Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530d Webasto-ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kye
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2008
    • 320
    • Forssa

    E39 530d Webasto-ongelma

    Autossani on sellainen vika webastossa, että ajastettuna se ei lämmitä kuin muutaman minuutin jos matkustamon lämpötilan säätö on jossain muussa asennossa kuin täysin kuumalla. Muutoin laite toimii niin ajon aikana ja ajastettu oikein hyvin.

    Onko tämä minun mielestä vika oikea vika vai ominaisuus? Webaston kanssa tulee siis hyvin toimeen, kun muistaa ennen sellaista auton sammuttamista, kun aikoo laittaa webaston ajastukselle, vääntää lämpötilasäädön kabiinissa punaiselle.

    Auto on 530 DA, 10/99 valmistettu, manuaali-ilmastoinnilla, webasto ajestetaan radio/mid-näytöstä.
    - N62xxx moottoreiden venttiilivarsitiiviste korjaukset ja lisäilmajärjestelmän nuohoukset,
    - N42/46 jakopäät
    - N47 jakoketjuvikojen korjaukset

    tied. 0407247465
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9142
    • Oulu

    #2
    Esilämmitysominaisuus on ilmeisesti jälkikäteen ohjelmoitu?

    Jos Webasto kerran toimii normaalisti ajon aikana ja lämpötilan maksimisäädöllä, itse polttimessa ei liene mitään vikaa. Manuaali-ilmastoinnista ei ole kertynyt kokemusta, joten mutun puolella ollaan. Joko vesiventtiilin ohjaus IHKR:ssä tekee liikaa vastusta muten kuin max lämpötila-asetuksella tai Webaston vesipumppu alkaa olla väsynyt. Sitten riittämättömän kierron takia Webasto sammuttaa itsensä ylikuumentumisen takia. Tuskin tuota kovin syvällisesti kannattaa tutkia. Painaa vain takaraivoon, että aina ajastaessa laittaa lämpötilan kaakkoon.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • kye
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2008
      • 320
      • Forssa

      #3
      Tarkennan vielä taustatietoja.

      Olen vaihtanut webastoon polttimen, hehkun ja kiertovesipumpun. Noilla korjauksilla sain sen toimimaan edellisessä viestissä mainittuun tapaan.

      Auto on alkuperäinen Suomimalli. Esilämmitystoiminto on ohjelmoitu jälkeenpäin metroauton huoltohistorian mukaan n. 3 viikko auton käyttöönoton jälkeen tammikuussa 2000.
      "vesiventtiilin ohjaus IHKR:ssä tekee liikaa vastusta"

      Voisko tuon yllä olevan vääntää rautalangasta?
      - N62xxx moottoreiden venttiilivarsitiiviste korjaukset ja lisäilmajärjestelmän nuohoukset,
      - N42/46 jakopäät
      - N47 jakoketjuvikojen korjaukset

      tied. 0407247465

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9142
        • Oulu

        #4
        Originally posted by kye View Post
        Tarkennan vielä taustatietoja.

        Olen vaihtanut webastoon polttimen, hehkun ja kiertovesipumpun. Noilla korjauksilla sain sen toimimaan edellisessä viestissä mainittuun tapaan.

        Auto on alkuperäinen Suomimalli. Esilämmitystoiminto on ohjelmoitu jälkeenpäin metroauton huoltohistorian mukaan n. 3 viikko auton käyttöönoton jälkeen tammikuussa 2000.
        "vesiventtiilin ohjaus IHKR:ssä tekee liikaa vastusta"

        Voisko tuon yllä olevan vääntää rautalangasta?
        Onko sinulla tietoa, onko se joskus aiemmin toiminut paremmin/toisin? Onko vesiventtiilin (Nr 11, kuskin pyöräkotelon kyljessä) alapuolella ylimääräistä vesipumppua? IHKR=manuaalisen ilmastoinnin ohjausyksikkö. Manuaali-ilmastoinnissa on vain yksi vesiventtiili ja linja kennolle. Olettaisin, että tuossakin Webastolta kierto menee ensin vesiventtiilille, siitä kennolle ja moottorin kautta takaisin Weballe. Eli mahdollisesti vesiventtiili estää riittävän kierron, muuten kuin täysin avattuna (lämmöt max.asetuksella). Toimiiko lämpötilasäätö muuten hyvin, eli vesiventtiili ei jumita?
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • jms-btcf
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2003
          • 696
          • Tampere

          #5
          Mulla on kanssa manuaalinen ilmastointi ja esilämmitys, ei tietoa onko esilämmitys tehty jälkiasennuksena.
          En ole huomannut lämpötilansäätimellä mitään eroa webaston toimintaan, eli ainakaan mulla lämpötilansäädin ei tuntunut vaikuttavan puhaltimesta tulevan ilman lämpöön esilämmityksessä.
          Tällä hetkellä laite ei kuitenkaan toimi joten pitääkin kokeilla tätä säädinkikkaa.

          Btw. jos otan webaston irti ja kun en saa sitä kuitenkaan saman tien korjattua/vaihdettua toiseen niin voinko käyttää autoa webasto irrallaan jos:
          -irroitan webaston sulakkeen (47)
          -tulppaan webaston vesiletkut
          -tulppaan webaston pa-letkun
          e61 535d

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9142
            • Oulu

            #6
            Originally posted by jms-btcf View Post
            Btw. jos otan webaston irti ja kun en saa sitä kuitenkaan saman tien korjattua/vaihdettua toiseen niin voinko käyttää autoa webasto irrallaan jos:
            -irroitan webaston sulakkeen (47)
            -tulppaan webaston vesiletkut
            -tulppaan webaston pa-letkun
            Irrotat vesipumpun Weban kyljestä ja laitat letkut niin, että neste kiertää pumpun kautta takaisin autolle. Tulppaat PA-letkun ja suojaat johdot.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • jms-btcf
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2003
              • 696
              • Tampere

              #7
              Originally posted by Clavurion View Post
              Irrotat vesipumpun Weban kyljestä ja laitat letkut niin, että neste kiertää pumpun kautta takaisin autolle. Tulppaat PA-letkun ja suojaat johdot.
              Ok, kiitos!
              e61 535d

              Comment

              • kye
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2008
                • 320
                • Forssa

                #8
                Originally posted by Clavurion View Post
                Onko sinulla tietoa, onko se joskus aiemmin toiminut paremmin/toisin? Onko vesiventtiilin (Nr 11, kuskin pyöräkotelon kyljessä) alapuolella ylimääräistä vesipumppua? IHKR=manuaalisen ilmastoinnin ohjausyksikkö. Manuaali-ilmastoinnissa on vain yksi vesiventtiili ja linja kennolle. Olettaisin, että tuossakin Webastolta kierto menee ensin vesiventtiilille, siitä kennolle ja moottorin kautta takaisin Weballe. Eli mahdollisesti vesiventtiili estää riittävän kierron, muuten kuin täysin avattuna (lämmöt max.asetuksella). Toimiiko lämpötilasäätö muuten hyvin, eli vesiventtiili ei jumita?
                Minulla ei ole tietoa kuinka on aiempina talvina toiminut. Ostin auton vasta hiljattain. Sen verran auton edellinen omistaja osasi kertoa, että se oli viime talvena alkanut tekeen tuota sammumista/savutusta hetken käytyään. Tuo kuvan nro 11 venttiili löytyy kyllä. ei ole ylimääräistä pumppua. Nyt en osaa varmaksi sanoa, mutta saattaa olla että nuo letkutukset eivät ole aivan tuon kuvan mukaisesti. Pitää tutkia valoisampaan aikaan päivästä paremmin.

                Lämpötian säätö toimii hyvin. auto lämpiää kylmästäkin nopeasti myös sisätiloiltaan. Lämpöä riittää ja puhallus on halutun lämpöistä. Säätö reagoi myös nopeasti jos haluaa muuttaa lämpötilaa. Pääasiassa olen pitänyt ajossa 22 asteen kohdalla.

                Olisko mahdollista että tuolla kuvan nro 11 venttiilissä olis jotain roskaa yms.

                Tänään tuli uudenlainen tilanne kun laitoin auton käyntiin töiden jälkeen kylmästä. Vartosin muutaman minuutin kaveri. Auto kävi tyhjäkäyntiä. Webasto lähti päälle ja sammui muutaman minuutin päästä savun saattelemana. Kun lähdimme liikkeelle niin huomasin webaston olevan taas tulilla pysähtyessäni ekoihin liikennevaloihin. Tai ainakin pa-pumpun tykytys kului penkin alta.
                Jotain vikaa siellä varmasti on vesikerrossa, mutta mitä vastusta jossain? Webaston kiertovesipumppu on kuitenkin aivan uusi ja moottorin vesipumppukaan ei ole kuin 2000km vanha.
                - N62xxx moottoreiden venttiilivarsitiiviste korjaukset ja lisäilmajärjestelmän nuohoukset,
                - N42/46 jakopäät
                - N47 jakoketjuvikojen korjaukset

                tied. 0407247465

                Comment

                • kye
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2008
                  • 320
                  • Forssa

                  #9
                  Originally posted by kye View Post
                  Minulla ei ole tietoa kuinka on aiempina talvina toiminut. Ostin auton vasta hiljattain. Sen verran auton edellinen omistaja osasi kertoa, että se oli viime talvena alkanut tekeen tuota sammumista/savutusta hetken käytyään. Tuo kuvan nro 11 venttiili löytyy kyllä. ei ole ylimääräistä pumppua. Nyt en osaa varmaksi sanoa, mutta saattaa olla että nuo letkutukset eivät ole aivan tuon kuvan mukaisesti. Pitää tutkia valoisampaan aikaan päivästä paremmin.

                  Lämpötian säätö toimii hyvin. auto lämpiää kylmästäkin nopeasti myös sisätiloiltaan. Lämpöä riittää ja puhallus on halutun lämpöistä. Säätö reagoi myös nopeasti jos haluaa muuttaa lämpötilaa. Pääasiassa olen pitänyt ajossa 22 asteen kohdalla.

                  Olisko mahdollista että tuolla kuvan nro 11 venttiilissä olis jotain roskaa yms.

                  Tänään tuli uudenlainen tilanne kun laitoin auton käyntiin töiden jälkeen kylmästä. Vartosin muutaman minuutin kaveri. Auto kävi tyhjäkäyntiä. Webasto lähti päälle ja sammui muutaman minuutin päästä savun saattelemana. Kun lähdimme liikkeelle niin huomasin webaston olevan taas tulilla pysähtyessäni ekoihin liikennevaloihin. Tai ainakin pa-pumpun tykytys kului penkin alta.
                  Jotain vikaa siellä varmasti on vesikerrossa, mutta mitä vastusta jossain? Webaston kiertovesipumppu on kuitenkin aivan uusi ja moottorin vesipumppukaan ei ole kuin 2000km vanha.
                  Tarkastettu letkut. Vedenkierto on juuri tuon piirustuksen nro 11 mukainen.
                  - N62xxx moottoreiden venttiilivarsitiiviste korjaukset ja lisäilmajärjestelmän nuohoukset,
                  - N42/46 jakopäät
                  - N47 jakoketjuvikojen korjaukset

                  tied. 0407247465

                  Comment

                  • kye
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2008
                    • 320
                    • Forssa

                    #10
                    Voisko vika olla tässä tapauksessa sellainen, että paisuntasäiliön korkki ei pidä vesimäärää haluttuna paisuntasäliössä. Päästää siis liikaa pois kun moottori on normaalilämpöinen. Vesi on aamulla kylmää niin pinta on liian alhaalla ja koska webaston letkut kiertävät melko korkealta raitisilmasuodattimen maastossa niin siellä on ilmaa kylmänä. Tästä johtuen webaston pumppu ei saa kierto aikaiseksi ja webasto kuumii ja sammuu käytyään hetken.

                    Olisko tälläinen päätelmä mahdollinen?
                    - N62xxx moottoreiden venttiilivarsitiiviste korjaukset ja lisäilmajärjestelmän nuohoukset,
                    - N42/46 jakopäät
                    - N47 jakoketjuvikojen korjaukset

                    tied. 0407247465

                    Comment

                    • kye
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2008
                      • 320
                      • Forssa

                      #11
                      Alkaa vähitellen meneen sormi suuhun.

                      Webasto toimii ajastettuna silloin kun jäähdytysjärjestelmä on ajon jäljiltä lämmin ilman mitään ongelmia.

                      Kylmänä en saa sitä toimiin millään. Webasto toimii sen n. 2 minuuttia ja sammuu.

                      En usko korttivikaan, koska lämpöisenä toimii ja tekee kaikki temput mitä pitääkin. Kiertovesipumppu on vaihdettu. Toimii. Poltin ja hehku n. kuukauden vanhoja. Ei savuta silloin kun sen saa käymään alkuun lähdön ylitse.

                      Webastolle tulee muutamaa kymmenystä pienempi jännite kuin mitä akulla on. Minusta tässäkään ei ole vikaa.

                      Vesipinta paisuntasäiliössä on aivan normaali kylmänäkin. Ainoa ero tietysti lämpöisenä on se, että lämmitysjärjestelmän letkut ovat lämpöisenä kovia, koska neste laajenee kuumana.

                      Olen kokeillut kylmänä helpottaa vesikiertoa kytkemällä vesiventtiiliin jatkuvan virran, jotta se on koko ajan auki. Tästä ei ollut apua. Sellaisen huomion tein testatessa webasto kun vesi venttiili oli koko ajan auki. Letkuissa tuntui melko voimakkaita paineiskuja siinä vaiheessa kun webasto sammui.

                      Minkälainen on webaston vesitila? Olisiko räjäytyskuvaa? Mikä voi tehdä sen että kiertovesipumppu ei saa kylmä vettä kiertämään?
                      - N62xxx moottoreiden venttiilivarsitiiviste korjaukset ja lisäilmajärjestelmän nuohoukset,
                      - N42/46 jakopäät
                      - N47 jakoketjuvikojen korjaukset

                      tied. 0407247465

                      Comment

                      • Enska2
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2007
                        • 113
                        • Känkkylä

                        #12
                        Originally posted by kye View Post
                        Letkuissa tuntui melko voimakkaita paineiskuja siinä vaiheessa kun webasto sammui.
                        Ihan selvä ilmalukko. Mulla teki Volvo aivan samanlailla, tosin webasto oli konepellissä kiinni. Lämppärin kenno oli puoliksi tukossa ja webasto oli vasta sen jälkeen. Mitenkähän tuo Kyen pirssi (E39 530d) ilmataan? Menikö se jotenkin niin, että parin litran limpparipullo syyläriin ja tunnin puristelu alavesiletkuille?

                        Originally posted by kye View Post
                        Webastolle tulee muutamaa kymmenystä pienempi jännite kuin mitä akulla on. Minusta tässäkään ei ole vikaa.
                        Jännitehäviötä syntyy, kun virta kulkee (U=RI). Eli pitää mitata silloin, kun webasto on päällä.
                        Ostetaan rikkinäisiä webasto kortteja - bemu korteista menee tosin pieni jätemaksu!

                        Comment

                        • kye
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2008
                          • 320
                          • Forssa

                          #13
                          Olen ilmannut noista ilmausruuveista, jotka tuossa 530D moottorin jäähdytysjärjestelämässä on. Ilmauksen aioin kyllä tehdä vielä, kun saan alkuviikosta uuden paisuntasäiliön korkin (1.4 bar). Pitääköhän harkita jäähdytysjärjestelmän täyttöä sellaisella alipainelaitteella.

                          Jäähdytysjärjestelmän pesunkin voisi tehdä, jos vaan joku osaa neuvoa sellaisen aineen jolla tekee jotain. Voihan lämmityslaitteen kennoon jotain moskaa olla kertynyt auto on kuitenkin 00 vuosimallia ja ajettu ihan kiitettävästi 390tkm. Ymmärrykseni mukaan, kun moottori on kylmä, webasto kierrättää vettä seuraavassa järjestyksessä: webastolta vesiventtiilille - lämmityslaitteen kennolle - kannen takaosaan - kannen etuosasta - webastolle.

                          Tuohon jännitehäviöjuttuun en oikein jaksa uskoa, koska silloin kun webaston saa toimiin, virtaa riittää kahteen perättäiseen puolen tunnin lämmitykseen.
                          - N62xxx moottoreiden venttiilivarsitiiviste korjaukset ja lisäilmajärjestelmän nuohoukset,
                          - N42/46 jakopäät
                          - N47 jakoketjuvikojen korjaukset

                          tied. 0407247465

                          Comment

                          • Dunky
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2003
                            • 4929
                            • Kotka

                            #14
                            Näissä viesteissä kun kaverit kertoisivat että mistä päin maailmaa kirjoittelevat niin voisi joku lähistöllä asuva tarjota ihmettely/korjaus apua...
                            Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                            Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                            Comment

                            • WSE1
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 3242
                              • Suomusjärvi

                              #15
                              Originally posted by kye View Post
                              Webasto toimii ajastettuna silloin kun jäähdytysjärjestelmä on ajon jäljiltä lämmin ilman mitään ongelmia.

                              Kylmänä en saa sitä toimiin millään. Webasto toimii sen n. 2 minuuttia ja sammuu.

                              En usko korttivikaan, koska lämpöisenä toimii ja tekee kaikki temput mitä pitääkin. Kiertovesipumppu on vaihdettu. Toimii. Poltin ja hehku n. kuukauden vanhoja. Ei savuta silloin kun sen saa käymään alkuun lähdön ylitse.
                              Yksi tällainen epäilty korttivika on selvitystyön alla. Hankaluutena hommassa on saada vikaa päälle... (siis kortin ollessa lämmin toimii ok kylmänä satunnaisesti ei).

                              Toinen mahdollisuus on laitteen tukehtuminen omaan pakokaasuunsa. Lämpimänä se ei tietystikään tukehdu (ei ehdi), koska poltto ei ole päällä pitkää aikaa yhtämittaa koska vesi on jo lämmintä... Tämän voi testata irroittamalla (raottamalla) kuskin puolen sisälokasuoja ja käyttämällä webastoa (kylmänä).
                              Jos homma nyt toimii niin ennen lokarin kiinnitystä on syytä uusia pakoputken lähdön tiiviste ja/tai hankkia/valmistaa se kiinnikkeen / webaston etupuolelta puuttuva kiinnitysklipsi joka lienee edellisen asentajan miljoonalaatikossa...

                              E39:n normaalissa asennuspaikassa Webasto kyllä ilmaa itsensä jos se eli kv pumppu suostuu olemaan riittävän pitkään päällä ja lämmönsäätimet kabiinissa ovat täysillä jotta vesi pääsee kiertämään. Asiaa auttaa vielä virtojen päälläolo jos auton orkkissähköpumppu sattuisi jostakin ihmeen syystä olevan vielä toimivakin versio (suurin osa on ollut finito).

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎