Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 525d EGR tulppaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kari hoo
    Bimmer Rookie
    • Jun 2008
    • 85
    • Kymenlaakso

    E39 525d EGR tulppaus

    No niin - toteutettiin tuossa alkuviikosta paljon kehuttu läppien poisto imusarjasta - samalla tulpattiin täällä olleiden ohjeiden mukaan toi läppien ohjauksen alipaineletku. Persdyno kertoi heti kyllä parmemman rullauksen pienillä vaihteilla ja (ehkä) lievän tehoeron . - Suuret kiitokset vielä ton kähmyn ja clavurionin aikanaan tekemän kuvallisen ohjeiden !!

    Mutta... samalla oli aie tehdä toi EGR tulppaus, joskin kun metallilevy jäi jotesakin hommaamatta, niin päädyttiin samanlaiseen ajatelmaan alipaineletkuissa, että entä jos tulppaa vain EGR-venttiiilin alipaineletkun. Miten on- poistaako alipaineohjauksen tulppaus ton venttiilin pelistä, :think tuntui ainakin että tuskin pakopuoli työntää venttiiliä ylipaineella auki. Forumilla on kyllä mainittu noi peltilaipat sekä elektroniikkaohjauksella tehty sulku + jokin käännetty EGR-venttiili laitettu haistelemaan raitista ilmaa (???outoo)

    Ja sit vielä toinen kymysys - Carsoft antoi livedatalla kylmällä koneella (ennen noita tulppauksia) imupuolen ilmanlämpötilat päälle 75 astetta celsiusta? onko toi haamu vai mistä imupuolen lämpötilaa mitataan? Ilmamassamittaristako.. Lämpösenä en oo kattonu, nouseeko lämmöt sitten suhteessa lisää - pitänee varmaan ajaa auto lämpöseks piuhan perässä joskus.
  • Wasabi
    Bimmer Rookie
    • Feb 2007
    • 89
    • Helsinki

    #2
    Itselle tehtiin samoin, eli vain tuo alipaineletku tulpattiin.
    Käsittääkseni EGR on näin aina kiinni, eli mitään metallilevyjä ei tarvita.

    Comment

    • VolvoTDi
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2006
      • 1576
      • Tampere - Pori

      #3
      Karstanen egr vuotaa aina, joten ahdot eivät saavuta haluttua arvoa!
      Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
      Check:
      www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
      Tampere 044-5867096

      Comment

      • Kari hoo
        Bimmer Rookie
        • Jun 2008
        • 85
        • Kymenlaakso

        #4
        Originally posted by VolvoTDi View Post
        Karstanen egr vuotaa aina, joten ahdot eivät saavuta haluttua arvoa!

        No miten on - onko toi ohivuoto ainut syy miks pitäis peltilätkä laittaa kanavaan? Otin kuitenkin ja puhdistin ton egr-venttiilin, ja kun venttiilin pää on vielä "tasainen" eikä kartio, niin uskoisin että ei sen pitäis pahemmin pihistä - (korjatkaa viisaammat)

        Comment

        • Jaymz
          Bimmer Rookie
          • Feb 2005
          • 178
          • Kuopio

          #5
          Varsinkin uudella ohjelmalla alkaa pakopaineet nousta niin että egr:än palautinjousi alkaa antaa periksi.
          ex. -01 530d man
          ex. -92 audi s2 coupe

          Comment

          • Kari hoo
            Bimmer Rookie
            • Jun 2008
            • 85
            • Kymenlaakso

            #6
            Originally posted by Jaymz View Post
            Varsinkin uudella ohjelmalla alkaa pakopaineet nousta niin että egr:än palautinjousi alkaa antaa periksi.

            Ok - uskotaan. Tosin toi 2,5 hoppanen ei nyt urheimmasta päästä noita paineita anna. .. tuohon imukopan putsaukseen liittyi yks havainto / kummaksunta, kun ylemmät imukanavat (kait ne on imukanavia?) olivat helkutin tukkosia verrattuna alempiin neliskanttisiin kanaviin tossa sarjassa (eli ne joissa läpät olivat) - meneekö ne pyöreet imupuolelle vai kiertääkö sieltäkin pakopuolta takasin imusarjaan?? paskasta päätellen noin olis luullu.

            Comment

            • Clavurion
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 9157
              • Oulu

              #7
              Originally posted by Kari hoo View Post
              meneekö ne pyöreet imupuolelle vai kiertääkö sieltäkin pakopuolta takasin imusarjaan?? paskasta päätellen noin olis luullu.
              Kyllä ne molemmat on imukanavia, molemmille imuventtiileille omansa.
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • dum
                Newbiemmer
                • May 2006
                • 16

                #8
                Jatkampa muutamalla kysymyksellä tähän samaan threadiin kun olen ajatellut myös suorittaa tuon tulppaamisen lähi-tulevaisuudessa.

                Haluaisin tietää mikä EGR:n oikealla puolella oleva pienempi letku oikein on ? Ja tarvitseeko sekin tulpata ?


                Kiittäen jo etukäteen

                Comment

                • -Tapi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 3117
                  • Välisuomi

                  #9
                  Originally posted by Jaymz View Post
                  Varsinkin uudella ohjelmalla alkaa pakopaineet nousta niin että egr:än palautinjousi alkaa antaa periksi.
                  Taidat vaan arvailla... Jos pakopaine on vaikka max 2,5 bar ja ahtopaine 1,5 bar, se 1 bar paine-ero tuskin saa tuon vahvuisella jousella olevaa kelloa liikahtamaan.. Jos se olisi noin löysä, se avautuisi aina ja kaikilla 530d-ohjelmamuutosten myötä täydellä kaasulla.
                  ---

                  Comment

                  • Kari hoo
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2008
                    • 85
                    • Kymenlaakso

                    #10
                    Originally posted by -Tapi View Post
                    Taidat vaan arvailla... Jos pakopaine on vaikka max 2,5 bar ja ahtopaine 1,5 bar, se 1 bar paine-ero tuskin saa tuon vahvuisella jousella olevaa kelloa liikahtamaan.. Jos se olisi noin löysä, se avautuisi aina ja kaikilla 530d-ohjelmamuutosten myötä täydellä kaasulla.
                    Samaa minäkin meinasin -- 1bar eli kilo/neliösentti, ja tuo pakoventtiilin pinta-ala lienee 3cm2, joten max 3 kilon työntö ei taida riittää avaamaan venttiiliä ilman alipainepuolta. Egr-imupuolella (alipaine)kalvolla halkaisija lienee n 6cm, josta pinta-alaa tulis vajaa 30cm2 eli vetoa saman verran kiloissa.

                    Comment

                    • Clavurion
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 9157
                      • Oulu

                      #11
                      Jos EGR-venttiilin jousi on kunnossa, niin sitä saa ihan urakalla painaa, että saa aukeamaan. Eli pieni muutos painesuhteessa ei sitä kyllä avaa.
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • Kari hoo
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2008
                        • 85
                        • Kymenlaakso

                        #12
                        Originally posted by dum View Post
                        Jatkampa muutamalla kysymyksellä tähän samaan threadiin kun olen ajatellut myös suorittaa tuon tulppaamisen lähi-tulevaisuudessa.

                        Haluaisin tietää mikä EGR:n oikealla puolella oleva pienempi letku oikein on ? Ja tarvitseeko sekin tulpata ?


                        Kiittäen jo etukäteen
                        Se oikealla puolella oleva pilli+letku on alipainepuolen kalvolle menevä - riittää kun tulevan letkun otat irti ja kuristat esim ruuvilla ettei alipaine karkaa koko auton järjestelmästä turhaan - EGR- sivulla olevalle pillille ei tarvitse tehdä mitään, siinä kun on kalvo kanavan välissä joten ylipainevuotoja ei siitä tule

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎