Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 525dA ongelmia käynnistyksessä, ei kierroksia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • elma
    Newbiemmer
    • Dec 2008
    • 4
    • Jyväskylä

    E39 525dA ongelmia käynnistyksessä, ei kierroksia

    Auto on E39 525dA -02 M-Sport. Ajettu noin 140 tkm.

    Ongelmia käynnistyksessä erityisesti lämpimänä. Startti pyörittää, mutta auto ei edes lupaa. Saattaa lähteä käyntiin parin tunnin huilaamisen jälkeen, mutta silloin kun päättää, että nyt ei lähdetä niin saa pyörittää vaikka akun tyhjäksi. Ei uusia merkkivaloja kojetaulussa. Minusta homma ei viittaa virransyötön ongelmiin, eikä akkukaan liene sökö kun jaksaa pyörittää.

    Samaan aikaan on päällä toinen vika. Kone ei ota kierroksia. Johonkin 3000-3500 rpm päästään, mutta sitten on kuin rajoitin tulisi päälle. Näillä ongelmilla luulisi olevan yhteinen tekijä. Tulivat nimittäin samaan aikaan päälle.

    Auto on käynyt vikakoodin luvussa ja huollossa. Hehku oli antanut pari kertaa herjaa, mutta releen hapettumia rassaamalla vioista oltiin päästy eroon. Muita vikakoodeja ei ollut. Hehku selittäisi tietty käynnistysongelmia, mutta ei kierroksien puutetta.
    Huollossa vaihdettiin myös polttoainepumppu. Se tankilta pumppaava. Huollon jälkeen auto lähti käyntiin hyvin, mutta tuntui laiskalta. Uusilla nastoilla ei tosin viitsinyt kovasti revitellä, joten tunne jäi hieman epävarmaksi. Parin päivän kuluttua alkoi jälleen ongelmat ensin kierrosten kanssa ja sitten se jo jättikin huoltsikan pihaan.

    Polttoainepumppu vaihdettiin huollossa siksi, että järjestelmän paine ei kohonnut käynnistettäessä tarpeeksi suureksi. Mulle jäi epäselväksi, oliko kyse (tällä foorumilla opitusta) 300 barin rail-paineesta vai 3 barin siirtopaineesta. Mulle on epäselvää myös se, kumpaa painetta se tankin pumppu tuottaa. Järki sanoisi, että tuota matalampaa, mutta olen ollut ennenkin autojen kanssa väärässä...

    Samalla kun luettiin vikakoodeja, auto oli liveseurannassa piuhan päässä (tämä tapahtui eri paikassa kuin huolto, joten siitä tämä epämääräisyys). Huomattiin, että suuttimien korjauskertoimissa on isoja suutinkohtaisia eroja. Tämäkin todennäköisesti liittyy samaan ongelmaan.

    Veikkaan, että kyse on polttoaineensyötöstä. Luulen myös, että kyseessä on yksi ongelma, joka aiheuttaa nämä kaikki muut. Onko ideoita?

    Auto on Jyväskylässä. Onko alueella alan spesialisteja?
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9157
    • Oulu

    #2
    Ei tämän nyt niin ihmeellistä pitäisi olla, ettei huollossa vikaa löydetä.

    Viallinen nokka-/kampiakselin asentotunnistin voisi aiheuttaa käynnistymättömyyden, mutta olisi antanut myös vikakoodin RPM monitoring.

    Tankin pumppu oireilee lähinnä vajaalla tankilla ja moottoritilan PA-putkessa näkyy ilmakuplia.

    Käynnistäessä siirtopaine >3 bar. Mikäli alle, siirtopumppu (kuskin penkin alla) vaihtoon.

    Rail-paine käynnistäessä ~300 bar. Mikäli selvästi alle, todennäköisimmin vuotava suutin. Suuttimien ohivuotojen mittaus. Mikäli suuttimen korjausarvo on >+4, kielii viallisesta suuttimesta. Vasta tämän jälkeen mietitään esim. korkeapainepumppua.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • elma
      Newbiemmer
      • Dec 2008
      • 4
      • Jyväskylä

      #3
      Mistähän suuttimista mahtaa olla kyse?

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9157
        • Oulu

        #4
        Originally posted by elma View Post
        Mistähän suuttimista mahtaa olla kyse?
        Takasuuttimista, eikun polttoainesuuttimista.

        Eli polttoainesuuttimen vuotaessa paluulinjaan rail-paine putoaa, eikä mahdollista käynnistymistä.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • elma
          Newbiemmer
          • Dec 2008
          • 4
          • Jyväskylä

          #5
          Heh, kävi sama tyhmä juttu mielessä...

          Kävin just kylmäkäynnistämässä auton ja ajamassa sen huoltamon pihaan odottamaan aamua. Ykkösellä lähti käymään. Tankkasin vehkeen ja testasin kierroksia. Poissuljin sillä tuon mainitsemasi tankin pumpun ongelmat. Vajaa tai täysi tankki ei vaikuta asiaan. Johonkin 3500 rpm loppuu kiekat. En millään ymmärrä, miten käynnistäminen kylmänä tuntuu olevan helpompaa. Miten mitkään vuotavat suuttimet tai pumput toimisivat kylmänä paremmin? Lämpölaajeminen tietty, mutta silti...

          Muistin tankatessa, että muutamaan otteeseen on ollut vaikeaa saada löpöä tankkiin, kun pistooli on alkanut muutaman litran luruttamisen jälkeen pätkiä. Niin se teki taas. Pystyisköhän tuon jollain tapaa yhdistämään näihin em. oireisin? Toisaalta, sain kyllä nytkin tankin täyteen äheltämällä pistoolin kanssa.

          Comment

          • buksin-1
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2003
            • 4592
            • Keski-Pohjanmaa

            #6
            Veikkaus myös: Viallinen nokka-/kampiakselin asentotunnistin.
            Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
            Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
            SISUSTAT modaukset

            Comment

            • elma
              Newbiemmer
              • Dec 2008
              • 4
              • Jyväskylä

              #7
              Eiks noista asentoantureista pitäisi tulla vikakoodia?
              Sellaisiahan tässä tapauksessa ei ole näkynyt. Paitsi se hehkun vika, mutta se nyt tuskin tätä kaikkea aiheuttaa.

              Comment

              • etalonen
                Newbiemmer
                • Jan 2007
                • 18

                #8
                Käynnistysongelma E39

                Tänään oli lähellä 525d:n jättö... Ajattelisin, että ongelmat ovat samantyyppisiä kuin tässä keskustelussa muillakin. Olin ajanut muutaman kilometrin ja hain tytön koulusta. Kymmenen minuutin päästä aioin jatkaa matkaa, mutta auto ei käynnistynyt. Startti pyöri iloisesti, joten ei akku ollutkaan niin surkea kuin olin olettanut. Noin 20 minuutin päästä ja noin 20. yrittämisen jälkeen, kun akku oli hyytyneen kuuloinen, moottori hyrähti iloisesti käyntiin. Pari viikkoa sitten vaimolla kävi samalla tavalla... ja noin pari kuukautta sitten itselläni. Noilla kerroilla auto käynnistyi kuitenkin jo noin viidennellä yrittämällä. Kaikilla kerroilla on tyypillistä, että moottori on ollut lämpimähkö ja sitten on pysäytetty vähäksi aikaa (aina saman koulun pihalla). Kaikille kerroille on tyypillistä myös tyhjähkö tankki. Huomenna (jos saan motin käyntiin) tankkaan piripintaan ja ajan vikakoodien lukuun. Missä Oulussa kannattaa luetuttaa koodit? Olen luetuttanut Nikusella, mutta yleensä lukijaksi laitetaan joku, joka ei tiedä yhtään mitä koodi tarkoittaa, ja lopputulos on plus miinus nolla.

                Comment

                • buksin-1
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2003
                  • 4592
                  • Keski-Pohjanmaa

                  #9
                  Originally posted by etalonen View Post
                  Tänään oli lähellä 525d:n jättö... Ajattelisin, että ongelmat ovat samantyyppisiä kuin tässä keskustelussa muillakin. Olin ajanut muutaman kilometrin ja hain tytön koulusta. Kymmenen minuutin päästä aioin jatkaa matkaa, mutta auto ei käynnistynyt. Startti pyöri iloisesti, joten ei akku ollutkaan niin surkea kuin olin olettanut. Noin 20 minuutin päästä ja noin 20. yrittämisen jälkeen, kun akku oli hyytyneen kuuloinen, moottori hyrähti iloisesti käyntiin. Pari viikkoa sitten vaimolla kävi samalla tavalla... ja noin pari kuukautta sitten itselläni. Noilla kerroilla auto käynnistyi kuitenkin jo noin viidennellä yrittämällä. Kaikilla kerroilla on tyypillistä, että moottori on ollut lämpimähkö ja sitten on pysäytetty vähäksi aikaa (aina saman koulun pihalla). Kaikille kerroille on tyypillistä myös tyhjähkö tankki. Huomenna (jos saan motin käyntiin) tankkaan piripintaan ja ajan vikakoodien lukuun. Missä Oulussa kannattaa luetuttaa koodit? Olen luetuttanut Nikusella, mutta yleensä lukijaksi laitetaan joku, joka ei tiedä yhtään mitä koodi tarkoittaa, ja lopputulos on plus miinus nolla.
                  Viallinen nokka-/kampiakselin asentotunnistin
                  Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
                  Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
                  SISUSTAT modaukset

                  Comment

                  • Clavurion
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 9157
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by etalonen View Post
                    Tänään oli lähellä 525d:n jättö... Ajattelisin, että ongelmat ovat samantyyppisiä kuin tässä keskustelussa muillakin. Olin ajanut muutaman kilometrin ja hain tytön koulusta. Kymmenen minuutin päästä aioin jatkaa matkaa, mutta auto ei käynnistynyt. Startti pyöri iloisesti, joten ei akku ollutkaan niin surkea kuin olin olettanut. Noin 20 minuutin päästä ja noin 20. yrittämisen jälkeen, kun akku oli hyytyneen kuuloinen, moottori hyrähti iloisesti käyntiin. Pari viikkoa sitten vaimolla kävi samalla tavalla... ja noin pari kuukautta sitten itselläni. Noilla kerroilla auto käynnistyi kuitenkin jo noin viidennellä yrittämällä. Kaikilla kerroilla on tyypillistä, että moottori on ollut lämpimähkö ja sitten on pysäytetty vähäksi aikaa (aina saman koulun pihalla). Kaikille kerroille on tyypillistä myös tyhjähkö tankki. Huomenna (jos saan motin käyntiin) tankkaan piripintaan ja ajan vikakoodien lukuun. Missä Oulussa kannattaa luetuttaa koodit? Olen luetuttanut Nikusella, mutta yleensä lukijaksi laitetaan joku, joka ei tiedä yhtään mitä koodi tarkoittaa, ja lopputulos on plus miinus nolla.
                    Jos ongelma tulee vain vajaalla tankilla, mahdollisesti tankin pumppu syyllinen. Kurkkaapa ongelman ilmetessä, kulkeeko PA-linjassa ilmakuplia.

                    Missä kannattaa ja missä ei, mutta onnistuu tuo koodinluku tarvittaessa. Laita privaa, jos tarvetta.
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • etalonen
                      Newbiemmer
                      • Jan 2007
                      • 18

                      #11
                      ei vikakoodia

                      Eilinen käynnistymättömyys ei ollut jättänyt vikakoodia. Ehdin käydä luetuttamassa Nikusella. Voiko nyt olettaa, että tod. näk. ei ole se nokka-akselin asentovika?

                      Comment

                      • Clavurion
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 9157
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by etalonen View Post
                        Eilinen käynnistymättömyys ei ollut jättänyt vikakoodia. Ehdin käydä luetuttamassa Nikusella. Voiko nyt olettaa, että tod. näk. ei ole se nokka-akselin asentovika?
                        Asentotunnistimet jättävät kyllä herkästi vikaantuessaan koodin. Eli voi olettaa, jos on asiallisella testerillä luettu.

                        Kun vikakoodeja ei kerran ollut, viittaan edelleenkin aikaisempaan. Pidä vähintään 5 litran kanisteri polttoainetta mukana. Oireen ilmaantuessa katso kulkeeko polttoaineputkessä ilmakuplia. Tyhjennä kanisteri tankkiin. Virrat 2-asentoon ja katso ilmautuuko. (Siirtopumppu sammuu ilman käynnistystä 60 sek jälkeen, tarv. toistetaan.)
                        E39 530dA -02 M-Sport
                        E53 X5 3.0dA -06 Sport
                        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                        Comment

                        • etalonen
                          Newbiemmer
                          • Jan 2007
                          • 18

                          #13
                          Tänään vika ilmeni taas, vaikka tankissa yli 50 litraa ainetta.
                          Vikakoodia ei ole jäänyt, ja vika ilmenee polttoaineen määrästä huolimatta. Yhteistä nyt kaikille kerroille on ollut se, että kone on ehtinyt lämmitä muutaman kilometrin ajossa, jonka jälkeen se ei käynnisty seisottuaan muutaman minuutin.
                          Ideoita vielä?

                          Comment

                          • Clavurion
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 9157
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by etalonen View Post
                            Tänään vika ilmeni taas, vaikka tankissa yli 50 litraa ainetta.
                            Vikakoodia ei ole jäänyt, ja vika ilmenee polttoaineen määrästä huolimatta. Yhteistä nyt kaikille kerroille on ollut se, että kone on ehtinyt lämmitä muutaman kilometrin ajossa, jonka jälkeen se ei käynnisty seisottuaan muutaman minuutin.
                            Ideoita vielä?
                            Todennäköisyyksien valossa vuotava suutin seuraavaksi liipasimella. Jos kerran selviä koodeja ei antanut, tutkitaan PA-paineita käynnistäessä. Samalla suuttimien korjausarvot kannattaisi kurkata.
                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            • Masatus
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2006
                              • 867
                              • Haukipudas

                              #15
                              Sori piti upata vanhaa topiccia, mutta miksi e39 530d suodattimen jälkeinen kirkas letku ei täyty polttoaineesta vaikka siirtopumppu pumppaakin ainetta jonkin verran, joskin tuntuu että ei ihan niin paljon kuin pitäisi.
                              Niin ja autoa ei yritetä startata.
                              Eli toisin sanoen kuuluuko kirkkaan letkun täyttyä vaikkakin siirtopumppu ja tankkipumppu eivät toimisi ihan kunnolla?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎