E39 M5, uudet iskarit on saatava

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jonne
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2006
    • 252
    • Rusko

    #1

    E39 M5, uudet iskarit on saatava

    Moro,
    sattuneesta syystä ajoin tuossa jokunen viikko sitten oikein isoa kovaa Saksanmaalla ja totesin auton kulussa ikävää huojakkuutta ja jopa sivutuuliherkkyyttä.
    Iskarit ovat mitä ilmeisimmin alkuperäiset Sachsit ja kilometrejä on 150000km, eivät vuoda.
    Alustassa ei ole väljyyksiä eikä pyöränlaakeripulmia. Myös suuntaus on tiptop, ainakin pitäisi

    Entä, jos heittäisi nurkkiin kunnon Bilsteinit vaihtamatta jousia tai sitten myös jouset vaihtaen. Mataluus ei ole kärkitavoitteeni vaan raskaan korin heilunnan rajoittaminen. M5 on jo matalampi kuin vakio.

    Ajatuksia?
    Mikä laulaen tulee, se tulee.

    BMW E39 M5, vm. 2002
  • azlakki
    Bimmer Rookie
    • Oct 2015
    • 112
    • Tampere

    #2
    Epäilen tulisiko iskarien/jousien vaihdolla asiaan juurikaan parannusta. Onko takakelkan isot puslat milloin vaihdettu entä narinahelat integral linkkien kera, koiranluut ja vakaajan puslat. Entä etupäästä kaikki tukivarret, koiranluut, vakaajan puslat ja raidetangon päät?

    Alustan väljyydet paljastuu näiden vaihdolla.

    Comment

    • Jarger
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2005
      • 4373
      • Finnland

      #3
      Ei kai sivutuuli käytännössä millään tavalla vaikuta iskareihin, lähtisin myös etsimään alustasta muita väsyneitä paikkoja, eli siis perinteinen puslan väsyminen ja löystyminen ajan myötä.
      Vakaajatkaan ei tuollaiseen niin olennainen ole, mutta E39 yleisesti on kyllä ihmeen vaelteleva jos takapäässä on löysiä paikkoja. Todennäköisesti alatukivarsien puslat, tai sitten ylätukivarret ulommat tai alemmat, tai sitten nuo isot apurungon puslat. Ehkä ensimmäisenä narinahelalla ja noilla integral linkeillä aloittaisin myös, joskus narinahela voi olla sökö ilman narinaakin. Ne on aika kulutustavaraa.
      Negatiiviset kauppakokemukset:
      Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

      Comment

      • VilleP
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 2459
        • Vantaa

        #4
        Kyllä löysän iskarin huomaa lisääntyneenä sivutuuliherkkyytenä/huojuntana.
        F11 530xd LCI
        S2 Avant

        Comment

        • IiroU
          BTCF Member
          • Oct 2021
          • 503
          • Turku/Rauma

          #5
          Auto nosturille, kelkat alas ja kaikki yhdellä kertaa uusiksi. Tuskin siellä mikään enää reilun 20 vuoden ja 150tkm jälkeen on uudenveroista.

          Eikös näitä ässämoottorisia kannata vaan ylihuoltaa. Pistää kaiken kerralla uusiks niin ei tarvi arpoa mikä on rikki. Tuskin ainakaan hukkaan menee tuollainen remontti. Näissä kuitenkin arvo vaan ylöspäin.

          Kallistahan se on, mutta niin se näiden erikoisuuksien kanssa tuppaa olemaan.
          E65 745d Individual -07
          Ex:
          E39 530dA Touring M-Sport -02
          E39 528i Sedan -00
          Vikakoodinlukua oman osaamisen rajoissa.
          Yhteydenotot YV.

          Comment

          • jonne
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2006
            • 252
            • Rusko

            #6
            Originally posted by Jarger View Post
            Ei kai sivutuuli käytännössä millään tavalla vaikuta iskareihin, lähtisin myös etsimään alustasta muita väsyneitä paikkoja, eli siis perinteinen puslan väsyminen ja löystyminen ajan myötä.
            Vakaajatkaan ei tuollaiseen niin olennainen ole, mutta E39 yleisesti on kyllä ihmeen vaelteleva jos takapäässä on löysiä paikkoja. Todennäköisesti alatukivarsien puslat, tai sitten ylätukivarret ulommat tai alemmat, tai sitten nuo isot apurungon puslat. Ehkä ensimmäisenä narinahelalla ja noilla integral linkeillä aloittaisin myös, joskus narinahela voi olla sökö ilman narinaakin. Ne on aika kulutustavaraa.
            Kyseessähän ovat heilahtelunvaimentimet.
            Olen melko pitkällä autoilu-uralla monet kerrat rauhoittanut vikurin auton uusilla iskareilla (heilahduksenvaimentimet oikea sana).
            Mikä laulaen tulee, se tulee.

            BMW E39 M5, vm. 2002

            Comment

            • jonne
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2006
              • 252
              • Rusko

              #7
              Originally posted by VilleP View Post
              Kyllä löysän iskarin huomaa lisääntyneenä sivutuuliherkkyytenä/huojuntana.
              Jep, näin on.

              Mikä laulaen tulee, se tulee.

              BMW E39 M5, vm. 2002

              Comment

              • jonne
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2006
                • 252
                • Rusko

                #8
                Originally posted by azlakki View Post
                Epäilen tulisiko iskarien/jousien vaihdolla asiaan juurikaan parannusta. Onko takakelkan isot puslat milloin vaihdettu entä narinahelat integral linkkien kera, koiranluut ja vakaajan puslat. Entä etupäästä kaikki tukivarret, koiranluut, vakaajan puslat ja raidetangon päät?

                Alustan väljyydet paljastuu näiden vaihdolla.
                Taisin jo mainitakin, että autossa ei ole väljyyksiä, mutta löysyyttä löytyy, enkä usko, että sitä olisi siihen suunniteltu.
                Sachs on laatuiskari, mutta kohta 24 vuotta olleet alla, joten siitä pikku epäilys.
                Iskaritesterit paljastavat ison vian tai poskettoman rengaspaineen, eivät muuta "tällä tasolla".

                Minulla on oma nosturi ja kaikki vermeet löysien etsintään. Teinhän 15 vuotta työksenikin pelkkää välysten etsintää...
                Edessä on kaikki vaihdettu 30000km sisään ja reaktiotangoille laitoin uretaanipuslat kuten myös vakaajatangolle.

                Takapäässä kelkka koripuslineen ovat inserteillä ja jykevällä massalla tuettu notkumattomiksi. (Taisi muuten Raikkukin tehdä joskus vastaavaa).
                Alunperinhän juuri takakelkkaa epäilin.
                Vakaajatanko puslineen ja luineen on kunnossa myös.
                Mutta tietysti sinne vielä jotain jää....
                Olen valmis heittämään tonneja alustaan, mutta olen oppinut myös allokoimaan rahankäyttöä koska ko. autosta löytyy muitakin rahareikiä, ennemmin tai myöhemmin
                Ja niin, sen kelkan kyllä saa nosturilla helposti pois lattialle ihailtavaksi.


                Enemmänkin olin nyt tiedustelemassa mikä iskaricombo olisi järkevä ja vielä niin, että vaimennus on sopusoinnussa jousivakioiden kanssa.
                Mikä laulaen tulee, se tulee.

                BMW E39 M5, vm. 2002

                Comment

                • azlakki
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2015
                  • 112
                  • Tampere

                  #9
                  Itse vaihtanut yhden kerran iskarit ja jouset (Sachs/Eibach E39 M54) joilla ei huojuntaan mitään vaikutusta.
                  Katsastuksessa ei ole koskaan löydetty mitään väljyyttä mistään alustan osasta, auto ollut mulla lähes uudesta asti.
                  Etupäähan vihdoin ensin kaikki mainitsemani. Sitten taakse pala kerrallaan. Narinahelat oli erittäin rapeat sellaiset kuivahtaneet rusinat ja aivan löysät. Kelkan isoista puslista paistoi päivä läpi.
                  23v teki tehtävänsä, nyt kaikki lopultakin vaihdettu Lemförderillä. Alatukivarsien puslatkin on vaihdettu. Ei huoju, ei vetele.

                  Laittaisin takapään puslat ensin ja sitten jos sanottavaa jää niin iskarit. Puslat suht edullisia mutta työtähän niissä riittää.

                  Comment

                  • Jarger
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2005
                    • 4373
                    • Finnland

                    #10
                    Ämmässä on aika jäykät vakaajat vs normi E39, jos tuollaisessa löytää vian huojuntaan sieltä niin ne on kyllä niin kuolleet, ettei varmasti iskaritestiä läpäise.
                    Nykyaikana (surullista kyllä) uudetkin osat taitaa olla välillä sellaista kiinanlaatua välillä, että ne 30000 ajetut osatkin on melkein jo hyvä tarkastaa ettei se vika ole siellä.
                    Ootko jonne laitellut nuo itse rengasta takana tukevat jutut mitä mainitsin, tai tarkistellut? Nuo takalinkit ainakin löystyy iän myötä, vaikka ois ehyet päälle päin.
                    Noissakin muuten on materiaalieroja, orkkikset kehykset on alumiinia ja täten kevyemmät, eikä ruostu. Minä ostin joskus Febin Saksassa valmistetut, ja muutamassa vuodessa alkoi ruskea vaivata hyvin vähillä kilsoilla - mahottoman ärsyttävää katella noita sitten

                    Jos ei alustasta mitään ihmeitä löydä, onhan se myös mahdollista että kun on uutta palikkaa laiteltu ja heti pyöränkulmat säädelty, niin sen jälkeen on paikat päässeet vähän olevuun hakeen paikkaansa ja pienesti pois kohdaltaan. Kuitenkin ämmässähän on aina leveät renkaat alla ja se voi tulla sitten ilmi. Ja toki jos renkaat on kovin kuluneet, nekin saattaa olla uraherkemmät.
                    Aika hankala tietää näitä, tällaista mutuveikkailuahan tää täältä on.
                    Last edited by Jarger; 12-09-2025, 13:24.
                    Negatiiviset kauppakokemukset:
                    Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                    Comment

                    • jonne
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2006
                      • 252
                      • Rusko

                      #11
                      Originally posted by azlakki View Post
                      Itse vaihtanut yhden kerran iskarit ja jouset (Sachs/Eibach E39 M54) joilla ei huojuntaan mitään vaikutusta.
                      Katsastuksessa ei ole koskaan löydetty mitään väljyyttä mistään alustan osasta, auto ollut mulla lähes uudesta asti.
                      Etupäähan vihdoin ensin kaikki mainitsemani. Sitten taakse pala kerrallaan. Narinahelat oli erittäin rapeat sellaiset kuivahtaneet rusinat ja aivan löysät. Kelkan isoista puslista paistoi päivä läpi.
                      23v teki tehtävänsä, nyt kaikki lopultakin vaihdettu Lemförderillä. Alatukivarsien puslatkin on vaihdettu. Ei huoju, ei vetele.

                      Laittaisin takapään puslat ensin ja sitten jos sanottavaa jää niin iskarit. Puslat suht edullisia mutta työtähän niissä riittää.
                      Siitä on jokunen vuosi kun ylihuolsin vaihtamalla ohjauksen keskiraidetangon kun apusimpukassakin oli jo väljää. Lemförder oli valmistaja.
                      Parin kuukauden päästä Autodoc lähetti viestin, että on ns. Recall liittyen keskiraidetangon joihinkin ongelmiin.
                      Olin säädättänyt kulmat kuntoon ja auto vaikutti pirun hyvältä, ei esim. hakenut urissa kuin aavistuksen.
                      Vitutti irroittaa osa ja lähettää se Saksaan. Auto seisoi viikkoja.
                      Kaiken huippu oli, ettei Lemförder tarjonnut mitään tilalle, puhumattakaan, että olisi tullut vastaan jo pelkissä suuntausrahoissa.

                      Otin kaikki saksankieleni haltuun ja sähköpostittelin suoraan Lemförderille kysyen, että missä te niitä paskoja tankoja oikein teetätte ja tulihan se sieltä, että Kiinassa nämä...
                      Meni aika tulikivenkatkuiseksi ja kun oli kyse preussilaisesta putiikista, olivat pykälää pahempia natseja.

                      Tähän loppui minun "Lemförder-urani" ja taisin heittää tangoksi lopulta jonkun Vaicon.
                      Nykyään saa olla tarkkana näiden "laatuosien" kanssa.
                      Aeromotors myi etupyörän laakerin ja kun katsoin heittokellolla laipan heittoa pulttikehän reunalta, oli se yli 0,1mm. Olisi siinä saanut taas haukkua jarrulevyjä kieroiksi kun koko saatanan laippa mihin levy tulee on kyläsorvarin jäljiltä. Lienee selvää mikä heitto olisi ollut jarrulevyn ulkoreunassa...

                      Enää Aeromotors ei myy etupyörän laakereita tähän autoon, mutta manit sain takaisin, tosin taas menivät kulmat muutokseen kun tolppaa hilasin ylös.
                      Mikä laulaen tulee, se tulee.

                      BMW E39 M5, vm. 2002

                      Comment

                      • Flamen
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2011
                        • 602
                        • Kuopio

                        #12
                        Ensin Meyle alko tuottaa pelkkää romupalikkaa kiinassa n. 7 vuotta sitten, ja nyt Lemförderilläkin tulee tuutista ulos pelkkää Made in China / Turkey / Indonesia tavaraa. FAG merkkiset pyöränlaakerit tehdään vielä toistases saksassa, mutta ei mene pitkään kun nekin tehdään kiinassa. Alkaa olemaan kuluvien osalta tilanne sellainen, että ne ostetaan suoraan marmorilta tai sitten etitään NOS ( New Old Stock ) osaa jotka on tehty vielä Saksassa / Euroopassa. Omassa M5 on myös tuota uraherkkyyttä havaittavissa, ja 160 tkm on mittarissa. Jotain puslaa sinne keulalle on vaihdettu, mutta lienee viisainta uusia koko etupää orkkis osilla.
                        Ruosteeton Karmann

                        Comment

                        • ritariässä
                          BTCF Member
                          • Jan 2006
                          • 3789
                          • Raisio

                          #13
                          Originally posted by Flamen View Post
                          Ensin Meyle alko tuottaa pelkkää romupalikkaa kiinassa n. 7 vuotta sitten, ja nyt Lemförderilläkin tulee tuutista ulos pelkkää Made in China / Turkey / Indonesia tavaraa. FAG merkkiset pyöränlaakerit tehdään vielä toistases saksassa, mutta ei mene pitkään kun nekin tehdään kiinassa. Alkaa olemaan kuluvien osalta tilanne sellainen, että ne ostetaan suoraan marmorilta tai sitten etitään NOS ( New Old Stock ) osaa jotka on tehty vielä Saksassa / Euroopassa. Omassa M5 on myös tuota uraherkkyyttä havaittavissa, ja 160 tkm on mittarissa. Jotain puslaa sinne keulalle on vaihdettu, mutta lienee viisainta uusia koko etupää orkkis osilla.
                          Ei tämä marmoriostaminenkaan aina tuo onnea. Muutama vuosi sitten keräilin/ostelin inspection 3 osia ja noin 1000km rempan jälkeen alkoi tyhjäkäynnillä kuulumaan vikinää joka hävisi kierroksilla. Seuraava omistaja laitteli myöhemmin terveisiä että toi uusittu vesipumppu väljä. +500€ osa ja laatu jotain starkkia.

                          Eli yllätyksiä voi tulla näiden vanhojen kanssa vaikka parasta hakee. Osavalmistajat painaa erän osia vuosien tauon jälkeen ja työstökoneet jo väsähtäneitä + jälki samoin.

                          Loppu innostus M autoihin, kaikki kalliimpaa. Perusmalleihin saa tehtaalta M-sporttia, niihin vaan stage kakkosta sisään ja alustan saa päivitettyä millaiseksi vaan ja liimaa keulaan ja peräkonttiin M badget ja ajonautinto sama, piste.

                          Comment

                          • Jarger
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2005
                            • 4373
                            • Finnland

                            #14
                            Originally posted by ritariässä View Post

                            Ei tämä marmoriostaminenkaan aina tuo onnea. Muutama vuosi sitten keräilin/ostelin inspection 3 osia ja noin 1000km rempan jälkeen alkoi tyhjäkäynnillä kuulumaan vikinää joka hävisi kierroksilla. Seuraava omistaja laitteli myöhemmin terveisiä että toi uusittu vesipumppu väljä. +500€ osa ja laatu jotain starkkia.

                            Eli yllätyksiä voi tulla näiden vanhojen kanssa vaikka parasta hakee. Osavalmistajat painaa erän osia vuosien tauon jälkeen ja työstökoneet jo väsähtäneitä + jälki samoin.

                            Loppu innostus M autoihin, kaikki kalliimpaa. Perusmalleihin saa tehtaalta M-sporttia, niihin vaan stage kakkosta sisään ja alustan saa päivitettyä millaiseksi vaan ja liimaa keulaan ja peräkonttiin M badget ja ajonautinto sama, piste.
                            M eli = Manitvex edition. Tuntuu pätevän moniin sellaisiin osiin jotka sitten sattuu löytymään myös tuosta sarjasta.
                            Negatiiviset kauppakokemukset:
                            Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                            Comment

                            • azlakki
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2015
                              • 112
                              • Tampere

                              #15
                              Juuri vaihdetut narinahelat oli Germany ja integral linkit china.

                              Comment

                              Working...
                              X