Announcement

Collapse
No announcement yet.

523i e39 jarrunesteen määrä ja hultovälinäytön nollaus?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • petrolhead
    Moderator
    • Feb 2004
    • 13793
    • Hyvinkää

    #16
    Originally posted by Clavurion View Post
    Minkälaisella volyymillä sitä nestettä tuossa tulee? Tuossa kokeiltiin juuri hommaa itsetehdyllä virityksellä. Eli ylimääräinen säiliön korkki, jossa tubeless-venttiili. Laitettiin n. 1,5 bar, mutta ilmausnipoista tuli nestettä lähinnä tipoittain. Enempää painetta ei uskaltanut laittaa, kun tuollakin säiliön seinät jo hieman pullistelivat.
    Eihän ilmausruuvit olleet tukossa, ja riittävästi auki?
    Kilon ylipaineen jälkeen yleensä jarrunestesäiliö antautuu.
    EDIT: tämmönen paineilmaan kiinni ja ilmaruuvista imemään. Sen hienompaa hitekkiä ei tarvita. Täyttöpulloa jos käyttää niin j.nestesäiliön sihti on irroitettava, se sihti ei läpäise samaa tahtia mitä tolla letkuimuripullolla saa parhaimmillaan imettyä ja kas, säiliö on tyhjä ja järjestelmässä ilmaa.
    Last edited by petrolhead; 25-01-2009, 21:12.
    2015 VW Crafter
    1984 BMW 316
    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

    Comment

    • Clavurion
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2005
      • 9159
      • Oulu

      #17
      Originally posted by petrolhead View Post
      Eihän ilmausruuvit olleet tukossa, ja riittävästi auki?
      Kilon ylipaineen jälkeen yleensä jarrunestesäiliö antautuu.
      Perinteisesti polkemalla nestettä tuli ilmausnipoista ihan normaalisti ja kokeiltiin vielä tuon jälkeen uudelleenkin sillä painekorkilla. Sihti muuten oli paikallaan. Voisiko se vaikuttaa toimimattomuuteen?
      E39 530dA -02 M-Sport
      E53 X5 3.0dA -06 Sport
      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

      Comment

      • petrolhead
        Moderator
        • Feb 2004
        • 13793
        • Hyvinkää

        #18
        Sama painehan siellä pitäisi olla joka tapauksessa sihdin molemmilla puolilla :think
        Kokeilemalla se selviää.
        Joka tapauksessa, imuripullo ja täyttöpullo säiliön päällä on nopea ja huoleton tapa mun mielestä ja näin teen.
        2015 VW Crafter
        1984 BMW 316
        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

        Comment

        • Rocla
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2002
          • 7692
          • Kajaani

          #19
          Itse olen opetellut vaihtamaan nesteet yksin ilman mitään erikoisempia työkaluja, pissapojan letkua kieppi ja sopiva pullo, johon lasketaan.

          Eli laitan letkun sellaiselle kiepille, että neste itsessään toimii takaiskuventtiilinä, eli letkun täytyy käydä korkealla mutka mutta laskettavan säiliön on oltava satulaa alempana.

          Nestesäiliö täyteen, nippa auki kun letku on TIIVISTI nipan ympärillä ja sitten 15 rauhallista painaisua pohjaan saakka. Toistetaan joka satulalle, jos letku pysyi tiiviinä etkä hosunut, on jarruneste vaihdettu eikä ilmaa ole järjestelmään eksynyt.

          Työsuhdetallilla on kerran viikossa käytettävissä paljon sivistyneemmät laitteet, joten tuo yksinään polkeminen on jäänyt vähälle nykyisin.
          Olli.

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            #20
            Originally posted by Clavurion View Post
            Minkälaisella volyymillä sitä nestettä tuossa tulee? Tuossa kokeiltiin juuri hommaa itsetehdyllä virityksellä. Eli ylimääräinen säiliön korkki, jossa tubeless-venttiili. Laitettiin n. 1,5 bar, mutta ilmausnipoista tuli nestettä lähinnä tipoittain. Enempää painetta ei uskaltanut laittaa, kun tuollakin säiliön seinät jo hieman pullistelivat.
            Kyllä sitä tuli ihan yhtenäisenä virtana, mutta ei nyt kuitenkaan millään suurella nopeudella. Minulla oli tuo sihti pois, tiedä sitten vaikuttaako se jotain.
            E39 528iA

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              #21
              Originally posted by Rocla View Post
              Nestesäiliö täyteen, nippa auki kun letku on TIIVISTI nipan ympärillä ja sitten 15 rauhallista painaisua pohjaan saakka. Toistetaan joka satulalle, jos letku pysyi tiiviinä etkä hosunut, on jarruneste vaihdettu eikä ilmaa ole järjestelmään eksynyt.
              Eikö tuossa voi mennä ilmaa nipan kierteen kautta?
              E39 528iA

              Comment

              • petrolhead
                Moderator
                • Feb 2004
                • 13793
                • Hyvinkää

                #22
                Originally posted by TJJ View Post
                Eikö tuossa voi mennä ilmaa nipan kierteen kautta?
                Aika paljon käytännössä saisi olla imua sisäänpäin ja ilmaruuvin kierteet enää ihan hilkulla että menisi. Tulisihan sitten nestettäkin kierteen juuresta kun on paine, muttei tule.
                2015 VW Crafter
                1984 BMW 316
                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                Comment

                • Rocla
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2002
                  • 7692
                  • Kajaani

                  #23
                  Originally posted by TJJ View Post
                  Eikö tuossa voi mennä ilmaa nipan kierteen kautta?
                  Voi, muttei käytännössä mene. Varmuudeksi kannattaa pitää "pienellä" se nippa.
                  Olli.

                  Comment

                  • Bmw Master
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 13155
                    • Kokomo

                    #24
                    Originally posted by petrolhead View Post
                    Ei. Ilmaamista tehdään silloin kun putkissa/letkuissa tai sylintereissä on ilmaa. Kuvaamassani tavassa uusi neste työntää vanhaa edellään. Tottakai ne sekoittuu mutta sillä ei ole hevonvittua merkitystä. Jarrunestejärjestelmää ei kannata laskea tyhjäksi.
                    Ei kannata laskea tyhjäksi, onko joku niin käskenyt? Tarkoitin, että proseduuri on sama kuin ilmatessa. Eli pumppaamista ja nippojen availua, jolloin nestettä menee myös hukkaan (jolloin tarvitaan se ylimääräinen 0.5l kuten aiemmin suositeltiin, sinä vaan puutuit tarpeettomasti sanaa ilmaaminen).

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎