Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 540IA Käyntiongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • EOL
    Bimmer Rookie
    • Jul 2006
    • 175
    • Kankaanpää, Finland

    E39 540IA Käyntiongelma

    Eli kyseinen auto on E39 540IA vm.04/96 ja ongelma on seuraava:

    Tiistai aamuna kun ajelin vakionopeuden säädin päällä 100km/h nopeutta niin yhtäkkiä auto hyytyi ja kaasutti, hyytyi ja kaasutti no sain ajettua sen läheiselle P-paikalle ja kun pysähdyin auto sammui no käynnistin ja se lähti hyvin käyntiin ja vähän aikaa taas ja kierrokset alkoi tippuun ja sammui tätä se teki muutamia kertoja kunnes kokeilin antaa käynnistyksen jälkeen vähän kaasua ja auto alkoi taas käymään hyvin ja toimi hienosti.

    No tänään se teki taas saman kun ajelin 50km/h no sain ajettua linkka pysäkille ja kaadoin tankkiin Masinol kattia jos siel sattuis oleen kosteutta ja annoin taas vähän kaasua ja auto toimi taas loppu matkan hienosti ei mitään ongelmia.

    Olin kyllä juuri tiistai aamuna tankannut auton samas paikkaa kuin aina ja 98E tankkiin eli en usko et tankkauksella olis osuutta.

    Ja sellainen vielä että kun kaynnistän auton aamulla ja lähden ajaan ja laitan vakionopeuden säätimen päälle 50km/h niin se pitää ihan samaa mutta kun nostan nopeuden 70km/h niin se loppuu ja sit voi tiputtaa nopeuden taas 50km/h ja toimii hienosti onko muilla samaa ilmiötä joilla automaatti ja vakionopeuden säädin?

    Mikähän voisi aiheuttaa kyseisen ilmiön?
  • -Mage-
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2005
    • 295
    • Vantaa

    #2
    Originally posted by EOL View Post
    Eli kyseinen auto on E39 540IA vm.04/96 ja ongelma on seuraava:

    Tiistai aamuna kun ajelin vakionopeuden säädin päällä 100km/h nopeutta niin yhtäkkiä auto hyytyi ja kaasutti, hyytyi ja kaasutti no sain ajettua sen läheiselle P-paikalle ja kun pysähdyin auto sammui no käynnistin ja se lähti hyvin käyntiin ja vähän aikaa taas ja kierrokset alkoi tippuun ja sammui tätä se teki muutamia kertoja kunnes kokeilin antaa käynnistyksen jälkeen vähän kaasua ja auto alkoi taas käymään hyvin ja toimi hienosti.

    No tänään se teki taas saman kun ajelin 50km/h no sain ajettua linkka pysäkille ja kaadoin tankkiin Masinol kattia jos siel sattuis oleen kosteutta ja annoin taas vähän kaasua ja auto toimi taas loppu matkan hienosti ei mitään ongelmia.

    Olin kyllä juuri tiistai aamuna tankannut auton samas paikkaa kuin aina ja 98E tankkiin eli en usko et tankkauksella olis osuutta.

    Ja sellainen vielä että kun kaynnistän auton aamulla ja lähden ajaan ja laitan vakionopeuden säätimen päälle 50km/h niin se pitää ihan samaa mutta kun nostan nopeuden 70km/h niin se loppuu ja sit voi tiputtaa nopeuden taas 50km/h ja toimii hienosti onko muilla samaa ilmiötä joilla automaatti ja vakionopeuden säädin?

    Mikähän voisi aiheuttaa kyseisen ilmiön?
    Vaihtoehto yksi: (tosin selittäisi vain ton nopeuden heittelyn cruisea käytettäessä, ei sammumista)
    Sulla on luultavasti vakionopeuden säätimen littimet väsähtäneet. Eli se musta boksi josta cruisen kaapeli menee kaasuläpälle.
    Avaat ton boksin ja tarkistat (mittaat) että littimen pinnit on kunnolla kiinni piirilevyssä, kolvaat irtonaiset pinnit uusiksi ja voil´a toimii.
    Ei mikään paha homma jos tietää mikä kolvi on

    Vaihtoehto kaksi: (se sammuminen)
    Nokan tai kammen asentotunnistin vinoilee.
    Luetuta vikakoodit ja vaihda tunnistin.

    Kolmantena tietenkin noi molemmat.

    Comment

    • EOL
      Bimmer Rookie
      • Jul 2006
      • 175
      • Kankaanpää, Finland

      #3
      Originally posted by -Mage- View Post
      Vaihtoehto yksi: (tosin selittäisi vain ton nopeuden heittelyn cruisea käytettäessä, ei sammumista)
      Sulla on luultavasti vakionopeuden säätimen littimet väsähtäneet. Eli se musta boksi josta cruisen kaapeli menee kaasuläpälle.
      Avaat ton boksin ja tarkistat (mittaat) että littimen pinnit on kunnolla kiinni piirilevyssä, kolvaat irtonaiset pinnit uusiksi ja voil´a toimii.
      Ei mikään paha homma jos tietää mikä kolvi on

      Vaihtoehto kaksi: (se sammuminen)
      Nokan tai kammen asentotunnistin vinoilee.
      Luetuta vikakoodit ja vaihda tunnistin.

      Kolmantena tietenkin noi molemmat.
      Ensinnä kiitoksia asiantuntevasta ja todellä valaisevasta vastauksesta tämä selvitti paljon.

      Joo täytyy käydä luetuttaas vikakoodit tuosta pelistä niin jos siit selviis sit enemmän mitäs alkaa korjailla.
      Jeps kyllähän se kolvi kädessä pysyy et täytyypä tutkasta toi juttu mistäs päin tuo kyseinen cruisen boksi muuten löytyy?

      Polttoaineen suodattimen sinne ajattelin ainakin vaihtaa kun tiiä koska se on viimeks vaihdettu jos vaik sin ois kerääntynyt vettä..

      Ja mites jos kampiakselin tai nokan asentotunnistin ois rikki niin eikös se tekis tota häiriöö koko ajan kun tällä hetkellä se on ihan vain satunnaista koska alkaa hyytyyn ja kaasuttaan ei siin ol mitään säännöllisyyttä? :think
      Last edited by EOL; 02-10-2008, 22:44.

      Comment

      • Juhis
        BTCF Honorary Member
        • Jul 2002
        • 19175
        • -

        #4
        Polttoainepumppu menossa tai joku moottorin anturi. Kannattaisikohan lukea vikakoodit, jos sieltä vaikka löytyisi jotain vastauksia?
        All good things come to those who wait.

        Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

        Sound Factory Bar & Nightclub

        Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

        Comment

        • -Mage-
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2005
          • 295
          • Vantaa

          #5
          Cruisen boksi: Osa numero 1 <-Konehueneessa öljysuodattimen vieressä (about).
          Noi anturiviat on hieman tämän tyylisiä: "oho mikä toi oli, no nyt se loppu..."
          Eli saattaa kadota yhtä nopeasti kuin alkaa ja ilman mitään järkevää syytä. Käyt vaan luetuttaa ne vikakoodit niin ei tarvitse arpoa
          Last edited by -Mage-; 03-10-2008, 07:59.

          Comment

          • EOL
            Bimmer Rookie
            • Jul 2006
            • 175
            • Kankaanpää, Finland

            #6
            Originally posted by -Mage- View Post
            Cruisen boksi: Osa numero 1 <-Konehueneessa öljysuodattimen vieressä (about).
            Noi anturiviat on hieman tämän tyylisiä: "oho mikä toi oli, no nyt se loppu..."
            Eli saattaa kadota yhtä nopeasti kuin alkaa ja ilman mitään järkevää syytä. Käyt vaan luetuttaa ne vikakoodit niin ei tarvitse arpoa
            Ok no selvä juttu täytyy tutkasta toi boksi tosta ja sit käydä luetuttaas ne vikakoodit.
            Mites muuten pystyykös noita vikakoodei lukeen muut kuin Bmw merkki korjaamot esim. paikallinen Bosch car service?
            Entä löytyyköhän satakunnan tai lähi alueelta foorumilaista kuka pystyy lukeen vika koodeja?

            Comment

            • Arnolds
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2005
              • 3311
              • Kajjjaani

              #7
              Originally posted by EOL View Post
              Ok no selvä juttu täytyy tutkasta toi boksi tosta ja sit käydä luetuttaas ne vikakoodit.
              Mites muuten pystyykös noita vikakoodei lukeen muut kuin Bmw merkki korjaamot esim. paikallinen Bosch car service?
              Entä löytyyköhän satakunnan tai lähi alueelta foorumilaista kuka pystyy lukeen vika koodeja?

              Uskoisin, että sieltä suunnaltakin missä asustelet löytyy foorumilaisia jotka tuon pystyy tekemään..
              F26 xDrive20d TwinPower

              EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

              Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

              Comment

              • Heguli 31
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 9990
                • KVLA

                #8
                Ja huomioithan sen,ettei polttoainelinjan mahdolliset painevaihtelut näy vikakoodeissa.Bensapumppuvika,tukkeutuva suodatin,paineensäädinongelma yms.

                Ed.Tarkoitan siis,ettei nuo mainitsemani viat näy vikakoodeissa.Vika voi olla muuallakin.

                Omassani taannoin oli bensapumpun virtajohto irti/poikki liittimen juuresta bensatankin "luukun" alta ja tämäkään ei näkynyt vikakoodeissa.Vaikka olikin ns. sähkövika.
                Last edited by Heguli 31; 03-10-2008, 13:20.

                Comment

                • Harzzza
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2006
                  • 218
                  • Tampere

                  #9
                  Originally posted by Heguli 31 View Post
                  Ja huomioithan sen,ettei polttoainelinjan mahdolliset painevaihtelut näy vikakoodeissa.Bensapumppuvika,tukkeutuva suodatin,paineensäädinongelma yms.

                  Ääni pumpulle kans
                  Tekee just tota ärsyttävää sammuilemista auto paikallaan ja vetokatkoksia ajon aikana.

                  Kyllä tuossa cruise tuntuis pelaavan kun alkaa kerta kiihdyttää takaisin asetettuun arvoon kunhan kone vaan lähtee vetään taas...

                  Comment

                  • -Mage-
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2005
                    • 295
                    • Vantaa

                    #10
                    Originally posted by Harzzza View Post
                    Ääni pumpulle kans
                    Tekee just tota ärsyttävää sammuilemista auto paikallaan ja vetokatkoksia ajon aikana.

                    Kyllä tuossa cruise tuntuis pelaavan kun alkaa kerta kiihdyttää takaisin asetettuun arvoon kunhan kone vaan lähtee vetään taas...
                    Mulla oli cruisen liittimen pinnit hieman kuolleet ja teki niin että meni pälle mutta ajoittain tiputti vauhtia kunnes "keksi" että vauhti on tippunut ja vetäs täys kiihdytyksen joka tietenkin meni yli asetetusta nopeudesta, tämän jälkeen hiljenteli kunnes taas keksi nopeuden tippuneen...

                    Koska en tarkalleen tiedä miten toi vedon loppuminen ilmenee niin veikkailen asentotunnistimia, toisaalta toi pumppukin on aika yleinen ongelma.

                    Comment

                    • EOL
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2006
                      • 175
                      • Kankaanpää, Finland

                      #11
                      Originally posted by -Mage- View Post
                      Mulla oli cruisen liittimen pinnit hieman kuolleet ja teki niin että meni pälle mutta ajoittain tiputti vauhtia kunnes "keksi" että vauhti on tippunut ja vetäs täys kiihdytyksen joka tietenkin meni yli asetetusta nopeudesta, tämän jälkeen hiljenteli kunnes taas keksi nopeuden tippuneen...

                      Koska en tarkalleen tiedä miten toi vedon loppuminen ilmenee niin veikkailen asentotunnistimia, toisaalta toi pumppukin on aika yleinen ongelma.
                      Kiitoksia taas kaikille jotka ovat vastanneet ja valoittaneet minulle mitä kannattaa tarkastella.

                      Joo kun ei noissa kahdessa tilanteessa ole oikeen mitää yhteyttä ensimmäinen tapahtui jyrkässä ylämäessä 100km/h nopeudesta ja toinen tasasella 50km/h nopeudesta.

                      Ja se on tosiaan sellanen et veto katoaa -> auton nopeus alkaa hiljeneen ja sit lähtee taas kiihdyttään ja tällästä pitää oikeen ton paremmin osaa kuvailla sitä.

                      Mut täytyy käydä luetuttaas ne vikakoodit ja katsoo sit paremmin jos ongelma ilmenee siellä.

                      Mutta sitä ihmettelen kyllä et miks se aamusin pitää sellasta et alkaa soutaan vakkarin kans ja sit kun nostaa nopeuden yli 70 niin alkaa toimiin taas myös pienillä nopeuksilla mut tsekkaan nyt sen cruisen boksin kuitenkin.

                      Ja ilmoittelen kyllä kun vika löytyy ja miten se korjattiin.

                      Comment

                      • EOL
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2006
                        • 175
                        • Kankaanpää, Finland

                        #12
                        ------
                        Last edited by EOL; 23-10-2008, 21:05.

                        Comment

                        • EOL
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2006
                          • 175
                          • Kankaanpää, Finland

                          #13
                          No niin nyt on vikakoodit luettu carsoftilla ja tälläistä sieltä löytyi eli osaisko joku tarkemmin kertoa mitä nuo kaikki on.
                          Itse koitin päätellä noi suomeks mut en saanut oikeen mitään järkevää joten siksi kysyn jos jollain on fakta tietoo.

                          Dme/Dde
                          -112 Signal Thorttle Valve Potentiometer 1

                          Instrument Clucter
                          -3F Instrument Cluster Current Too High
                          -CD Fuel Consumption Signal Dme 1
                          -C3 Rpm Signal From Dme Control Unit
                          -8F Power Supply

                          Airbag:
                          -3 Voltage Supply
                          -16 Belt Switch Driver`s Side

                          ABS/ASC
                          -67 Can Error

                          ZKE/ZVM
                          -64 Relay Fault. Closing Driver`s Side: Rear Power Window
                          -63 Realy Fault. Closing Passenger`s Side: Front Power Window
                          -65 Realy Fault. Closing Passenger`s Side: Rear Power Window
                          -1 General Module Daulty (Verify Also Fuses)

                          LCM/CCM
                          -40 Thermical Oil Level Sensor

                          Comment

                          • gubbe89
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2008
                            • 315
                            • Mouhijärvi

                            #14
                            Ensimmäinen ainakin äkkiseltään pikku kaljoissa suomennettuna vaikuttaisi kaasuläpän asentotunnistimelta(112 Signal Thorttle Valve Potentiometer 1
                            ). Vai onko tuossa sähkökaasu? Senhän ei kyllä vakkarilla ajaessa pitäisi vaikuttaa, eikä vakionopeussäädin käytä mitään potentiometriä, muuta kuin kaasuläpän asentotunnistinta vauhdin säätelyyn. Mittailepa se ääriasennosta ääriasentoon.

                            Näyttäisi olevan myös jotain kulutussignaalihäiriötä ja sitten erinäisiä relehäiriöitä. Jonkin objektin läpikulkeva virta liian suuri(3F Instrument Cluster Current Too High), joka kertoisi esimerkiksi jonkin diodin oikosulusta.

                            Näyttäisi olevan myös kierroslukusignaalihäiriö(C3 Rpm Signal From Dme Control Unit). Mutta voisin melkein veikata, että asentotunnistimesta koko soppa johtuu, muut kun eivät taida juuri vaikuttaa tuohon kulkupuoleen.

                            Vikaa tuskin aiheuttaa myöskään öljyntasoanturi, mikäli tuo edellä oleva sellainen on(40 Thermical Oil Level Sensor). Ainakaan vänkärin ikkunan rele, ja muut vastaavat eivät ole ongelman ydin. Luulenpa että joudut kaljanottoon, jos uuden asentotunnistimen joudut ostamaan, taitaa maksaa bemareita sellainen.

                            Osa noista vikakoodeistahan saattaa olla vanhoja ja korjattuja mutta vikamuistia ei ole nollattu. Vai nollaako tuo itse itsensä, kun vika on korjattu? Näin uusiin jatkeisiin en ole tutustunut, itse kun ajelen kaksikymmenvuotiaalla e34-vanhuksella. Toivottavasti jotain apua edes oli ja saat vian korjattua...
                            nyk. Mercedes-Benz S124 230TE -89
                            nyk. Yamaha XJR 1200 -98
                            nyk. E28 520i -87 a.k.a ikuisuusprojekti
                            ex. E34 525 TDS Touring -93
                            ex. Volvo 740 GLE B230F -90 x2
                            ex. Yamaha YZF 1000R -02
                            ex. Skoda Felicia 1.9D Lx -97
                            ex. Volvo 245 D6 2.4 -89
                            ex. E34 535i -88
                            ex. Toyota Corolla 1.6 AE101 -94
                            ex. Mazda 626 GE 1.8 -93

                            Comment

                            • EOL
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2006
                              • 175
                              • Kankaanpää, Finland

                              #15
                              Jeps itse kanssa tuota vikakoodia 112 Kaasuläpän potentiometri 2 epäilen tuon vian aiheuttajaksi ja täytyy se siitä koittaa ensin kuntoon hoitaa.

                              Onkohan kellään mitään tuntumaa et mitä tuollainen osa mahtaa maksaa? :think

                              Osa muuten on helpossa paikkaa ja pystyy hyvinkin itse vaihtamaan kun tuossa sitä katselin. Mut täytyy varmaan merkkiliikkeeseen ottaa puhelu ja kysellä osan hintaa.

                              Kyl aika erikoisii vikakoodei se sieltä antoi mut täytyy nollata ne ja katsoa et ilmaantuukos sieltä sitten vielä jotain.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎