Mulla olis erilainen ongelma webaston kanssa. Autoon on jälkeenpäin ohjelmoitu (saksassa) ajastus-toiminto. Vesikierto on sellainen, että sekä kone ja kajuutta lämpenee. Periaatteessa kaikki toimii hyvin, mutta lämmintä ei tule tarpeeksi.
ELI: 30min. ajastetun esilämmityksen jälkeen webasto sammuu normaalisti. Koneen lämmöt on noussu n. 1/3, eli sinisen alueen yläosaan ja sisätiloissa on vaan "haaleeta".
Jos ulkona on pakkasta -2 astetta ja lasit jäässä kun ajastan webaston päälle, niin 30 min. jälkeen tuulilasi ja etusivulaseista 1/3 on sulana. Sisällä ehkä noin 10 astetta.
...Eikös ton 5kW weban pitäis lämmittää myös sisätilat kunnolla? Asensin myös lisäkiertovesipumpun webastolle menevään letkuun ja ohjauksen webaston pumpulta, mutta ei vaikutusta... Webastolta lähtevä letku vesiventtiilille on lämmityksen jälkeenkin vain haalea (n. 30 astetta?).
Osaako kukaan heti kertoa, mikä voisi olla vialla?
Mulla olis erilainen ongelma webaston kanssa. Autoon on jälkeenpäin ohjelmoitu (saksassa) ajastus-toiminto. Vesikierto on sellainen, että sekä kone ja kajuutta lämpenee. Periaatteessa kaikki toimii hyvin, mutta lämmintä ei tule tarpeeksi.
ELI: 30min. ajastetun esilämmityksen jälkeen webasto sammuu normaalisti. Koneen lämmöt on noussu n. 1/3, eli sinisen alueen yläosaan ja sisätiloissa on vaan "haaleeta".
Jos ulkona on pakkasta -2 astetta ja lasit jäässä kun ajastan webaston päälle, niin 30 min. jälkeen tuulilasi ja etusivulaseista 1/3 on sulana. Sisällä ehkä noin 10 astetta.
...Eikös ton 5kW weban pitäis lämmittää myös sisätilat kunnolla? Asensin myös lisäkiertovesipumpun webastolle menevään letkuun ja ohjauksen webaston pumpulta, mutta ei vaikutusta... Webastolta lähtevä letku vesiventtiilille on lämmityksen jälkeenkin vain haalea (n. 30 astetta?).
Osaako kukaan heti kertoa, mikä voisi olla vialla?
Kannattaisi katsoa testerillä / softalla dataa webastolta, kun lämmitys on päässyt täyden tehon vaiheeseen ( pari min. käynnistyksestä) tulisi paloilmapuhaltimen prosenttiarvo olla noin vähintään 95% ja pa-pumpun 42%. Jos arvot ovat selkeästi pienemmät jommankumman ohjauksessa on vikaa tai ohjausliittimen nasta 5 menee maihin (jos kortti tukee puolentehon asentoa) Toinen mahdollisuus on viallinen lämpöanturi jolloin webasto luulee saavuttaneensa 80C ja sammuttaa polttimen, vaikka todellinen lämpötila olisi huomattavasti pienempi. Kolmas mahdollisuus on ettei webasto saa riiittävästi polttoainetta palaakseen täydellä teholla.
Entä onko mahdollista, että webasto olisi jotenkin karstoittunut (palopesä tai joku?) kun omassa webasto ja sisäpuhallin toimii ihan ok, mutta kovin meinaa olla haalea auto jo näillä keleillä (-5'C) vaikka webasto on ollut päällä esim. 20 minuuttia.
Lämpömittarin lämmöt noin sinisen puolessa välissä 20 minuutin tohotuksen jälkeen.
Tuntuu että koneen lämmöt olisi nousseet mittarin sinisen alueen yläosaan jo lyhyemmällä lämmitysajalla kuin 30min. Siis että alkaa lämmittään lailles, mutta joku estää lämpötilan nousun maksimiin.
Sitten, mielenkiintoinen havainto, kun poistin läpät imusarjasta. Samalla myös irroitin alipaineletkun EGR:stä ja tulppasin letkun pään. Sen enempää en sitä EGR:ää "tukkinut". Kun käynnistin kylmän "esilämmitetyn koneen" (pakkasta -1), niin lämmöt ei nousseet kuin 2/3 mittarissa, nopeuden ollessa 80km/h. Kun nopeus/kierrokset laski (50km/h) niin myös koneen lämmöt putosi entisestään. ELI, kone lämpesi 20km ajon jälkeen 2/3 ja lämmöt ei nousseet siitä enää, vaikka koko matka oli 50km!!
Parin päivän jälkeen pistin EGR alipaineletkun takaisin kiinni ja tadaa... Kone lämpes kuin ennenkin...
Eli, eipä taida toi webasto lämmittää myöskään ajon aikana täydellä teholla...
Ens viikon perjantaina huolto, joskohan tulis testerillä jotakin tolkkua
Sitten, mielenkiintoinen havainto, kun poistin läpät imusarjasta. Samalla myös irroitin alipaineletkun EGR:stä ja tulppasin letkun pään. Sen enempää en sitä EGR:ää "tukkinut". Kun käynnistin kylmän "esilämmitetyn koneen" (pakkasta -1), niin lämmöt ei nousseet kuin 2/3 mittarissa, nopeuden ollessa 80km/h. Kun nopeus/kierrokset laski (50km/h) niin myös koneen lämmöt putosi entisestään. ELI, kone lämpesi 20km ajon jälkeen 2/3 ja lämmöt ei nousseet siitä enää, vaikka koko matka oli 50km!!
Koneen lämpiämisestä: itselläni siis ei toimi Webasto ja egr otettu ohjelmallisesti pois.. lämmöt nousee normaaliin ~15km ajon jälkeen (80-100km/h ajoa..) vaikka pakkasta -5..
Tuntuu että koneen lämmöt olisi nousseet mittarin sinisen alueen yläosaan jo lyhyemmällä lämmitysajalla kuin 30min. Siis että alkaa lämmittään lailles, mutta joku estää lämpötilan nousun maksimiin.
Sitten, mielenkiintoinen havainto, kun poistin läpät imusarjasta. Samalla myös irroitin alipaineletkun EGR:stä ja tulppasin letkun pään. Sen enempää en sitä EGR:ää "tukkinut". Kun käynnistin kylmän "esilämmitetyn koneen" (pakkasta -1), niin lämmöt ei nousseet kuin 2/3 mittarissa, nopeuden ollessa 80km/h. Kun nopeus/kierrokset laski (50km/h) niin myös koneen lämmöt putosi entisestään. ELI, kone lämpesi 20km ajon jälkeen 2/3 ja lämmöt ei nousseet siitä enää, vaikka koko matka oli 50km!!
Parin päivän jälkeen pistin EGR alipaineletkun takaisin kiinni ja tadaa... Kone lämpes kuin ennenkin...
Eli, eipä taida toi webasto lämmittää myöskään ajon aikana täydellä teholla...
Ens viikon perjantaina huolto, joskohan tulis testerillä jotakin tolkkua
Ahaa, kortin lämpöanturi siis todennäköisesti antaa väärää informaatiota, eli näyttää pari-kolmekymmentä astetta todellista suurempaa lukemaa jolloin lämmitys loppuu nesteen ollessa virheen verran normaalia katkaisupistettä alempana.
Sitten, mielenkiintoinen havainto, kun poistin läpät imusarjasta. Samalla myös irroitin alipaineletkun EGR:stä ja tulppasin letkun pään. Sen enempää en sitä EGR:ää "tukkinut". Kun käynnistin kylmän "esilämmitetyn koneen" (pakkasta -1), niin lämmöt ei nousseet kuin 2/3 mittarissa, nopeuden ollessa 80km/h. Kun nopeus/kierrokset laski (50km/h) niin myös koneen lämmöt putosi entisestään. ELI, kone lämpesi 20km ajon jälkeen 2/3 ja lämmöt ei nousseet siitä enää, vaikka koko matka oli 50km!!
Tämä liittyy todennäköisesti vialliseen EGR-termariin.
E39 530dA -02 M-Sport E53 X5 3.0dA -06 Sport * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia. Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Varsin tyhmä laite tää bmw'n webasto. Lämmittää kyllä mainiosti..mutta akku on sitten niin tyhjä ettei edes moottori käynisty sen jälkeen. Luulis että olis joku cut-off jännite vaikka 10v mihin alle akun jännite ei anneta tippua, tai toinen akku webaston vuoksi, kuten audeissa...
Viviendo en Lahiti
BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
Vw Corrado vr6
Varsin tyhmä laite tää bmw'n webasto. Lämmittää kyllä mainiosti..mutta akku on sitten niin tyhjä ettei edes moottori käynisty sen jälkeen. Luulis että olis joku cut-off jännite vaikka 10v mihin alle akun jännite ei anneta tippua, tai toinen akku webaston vuoksi, kuten audeissa...
1. katkaisujännite on kyllä mainitsemasi 10 V.
2. jos akku on niin huono ettei auto starttaa enää lämmityksen jälkeen se on syytä vaihtaa. Jos webaston puolen tunnin lämmityksen aikana kuluttama 2Ah riittää tyhjentämään akun ei se ole enää juuri minkäänlaisessa kunnossa, toinen mahdollisuus tietysti on ettei laturi lataa riittävästi.
Tuli tossa viikonloppuna kaverin kanssa jutusteltua ja kävin kuuntelemassa hänen Webaston käyntiääntä. Mulla polttoainepumppu naksuttaa paljon hitaammin, vaikka pitäisi olla jo täys hönkä päällä. Eli noin 1 kerta/sekunti, ja kaverilla useita kertoja sekunnissa.
Mää taas tulin vaihtaneeks sen vesipumpun viikonloppuna. Tää nyt ei varsinainen ongelma ole mutta toivottavasti ratkaisu ongelmaan kun webasto ei pakkasaamuna lähteny käyntiin. Resetin jälkeen -kun auto oli jo lämpimäksi käytetty- niin toimi suht ok.
Oli suht yksoikoinen, tosin työläs operaatio. Onnistuu "tunkin varassa" eli siis pukin päällä vaihtaa.
Kuskin puolen rengas, sisäloksu ja vähän pohjamuovia irti (tai kokonaan se kuskin kohdan pohjamuovi jos jaksaa) ja kun en tahtonu johtoja napsia poikki vesipumpulta niin käytin koko webaston irti. Vesipumpun johto kun menee kätevästi sen tukiraudan takaa..
Webasto on sit hiukan tiukassa niissä kumirinkuloissa kiinni.. tungin silikonisprayta sinne ja kampesin puukapulalla etulokasuojan ja helman saumaa vasten varovasti hanttarin puolen suuntaan niin irtos.
Nesteitä tuli sen litran verran ulos kun vaan muistaa letkupuristimilla tukkia ne letkut jotka tulee webastolle.:think
______________________________
BP-2010 burnismestari \o/
______________________________
-Ter0 [email protected] TT-Speed Oy
Tuli tossa viikonloppuna kaverin kanssa jutusteltua ja kävin kuuntelemassa hänen Webaston käyntiääntä. Mulla polttoainepumppu naksuttaa paljon hitaammin, vaikka pitäisi olla jo täys hönkä päällä. Eli noin 1 kerta/sekunti, ja kaverilla useita kertoja sekunnissa.
Polttoainepumpun käynitjakso on suoraan sidoksissa puhallettavan paloilman määrään, mikäli webasto on vasta sytytysvaiheessa tai osateholla polttoainepumppu naksuttaa hitaammin kuin täydellä teholla.
Yleisesti webaston irroituksesta ja asennuksesta E39: Auto kuskin puolen nostotallasta pukille (tai järeälle tunkille); Puolet etulokarista irti - reunan kiinnikkeet irtoavat painamalla keskitappi läpi sisään, voi käyttää uudelleen jos löytää tapit vielä... lisäksi on 8mm kannalla olevia ruuveja x kpl ja muutama vetokiinnike pohjamuovissa jota pitää raottaa reunastaan vähintään. Renkaankin voi ottaa pois jos haluaa enempi tilaa.
Webasto irtoaa avaamalla pakoputken molemmiin puolin olevat kiinnitysruuvit (10mm kanta) ja sitten painamalla laitetta moottoria kohti n. 2 cm. Voi olla tiukassa joten kakkosnelosen pätkä lokasuojaa vasten ja sopivalla rimalla kammeten niin se lähtee.
Liittimet irtoavat helpoiten ottamalla virtaliitin ensin ja sitten 6 napainen kun klipsuista saa kunnolla kiinni. Webaston "omien" liittimien suojana oleva kansi irtoaa avaamalla hieman kiinnikkeen takaosan pultteja ja kampeamalla kiinnikettä aukipäin jolloin pääsee pienellä taltalla vääntämään suojamuovin pois pykälästään. Ohjainkortti on 4 ruuvilla jotka usein saattavat katketa... rauhallinen vääntö kunnollisella kärjellä, tai pikku paineilmakoneella tai iskumeisselillä viimekädessä. Katkeamisiin on syytä varautua, jolloin varovasti poraten pois ja uudet kierteet. Näiden jälkeen korttia pitää vielä torxilla kiinni oleva klipsi.
Kasatessa tiivistepinnat puhdistettava. Laite menee hieman helpommin paikoilleen jos irroittaa imuilmaletkun, sen saa kiinni kyllä laitteen ollessa paikoillaan. Kiinnikkeen yläkumit ja tapit on kannattaa voidella silikonispraylla.
Jumppaan menee ainakin tunti-pari. Jos vastustaa niin reilusti enemmänkin saa kulumaan...
Comment