Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 touring tasonsäädöllä tömähtävä ääni takaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • asunan
    Bimmer Rookie
    • Mar 2005
    • 63
    • Helsinki

    e39 touring tasonsäädöllä tömähtävä ääni takaa

    Ensinnäkin täytyy kehua kyllä btcf:ää kilpailijoiden saitteihin verrattuna, täältä apua tuntuu saavan, toivottavasti myös tällä kertaa.

    Auto on 523ia touring -99 automaattisella tasonsäädöllä, n 150 tkm veivattu. Ongelmana on tömähtävä ääni takapäästä. Pahiten tuo ääni kuuluu, kun tiessä on esim kaivonkansia tai poikittaisia saumoja, jolloin kuuluu todella kova tömähdys takaa, etupää menee kuten pitääkin. Näissä terävissä kohdissa tuntuu myös, ettei takapää "jousta" ollenkaan, vaan auto tärähtää niihin. Muuten alusta tuntuu toimivan ihan ok, esim hidastetöyssyt ja isommat kuopat etu- ja takapää ottaa samallalailla niin kuin pitääkin.

    Auto on juuri katsastettu ja katsastusmies ei löytänyt mitään vikaa, vaan kehu autoa erinomaiseksi yksilöksi. Huollossa epäiltiin ensin pohjassa olevaa palopeltia ja sen jälkeen iskareita ja ne vaihdettiin, kun kuulemma muuten alusta erittäin hyvässä kunnossa, mutta ääni ei vähentynyt yhtään. Nyt tuota on jo korjattu pitkälti yli tuhannella eurolla ja ongelma ei ole vähentynyt yhtään. Nyt siis apua tarvittaisiin!

    Voisiko vika olla niin yksinkertainen, kuin takapään koiranluut? Vai voiko tuo liittyä jotenkin ilmajousitukseen?
    ---------------------------------------------------
    E39 523IA touring -99 & MB SL 500 -04

    ex MB CLK 240, MB CLS 500, E46 330 Cia Cab ja 328 Ci, MB CLK 200, MB SLK 230K, 2x E34, E36 320i coupe, 2x E30 325i ja muita kiikuttimia, mitä autoiksi ei voi sanoa..

    "Virma meni nurin, sano huora kun jäällä kaatu"
  • Keke71
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2007
    • 340
    • Kiiminki

    #2
    Luulenpa että apurungon puslat on loppu. Haulla löytyy juttua kyllä lisää.
    E39 540iA Touring

    Comment

    • Aslakki
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2008
      • 359
      • Kuusamo

      #3
      Originally posted by asunan View Post
      Ensinnäkin täytyy kehua kyllä btcf:ää kilpailijoiden saitteihin verrattuna, täältä apua tuntuu saavan, toivottavasti myös tällä kertaa.

      Auto on 523ia touring -99 automaattisella tasonsäädöllä, n 150 tkm veivattu. Ongelmana on tömähtävä ääni takapäästä. Pahiten tuo ääni kuuluu, kun tiessä on esim kaivonkansia tai poikittaisia saumoja, jolloin kuuluu todella kova tömähdys takaa, etupää menee kuten pitääkin. Näissä terävissä kohdissa tuntuu myös, ettei takapää "jousta" ollenkaan, vaan auto tärähtää niihin. Muuten alusta tuntuu toimivan ihan ok, esim hidastetöyssyt ja isommat kuopat etu- ja takapää ottaa samallalailla niin kuin pitääkin.

      Auto on juuri katsastettu ja katsastusmies ei löytänyt mitään vikaa, vaan kehu autoa erinomaiseksi yksilöksi. Huollossa epäiltiin ensin pohjassa olevaa palopeltia ja sen jälkeen iskareita ja ne vaihdettiin, kun kuulemma muuten alusta erittäin hyvässä kunnossa, mutta ääni ei vähentynyt yhtään. Nyt tuota on jo korjattu pitkälti yli tuhannella eurolla ja ongelma ei ole vähentynyt yhtään. Nyt siis apua tarvittaisiin!

      Voisiko vika olla niin yksinkertainen, kuin takapään koiranluut? Vai voiko tuo liittyä jotenkin ilmajousitukseen?


      Minun e39 touringissa juurikin samaa vikaa. Kovissa/terävissä töyssyissä kuuluu rämähdys tai kolahdus takaa. Kerrothan kun saat vian selville!
      E39 525iA - 01, Toyota Avensis 2005 2.0d, Toyota Corolla 2007 1.6, Ex. E30 318i cabrio 3/1992, Ex.E39 530i M-Sport 11/2001, Ex.E39 525iA-01, Ex.E36 325i coupe 4/1994, Ex.Toyota Avensis 2006 2.0d, Ex.Nissan Primera 2.0i 1999, Ex. E39 530da touring 2/2000, Ex. Opel Vectra 2.0 -97, Ex. Toyota Corolla 1.6 -88

      Se mikä ei tapa, se vit... ketuttaa

      Comment

      • asunan
        Bimmer Rookie
        • Mar 2005
        • 63
        • Helsinki

        #4
        Originally posted by Keke71 View Post
        Luulenpa että apurungon puslat on loppu. Haulla löytyy juttua kyllä lisää.
        Kiitokset vinkistä, tuoltahan se todellakin vaikuttaa. Nyt tuleekin sitten tyhmä kysymys: onko apurungon puslat sama asia kuin takakelkan puslat?

        Tuntui noiden vanhojen keskusteluiden pohjalta, että vika voisi olla jommassa kummassa.
        ---------------------------------------------------
        E39 523IA touring -99 & MB SL 500 -04

        ex MB CLK 240, MB CLS 500, E46 330 Cia Cab ja 328 Ci, MB CLK 200, MB SLK 230K, 2x E34, E36 320i coupe, 2x E30 325i ja muita kiikuttimia, mitä autoiksi ei voi sanoa..

        "Virma meni nurin, sano huora kun jäällä kaatu"

        Comment

        • Clavurion
          BTCF Member
          • Feb 2005
          • 9142
          • Oulu

          #5
          Originally posted by asunan View Post
          Kiitokset vinkistä, tuoltahan se todellakin vaikuttaa. Nyt tuleekin sitten tyhmä kysymys: onko apurungon puslat sama asia kuin takakelkan puslat?

          Tuntui noiden vanhojen keskusteluiden pohjalta, että vika voisi olla jommassa kummassa.
          Apurunko, takakelkka... Rakkaalla lapsella on monta nimeä, samasta osasta puhutaan. Ja nimenomaan touringissa kannattaa melkein näistä aloittaa alustajumppa, ellei ole jo aiemmin vaihdettu.
          E39 530dA -02 M-Sport
          E53 X5 3.0dA -06 Sport
          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

          Comment

          • asunan
            Bimmer Rookie
            • Mar 2005
            • 63
            • Helsinki

            #6
            Mites, onko noita takana tosiaan neljä kappaletta, vai olenko ymmärtänyt väärin?
            ---------------------------------------------------
            E39 523IA touring -99 & MB SL 500 -04

            ex MB CLK 240, MB CLS 500, E46 330 Cia Cab ja 328 Ci, MB CLK 200, MB SLK 230K, 2x E34, E36 320i coupe, 2x E30 325i ja muita kiikuttimia, mitä autoiksi ei voi sanoa..

            "Virma meni nurin, sano huora kun jäällä kaatu"

            Comment

            • jannel
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2002
              • 283

              #7

              Neljä kappaletta nro2 puslia

              Comment

              • asunan
                Bimmer Rookie
                • Mar 2005
                • 63
                • Helsinki

                #8
                Kuva kertoo enemmän kuin sata sanaa..

                Onko kenelläkään suositellä pääkaupunkiseudulla noille osaavaa ja kohtuuhintaista vaihtajaa? Tuon vaihto kun ilmeisesti tarvitsee omanlaisensa ulosvetäjän.
                ---------------------------------------------------
                E39 523IA touring -99 & MB SL 500 -04

                ex MB CLK 240, MB CLS 500, E46 330 Cia Cab ja 328 Ci, MB CLK 200, MB SLK 230K, 2x E34, E36 320i coupe, 2x E30 325i ja muita kiikuttimia, mitä autoiksi ei voi sanoa..

                "Virma meni nurin, sano huora kun jäällä kaatu"

                Comment

                • janne1974
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2006
                  • 405
                  • Kuopio

                  #9
                  Mulla tömähtää aivan samalla tavalla. (528 touring -99)Alustassa ei ole enää muuta vanhaa kuin taka-alatukivarret ja ilmajouset. Ai niin kallistuksen vakaajoiden rungon puoleiset puslat on vielä vaihtamatta. Oon alkanu epäillä onko jousissa liian kova paine kun tietynlaisissa kuopissa perä tuntuu tärähtävän ihan kuin jousitusta ei olisi lainkaan. Muutenkin alusta kolisee vähän joka puolelta, edestä ja takaa. Joskus ajaessa uran reunaan tai uran "paikkauksen" reunaan perä vetäisee oudosti sivuun... Ideat alkaa jo loppua... Jospa kaikki nää on niitä ominaisuuksia Alkaa jo kypsyttää koko auto niin pahasti että taitaa lähteä kiertoon..

                  -Janne-
                  -Janne-

                  F10 535iX sedan -11
                  ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
                  ex. E39 528i touring -99
                  ex. E36 325ia coupe -93

                  Comment

                  • Makee28
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2003
                    • 527
                    • Kitee

                    #10
                    Originally posted by janne1974 View Post
                    Mulla tömähtää aivan samalla tavalla. (528 touring -99)Alustassa ei ole enää muuta vanhaa kuin taka-alatukivarret ja ilmajouset. Ai niin kallistuksen vakaajoiden rungon puoleiset puslat on vielä vaihtamatta. Oon alkanu epäillä onko jousissa liian kova paine kun tietynlaisissa kuopissa perä tuntuu tärähtävän ihan kuin jousitusta ei olisi lainkaan. Muutenkin alusta kolisee vähän joka puolelta, edestä ja takaa. Joskus ajaessa uran reunaan tai uran "paikkauksen" reunaan perä vetäisee oudosti sivuun... Ideat alkaa jo loppua... Jospa kaikki nää on niitä ominaisuuksia Alkaa jo kypsyttää koko auto niin pahasti että taitaa lähteä kiertoon..

                    -Janne-
                    Aivan samoja oireita täällä 528i -97 Touringissa, myös ilmajousilla. Ainut että mulla ei oo takana enää vaihtamatta kuin toiselle puolelle kumipalje.
                    Tuota "peränvetelyä" ilmeni kun takaiskareina oli Boge/Sachsin iskarit (uudet) otin ne pois ja laitoin Gabrielin pumput tilalle.
                    Ne Boge/Sachs:t on aivan tautisen vetelät noihin Gabrieleihin verrattuna.

                    Uutena mahdollisena kolinan aiheuttajana olen päätynyt bensatankin kiinnitykseen. Se nimittäin rämähtelee aika ilkeästi, kun pohjaan tarjoaa iskua.. :think

                    Comment

                    • asunan
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2005
                      • 63
                      • Helsinki

                      #11
                      Eli siis teillä ei noiden apurungon puslien vaihtaminen auttanut vaivaan ollenkaan?

                      Tuo alkaa taas pelottamaan, että vika liittyy jotenkin tuohon ilmajousitukseen. Onko kukaan kokeillut vaihtaa noita ilmajousien palkeita? Varmaan oikein muuta tuolta ei voi vaihtaa?

                      Tuon korjaukseen on jo nyt mennyt niin paljon rahaa, ettei huvikseen viitsisi vaihtaa yhtään mitään. Lisäksi auto ei (vielä) tutise, kuten ilmeisesti suurimmalla osalla muita, tuo tömähdys vain pitää saada pois. Oikein pelkää tiessä olevia poikittaissaumoja. Tuota perän "muljuamista" puolelta toiselle minulla ei kyllä ole.

                      On ihme juttu, että näin monessa yksilössä on sama vika ja ilmeisesti ihan kohtuukilsoilla. Mb:n ilmajousituksissa on omat ongelmansa, mutta en ole kuullut yhdestäkään tömähtelevästä yksilöstä..
                      ---------------------------------------------------
                      E39 523IA touring -99 & MB SL 500 -04

                      ex MB CLK 240, MB CLS 500, E46 330 Cia Cab ja 328 Ci, MB CLK 200, MB SLK 230K, 2x E34, E36 320i coupe, 2x E30 325i ja muita kiikuttimia, mitä autoiksi ei voi sanoa..

                      "Virma meni nurin, sano huora kun jäällä kaatu"

                      Comment

                      • -Tapi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 3117
                        • Välisuomi

                        #12
                        Ilmajousissa ei oikein voi olla liian kova paine koska paineen lisäys luonnollisesti nostaa perää korkeammalle.

                        Jos haluaa poissulkea palkeiden vaikutuksen, minulta saa käytetyt mutta ehjät palkeet M-sport-touringiin tilalle, ovat simppelit vaihtaa.
                        ---

                        Comment

                        • asunan
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2005
                          • 63
                          • Helsinki

                          #13
                          Ok, kiitos, täytyy pitää tuo mielessä, mulla vaan ei ole paikkaa missä noita vaihtaa.

                          Osaako joku sanoa, kuinka todennäköistä olisi, että tuollainen tömähtävä ääni johtuisi noista palkeista? Vai olisiko ensisijainen vaihtokohde kuitenkin apurungon puslat?
                          ---------------------------------------------------
                          E39 523IA touring -99 & MB SL 500 -04

                          ex MB CLK 240, MB CLS 500, E46 330 Cia Cab ja 328 Ci, MB CLK 200, MB SLK 230K, 2x E34, E36 320i coupe, 2x E30 325i ja muita kiikuttimia, mitä autoiksi ei voi sanoa..

                          "Virma meni nurin, sano huora kun jäällä kaatu"

                          Comment

                          • Arnolds
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2005
                            • 3311
                            • Kajjjaani

                            #14
                            :think:think Köyhän miehen korjaus, millaiset ilman paineet renkaissa ja mitkä renkaat? EX E34 sedan "tömpsähti" juuri samalla lailla kuin on kerrottu. Laskin imanpaineita 0.2 ja loppu siihen.:think:think
                            F26 xDrive20d TwinPower

                            EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

                            Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

                            Comment

                            • asunan
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2005
                              • 63
                              • Helsinki

                              #15
                              Tuotakin olen miettinyt, mutta sama ääni tömpsähdys kuuluu sekä kesä että talvirenkilla. Kesällä 235/50/17 Good Year Eagle F1 ja talvella 205/55/16 kitkat.

                              Täytyy nyt vielä kokeilla laskea paineita, mutta jotenkin tuo tuntuisi tulevan jostain muualta.
                              ---------------------------------------------------
                              E39 523IA touring -99 & MB SL 500 -04

                              ex MB CLK 240, MB CLS 500, E46 330 Cia Cab ja 328 Ci, MB CLK 200, MB SLK 230K, 2x E34, E36 320i coupe, 2x E30 325i ja muita kiikuttimia, mitä autoiksi ei voi sanoa..

                              "Virma meni nurin, sano huora kun jäällä kaatu"

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎