Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 vedenkierto-ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kye
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2008
    • 320
    • Forssa

    E39 vedenkierto-ongelma

    Auto on E39 530 DAT -00, manuaali-ilmastoinnilla.

    Kaikki alkoi siitä kun koitin saada webaston toimiin. Vaihdoin polttimen ja kiertovesipumpun. Sain webaston pelittään n. 2 minuuttia kerrallaan. Sitten sammui savun kera. Tämä siis ajastettuna. Ajossa toimii, jollei käy tyhjäkännillä. Tyhjäkäynnillä tekee tuon saman sammumisen savun kera. Sammuminen johtuu ylikuumentumisesta. Vesi ei kierrä.

    Vesiventtiili toimii jos sille on virtaa jostain muualta kuin omasta piuhasta.
    Itse tulin siihen tulokseen että tässä autossa vesiventtiili on silloin auki kun se saa +12v. Silloin ainakin sain webaston lämmittämään pitempään kuin 2 minuuttia. Jos otti tuon väliaikaisen virran syötön pois vesiventtiililtä niin kuuli ihan selvästi webaston kiertovesipumpun äänestä, että vedenkiertoon tuli lisää vastusta.

    Kokeilin kaikki mahdollisia lämmityksen säätimien yhdistelmiä, jotta olisin saanut vesiventtiilille tulevaan piuhaan virtaa tuloksetta.

    Mistä tuo vesiventtiili saa virtansa. Kaikki sulakkeet ovat ehjiä. Luin jostain toisesta viestiketjusta, (tässä käsiteltiin kuitenkin e34 korimallia) että vesiventtiili olisikin auki silloin kun siellä ei ole virtaa.

    Mahtaako minun autossa olla sähkön puutosvika vesiventtiilissä vai onko siellä jotain mekaanista vikaa.

    Itsellä on mielessä useampia korjausvaihtoehtoja, mutta ne ovat kuitenkin ns. patentteja. Yksi vaihtoehto on että otan vesiventtiilille +12v webaston vesipumpulta. tällä saan ainakin vedenkierron siihen malliin toimiin, että webasto toimii. Sellainen tuli kuitenkin mieleen, että tuleeko kesällä jotain ongelmia kun alkaa ilmastoinnin käyttöaika.
    Eniten nyt kiinnostaisi tietää että pidetäänkö vesiventtiili auki +12 voltilla. vai suljetaanko se +12 voltilla.
    - N62xxx moottoreiden venttiilivarsitiiviste korjaukset ja lisäilmajärjestelmän nuohoukset,
    - N42/46 jakopäät
    - N47 jakoketjuvikojen korjaukset

    tied. 0407247465
  • Clavurion
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2005
    • 9159
    • Oulu

    #2
    Vesiventtiili saa käyttöjännitteen suoraan ilmastointiyksiköltä (kelt/rusk piuha). Kyllä se venttiili ymmärtääkseni on lepotilassa kiinni ja jännitteellä avataan lämpötilapyynnin mukaan. Puhallusko aktivoituu normaalisti Webaston käynnistyessä?
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • kye
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2008
      • 320
      • Forssa

      #3
      Originally posted by Clavurion View Post
      Vesiventtiili saa käyttöjännitteen suoraan ilmastointiyksiköltä (kelt/rusk piuha). Kyllä se venttiili ymmärtääkseni on lepotilassa kiinni ja jännitteellä avataan lämpötilapyynnin mukaan. Puhallusko aktivoituu normaalisti Webaston käynnistyessä?

      Kyllä puhallus lähtee käyntiin samaan aikaan webaston kanssa.
      - N62xxx moottoreiden venttiilivarsitiiviste korjaukset ja lisäilmajärjestelmän nuohoukset,
      - N42/46 jakopäät
      - N47 jakoketjuvikojen korjaukset

      tied. 0407247465

      Comment

      • kye
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2008
        • 320
        • Forssa

        #4
        Kyselläänpä vielä tyhmiä.
        1. Missä tuo ilmastoinnin ohjausyksikkö mahtuu sijaita autossani?

        2. Saako tuo vesiventtiili jatkuvasti virtaa, esim. siinä tapauksessa kun autolla ajetaan? vai pätkitäänkö sitä jonkin sisätilanlämpöanturin mittauksen perusteella?
        - N62xxx moottoreiden venttiilivarsitiiviste korjaukset ja lisäilmajärjestelmän nuohoukset,
        - N42/46 jakopäät
        - N47 jakoketjuvikojen korjaukset

        tied. 0407247465

        Comment

        • Clavurion
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2005
          • 9159
          • Oulu

          #5
          Originally posted by kye View Post
          Kyselläänpä vielä tyhmiä.
          1. Missä tuo ilmastoinnin ohjausyksikkö mahtuu sijaita autossani?

          2. Saako tuo vesiventtiili jatkuvasti virtaa, esim. siinä tapauksessa kun autolla ajetaan? vai pätkitäänkö sitä jonkin sisätilanlämpöanturin mittauksen perusteella?
          Siinähän se ohjausyksikkö on keskikonsolissa.

          Vesiventtiiliä avataan jaksoissa riippuen lämpötarpeesta.

          Temperature control

          The required temperature in the passenger compartment (setpoint temperature) is set by means of the selector wheel with potentiometer on the operating panel. The interior (footwell), heat exchanger, evaporator, outside and coolant temperatures are evaluated for the purpose of temperature control together with the driving speed and engine speed signals.

          Heater operation is based on the reheat principle. The air is cooled down by the evaporator and then heated up again to the required temperature by the heat exchanger . The temperature of the heat exchanger is controlled by a clocked water valve . In this way, the control unit calculates the valve opening times dependent on the above-specified input variables. The valve opening times are 0 ms at max. COLD and 3600 ms at max. WARM.
          E39 530dA -02 M-Sport
          E53 X5 3.0dA -06 Sport
          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎