Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 talviautona

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • markok
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 3018
    • Kuopio

    e39 talviautona

    Ensimmäinen talvi tulossa e39:n omistajana ja olen yrittänyt talveen varautua hyvän sään aikana eli lämmittimet on asennettu ja huohotin järjestelmä on vaihdettu kylmän maan malliin, mutta kiinnostaisi noin yleisesti tietää millainen e39 on talviautona? Oma yksilö on 528iA Touring vm. -99 jos sillä jotain merkitystä tässä on. Muutama asia on tullut mieleen, eli kun nyt ensimmäistä kertaa omistan automaatti vaihteisen auton, niin miten tuon kanssa pärjää talvella? Lähinnä mahdollinen kiinnijääminen mietityttää ja helpottaako vai pahentaako luistonesto tuossa asiassa? Toinen asia on takaluukun sähkölukko. Onko tuon toiminnan kanssa kellään ollut ongelmia talvi aikoina?
    BMW 530iA Touring -05
  • Nisti
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2007
    • 705
    • På Gränsen

    #2
    Itselläni 530da touring... automaatin kanssa ei ole ollut mitään ongelmia... auton olen antanut käydä jonkuaikaa aina ennen ajoa, ja alkumatkat aina rauhallisesti jotta laatikossa öljyt lämpenee. Takaluukku on toiminu hyvin, ainoa että joskus kun kerääntyy lunta ja sohjoa, joka sitten jäätyy siihen luukun eteen niin se ei aukea. Hyvin on menny talvella, ainoa mitä jää kaipaamaan, niin neliveto olis aina neliveto.
    "MURPHY'S LAW"
    "Whatever can go wrong will go wrong,
    and at the worst possible time,
    in the worst possible way"

    Comment

    • Joker-1979
      Bimmer Rookie
      • Oct 2006
      • 75

      #3
      Itellä 525 tdsa -98 farkku, ja on talviautona pelannut todella hyvin. Automaattilaatikkokin toiminut lumen ja jään kanssa hyvin. Luistonesto on joskus otettava pois jos on pahaan paikkaan jämähtänyt, muuten voi tulla ongelmia.

      Oma takaluukku oireilee joskus eikä sähköinen sulkemismekanismi toimi, epäilen että jostain pääsee kosteutta sisään. Toistaiseksi on pärjätty.
      ---------------------------------
      sigpic
      Exä.. BMW 525 TDSA TOURING E39

      Comment

      • Familienwagen
        Newbiemmer
        • Oct 2008
        • 28

        #4
        528iA Touringilla -98 on pärjätty hyvin. Kunnon pakkasella -20C pitää kone ikävää ääntä aluksi vaikka on ollut roikassa. Eihän se säteilylämmitin saa konetta kunnolla lämpimäksi. Takaovien kanssa on ollut ongelmia, kun avaa niin lukko jumittaa eikä ovi enää tartu kiinni. Lämpöpuhallin lukkomekanismiin auttaa mutta on kiusallinen ongelma. Automaatti pelaa ok.
        1998 E39 528iA Touring
        2002 VW Golf Variant Tdi
        Ex: E36 328iA

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          #5
          Originally posted by Familienwagen View Post
          Takaovien kanssa on ollut ongelmia, kun avaa niin lukko jumittaa eikä ovi enää tartu kiinni. Lämpöpuhallin lukkomekanismiin auttaa mutta on kiusallinen ongelma.
          Laita CRC:n aseöljyä lukkoon. http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=118858
          E39 528iA

          Comment

          • Makee28
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2003
            • 527
            • Kitee

            #6
            Eikös täällä oikeat bemaristit pistä nää harvinaiset helmet talviteloille, ja osta talveks vaikka farmari Corollan..
            Eikun polttoainelämmitintä pellin alle ja menoksi. Niillä säteilylämmittimillä ei taida saada muuta kuin sähkölaskua aikaiseksi, jos mittari painuu miinuksen puolelle.
            Takaluukun kanssa ei muuta ongelmaa kuin se, että tahtoo jäätyä siihen puskurin päälle kivat kokkareet, jotka estää kontin aukeamisen.

            Luistonesto on kiva varuste, mutta vielä kivempaa on ajella välillä ilman sitä. Keväällä loskakeleillä joutuu sen raivaamaan pelistä pois, ei tahdo päästä sohjossa etenemään sen avulla.

            Comment

            • PeteS
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2006
              • 2765
              • Ylivieska

              #7
              Ei ollu itellä ainakaan mitään ongelmia viime lopputalvena. Kertaakaan ei jäänyt mihinkään kiinni. Ei tarvinnu luistonestoakaan kokeilla ku pari kertaa pois päältä, puuttuu hauskuus luisuttelusta jotenki tämmösellä.:think Erivehkeet sitä varten. Kaikkiaan mahtava pirssi talvellakin.
              Originally posted by EGoman
              on kyllä mahtavat nuo sun lenson kopiot
              Satakertaa ennemmin M10-1,8i, kuin tuo kammottava paskakasa M20B20.
              E21 315 -81, E39 530iA, Skoda Octavia Rs

              Comment

              • Juhaska
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2007
                • 3989
                • Suomi

                #8
                Originally posted by Familienwagen View Post
                528iA Touringilla -98 on pärjätty hyvin. Kunnon pakkasella -20C pitää kone ikävää ääntä aluksi vaikka on ollut roikassa. Eihän se säteilylämmitin saa konetta kunnolla lämpimäksi. Takaovien kanssa on ollut ongelmia, kun avaa niin lukko jumittaa eikä ovi enää tartu kiinni. Lämpöpuhallin lukkomekanismiin auttaa mutta on kiusallinen ongelma. Automaatti pelaa ok.
                Itsellä oli samaa vikaa ovien kanssa kovalla pakkasella.
                Aineita kokeilin vaikka mitä siihen mekanismiin mutta lopulta laitoin sitten crc:n 5-56 ruosteen poisto ainetta (vitutti ja päätin kokeilla) ja sen jälkeen ei ovet temppuillut ja autona oli siis -98 540i.
                Ja pakkasia oli parhaimmillaan -35 astetta jos oikein muistan. :think
                Ei porukka varmaan viitsi puhallin kädessä odotella että saa auton oven kiinni ja pääsee kotiin/töihin?
                ex. e39 540i vm-98, ex. audi S8 vm-01. ex. Saab 9-5 aero 2.3t sportcombi vm-05 RE85 stage 5+

                Comment

                • VolvoTDi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2006
                  • 1576
                  • Tampere - Pori

                  #9
                  Mulla ei ole ainakaan pahaa sanottavaa bemusta talviautona, luistonestoa kun välillä ottaa pois niin pääsee liikkeelle! Tuo lämppäri roikalla toimii mulla ainakin hyvin kun tuo letkujen väliin tuleva lämmitin, mikä on ts. paras tapa lämmittää moottori, toki webastoakin joskus tulee käytettyä jos ei ole kotona!!

                  Näihin jäätyneisiin lukkoihin, niin eikös tuossa ole sellanen sydeemi, että kun pitää kahvaa ylhäällä vähän aikaa, niin lukkoa lämmittää pieni sähkövastus.. Ihan kun olisin lukenut tuon jostain auton papereista?
                  Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                  Check:
                  www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                  Tampere 044-5867096

                  Comment

                  • jumbo
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2005
                    • 6603
                    • Lappeenranta

                    #10
                    Ei taida etuoven lukon sulaminen takaoven aukeamiseen/sulkeutumiseen vaikuttaa:think
                    M550d

                    Comment

                    • Arnolds
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2005
                      • 3310
                      • Kajjjaani

                      #11
                      Originally posted by Makee28 View Post
                      Eikös täällä oikeat bemaristit pistä nää harvinaiset helmet talviteloille, ja osta talveks vaikka farmari Corollan..
                      Eikun polttoainelämmitintä pellin alle ja menoksi. Niillä säteilylämmittimillä ei taida saada muuta kuin sähkölaskua aikaiseksi, jos mittari painuu miinuksen puolelle.
                      hehe no ei laita talviunille ja tuosta säteilijästä kerrot taas urbaani legendaa. Se nimittäin toimii. Nyt toisessa autossa ja on hyvä mutta ei ihan pärjää normaali lohkoläppärille.
                      F26 xDrive20d TwinPower

                      EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

                      Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

                      Comment

                      • Juhaska
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2007
                        • 3989
                        • Suomi

                        #12
                        Originally posted by jumbo View Post
                        Ei taida etuoven lukon sulaminen takaoven aukeamiseen/sulkeutumiseen vaikuttaa:think
                        Joo sori luin/kirjoitin väsyneenä tuon tekstin...

                        Eniten siis itsellä temppuili kuskin ovi ja käsittelin sitten kaikkien ovien mekanismit tuolla tökötillä ja sen jälkeen oli kaikki ok.
                        ex. e39 540i vm-98, ex. audi S8 vm-01. ex. Saab 9-5 aero 2.3t sportcombi vm-05 RE85 stage 5+

                        Comment

                        • LowFlyer
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2004
                          • 95
                          • Lappeenranta

                          #13
                          Itsellä kanssa tulossa ensimmäinen talvi E39 523i -98:n kanssa, mutta menee seisontaan joskus joulukuussa kun ei ole niin paljoa tarvetta autolle tällä hetkellä. Tuo on siitä harvinainen suomiauto ettei tuossa ole lohkolämmitintä ja kun kysyin siitä edelliseltä omistajalta niin sanoi vaan ettei ole semmoista tarvinnut kun hyvin on aina lähteny käyntiin

                          Semmoista kysyisinkin nyt, että mitenkä paljon tuossa tekee kipeetä koneelle lyödä tuo M52B25 kylmänä tulille vaikka -10 asteen pakkasessa? Öljyinä käytän Castrolin 5W40:ä.

                          Varmasti lohkolämmitin olisi hyvä hankkia, mutta ajan autolla talvisin niin vähän että ei oikein viittisi turhaakaan laittaa...

                          Comment

                          • Petri.Kekkonen
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2006
                            • 7453
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by 540iAV8 View Post
                            Se nimittäin toimii.
                            Näin on. Kuten täällä onkin varmaan ~100 kertaa todettu, toiminnan voi helposti varmistaa ajotietokoneen salavalikosta katsomalla jäähdytysnesteen lämpötila ennen kuin autoa käynnistää.

                            Originally posted by LowFlyer View Post
                            Semmoista kysyisinkin nyt, että mitenkä paljon tuossa tekee kipeetä koneelle lyödä tuo M52B25 kylmänä tulille vaikka -10 asteen pakkasessa? Öljyinä käytän Castrolin 5W40:ä.
                            Mitähän tuohon nyt kukaan osaa sanoa.... :think Hyvin on aina toiminut ne harvat kerrat kun on pitänyt kylmänä startata.
                            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                            E39 523i M Sport '00, Titansilber

                            Comment

                            • makkenakke
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2008
                              • 121

                              #15
                              Mitä vaikutusta tolla lämmitetyllä huohottimella? tuskimpa meikäläisen autoon sellasta on laitettu. Kaara on e46 330d 01/00 tuotu viime talvena saksasta.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎