Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW 520i E39

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • niina-s
    Bimmer Rookie
    • Jun 2006
    • 32

    BMW 520i E39

    Hei,
    Onko tuollainen 520i kestävä tekniikaltaan. Tehoa ei tarvita eikä vääntöä vaan kohtuukokoista autoa, jossa vakaa kulku. Olen kuullut paljon E39 äänettömyydestä. Onko näin. Paljonko kone kiertää 100 km/h nopeudessa manuaalivaihteistolla? Mutta minkälainen se 2 litranen kone on toiminnaltaan ja kulutuskin kiinnostaa. Onko tuo sama kone ollut E34:sen nokallakin?
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 10045
    • KVLA

    #2
    Itsellä ei ole kokemusta noista pikkukoneisista E39:stä.Ainoana neuvona sanoisin,että käy ensimmäiseksi koeajamassa yksi tai useampia E39 520:ä.Sen jälkeen oma "perstuntumasi" kertoo paljon äänistä/äänettömyydestä,sisätilojen käytettävyydestä/riittävyydestä,ajettavuudesta yms.Kulutuksiin,kestävyyteen ja muihin asioihin vastailkoon tietävämmät.

    Comment

    • dumppi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 4351
      • sotkamo

      #3
      ei käsittääkseni ole ollu e34ssa tuo m52b20 vaan niissä kai on ollu vielä m50 kone... kannattaa käydä kokeilemassa myös 523:a (2.5 moottori) saattaa mennä jopa pienemmällä kulutuksella mutta varmasti ainakin samaan tai hyvin lahelle pääsee tuon 520:n kanssa ja tarvittaessa löytyy sitten sitä "tehoakin" tarpeeksi ainakin ohitustilanteissa:think itsellä on 323i vm. 95 ja menee matka-ajossa jopa tuohon luvattuun 6.9l/100km joka on mun mielestä jo tosi vähän ku ottaa huomioon tehon (173hp vakiona muistaakseni) ja moottorin koon 2.5.... e39 on kyllä mielestäni TODELLA hyvä ja hiljainen auto ajaa jos vaan alusta on kunnossa
      Ex BMW:t: e30 318i 4d "tuninki"
      e36 325i coupé R.I.P
      e30 316 2d
      e36 318is coupé
      e36 323i 4d ac schnitzer replica


      Käyttis: e39 523i 4d
      Originally posted by rizzo
      Paras oli kyllä eräs viikonloppu club 96:ssa 5 tähden bensalenkkari jolla roikku nahkainen BMW-lippis vyöstä Ei ollu Fallu...
      |Sotkamo Connection|

      Comment

      • peltone
        BTCF Member
        • Jan 2005
        • 8092
        • Willähde

        #4
        Loppupään E34:ssa oli M50 ja E39:iin tuli M52.

        Ehdottaisin myös 523i:n ostoa. Alkaa olla hinta kohdallaan ja tosiaan reserviä löytyy sitten hieman enemmän.
        Auto on kyllä hiljainen kun mikä mutta kyllä ne kutosen äänet kivasti kuuluu ku antaa sitä kaasua.
        Erittäin hyvä auto kyllä, suosittelen
        E30 316 -87
        E91 325i -06
        E61 530d -06
        F10 520d -14
        ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

        Comment

        • BMW
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2004
          • 3822
          • California

          #5
          kerrampa olen tosissani ajanut 2.0 astralla tuollaista 520i E39 bemaria vastaan. Olisin itse odottanut astran vievän bemaria kun bemari on nuhaisimmalla koneella ja autollahan tosissaan on kokoa. Hyvin se bemari kulki vieri vierellä eikä astralla saanut kaulaa. Kunhan kierroksia löytyy niin tarvittaessa jopa 520i on riittävän nopea arkiajossa. Kunto, varusteet ja ikä ratkaisisivat 523i ja 520i välillä jos olisin itse ostamassa.

          Totuus on kuitenkin se, että kumpikaan noista laitteista ei kulje mihinkään, niin silloin kannattaa painottaa muita seikkoja.
          P
          R
          N
          D

          Comment

          • Petri.Kekkonen
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2006
            • 7432
            • Oulu

            #6
            Jos nyt oikein laskin niin 520i manuaalissa kiertää 100 km/h nopeudessa noin 2900 rpm. Automaatissa on sitten huomattavasti pidempi viitonen, esim. 528iA kiertää samassa nopeudessa vain noin 1600 rpm. Samoin 523i manuaalissa on pidempi perä ja kierrokset tippuu 2700 rpm tasolle. Kierroksista huolimatta näissä ei kyllä koneet sisällä juuri melua.
            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
            E39 523i M Sport '00, Titansilber

            Comment

            • dumppi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 4351
              • sotkamo

              #7
              Originally posted by BMW View Post
              kerrampa olen tosissani ajanut 2.0 astralla tuollaista 520i E39 bemaria vastaan. Olisin itse odottanut astran vievän bemaria kun bemari on nuhaisimmalla koneella ja autollahan tosissaan on kokoa. Hyvin se bemari kulki vieri vierellä eikä astralla saanut kaulaa. Kunhan kierroksia löytyy niin tarvittaessa jopa 520i on riittävän nopea arkiajossa. Kunto, varusteet ja ikä ratkaisisivat 523i ja 520i välillä jos olisin itse ostamassa.

              Totuus on kuitenkin se, että kumpikaan noista laitteista ei kulje mihinkään, niin silloin kannattaa painottaa muita seikkoja.
              krhm... no tässä tulee kyl offtopiccia mutta.... laskojahan ne on mut itellä ainaki "kovakulkuinen" tuo sigun 323i mielestäni en ehtiny tarkkaan kattoa mutta +-245km/h mittarin mukaan (ei ainakaan satasen kieppeilla hirveesti mittari valehtele) ja kyllä se mulle riittää ja ihmettelin kyl itsekin ku kulki noin hulluna ku ex 325i ei menny ku hikisesti sen 220km/h kiihtyvyyshän on sit jo toinen juttu nämä tietysti suljetulla alueella ajettuja lukemia
              Ex BMW:t: e30 318i 4d "tuninki"
              e36 325i coupé R.I.P
              e30 316 2d
              e36 318is coupé
              e36 323i 4d ac schnitzer replica


              Käyttis: e39 523i 4d
              Originally posted by rizzo
              Paras oli kyllä eräs viikonloppu club 96:ssa 5 tähden bensalenkkari jolla roikku nahkainen BMW-lippis vyöstä Ei ollu Fallu...
              |Sotkamo Connection|

              Comment

              • BMW
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2004
                • 3822
                • California

                #8
                Originally posted by dumppi View Post
                krhm... no tässä tulee kyl offtopiccia mutta.... laskojahan ne on mut itellä ainaki "kovakulkuinen" tuo sigun 323i mielestäni en ehtiny tarkkaan kattoa mutta +-245km/h mittarin mukaan (ei ainakaan satasen kieppeilla hirveesti mittari valehtele) ja kyllä se mulle riittää ja ihmettelin kyl itsekin ku kulki noin hulluna ku ex 325i ei menny ku hikisesti sen 220km/h kiihtyvyyshän on sit jo toinen juttu nämä tietysti suljetulla alueella ajettuja lukemia
                kun puhun suorituskyvystä niin kiihtyvyys sekä vetoalue on se mitä painotan eikä niinkään huippunopeus nopeusmittarin mukaan...
                P
                R
                N
                D

                Comment

                • jussi_r
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 1655
                  • Nurmijärvi

                  #9
                  Originally posted by niina-s View Post
                  Hei,
                  Onko tuollainen 520i kestävä tekniikaltaan. Tehoa ei tarvita eikä vääntöä vaan kohtuukokoista autoa, jossa vakaa kulku. Olen kuullut paljon E39 äänettömyydestä. Onko näin. Paljonko kone kiertää 100 km/h nopeudessa manuaalivaihteistolla? Mutta minkälainen se 2 litranen kone on toiminnaltaan ja kulutuskin kiinnostaa. Onko tuo sama kone ollut E34:sen nokallakin?
                  Parikymppiä tuli joskus tuollaisella ajettua. E39 520i on juuri mitä oletatkin, vakaakulkuinen ja vähätehoinen auto. Kaupunkikulutus rauhallisessa ajossa jotain kympin hujakoilla, ja maantiellä sillä pääsi ehkä kasilla. Mieleen on jäänyt, että liikkeellelähdöissä sai olla tarkkana ettei stumppaa konetta. Hyvä äänieristys ja olematon alavääntö tarkoittivat, että piti katsoa kiekkamittarista että neula värähtää ennenkuin alkoi kytkintä nostamaan.
                  M3 Cabrio Individual
                  530d GT xDrive
                  GL420 CDI
                  ZX-12R

                  Comment

                  • Petri.Kekkonen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2006
                    • 7432
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by dumppi View Post
                    laskojahan ne on mut itellä ainaki "kovakulkuinen" tuo sigun 323i mielestäni en ehtiny tarkkaan kattoa mutta +-245km/h ittarin mukaan
                    523i kulki taannoin GPS:n mukaan 237 km/h, mittari samoissa kuin sulla. Peruslaiskojahan nämä on kiihtymään, mutta kunnon polkemisella eli kierroksia käyttämällä kuitenkin meno piristyy jonkinverran.
                    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                    E39 523i M Sport '00, Titansilber

                    Comment

                    • niina-s
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2006
                      • 32

                      #11
                      Vai, että 523:seen kehotetaan kääntymään Vai, että automaatti kiertää vain alle 2000 kiekkaa. No mikä vuosimalli pitäisi olla E39:stä, jos haluaa automaatin-siis onko niitä eri automaattiversioita E39-malleissa vuosilta 96-99? Kuluttaako automaatit vähemmän? Saako 520 automaattina-vai onko tuo kone liian pieni jo automaatille?

                      Comment

                      • dumppi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 4351
                        • sotkamo

                        #12
                        Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                        523i kulki taannoin GPS:n mukaan 237 km/h, mittari samoissa kuin sulla. Peruslaiskojahan nämä on kiihtymään, mutta kunnon polkemisella eli kierroksia käyttämällä kuitenkin meno piristyy jonkinverran.
                        niinhän ne vähän on kuitenki ihmetytti ku en saanu ex 325sta millään menemään sen 220 yli vaikka kuinka poljin ja oli suoraa.. välityksetkin on varmaan kyllä erit mut kuitenki mulle riittää nuo tehot (ainaki toistaseksi) ku ajan niin paljon työmatkaa ym. ja mukava tuolla on kesällä ohitella vaikka "laiska" ehkä onkin kyllä tuo mielestäni äkkiä nelos vaihteella sen 210-220km/h ottaa sitte ku vitosen vaihtaa ni pitääki jo olla vähän enemepi suoraa että saa menemään sen n.240km/h

                        PS: en ole omistanut ikinä mitään kovempikulkuistakaan peliä kun nuo 325i ja tuo 323i niin ehkä ne vaan mun mielestä on sit "kovakulkuisia" M3:a oon kyllä ajanu kerran mut se nyt menee jo IHAN eri luokkaan

                        EDIT: sori ku sotketaan sun topiccia
                        Ex BMW:t: e30 318i 4d "tuninki"
                        e36 325i coupé R.I.P
                        e30 316 2d
                        e36 318is coupé
                        e36 323i 4d ac schnitzer replica


                        Käyttis: e39 523i 4d
                        Originally posted by rizzo
                        Paras oli kyllä eräs viikonloppu club 96:ssa 5 tähden bensalenkkari jolla roikku nahkainen BMW-lippis vyöstä Ei ollu Fallu...
                        |Sotkamo Connection|

                        Comment

                        • Petri.Kekkonen
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2006
                          • 7432
                          • Oulu

                          #13
                          Originally posted by niina-s View Post
                          No mikä vuosimalli pitäisi olla E39:stä, jos haluaa automaatin-siis onko niitä eri automaattiversioita E39-malleissa vuosilta 96-99?
                          Aivan vanhimmissa taisi vielä olla ei-steptronic, mutta useimmissa on tuo steppi. 9/98 tuli se tekninen päivitys mikä ainakin joittenkin mielestä paransi myös moottorin ja automaatin yhteistyötä. Ei omaa kokemusta automaateista näissä.

                          Originally posted by niina-s View Post
                          Kuluttaako automaatit vähemmän? Saako 520 automaattina-vai onko tuo kone liian pieni jo automaatille?
                          Tasaisessa maantieajossa voi kuluttaa vähemmänkin silloin kun on vauhtia sen verran että momentinmuunnin lukkiutuu koska on pidempi viitonen. Kiihtyvyys ei tietenkään 520iA:ssa ole ihan parasta tasoa. Faceliftissähän kone kasvoikin sitten 2.2-litraiseksi ja 170hv tehoiseksi.
                          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                          E39 523i M Sport '00, Titansilber

                          Comment

                          • Kähmy
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2007
                            • 422
                            • Kempele

                            #14
                            Originally posted by niina-s View Post
                            Vai, että 523:seen kehotetaan kääntymään Vai, että automaatti kiertää vain alle 2000 kiekkaa. No mikä vuosimalli pitäisi olla E39:stä, jos haluaa automaatin-siis onko niitä eri automaattiversioita E39-malleissa vuosilta 96-99? Kuluttaako automaatit vähemmän? Saako 520 automaattina-vai onko tuo kone liian pieni jo automaatille?
                            Suosittelen itse myös 523:sta, se taitaa jopa kuluttaakin vähemmän kuin 520:n (käytännössä). Itsellä oli kolme vuotta uudesta lähtien 520iaT (automaattifarkku), kesti hyvin, yksi hajonnut puola ja yksi ohjaustehostin. Malli oli viimeisin linjalta tullut e39 steppi-vaihteistolla. Kulutusta en paljon seurannut kun oli täysliisari, olisko ollut jotain 10:n kieppeillä. Mielestäni soppa maistui sille, koska kaasua piti kuitenkin käyttää, se kun ei mikään raketti ole, jos on perhe kyydissä ja kamaa takana. Muistaakseni automaatti kiersi kyllä paljonkin yli 2000 satkun vauhdissa... :think

                            Automaatti taitaa kuluttaa jonkin verran enemmän kuin manuaali, samoin on kiihdytyksissä laiskempi, mutta silti ottaisin sen 520:sta saa automaattina ja manuaalina. 520i on hieman harhaanjohtava nimi, koska moottori oli kuitenkin 2.2i 6-kone, itsellä oli se about 170hv-motti tuossa liisarissa. Kolmessa vuodessa tuli ajettua sillä noin 46tkm. Hinnat alkaen- malli, joten lisävarustelistalla ei ollut paljon kynä viihtynyt.

                            Mutta eka bemarini ja sen jälkeen tuli e39-530daT ja nyt e39-530iaT

                            -Kähmy
                            e46 325xi
                            Yamaha FZR 1000 EXUP
                            ex-e39 530i Touring

                            Comment

                            • Mumtsi
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2008
                              • 282
                              • Kotka

                              #15
                              Originally posted by dumppi View Post
                              niinhän ne vähän on kuitenki ihmetytti ku en saanu ex 325sta millään menemään sen 220 yli vaikka kuinka poljin ja oli suoraa..
                              Eihän ton huippunopeudeksi ole ilmoitettu kuin 233km/h, koneessa ei ole enää kaikki kaakit tallella
                              Last edited by Mumtsi; 19-12-2008, 09:43.
                              - Isi mikä toi on?
                              - Jonkinmoinen auto jolla pääsee helvetin kovaa..

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎