Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 523iA -98 jarrut jäässä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Grapes
    BTCF Member
    • Jul 2008
    • 601
    • Hämeenlinna

    E39 523iA -98 jarrut jäässä

    Jeps, jarrupoljin on kuin hitsattu eli jossain vettä joka on päässyt jäätymään. Katselin jo searchilla ja vastaavia ongelmia muillakin näköjään ollut. Jarrunesteet vaihdettu kesällä Laakkosella, joten ne on varmasti ok.

    Mutta koska automaatista ei aikaisempaa kokemusta niin kysyisin että voiko tomaatti pitää tyhjäkäynnillä huoletta vaihdekepin ollessa P-asennossa. Se ei nimittäin sieltä liiku mihinkään, kun ei toimi se jarrupoljin. Ajatuksena olisi käyttää sitä tyhjäkaynnillä ja toivoa että jäässä oleva mesta aukenis. Eli jarrutehostajassa varmaan vettä. V***n talvi

    Edit:
    Nyt on autoa käytetty tyhjäkäynnillä lämpimäks ja jarrupoljin alkoi liikkumaan sen verran, että vaihteenvalitsin liikkuu. Tosin heti ku on pykälä silmässä niin auto alkaa tietenkin liikkua, mutta jarruja kun ei ole niin peruutin melkein takana olevan auton nokkaan. Huh, se tästä olis enää puuttunutkin

    Eli jäässä ovat jarrut eikä tässä muu auta kuin odotella plussa kelejä ja sit ajaa se jonnekin korjaamoon.
    Last edited by Grapes; 03-01-2009, 21:25.
    F11 M550d -13

    ex:
    E60 535d -08 405/800
    E39 M5 -99
    E60 530dA -03 302/660
    E39 523iA -98
    Lada 1600 -91
    Ford Escort Sport -72
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16460
    • Asikkala

    #2
    Originally posted by Grapes View Post
    Mutta koska automaatista ei aikaisempaa kokemusta niin kysyisin että voiko tomaatti pitää tyhjäkäynnillä huoletta vaihdekepin ollessa P-asennossa. Se ei nimittäin sieltä liiku mihinkään, kun ei toimi se jarrupoljin. Ajatuksena olisi käyttää sitä tyhjäkaynnillä ja toivoa että jäässä oleva mesta aukenis. Eli jaarutehoistajasas varmaan vettä. V***n talvi
    Voi/täytyy (?) pitää P:llä. Miten tomaatin keppi liittyy jarrupolkimeen ??

    Comment

    • Grapes
      BTCF Member
      • Jul 2008
      • 601
      • Hämeenlinna

      #3
      Vaihteenvalitsin lähtee ainoastaan P-asennosta pois kun on jalka jarrulla ja nyt kun se on jäässä niin ei se lähde sieltä mihinkään.
      F11 M550d -13

      ex:
      E60 535d -08 405/800
      E39 M5 -99
      E60 530dA -03 302/660
      E39 523iA -98
      Lada 1600 -91
      Ford Escort Sport -72

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9157
        • Oulu

        #4
        Ei muuta kuin lämppäri puhaltamaan siihen jarrutehostimelle. Saat ainakin auton liikkeelle. Sitten lämpimässä tehostimen imeminen tyhjäksi. Asiasta löytyy turinaa ainakin allekirjoittaneen toimesta.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • WSE1
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 3242
          • Suomusjärvi

          #5
          Originally posted by Grapes View Post
          Eli jarrutehostajassa varmaan vettä. V***n talvi
          Ei se talven vika välttämättä ole jos ei edellisessä eikä ilmeisesti sitäedellisessäkään huollossa ole ymmärretty avata tehostimen alla olevaa vesireikää... tuonne kertyy aina jonkinverran roskaa joka ajan kanssa tukkii vesireiän ja sitten valuva vesi tekee sen että jarrutehostajan kotelo kuskinpuoleisen raitisilmasuuttimen alapuolella on jopa puolillaan vettä. Toki sitä sitten menee tehostajan sisäänkin sieltä.

          Comment

          • Jürgen_
            Bimmer Enthusiast
            • May 2008
            • 2707
            • Mylsä

            #6
            Se tuli talvi tännekin tai ainakin jarrupoljin jähmettyi
            Tehostimen alla oleva kaukalo on pysynyt kuivana joten sieltä sitä vettä ei tule. Onkos tähän ongelmaan jo löytynyt ratkaisua tai edes syytä miksi se poljin jähmettyy?
            Autona siis E39 iA -98
            Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

            Comment

            • Clavurion
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 9157
              • Oulu

              #7
              Originally posted by Jürgen_ View Post
              Se tuli talvi tännekin tai ainakin jarrupoljin jähmettyi
              Tehostimen alla oleva kaukalo on pysynyt kuivana joten sieltä sitä vettä ei tule. Onkos tähän ongelmaan jo löytynyt ratkaisua tai edes syytä miksi se poljin jähmettyy?
              Autona siis E39 iA -98
              Varmista nyt kuitenkin, josko siellä tehostimessa on vedet sisällä. Alipaineletku irti ja imua tehostimen pohjalta. Vaikka se laari nyt olisikin tyhjä, niin jossain vaiheessa se on voinut tulvia.
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • Jürgen_
                Bimmer Enthusiast
                • May 2008
                • 2707
                • Mylsä

                #8
                Originally posted by Clavurion View Post
                Varmista nyt kuitenkin, josko siellä tehostimessa on vedet sisällä. Alipaineletku irti ja imua tehostimen pohjalta. Vaikka se laari nyt olisikin tyhjä, niin jossain vaiheessa se on voinut tulvia.
                Se laari näyttää sellaiselta "sopivan siistiltä" ettei uskois että siellä on vettä ollut mutta tuostashan se on hyvä aloittaa.
                Jos jarrunesteessä on kosteutta niin se ei kuitenkaan taida jähmettyä :think
                Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                Comment

                • Jürgen_
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2008
                  • 2707
                  • Mylsä

                  #9
                  Noniin...nyt se alkoi kuulostaa ihan pornolta. Slupsss slörpsss slurpsss slörpsss ihan takuu armaa aikusleffa ääntä kun polkee jarrupoljinta.

                  Ekana sitten raitisilmasuodattimen kopperot pois ja vettähän siellä altaassa oli vaikka niin olin puhdistavinani ne tyhjennysreijät kesällä. Prkl akvaario...huomaa vesi myös pyyhkiän kotelossa.




                  Tehostimen letku irti ja vettähän se oli reikää myöten täynnä. Eipä sitten muuta kun se jarrujen ilmaus imurilla tyhjentäen...




                  Hirveetä kuraa sieltä tuli 2 kannullista...




                  Tämän jälkeen tenua suppilon ja letkun kanssa tehostimeen ja imulla taas tyhjäksi, muutama toisto ja luutavasti vedet olivat sen jälkeen haihtuneet pois. Lopuksi vielä sisätilalämmitin puoleksitunniksi puhaltamaan sinne altaaseen jotta se tenu vielä haihtuu pois tehostimesta.

                  Kyllä taas tuntuu jarrut hyviltä ja lopuksi vielä tein jarrunesteiden vaihdon kun ei ollut mitään tietoa milloin on viimeksi tehty.
                  Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                  Comment

                  • Clavurion
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 9157
                    • Oulu

                    #10
                    Ainakin toistaiseksi onnistunut restaurointi.

                    Yksi ongelman todennäköisyyttä lisäävä seikka, jos raitisilmakotelo ei ole oikein paikallaan. Eli tuossa ensimmäisessä kuvassa oik. ylänurkassa tuulilasilta valuva vesi pitää tulla raitisilmakotelon päälle, ei toisinpäin. Monesti noita läppäprokkisissa purkaessa tuo on ollut juuri helpoimmalla tavalla laitettuna väärin päin. Lisäksi raitisilmalaarista lokasuojan sisään menevä tyhjennyskanava kannattaa rassata puhtaaksi.
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • jjv
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2004
                      • 92
                      • Oulu

                      #11
                      Ei voi kun valittaa tapahtuneesta - tuo on niin jotenkin tuttu juttu - itsekin saman korjanneena. Meni tehostin vaihtoon (500e) kun tuo ei auttanut vaan kun irrotti tehostimen ja heilutteli niin hölskyi edelleen ja hölskyy vieläkin tallin nurkalla...
                      Sen siitä oppi että nuo mainitut asiat tulee pitää kunnossa.

                      Comment

                      • markok
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 3018
                        • Kuopio

                        #12
                        Onko tuo toinen puoli missä on sähköosat yhtä herkkä kastumaan? Jarrusylinerin puolen vedenpoistoreiän puhtauden tarkastaminen on ihan huolto-ohjelmassa, mutta toisesta puolesta ei muistaakseni ole missään mainintaa. Tuskin se vesi sielläkään hyvää tekee.
                        BMW 530iA Touring -05

                        Comment

                        • Clavurion
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 9157
                          • Oulu

                          #13
                          Originally posted by markok View Post
                          Onko tuo toinen puoli missä on sähköosat yhtä herkkä kastumaan? Jarrusylinerin puolen vedenpoistoreiän puhtauden tarkastaminen on ihan huolto-ohjelmassa, mutta toisesta puolesta ei muistaakseni ole missään mainintaa. Tuskin se vesi sielläkään hyvää tekee.
                          Eipä tuo toinen puoli tunnu olevan läheskään niin herkästi tukossa. Ohjausboksit on onneksi sen muovilokeron sisällä aika hyvässä suojassa. Sieltä laatikosta on lisäksi tuuletusyhteys apukuskin jalkatilaan, joten mahdollinen ongelma tulee äkkiä ilmi.
                          E39 530dA -02 M-Sport
                          E53 X5 3.0dA -06 Sport
                          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                          Comment

                          • ÖÖ.
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2009
                            • 61
                            • Turku

                            #14
                            Tuolla toisessa aiheessa jo kyselinkin tästä samasta hommasta. Eli mullakin on jarrut jäätyny vuorotellen joko pois tai päälle. Tänään taas poljin oli kivikova eikä puhettakaan mistään jarruttelusta.

                            Alipaineletkun ottettiin irti mutta ei sieltä mitään saanut imettyä. Letkuun hiukan kosteaa tuli mutta ei siellä vettä kovin paljoa ainakaan voi olla. Kuumailmapuhaltimella lämmitin taas tehostinta alipaineletku irti. Hyöryä nousi reijjästä eli ehkä jotain haihtui pois. Hiukan tenua ruiskastiin vielä päälle ja taas nippuun. Huomen aamulla varmaan selviää miten kävi.

                            Jos se vesi sinne tehostajaan on menny kunnolla jemmaan niin onko ainoa vaihtoehto uusia koko härveli?
                            E39 528i -99

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎