Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 jarrunesteen vaihto vm-97!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SledgeHammer82
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1651
    • Pk-seutu

    #16
    Originally posted by Valkman View Post
    2 * 0,5 l = ? :think .... .. vai saako jostain 4 dl pulloja... tai yks about 0,8 dl.

    Eli siis niin karvaasti kun ollaan yritetty puolella litralla pärjätä, niin täyttä varmuutta nesteen kokonaisvaltaisesta vaihdosta ei ole päästy varmuuteen.

    Monta koulukuntaa on olemassa siitä, että pitäiskö poljinta pumpata kertaalleen, kun toinen avaa nippaa edestakaisin jne... tai pumpatakko ihan surutta menemään, kunnes tuleva neste on varmasti vaihtunut... Itse olen letkun toiseen pään upottanut vanhaan nesteeseen ja alkanut vaan pumpata ja aina on homma toiminut. Joskus hankin piilteman automaattisen jarruilmauslaitteen, josta nykyisin on enään käytössä vain se säiliö. Se takaiskuventtiilin jousi oli ensinnäkin aivan liian jäykkä ja jousen katkomisen jälkeen jotenkuten toimiva. Takuuta sen tiiveydestä ei tosin voinut tietää. Helpompi upottaa nesteeseen...

    Mikäli satulan vaihtaa ja ei halua ilmata kahta minuuttia kauemmin, niin laittaa toisen kaverin pumppaamaan poljinta ja menee itse satulan luokse. Vaihdettu satulahan on tyhjä, joten aloitetaan suoraan avaamalla nippa (+poistamalla letkupihdit) ja toinen polkasee kerran poljinta, jolloin pelkkää ilmaa tulee ja suljetaan se nippa. Toistetaan muutama kerta ja ensimmäinen kerta kun pelkkää nestettä tulee, järjestelmä on jo ilmattu. Mikäli siis mennään ns. "painetta" polkemaan ennen nipan avausta, neste ja ilma on jo sen verran sekaisin, että sitä poljinta poljetaan sitten vähän kauemmin... myös jarrunestettäkin joutuu lisäilemään säiliöön senkin edestä. ... okei, vähän offtopic, mutta jotain asiaa ilmaamisesta.
    Enpäs muistanutkaan, että Laakkosen käyttämä jarruneste myytiin pikkupulloissa. Itse kun viimeksi kaatelin jarrunestettä litran putelista.. Tältä osin siis asia selvä: lähemmäs litra kannattaa varata jarrunestettä, jos haluaa kunnolla saada jarru- ja kytkinnesteet vaihdettua. Omalla kohdalla jarrunesteen vaihto on sujunut kivuttomasti siten, että poljinmies painaa poljinta (ABS-jarrullisissa ohjeen mukaan 12 kertaa) ja poljin pohjaan painettuna huutaa "Painetta!". Auton alla oleva kaveri avaa jarrunipan ja kun nestettä ei enää tule sulkee nipan ja huutaa "Kiinni!". Tätä jatketaan kunnes kaikki nesteet on vaihdettu ja jarrut ilmattu. Itse sain tosiaan melkein sen litran uppoamaan uutta jarrunestettä, tosin nesteitä pääsi valumaan jonkin verran kun vaihdoin uudet nipat tilalle ja kytkimen kanssa sähelsin oikein kunnolla kun ei meinannut uusi nippa lähteä menemään jengoille.

    EDITTIÄ:
    Vaikkapa Motonetistä:
    Jarruneste 1l DOT4, Tuote-nro. 60-5962, 4.90 €
    Last edited by SledgeHammer82; 12-01-2007, 20:24.

    Comment

    • Valkman
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2006
      • 712
      • Helsinki

      #17
      Jep, itse olen hankkinut niitä keltaisissa pulloissa myytävää lähes väritöntä kamaa, jota meillä töissäkin käytetään. Ihme kyllä, en tiedä valmistajaa, mutta huonoa kamaa tuskin löytyy markkinoilta... tai ainakaan en ole selkeästi sellasta tavannut, mutta mikäli normaaleja huoltovälejä noudattaa, tuskin tulee ongelmia olemaan... mikäli ei sorru silikoninesteisiin..

      Comment

      • Behemoth
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2006
        • 562

        #18
        Onko tuossa E34 535 jarrusylinterissä se ilmausruuvi sellasen "kumitutin" alla? Ilmeisesti kuusiokanta?

        edit: siis etujarrut kyseessä
        Last edited by Behemoth; 12-01-2007, 20:27.
        E66 730Ld LCI

        ex: E36 316, E34 535, E36 328, E38 740iA, E36 325tdsA, E39 525tdsA Touring, E39 530d, E60 530dA

        Comment

        • SledgeHammer82
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 1651
          • Pk-seutu

          #19
          Originally posted by Behemoth View Post
          Onko tuossa E34 535 jarrusylinterissä se ilmausruuvi sellasen "kumitutin" alla? Ilmeisesti kuusiokanta?
          On. Ilmausruuvin koko M7x1x30.5. Kytkimessä pienempi.

          Comment

          • Valkman
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2006
            • 712
            • Helsinki

            #20
            Originally posted by Behemoth View Post
            Onko tuossa E34 535 jarrusylinterissä se ilmausruuvi sellasen "kumitutin" alla? Ilmeisesti kuusiokanta?

            edit: siis etujarrut kyseessä
            Satulan yläpäässä ja kumitutin alla yleensä... huomaa, etten itse ole kyseisen pelin alle katsonut, mutta tuskin kovin väärin menee, jos sen kuusiokannan avaat... siis ilmausruuviltahan sen pitää näyttää.

            Siinäpä se tuli...
            Last edited by Valkman; 12-01-2007, 20:30. Reason: mattimyöhänen

            Comment

            • Leka
              BTCF Member
              • Sep 2003
              • 7701
              • Vilppula

              #21
              Originally posted by Behemoth View Post
              Onko tuossa E34 535 jarrusylinterissä se ilmausruuvi sellasen "kumitutin" alla? Ilmeisesti kuusiokanta?

              edit: siis etujarrut kyseessä
              Onhan se, jarrusatulassa. Tuommoista osaa kun #5 etsit niin osut oikeaan.

              sigpic

              BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


              Comment

              • Behemoth
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2006
                • 562

                #22
                Joo sieltähän se ilmausruuvi löytyi. Nyt on uusi letku paikoillaan, jotta saa maanantaina vihdoin ja viimein heittää siirtokilvet helvettiin.

                edit: kiitos vastauksista!
                E66 730Ld LCI

                ex: E36 316, E34 535, E36 328, E38 740iA, E36 325tdsA, E39 525tdsA Touring, E39 530d, E60 530dA

                Comment

                • ruikki
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2006
                  • 585

                  #23
                  mulla oli nuo ohjeet huoltovalojen nollaukseen. siinä piti pari pinniä yhdistää toisiinsa ja pitää sitte virtoja 12 sek päällä, muistaakseni. mutta ainakaan liikkeessä eivät sitä konstia suositelleet. saattaa kuulemma särke moottorin ohjaus yksikön. ja valojen nollaus makso liikkeessä 5e nii ei kannattanu ottaa riskiä.
                  jotku kuulemma on käyttäny sulaketta välissä kun on yhdistä neet nämä pinnit estääkseen em. särkymiset. tiiä sitte...
                  !!! U TOUCHA MA CAR - I`LL FUCK U DOG AN EAR!!!!

                  Comment

                  • luxor
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2003
                    • 96
                    • Hämeenlinna

                    #24
                    e39 ne pinnit on 7 ja 19 ja aika jota ne täytyy pitää yhdessä on noin 10-12 sekunttia
                    -kaunis nainen on ilo silmälle-

                    Comment

                    • zanta
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2003
                      • 2908
                      • Oulu

                      #25
                      Onkos tietoa OBD:n takana olevasta nollauksesta?
                      Mitenkä saa nollattua jarrunesteen vaihtovalon?
                      LR RRS 2.7D -05 (2020-) / Honda CB1000R -10 (2010-)

                      eksälista:
                      E61 530i -08 (2012-2020), E60 530i -07 (2010-2012), E91 320d -05 (2009-2010), E39 M5 -02 (2005-2009), E34 AC Schnitzer S5 3.7 silhouette -90 (2006-2007), E34 535i -91 (2005), E34 525i -89 (2003-2004)

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎