Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530i jäähdytys mysteeri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JontU
    BTCF Member
    • Oct 2021
    • 21
    • Kuopio

    E39 530i jäähdytys mysteeri

    Noniin... Autona 530i, 2002, m54b30.
    Lämmöt nousee ajossa/tyhjäkäynnillä mittariston salavalikon/livedatan perusteella 98-100 celsiusasteeseen. Mittariston viisari alkaa nousta 98C kohdalla ja nousee mittariston n. 3/4 osaan. Tämän jälkeen laskee takaisin keskelle, jolloin lämpötilaksi näyttää 96-97C. Sisälle puhaltaa kuumaa hyvin ja vesipumppu sekä termostaatti ovat aivan uusia. Alavesiletkusta irroitin lämpötila-anturin liittimen, jolloin sähköflekti lähti pyörimään paljon kovempaa? Ei kuitenkaan korjannut ongelmaa. Mikä tässä voisi olla vikana? Viallinen lämpö-anturi? Termostaatin sähkö-ohjaus? Ei kuitenkaan keitä koskaan. Syyläri tukossa?
    Alkaa ideat loppumaan kesken ja tuo mittarin seilaaminen tuo hirveää päänvaivaa auton ratissa. Voisko järjestelmässä olla ilmaa, ilmausruuveista tulee kyllä tosin vain nestettä? OEM termostaattihan näissä aukeaa vasta 97C?
  • Pazi88
    Moderator
    • Jan 2007
    • 11131
    • Oulu

    #2
    Normilämmöt. Kuullostaa mahdollisesti mittaristovialta. Sen viisarin pitäs nousta ylöspäin keskeltä vasta n. 120c koneenlämmöillä.

    Instagram, YouTube kanava
    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

    Comment

    • Heguli 31
      BTCF Member
      • Oct 2004
      • 10057
      • KVLA

      #3
      Aikoinaan omassa ex E36 M3:ssa myös lämpömittari huiteli ihan omiaan. Anturin vaihdolla tuli kuntoon. Eli on ainakin halpa ja helppo kikka kokeilla ennen hankalampia toimenpiteitä. Esim. mittariston remppa/vaihto yms.

      Comment

      • Pazi88
        Moderator
        • Jan 2007
        • 11131
        • Oulu

        #4
        Originally posted by Heguli 31 View Post
        Aikoinaan omassa ex E36 M3:ssa myös lämpömittari huiteli ihan omiaan. Anturin vaihdolla tuli kuntoon. Eli on ainakin halpa ja helppo kikka kokeilla ennen hankalampia toimenpiteitä. Esim. mittariston remppa/vaihto yms.
        Kyllä, mut salavalikon lämpötila on sama tieto mitä se viisari näyttää. Ja jos salavalikon lämpötila näyttää oikein (lämpö tulee CAN väylän kautta), mut viisari heiluu miten sattuu, niin ei siinä oikeen tuu muuta mieleen kuin vika mittaristossa.

        Toki voihan sen anturin koittaa vaihtaa ekana. Aika halpa se on. Toki sijaitsee kannen takapäässä, eli vaatii imusarjan irrottamisen, jos meinaa vaihtaa.

        Instagram, YouTube kanava
        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

        Comment

        • JontU
          BTCF Member
          • Oct 2021
          • 21
          • Kuopio

          #5
          Originally posted by Pazi88 View Post

          Kyllä, mut salavalikon lämpötila on sama tieto mitä se viisari näyttää. Ja jos salavalikon lämpötila näyttää oikein (lämpö tulee CAN väylän kautta), mut viisari heiluu miten sattuu, niin ei siinä oikeen tuu muuta mieleen kuin vika mittaristossa.

          Toki voihan sen anturin koittaa vaihtaa ekana. Aika halpa se on. Toki sijaitsee kannen takapäässä, eli vaatii imusarjan irrottamisen, jos meinaa vaihtaa.
          Kuulostaa aika hurjalle, että viisari nousisi vasta 120C kohdalla? Voiko olla näin? Mites tuo alavesiletkun anturi, flekti ainakin lähti huutamaan kovempaa kun nappasin siitä piuhan irti, vaikuttaako se? Jotkut myös ilmeisesti saanut imusarjan alla olevan anturin vaihdettua kikkailemalla tulipellin välistä.

          Comment

          • Pazi88
            Moderator
            • Jan 2007
            • 11131
            • Oulu

            #6
            Originally posted by JontU View Post

            Kuulostaa aika hurjalle, että viisari nousisi vasta 120C kohdalla? Voiko olla näin? Mites tuo alavesiletkun anturi, flekti ainakin lähti huutamaan kovempaa kun nappasin siitä piuhan irti, vaikuttaako se? Jotkut myös ilmeisesti saanut imusarjan alla olevan anturin vaihdettua kikkailemalla tulipellin välistä.
            Juu kyllä. Se viisari pysyy keskellä koneen lämpöjen ollessa noin siinä 80-120 välillä. 100:n molemminpuolin on normi käyntilämpötila. Alavesiletkun anturi on sen sähköflektin ohjaukseen, niin siksi se lähtee huutaan täysillä.

            Instagram, YouTube kanava
            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

            Comment

            • Clavurion
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 9157
              • Oulu

              #7
              Minkälainen historia tällä on? Onko mittari aiemmin toiminut normaalisti ja ongelma nyt äkillisesti ilmaantunut? Onko mahdollista, että mittaristo vaihdettu ja koodattu väärin tai pikselit korjattu ja neula väärässä perusasennossa?
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • JontU
                BTCF Member
                • Oct 2021
                • 21
                • Kuopio

                #8
                Originally posted by Clavurion View Post
                Minkälainen historia tällä on? Onko mittari aiemmin toiminut normaalisti ja ongelma nyt äkillisesti ilmaantunut? Onko mahdollista, että mittaristo vaihdettu ja koodattu väärin tai pikselit korjattu ja neula väärässä perusasennossa?
                Semmonen historia, että juuri ostin auton. Edellisellä omistajalla kuulemma mittari herjaillut jo usemman vuoden mutta salavalikon lämpöjen läpikäynnillä ei herättänyt sen kummempaa huolta ostotilanteessa. Nyt vaan häirihtee ajaessa tuo, aina tulee hätä ja puhelimesta lämmöt esiin

                Comment

                • JontU
                  BTCF Member
                  • Oct 2021
                  • 21
                  • Kuopio

                  #9
                  Saako tuota mittaristoa siis jotenkin kalibroitua, esim inpalla?

                  Comment

                  • Clavurion
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 9157
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by JontU View Post
                    Saako tuota mittaristoa siis jotenkin kalibroitua, esim inpalla?
                    Palaako kilsojen vieressä "tampering dot". Ainakin varuiksi NCS:llä kattoisin mittariston koodauksen uusiksi.
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • JontU
                      BTCF Member
                      • Oct 2021
                      • 21
                      • Kuopio

                      #11
                      Originally posted by Clavurion View Post

                      Palaako kilsojen vieressä "tampering dot". Ainakin varuiksi NCS:llä kattoisin mittariston koodauksen uusiksi.
                      Ei pala. Mikäs tuo NCS on?

                      Comment

                      • Heguli 31
                        BTCF Member
                        • Oct 2004
                        • 10057
                        • KVLA

                        #12
                        Originally posted by Pazi88 View Post

                        Kyllä, mut salavalikon lämpötila on sama tieto mitä se viisari näyttää. Ja jos salavalikon lämpötila näyttää oikein (lämpö tulee CAN väylän kautta), mut viisari heiluu miten sattuu, niin ei siinä oikeen tuu muuta mieleen kuin vika mittaristossa.
                        Näin se varmaan onkin. Ja tosiaan aika työläs homma tuossa se anturin vaihto.

                        Comment

                        • JontU
                          BTCF Member
                          • Oct 2021
                          • 21
                          • Kuopio

                          #13
                          Nyt tuo antaa myös P1112 koodin, eli Engine coolant temperature radiator ourlet sensor high input

                          Comment

                          • peto2
                            BTCF Member
                            • Jan 2007
                            • 8262
                            • Järvikylä (Nakkila)

                            #14
                            Originally posted by JontU View Post
                            Nyt tuo antaa myös P1112 koodin, eli Engine coolant temperature radiator ourlet sensor high input
                            Johtuu siitä että irrotit siitä liittimen.
                            F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                            ex:
                            E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                            Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                            Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                            Nakkaa privaa jos tarvetta.

                            Comment

                            • JontU
                              BTCF Member
                              • Oct 2021
                              • 21
                              • Kuopio

                              #15
                              Mites, kävin ottamassa isompia kiihdytyksiä (suljetulla alueella tietenkin) selvittääkseni toista asiaa ja huomasin että kovan kiihdytyksen aikana/jälkeen viisari alkoi laskea ja avasin heti tietysti livedatan ja huomasin että jäähdytysnesteen lämpötila putoaa alle 80 asteeseen? Eiköhän tuo kuitenkin olisi vaan termostaatti/jokin muu jäähdytysvika vaikka sinne onkin kuulemma jokin aika sitten uusittu OEM termari.

                              Ja asiasta kukkaruukkuun, selvittelin siis MAF:in toimintaa salavalikon 4.1 testin avulla ja sain maksimiarvoksi 3 vaihteella juuri ennen rajoitinta 57L kulutuksen. Pitäis vissiin sinne 80 litran paikkeille nousta, loivaan ylämäkeen ajoin siis vielä. Heittää siis P0171 ja P0174 koodeja ja imuvuodot on tsekattu savutestillä ja siellä on muutenkin uutta osaa letkut, torvet, PCV, imusarjan tiiviste yms. Savutestissä ei myöskään löytynyt vuotokohtia, seuraavaksi selvittelemään MAF vaihtoa?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎