Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530d:n vanhan "vielä toimivan" turbon kunnostus?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MakeJ
    BTCF Member
    • Jun 2005
    • 323
    • Hml

    E39 530d:n vanhan "vielä toimivan" turbon kunnostus?

    Vaihdoin noin 1,5 vuotta sitten uuden turbon autoon (530d -99), vaikka vanha turbo vielä olikin hengissä jotenkin. Epäilys turbon huonosta kunnosta heräsi kun se ptiti ulisevaa ääntä pienillä kierroksilla. Syy ulinaan oli pakosiivestä lähteneet palat, mikä on näille ekoille puhaltimelle se yleisin ongelma. Uudemmat revisiot ovat kuulemma parempia.

    Nyt vanha GT2556 turbo lojuu nurkassa tyhjän panttina ja alkoi mitetityttään voisko/kannattaisko sille tehdä mitään? Se on kuitenkin toimivana otettu autosta eli mitää täystuhoa sille ei vielä ole päässyt käymään. Valmistaja sanoo, että näitä Garretin VNT turboja ei voi korjata. Eli onko tästä vanhasta puhaltimesta nyt muuhun kuin verkonpainoksi?
    Last edited by MakeJ; 02-01-2009, 10:57.
    E60 535dA LCI -07 M-sport
    E39 530dAT -99 "M-sport"
  • Trout Mask Replica
    Bimmer Rookie
    • Feb 2007
    • 123
    • Aalen, Baden-Württemberg, Deutschland

    #2
    Originally posted by MakeJ View Post
    Vaihdoin noin 1,5 vuotta sitten uuden turbon autoon (530d -99), vaikka vanha turbo vielä olikin hengissä jotenkin. Epäilys turbon huonosta kunnosta heräsi kun se ptiti ulisevaa ääntä pienillä kierroksilla. Syy ulinaan oli pakosiivestä lähteneet palat, mikä on näille ekoille puhaltimelle se yleisin ongelma. Uudemmat revisiot ovat kuulemma parempia.

    Nyt vanha GT2556 turbo lojuu nurkassa tyhjän panttina ja alkoi mitetityttään voisko/kannattaisko sille tehdä mitään? Se on kuitenkin toimivana otettu autosta eli mitää täystuhoa sille ei vielä ole päässyt käymään. Valmistaja sanoo, että näitä Garretin VNT turboja ei voi korjata. Eli onko tästä vanhasta puhaltimesta nyt muuhun kuin verkonpainoksi?
    "Garrett on estänyt sopimuksella valtuutettuja huoltoja korjaamasta VNT ahtimia 2007 vuodesta lähtien. Tietenkin on maailmassa useita yrityksiä, jotka valmistavat ja huoltavat myös Garrett, KKK, Mitsubishi ja IHI VNT turboja. Professional Motor Oy ei ole voinut hyväksyä tälläista sopimusta, joka rajoittaa juuri erikois osaamista. Professional Motor Oy on hankkinut erikoislaitteet, joilla VNT ahtimet pystytään korjaamaan luotettavasti alkuperäistä tuotetta vastaavaksi ja Professional Motor Oy myöntää 1 vuoden takuun ilman kilometri rajoitusta (sama takuu kuin Garrett myöntää uusille ahtimille)."

    Professional Motorilla on oma maahantuonti, kilpailukykyiset hinnat ja yli 35 vuoden kokemus turboahtimista.
    428i Gran Coupé
    “Things may come to those who wait, but only the things left by those who hustle.”
    ― Abraham Lincoln

    Comment

    • -Tapi
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 3117
      • Välisuomi

      #3
      Ja muutkin turbohuollot huoltavat Garrettin VNT:ta, hintaluokka oli ainakin noin 400 € kun yhden ehjän huollatin E39 530d:sta noin puolitoista vuotta sitten.
      ---

      Comment

      • MakeJ
        BTCF Member
        • Jun 2005
        • 323
        • Hml

        #4
        Soittelin tuonne professional motoriin ja ei taida kannattaa korjauttaa hyllyyn vanhenemaan. Korjaus hinta olis kuulemma noin 550€, koska pakosiipi+akseli pitää uusia myös. Takuu korjattuja ahtimia saa kuulemma 780 €:llä heiltä. Toisaalta lupasivat ostaa 100€:lla vanhan ahtimen . Kaveri ihmetteli kun juuri näillä ahtimilla on ollut kysyntää viimeaikoina ihmeellisen paljon :think
        E60 535dA LCI -07 M-sport
        E39 530dAT -99 "M-sport"

        Comment

        • Mörökölli
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2005
          • 1735
          • Turku

          #5
          Originally posted by MakeJ View Post
          Soittelin tuonne professional motoriin ja ei taida kannattaa korjauttaa hyllyyn vanhenemaan. Korjaus hinta olis kuulemma noin 550€, koska pakosiipi+akseli pitää uusia myös. Takuu korjattuja ahtimia saa kuulemma 780 €:llä heiltä. Toisaalta lupasivat ostaa 100€:lla vanhan ahtimen . Kaveri ihmetteli kun juuri näillä ahtimilla on ollut kysyntää viimeaikoina ihmeellisen paljon :think

          Eikö 780eur-100eur=680eur. ole kuitenkin vielä enemmän kuin 550eur. eli miksei kannattaisi, rahallisesti ajateltuna. Siis jos ahtimelle on välttämätön tarve. Kai se samanlaisesta ahtimesta se takuukorjattukin on tehty.

          Hyllyyn pölyttymään remppaaminen tietty on kyseenalaista jos paikallaan olevassa ahtimessa ei ole mitään vikaa.
          Last edited by Mörökölli; 02-01-2009, 14:25.
          www.nenifab.com

          Comment

          • jeppis
            Bimmer Rookie
            • Oct 2005
            • 165
            • Laihia

            #6
            ei varmaan kannata enää vanhaa "vinkuvaa" ahdinta huollattaa? johtuuko tämä vinkuminen siitä että siivet hankaavat koteloon vai mistä ääni tulee? gt2260v olis ennemmin hakusessa.
            BMW M535i 1986

            Comment

            • -Tapi
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 3117
              • Välisuomi

              #7
              Originally posted by jeppis View Post
              ei varmaan kannata enää vanhaa "vinkuvaa" ahdinta huollattaa? johtuuko tämä vinkuminen siitä että siivet hankaavat koteloon vai mistä ääni tulee?
              Mielestäni kannattaa.. Enemmän siitä on iloa huollettuna kuin romukopassa. Vinkuminen ei johdu siipien osumisesta runkoon. Se voi kuulua esim epätasapainon takia, siiven pään taipumisen seurauksena tai pakoputken jousto-osien vuotaessa. Kun siipi osuu runkoon, se pitää pahemman äänen eikä kestä montaa sellaista osumista. Tämä tapahtunee vain käynnistettäessä ja sammuttaessa, ei käydessä lämpimänä.
              ---

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎