E39 M5, uudet iskarit on saatava

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zener
    Moderator
    • Oct 2004
    • 14614
    • Oulu

    #16
    Vanhempiin vielä nuo alustan osat alkuperäisenäkin merkattu "value line", joten ei kovin herätä ostohaluja isolla hintaerolla tarvikkeeseen.
    E65 730dA '04 klick
    F10 520dA '11 klick
    E34 520iA (2.8l) '91 klick

    Instagram


    "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

    Comment

    • naikou
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2010
      • 1806
      • Pk-seutu

      #17
      Originally posted by jonne View Post
      Sachs on laatuiskari
      *oli joskus laatuiskari

      Orkkisvaimentimien tiivisteet pitää öljyn hyvin sisällä vuosienkin jälkeen mutta kaasupaine on melko satavarmasti päässyt jo karkaamaan ja se vaikuttaa jonkin verran vaimentimen jäykkyyteen mutta ei merkittävästi mielestäni.

      Silloin kun e39 oli uusi ja niitä koeajettiin autolehdille niin näiden on raportoitu olevan sivutuuliherkkiä jo silloin uutena. E39:ssä on vakiona matalan offsetin vanteet minkä takia alustageometriassa on suurehko kääntövierinsäde joka aiheuttaa ohjauksessa sivutuuliherkkyyttä sekä kaupanpäälle uraherkkyys matalaprofiilisilla ja teräväolkaisilla renkailla.

      E39 on aikamoinen keinulaiva jos alla vakiojousitus ja vauhtia +150km/h, korin heilahtelun saa kuriin vaihtamalla jäykemmät jouset ja madaltamalla ajokorkeutta hieman, jäykemmät jouset ei enää toimi vakioiskarilla. Siispä suosittelen coilover-tyyppistä ratkaisua, sen saa säädettyä juuri sellaiseksi kun haluaa valikoimalla jousijäykkydet, laittamalla ajokorkeuden ja iskunvaimennuksen juuri siten kuin haluaa ja extrana auton omamassasta lähtee pois joku kilo per nurkka suunnilleen.
      E39 523i Turbo

      Comment

      • Jarger
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2005
        • 4373
        • Finnland

        #18
        Originally posted by naikou View Post

        *oli joskus laatuiskari

        Orkkisvaimentimien tiivisteet pitää öljyn hyvin sisällä vuosienkin jälkeen mutta kaasupaine on melko satavarmasti päässyt jo karkaamaan ja se vaikuttaa jonkin verran vaimentimen jäykkyyteen mutta ei merkittävästi mielestäni.

        Silloin kun e39 oli uusi ja niitä koeajettiin autolehdille niin näiden on raportoitu olevan sivutuuliherkkiä jo silloin uutena. E39:ssä on vakiona matalan offsetin vanteet minkä takia alustageometriassa on suurehko kääntövierinsäde joka aiheuttaa ohjauksessa sivutuuliherkkyyttä sekä kaupanpäälle uraherkkyys matalaprofiilisilla ja teräväolkaisilla renkailla.

        E39 on aikamoinen keinulaiva jos alla vakiojousitus ja vauhtia +150km/h, korin heilahtelun saa kuriin vaihtamalla jäykemmät jouset ja madaltamalla ajokorkeutta hieman, jäykemmät jouset ei enää toimi vakioiskarilla. Siispä suosittelen coilover-tyyppistä ratkaisua, sen saa säädettyä juuri sellaiseksi kun haluaa valikoimalla jousijäykkydet, laittamalla ajokorkeuden ja iskunvaimennuksen juuri siten kuin haluaa ja extrana auton omamassasta lähtee pois joku kilo per nurkka suunnilleen.
        Ainakin toissa vuonna ostamani Sachsin m-sport I iskarit E39:n alustaan oli alumiinirunkoiset ja valmistettu Saksassa. Kokeileen ei ole kerennyt. Toivottavasti kestää, kun takuukin on mennyt.
        Negatiiviset kauppakokemukset:
        Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

        Comment

        • naikou
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2010
          • 1806
          • Pk-seutu

          #19
          On ne siis vieläkin hyviä nuo Sachsin tolpat mutta ei enää yhtä laadukkaita kun kauan sitten eli turha odottaa että ne kestää +20 vuotta kuten e39 tehdasasennetut Sahcsit
          E39 523i Turbo

          Comment

          • Jarger
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2005
            • 4373
            • Finnland

            #20
            Originally posted by naikou View Post
            On ne siis vieläkin hyviä nuo Sachsin tolpat mutta ei enää yhtä laadukkaita kun kauan sitten eli turha odottaa että ne kestää +20 vuotta kuten e39 tehdasasennetut Sahcsit
            Tuo selventää ideaa. Kyllä toki hiukan kiinnosti itseäkin Bilsteinin tavara tuonne, myönnetään. Mutta ajattelin että halu kokeilla ihan "tehtaan tuubista" tullutta E39:iä alustalta on sen verran kova jotta mennään nyt näin.
            Pitää harkita noita keltaisia tolppia E53:een tai E34:een.
            E83:een tuli taakse Bilsteinin tehdasvakiota vastaavat tolpat ja ne on kyllä hyvin mukavat. Tosin olikin kalleimmat mitä Aeron luettelosta löytyi.
            Negatiiviset kauppakokemukset:
            Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

            Comment

            • Heguli 31
              BTCF Member
              • Oct 2004
              • 10137
              • KVLA

              #21
              Omaan ex E39 M5:een ja E39 540:iin aikoinaan laitoin keltaiset Konit. Mikähän lie Konien laatu nykyään?
              Last edited by Heguli 31; 16-09-2025, 18:21.

              Comment

              • Wespa
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2016
                • 1896
                • Karjaa

                #22
                Eiköhän nimenomaan keltaisten Konien laatu ole ihan yhtä hyvä kuin ennenkin, hinta ainakin viittaisi siihen suuntaan. Erinomaiset olivat kyllä E46:sessa H&R:n vietereiden kanssa.

                Kutoskoneisessa E39:ssä Eibach Pro-kit & Sachsin M-Sport -pumput on ollut varsin toimiva kombo, mutta ei Sachsien kesto tosiaan ole enää kuin max n. 100 000km, tässä oli tosiaan minulle tullessaan suht uudet sellaiset ja keväällä sai jo uusia eteen, taaksekin varmaan pitäisi jo piakkoin. -21 syksyllä tuli auto hankittua, ja alkutalvesta -25 olivat etupumput valmiit, kilsoja ko. välillä tuli melko tarkalleen tuo 100 000, ehkä vähän alle.
                E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                Porsche 944 -86 (DE)
                Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                Comment

                • MikeDry
                  BTCF Member
                  • May 2006
                  • 6256
                  • Helsinki

                  #23
                  Konien laatu ainakin netin mukaan olis pysyneet samalla tasolla(mitä lukenut kokemuksia), mutta Bilstein jossain malleissa kuullut että laatu vähän kehnoa, kun miettii merkkiä, usein lukenut että e6x sarjan autoissa bilsteinillä oliko se B4 missä osa puhuu että ketävyys laatu heikentynyt
                  Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                  Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                  Comment

                  Working...
                  X