Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530d lämmöt ei pysy

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 530D M-Sport
    Bimmer Rookie
    • Oct 2007
    • 110
    • Tampere

    #16
    Mitä muuten tuo egr-termari maksaa ja missä sijaitsee? Ja alkaako oleen aika vaihtaa myös vesipumppu, auto on -02 ja ajettu 244tkm

    Comment

    • pere
      Bimmer Rookie
      • May 2009
      • 172
      • Berlin

      #17
      Lainataas hieman tätä threadia.

      Mulla kyllä lämmöt lopulta nousee sinne 85:n, jopa maantieajossa, mutta siinä kestää vaan todella kauan. Normaalilla 15min työmatkalla rauhallisesti (5:lla alle 1500rpm) ajellessa nousee vasta 70:n asti.

      Lämmittääköhän tuo webastolla automaattisesti minkälaisiin lämpöihin asti? Tuntuisi 65 astetta tulevan ihan parissa minuutissa, mutta siitä 70:n kipuaminen kestää sitten vartin. 70:stä ylöspäin pääsee sitten, jos ajelee selvästi pidempään (85 tuli muistaakseni 45 minuutissa) tai kaupungissa tai polkaisee muutaman kerran vähän reippaammin. Nytkin, kun aamulla polkaisin pari kertaa vähän reippaammin juuri ennen töihin saapumista, näytti salavalikon lämpömittari 79C työpaikan pihaan kaartaessa. Alaspäin lämmöt eivät sentään ole mielestäni lähteneet astetta-paria enempää laskemaan.

      Eli onkohan tuo ihan normaalia, vai olisiko syytä epäillä termostaatin/termostaattien kuntoa?
      e61 535dAT -08

      ex: e39 530dAT -03, e39 540iA -99

      Comment

      • Tukep
        Bimmer Rookie
        • Jul 2007
        • 75
        • Oulu

        #18
        Itellä oli saman tyyppisiä ongelmia, että lämmöt nousi jonnekin 70:een asti parhaillaan ja tosi hitaasti. (20km) Egr-termari vaihtoon ja nyt muutaman asteen pakkasillakin lämmöt on 90:ssä 5 km:n jälkeen. Vaikka on webasto niin ei sekään auttanut lämpöjä nostamaan rikkinäisellä egr-termarilla. Ja se paska vielä huutaa ja syö siellä turhaan polttoainetta ku ei lämmöt nouse. Jälleenmyyjältä termari 35€.

        Eli eiköhän se oo sullakin tod.näköisesti egr-termari palvelunsa palvellu. On kuitenkin niin halpa osa ja ite vaihtaa 15-30 min et ei kyllä kannata sen takia jättää vaihtamatta

        Originally posted by pere View Post
        Lainataas hieman tätä threadia.

        Mulla kyllä lämmöt lopulta nousee sinne 85:n, jopa maantieajossa, mutta siinä kestää vaan todella kauan. Normaalilla 15min työmatkalla rauhallisesti (5:lla alle 1500rpm) ajellessa nousee vasta 70:n asti.

        Lämmittääköhän tuo webastolla automaattisesti minkälaisiin lämpöihin asti? Tuntuisi 65 astetta tulevan ihan parissa minuutissa, mutta siitä 70:n kipuaminen kestää sitten vartin. 70:stä ylöspäin pääsee sitten, jos ajelee selvästi pidempään (85 tuli muistaakseni 45 minuutissa) tai kaupungissa tai polkaisee muutaman kerran vähän reippaammin. Nytkin, kun aamulla polkaisin pari kertaa vähän reippaammin juuri ennen töihin saapumista, näytti salavalikon lämpömittari 79C työpaikan pihaan kaartaessa. Alaspäin lämmöt eivät sentään ole mielestäni lähteneet astetta-paria enempää laskemaan.

        Eli onkohan tuo ihan normaalia, vai olisiko syytä epäillä termostaatin/termostaattien kuntoa?

        Comment

        • pere
          Bimmer Rookie
          • May 2009
          • 172
          • Berlin

          #19
          Originally posted by Tukep View Post
          Itellä oli saman tyyppisiä ongelmia, että lämmöt nousi jonnekin 70:een asti parhaillaan ja tosi hitaasti. (20km) Egr-termari vaihtoon ja nyt muutaman asteen pakkasillakin lämmöt on 90:ssä 5 km:n jälkeen. Vaikka on webasto niin ei sekään auttanut lämpöjä nostamaan rikkinäisellä egr-termarilla. Ja se paska vielä huutaa ja syö siellä turhaan polttoainetta ku ei lämmöt nouse. Jälleenmyyjältä termari 35€.

          Eli eiköhän se oo sullakin tod.näköisesti egr-termari palvelunsa palvellu. On kuitenkin niin halpa osa ja ite vaihtaa 15-30 min et ei kyllä kannata sen takia jättää vaihtamatta
          Juu, eiköhän se se egr-termari ole. Tänään ensimmäistä kertaa lämmöt laskivatkin ajon aikan, joten tarttis varmaan tehdä jotain

          Mietin tuossa, että kun autosta on softalla itse egr pois käytöstä, että voisikohan tuon egr:n termarille ja -jäähdyttimelle menevän vesiletkun vain tulpata? Tuskin siellä jäähdytykselle kovin kovasti tarvetta on, jos ei pakokaasutkaan sitä kautta kierrä?

          Onko jollakulla kokemusta tuon egr:n vesikierron tulppaamisesta? Näin maalaisjärjellä ajatellen pelkän termarille menevän letkun irroitus ja tulppaus ei varmaan riitä? Järjestelmään päässee ilmaa sen jälkeen? Eli kannattaisikohan löydä molemmat päät (tai tuleva letku ja termarin sisääntulo) tukkoon, tai peräti ohittaa koko egr:n jäähdytys, eli yhdistää jollakin sopivalla liittimellä egr:n jäähdytyspulikalle menevä ja sieltä lähteä letku?
          e61 535dAT -08

          ex: e39 530dAT -03, e39 540iA -99

          Comment

          • Rahu
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2002
            • 6464
            • Tuusula

            #20
            Älä yritä ajatella asiaa noin monimutkaisesti..:think Tukit vaan egr-termarin ja se on siinä.
            BMW Service
            P.o4oo925441
            [email protected]
            Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
            Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

            Comment

            • pere
              Bimmer Rookie
              • May 2009
              • 172
              • Berlin

              #21
              Originally posted by Rahu View Post
              Älä yritä ajatella asiaa noin monimutkaisesti..:think Tukit vaan egr-termarin ja se on siinä.
              Täytynee tehdä niin. Löysinkin tuolta -Tapi:n vanhan ohjeen moisesta toimenpiteestä:

              Originally posted by -Tapi
              Purin termostaatin ja tein sisälle sopivankokoisen möykyn joka tukkii linjan (1/2" vääntiön hylsy kuusiokolopäällä sattui olemaan sopiva ja termostaatin jousenkin jätin paikalleen painamaan hylsyä).
              e61 535dAT -08

              ex: e39 530dAT -03, e39 540iA -99

              Comment

              • Rahu
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2002
                • 6464
                • Tuusula

                #22
                Tuostakin selviää helpommalla kun kääntää sen sisällä olevan osan vaan toisin päin.
                BMW Service
                P.o4oo925441
                [email protected]
                Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                Comment

                • pere
                  Bimmer Rookie
                  • May 2009
                  • 172
                  • Berlin

                  #23
                  Originally posted by Rahu View Post
                  Tuostakin selviää helpommalla kun kääntää sen sisällä olevan osan vaan toisin päin.
                  Jaa, ai se olisi mennyt silläkin, no ei se mitään Otin sieltä sisältä rojut pois ja laitoin tilalle kolikon ja mutterin joita jousi nyt painaa. Sopivan kokoiseksi osoittautui virolainen 1 kruunun kolikko. Termostaatin sisällä olevan metalliholkinkin jätin pois, koska sen alle tullut kolikko korotti sitä sen verran, ettei kansi olisi mennyt enää tiiviisti kiinni.

                  Itse termostaatin takimmainen pultti oli kohtuu ikävä irroittaa ja lopultahan tuosta olisi selvinnyt pelkän termostaatille tulevan letkun irroittamisella, mutta tulipahan nyt irrotettua koko termostaatti ja ihmeteltyä.

                  Jäähdytysnestettä ei tullut ulos yhtään, eli joko sitä oli ennestään vähän vähän, tai sitten yön yli seisominen auttoi.

                  Koeajolenkillä lämmöt nousivat muutamassa minuutissa 75 asteeseen, eli mittari keskelle ja noin 15min kuluessa 85:n. Pienellä polkemisella lämmöt nousevat kyllä ylemmäskin (90), mutta putoavat sitten heti taas tuohon 85:n tasolle. Eli eiköhän tuo viritys pysäytä nyt ainkin suurimman osan EGR:n jäähdyttimelle menevästä jäähdytysnesteestä.
                  e61 535dAT -08

                  ex: e39 530dAT -03, e39 540iA -99

                  Comment

                  • ruikku
                    Newbiemmer
                    • Jun 2007
                    • 4

                    #24
                    Mites toimis jos poistas koko termarin häirittemästä, kun ei minullakaan ole EGR käytössä enään. Vai oliko tuosta operaatiosta jotain kokeiluita olemassa jotka on poikinu vikatiloja?

                    Comment

                    • Jacques
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2008
                      • 573
                      • pk

                      #25
                      Onko 99-vuoden 530d:ssä vielä EGR:ää?
                      Lämmöt vajaana täällä, ja osaluettelot eivät EGR:n termostaattia listaa tuolla vuosiluvulla. Selviänkö siis pelkällä päätermarin vaihdolla?
                      G30 540i
                      F32 435d

                      Comment

                      • Incidious
                        Banned
                        • Apr 2009
                        • 123
                        • Kainuu

                        #26
                        Originally posted by Jacques View Post
                        Onko 99-vuoden 530d:ssä vielä EGR:ää?
                        Lämmöt vajaana täällä, ja osaluettelot eivät EGR:n termostaattia listaa tuolla vuosiluvulla. Selviänkö siis pelkällä päätermarin vaihdolla?
                        Ei ole tuossa vielä. Tulee vasta facelift mallissa. Eli selviät pelkällä päätermarin vaihdolla. kannattaa muuten kysyä merkkiliikkeestä termaria kun täälläpäin oli varaosaliikkeessä 77€ ja merkkiliikkeessä 57€.

                        Comment

                        • Tojopa
                          BTCF Member
                          • Mar 2004
                          • 1592
                          • Kuopio

                          #27
                          Originally posted by Jacques View Post
                          Onko 99-vuoden 530d:ssä vielä EGR:ää?
                          Lämmöt vajaana täällä, ja osaluettelot eivät EGR:n termostaattia listaa tuolla vuosiluvulla. Selviänkö siis pelkällä päätermarin vaihdolla?
                          Originally posted by Incidious View Post
                          Ei ole tuossa vielä. Tulee vasta facelift mallissa. Eli selviät pelkällä päätermarin vaihdolla. kannattaa muuten kysyä merkkiliikkeestä termaria kun täälläpäin oli varaosaliikkeessä 77€ ja merkkiliikkeessä 57€.
                          Tarkennuksena sen verran, että vuosimallin -99 530d:ssä kyllä on EGR, mutta se ei ole vielä nestejäähdytetty, kuten myöhemmissä.

                          Comment

                          • Jacques
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2008
                            • 573
                            • pk

                            #28
                            Ok, kiitos molemmille tiedosta! Ja täytyy kysyä Laakkoselta termarin hintaa.
                            Värkättiin munuaisiin tiukat pahvit, mutta tuntui kone käyvän sen jälkeen entistä kylmempänä.

                            Kaverille mennessä motarilla pysyi mittari melkein keskellä, rampissa moottorijarrutuksessa rupesi hieman tippumaan. Pois tullessa ei noussut keskelle missään vaiheessa..
                            G30 540i
                            F32 435d

                            Comment

                            • espi70
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2007
                              • 78

                              #29
                              Itsellä samanlaiset oireet hävisi päätermarin vaihdolla. Auto 530d 2/99. Testivalikosta katsottuna lämmöt ei nousseet viallisella termarilla yli 73 asteen, nyt nousee taas 88 asteeseen.
                              Kannattaa sitten huomioida että ainakin merkkiliikkeestä löytyy kahta erilaista termaria vesipumpun mallista riippuen. Poikkeavat toisistaan lähinnä yhden kiinnityspultin sijainnin osalta, paikalla ollessaan lähes mahdotonta todeta kumpi siellä on.
                              Itse sain, yllätys yllätys, ensin sen väärän vaikka merkkiliikkeen kaveri sanoi alustanumerolla oikein tutkineensa asiaa että varmasti tulisi oikein.

                              Comment

                              • Aslakki
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2008
                                • 359
                                • Kuusamo

                                #30
                                Originally posted by espi70 View Post
                                Itsellä samanlaiset oireet hävisi päätermarin vaihdolla. Auto 530d 2/99. Testivalikosta katsottuna lämmöt ei nousseet viallisella termarilla yli 73 asteen, nyt nousee taas 88 asteeseen.
                                Kannattaa sitten huomioida että ainakin merkkiliikkeestä löytyy kahta erilaista termaria vesipumpun mallista riippuen. Poikkeavat toisistaan lähinnä yhden kiinnityspultin sijainnin osalta, paikalla ollessaan lähes mahdotonta todeta kumpi siellä on.
                                Itse sain, yllätys yllätys, ensin sen väärän vaikka merkkiliikkeen kaveri sanoi alustanumerolla oikein tutkineensa asiaa että varmasti tulisi oikein.
                                Tampereen Autokeskuksella uus termari 62,50€.
                                E39 525iA - 01, Toyota Avensis 2005 2.0d, Toyota Corolla 2007 1.6, Ex. E30 318i cabrio 3/1992, Ex.E39 530i M-Sport 11/2001, Ex.E39 525iA-01, Ex.E36 325i coupe 4/1994, Ex.Toyota Avensis 2006 2.0d, Ex.Nissan Primera 2.0i 1999, Ex. E39 530da touring 2/2000, Ex. Opel Vectra 2.0 -97, Ex. Toyota Corolla 1.6 -88

                                Se mikä ei tapa, se vit... ketuttaa

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎