Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 nykii ajoittain, FAQ luettu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JerryC
    Newbiemmer
    • Dec 2007
    • 20

    E39 nykii ajoittain, FAQ luettu

    Vika on ollut autossa koko omistussuhteen ajan, eli noin vuoden päivät. Muut ongelmat ovat ajaneet ohi tärkeysjärjestyksessä, mutta nyt täytyy ottaa tämä ongelma työn alle auton ollessa muuten täydellisessä iskussa.

    Eli ongelma on seuraavanlainen; kiihdyttäessä osakaasulla auto nykii/nypyttää ohimenevän hetken jossain välillä 1500-2000rpm. Auto on manuaalilaatikolla ja ajettu 180tkm ja siis sigun mukainen. Vika ei ole pahentunut vuoden aikana (150-180tkm).

    - Ilmenee selvästi vain 2-3 vaihteella, ei havaittavissa 4-5 vaihteella.
    - Ilmenee vain rauhallisesti kiihdyttäessä ja silloinkaan ei aina. Ei koskaan kun kunnolla käskyttää.
    - En ole huomannut suurta eroa kylmällä/kuumalla moottorilla. Ehkä sittenkin useammin nypyttää kylmällä.
    - Vapaalla kun painaa kaasua, niin mootori värisyttää (vaimeasti) 1500rpm kohdalla. Onko normaalia?
    - Maffin piuhan olen käyttänyt irti-> ei vaikutusta. Olen myös puhdistanut anturin ja liittimen.
    - Imusarjan olen pessyt pulloharjalla ja painepesurilla sekä voidellut tiivisteet. Samalla putsasin ahtopaineanturin liittimen.
    - 3 suutinta on mennyt vaihtoon vuoden sisällä, adaptaatiot nollattu.
    - Forten aineita käytetty öljy- ja polttoainepuolelle kahteen kertaan.
    - Katsastusmies ihmetteli päästöjä mitatessaan kun rajoitin hakkasi. Normaalisti kuulemma pysyy kierrokset vakaana rajoitinta vasten.

    Mikä voisi teidän mielestänne olla syynä ja mikä olisi tsekkausjärjestys? Luonnollisesti osia haluaisin vaihdella vasta viime hädässä. FAQ ym. ketjut luettuani veikkailen jotakin seuraavista;

    - Ilmavuoto (ali-/ylipaine?)? Miten tämä kannattaa tarkistaa, mistä yleensä vuotaa jos vuotaa?
    - Ahtopaineanturi? Voiko tsekata muuten kuin vaihtamalla?
    - Turbovika? Siivet jumittaa tai jotain muuta? En ole vielä katsonut välyksiä yms., tehojaa tuntuu vielä olevan.
    - Suutin viallinen? Pystyykö tsekkaamaan vain jossain suutinpenkissä?
    - Ohjausyksikön softa? Autoon laitettu joskus viriohjelma??

    Muuta en nyt tähän hätään keksi, muilla ideoita? Vai onko "vika" pikemminkin ominaisuus manualilootalla kun turbo tulee kehiin n.1500rpm? Livedataa pääsen lukemaan piakkoin, mihin kannattaisi kiinnittää huomiota?
    E39 525d Touring -02
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9158
    • Oulu

    #2
    Testerillä suuttimien korjausarvojen tarkistus.

    Omatoimisesti voi auton käydessä nitkutella suuttimien ja rail-paineanturin liittimet, josko aiheuttaa pätkimistä.

    Live-datalla lähinnä PA-paineiden tarkastelu: seuraako rail-paine pyyntiä ja laskeeko siirtopaine oireen ilmaantuessa.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • JerryC
      Newbiemmer
      • Dec 2007
      • 20

      #3
      Täytyykin kattella noita liittimiä tänään. Suuttimien korjausarvoja on kyllä tutkittu useampaan otteeseen tämän vuoden puolella suutinvuotojen yhteydessä. Ne pitäis olla ihan OK. Kiitokset nopeasta vastauksesta.
      E39 525d Touring -02

      Comment

      • JerryC
        Newbiemmer
        • Dec 2007
        • 20

        #4
        Tänään kun tsekkailin liittimiä niin huomasin seuraavaa; 1. suuttimen liitintä kun hipelöin niin kiinnitin huomiota siihen, että suutin tuntuu vibraavan enemmäin kuin muut suuttimet. Lisäksi niiltä tienoilta kuuluu lievää säksätystä. Onko siinä lähettyvillä mitään muuta mistä se ääni voi kuulua, vai oliskohan tossa suuttimessa vikaa?

        Mites toi suuttimien kiristys, kuinka tiukkaan uskaltaa vääntää. Ainakin tuossa kyseisessä suuttimessa oli yksi ruuvi hieman löysällä, en uskaltanut kuitenkaan ihan hampaat irvessä kiristää.
        E39 525d Touring -02

        Comment

        • JerryC
          Newbiemmer
          • Dec 2007
          • 20

          #5
          Ongelma edelleen tallella! Eli tätä kevyttä nykimistä ilmenee oikeastaan vain kylmällä koneella 1800-2000rpm, ongelmaa ei esiinny kun moottori saavuttaa normaalin käyntilämmön.

          Johtoja nitkuttelin ja putsasin ahtopaineanturin. Imuvuotoja en löytänyt. Livedata näytti, että kaikki arvot olis ok. Nykimisvaiheesta en onnistunut dataa saamaan (nykiminen kestää ohikiitävän hetken ja carsoft päivittyy niin pirun hitaasti). Tänään pitäis irrotella ja puhdistaa railpaineanturi. Tuleeko sieltä runsaastikin polttoainetta kun irrottaa?

          Auttakaas nyt miestä mäessä, eli mikä helkkarin juttu tota nyt vois aiheuttaa? Ilmeisesti jokin lämmöille altis osa tai liitin, mutta mikä? Voisko olla peräti joku lämpötila-anturi? Viittaako polttoaine- vai ilmapuolelle? Nyt olis jo vähän kiirus, Hariselle varattu aika viikon päähän ja sitä ennen olis auto mielellään oltava kunnossa! Eli mitä kannattaa tsekata seuraavaksi?
          E39 525d Touring -02

          Comment

          • JerryC
            Newbiemmer
            • Dec 2007
            • 20

            #6
            Railpaineanturin liitintä putsattu ja nitkuteltu. Turbon välyksiäkin kattelin, ei löytynyt päittäisvälystä, samalla vaivalla puhdistin ilmamäärämittarin. Vika vaan on ja pysyy. Nykisongelma loppuu vasta kun lämpömittarin viisari on tasan pystysuorassa.

            Kellään ideoita mitä osaa kannattais lähtee vaihtelemaan? Voisko vika osassa nro. 6 aiheuttaa tämän http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=DP91&mospid=47555&btnr=11_2315& hg=11&fg=15
            Last edited by JerryC; 15-12-2008, 19:59.
            E39 525d Touring -02

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎