Vika on ollut autossa koko omistussuhteen ajan, eli noin vuoden päivät. Muut ongelmat ovat ajaneet ohi tärkeysjärjestyksessä, mutta nyt täytyy ottaa tämä ongelma työn alle auton ollessa muuten täydellisessä iskussa.
Eli ongelma on seuraavanlainen; kiihdyttäessä osakaasulla auto nykii/nypyttää ohimenevän hetken jossain välillä 1500-2000rpm. Auto on manuaalilaatikolla ja ajettu 180tkm ja siis sigun mukainen. Vika ei ole pahentunut vuoden aikana (150-180tkm).
- Ilmenee selvästi vain 2-3 vaihteella, ei havaittavissa 4-5 vaihteella.
- Ilmenee vain rauhallisesti kiihdyttäessä ja silloinkaan ei aina. Ei koskaan kun kunnolla käskyttää.
- En ole huomannut suurta eroa kylmällä/kuumalla moottorilla. Ehkä sittenkin useammin nypyttää kylmällä.
- Vapaalla kun painaa kaasua, niin mootori värisyttää (vaimeasti) 1500rpm kohdalla. Onko normaalia?
- Maffin piuhan olen käyttänyt irti-> ei vaikutusta. Olen myös puhdistanut anturin ja liittimen.
- Imusarjan olen pessyt pulloharjalla ja painepesurilla sekä voidellut tiivisteet. Samalla putsasin ahtopaineanturin liittimen.
- 3 suutinta on mennyt vaihtoon vuoden sisällä, adaptaatiot nollattu.
- Forten aineita käytetty öljy- ja polttoainepuolelle kahteen kertaan.
- Katsastusmies ihmetteli päästöjä mitatessaan kun rajoitin hakkasi. Normaalisti kuulemma pysyy kierrokset vakaana rajoitinta vasten.
Mikä voisi teidän mielestänne olla syynä ja mikä olisi tsekkausjärjestys? Luonnollisesti osia haluaisin vaihdella vasta viime hädässä. FAQ ym. ketjut luettuani veikkailen jotakin seuraavista;
- Ilmavuoto (ali-/ylipaine?)? Miten tämä kannattaa tarkistaa, mistä yleensä vuotaa jos vuotaa?
- Ahtopaineanturi? Voiko tsekata muuten kuin vaihtamalla?
- Turbovika? Siivet jumittaa tai jotain muuta? En ole vielä katsonut välyksiä yms., tehojaa tuntuu vielä olevan.
- Suutin viallinen? Pystyykö tsekkaamaan vain jossain suutinpenkissä?
- Ohjausyksikön softa? Autoon laitettu joskus viriohjelma??
Muuta en nyt tähän hätään keksi, muilla ideoita? Vai onko "vika" pikemminkin ominaisuus manualilootalla kun turbo tulee kehiin n.1500rpm? Livedataa pääsen lukemaan piakkoin, mihin kannattaisi kiinnittää huomiota?
Eli ongelma on seuraavanlainen; kiihdyttäessä osakaasulla auto nykii/nypyttää ohimenevän hetken jossain välillä 1500-2000rpm. Auto on manuaalilaatikolla ja ajettu 180tkm ja siis sigun mukainen. Vika ei ole pahentunut vuoden aikana (150-180tkm).
- Ilmenee selvästi vain 2-3 vaihteella, ei havaittavissa 4-5 vaihteella.
- Ilmenee vain rauhallisesti kiihdyttäessä ja silloinkaan ei aina. Ei koskaan kun kunnolla käskyttää.
- En ole huomannut suurta eroa kylmällä/kuumalla moottorilla. Ehkä sittenkin useammin nypyttää kylmällä.
- Vapaalla kun painaa kaasua, niin mootori värisyttää (vaimeasti) 1500rpm kohdalla. Onko normaalia?
- Maffin piuhan olen käyttänyt irti-> ei vaikutusta. Olen myös puhdistanut anturin ja liittimen.
- Imusarjan olen pessyt pulloharjalla ja painepesurilla sekä voidellut tiivisteet. Samalla putsasin ahtopaineanturin liittimen.
- 3 suutinta on mennyt vaihtoon vuoden sisällä, adaptaatiot nollattu.
- Forten aineita käytetty öljy- ja polttoainepuolelle kahteen kertaan.
- Katsastusmies ihmetteli päästöjä mitatessaan kun rajoitin hakkasi. Normaalisti kuulemma pysyy kierrokset vakaana rajoitinta vasten.
Mikä voisi teidän mielestänne olla syynä ja mikä olisi tsekkausjärjestys? Luonnollisesti osia haluaisin vaihdella vasta viime hädässä. FAQ ym. ketjut luettuani veikkailen jotakin seuraavista;
- Ilmavuoto (ali-/ylipaine?)? Miten tämä kannattaa tarkistaa, mistä yleensä vuotaa jos vuotaa?
- Ahtopaineanturi? Voiko tsekata muuten kuin vaihtamalla?
- Turbovika? Siivet jumittaa tai jotain muuta? En ole vielä katsonut välyksiä yms., tehojaa tuntuu vielä olevan.
- Suutin viallinen? Pystyykö tsekkaamaan vain jossain suutinpenkissä?
- Ohjausyksikön softa? Autoon laitettu joskus viriohjelma??
Muuta en nyt tähän hätään keksi, muilla ideoita? Vai onko "vika" pikemminkin ominaisuus manualilootalla kun turbo tulee kehiin n.1500rpm? Livedataa pääsen lukemaan piakkoin, mihin kannattaisi kiinnittää huomiota?
Comment