia coupe -93

                Comment

                • Tomas
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2006
                  • 122
                  • TAMPERE

                  #9
                  Tuolta kannattaa kysyä tehdaskunnostettua hammastankoa.



                  Sieltä löytyi taannoin omaan e36 sopivaan hintaan. Antavat vuoden takuun osalle.
                  -Alla bilar rostar, men Opel har Rekord-

                  Comment

                  • Antti O
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 6937
                    • N/A

                    #10


                    Sieltä vaan valkkaamaan

                    Comment

                    • janne1974
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2006
                      • 405
                      • Kuopio

                      #11
                      En vielä kuitenkaan mene ostamaan mitään, koska tänään sain kuulla että vois koettaa kiristää hammastankoa. (merkkihuollossa) Täytyy jonain iltana kokeilla saako sen tosiaan kiristettyä. Jos ei onnistu se, niin sit koetan vaihtaa sen muovisen helan joka on ohjausakselin päässä.

                      -Janne-
                      -Janne-

                      F10 535iX sedan -11
                      ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
                      ex. E39 528i touring -99
                      ex. E36 325ia coupe -93

                      Comment

                      • Cell
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7037
                        • Uusikaupunki

                        #12
                        Ei sitä voi kiristää. Jos kuluma on vain hammastuksissa, ei se ole tasainen joka paikasta ja alkaa tahmaamaan tai menee jumiin. Jos kuluma on heloissa menee hammaskosketus pieleen ja taas on huono.

                        Kiristyskikka toimii vain simpukkaohjausvaihteissa, jota löytyy kasikoneisista E39:stä.
                        325i -08
                        i3 REx -17
                        M5 -98 Imolarot
                        535i -90 N/A project (maatumassa)

                        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎