Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 tehdas-Webaston ohjelmointi ja kaken toimimattomuus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Johnny535
    Newbiemmer
    • Apr 2007
    • 9
    • Helsinki

    E39 tehdas-Webaston ohjelmointi ja kaken toimimattomuus

    Osaisikohan joku auttaa pitkään vaivanneessa ongelmassa, joka ei tunnu selviävän millään, ei sitten vaikka mikä korjaamo (myös Laakkonen) tutkii asiaa?

    Auto on siis E39 535iA vm. 2000, jossa oli alkuperäinen tehdasasenteinen Webasto (Thermo Top Z/C bensa) aina viime syksyyn asti, jolloin jo aiemmin keväällä toimintansa lopettanut yksikkö todettiin korjaamolla risaksi (palotila mennyt) ja purettiin pois. Ostin korjaamon kehotuksesta Laakkoselta varaosana uuden yksikön, joka sitten asennettiin paikalleen tuossa aiemmin mainitussa korjaamossa. Webasto tuntui lähtevän käyntiin ja toimivan OK, tosin vain kaukosäätimellä (alkuperäinen sekin), sen sijaan ajotietokoneesta oli lähtenyt pois Auxiliary Heating -valikko, joten sieltä kautta käynnistys kellolla tai suoraan ei toiminut. Tähän kerrottiin syyksi ohjelmointi (koodaus), joka pitäisi tehdä, jotta auto tajuaa, että Webasto on vaihdettu uuteen.

    Noh, ajelin autolla jonkin aikaa ja käynnistys kakella tuntui toimivan. Sitten käytin auton ohjelmoinnissa samalla pajalla (heillä on BMW-merkkitesteri, jolla homma hoitui), ja nyt Aux. Heating valikot toimivat kyllä, mutta kake lopetti toimintansa eikä suostunut toimivaan edes useiden opetuskertojen jälkeen (tehty kuten ohjekirjassa neuvotaan). Myöskään korjaamo ei osannut tässä auttaa, mutta syyksi epäiltiin epäyhteensopivaa Webasto-softaa, josta mahdollisesti puuttui tuki kakelle. No, erilaisia softaversioita kokeiltiin ilman apua. Lopulta myös Laakkonen suoritti ohjelmoinnin mutta kaukosäädintä ei siltikään saatu pelaamaan. Kellokäynnistys toki toimii edelleen. Sen verran on asiaan setvitty, että autossa oleva kaken vastaanotinyksikkö saa käyttöjännitteet ja maan ihan oikein, ja kaken pitäisi olla kunnossa (vilkuttelee valoja normaalisti) ja patteritkin ovat uudet.


    Tässä alkaa olla vähitellen huumori lopussa ja hyvät neuvot olisivat tarpeen Onko kellään vastaavia kokemuksia tehdas-Webaston ohjelmoinnista tai kaken temppuilusta? Kuulisin niitä mielelläni, vaikka vähän aiheen vierestäkin. Myös jos jollain pk-seudulla asuvalla harrastajalla, jolla on vastaava auto Webastolla, olisi kiinnostusta vilkaista autoa tai vaikka testata omaa kakea tai mun kakea ristiin, niin voisin mielelläni korvata vaivan.
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9157
    • Oulu

    #2
    Minä rajaisin ongelmaa ensin testaamalla, tuleeko Webaston 1-nastaan jännite kauko-ohjauksen aktivoimana. Eli onko ongelma kauko-ohjaimen vai Webaston puolella. Vaikka Webasto muuten onkin väyläohjattu, myös orkkis-kaukokäytön aktivointi tapahtuu jännitteellä.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • Jürgen_
      Bimmer Enthusiast
      • May 2008
      • 2707
      • Mylsä

      #3
      Ilmeisesti se 1-pinnin signaali tulee koska se aluksi toimi.
      Onko sen CC:n (tai mille se koodaus tehdään) koodauksessa eri vaihtoehdot kauko-ohjattuun ja ei-kauko-ohjattuun toimintaan? Jos Webasto on "deaktivated" tilassa niin silloinhan se ei käynnisty millään.
      Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

      Comment

      • WSE1
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 3242
        • Suomusjärvi

        #4
        1 pinnin tilatieto kannattaa toki tarkistaa. Väyläohjattu laite ei käynnisty tästä suoraan vaan lähtee 1 pinnin aktivoituessa "keskustelemaan" ilmastoinnin ohjauksen kanssa, ja mikäli "keskustelu" -jossa siis webasto lähettää ilmastoinnin ohjaukselle puhaltimen käynnistyspyynnön ja ohjain kuittaa tämän webastolle käynnistyskäskynä - onnistuu niin laite käynnistyy. Jos 1 pinniin ei tule ohjausta ei luonnollisesti mennä tähänkään vaiheeseen ja kaukosäädössä on vikaa. Mikäli em vaiheeseen mennään on ilmastoinnin ohjelmakoodauksessa jotakin ongelmaa.

        Koodaus on tässä tapauksessa täytynyt tehdä sen vuoksi koska n.-07-> BMW väyläohjatut webastot liikennöivät k-linjan suuntaan eri tavalla kuin vanhemmat. Jos laite olisi vaihdettu toiseen vanhaan olisi se toiminut suoraan. Ilmeisesti kauko-ohjauksella aktivoituvat kyselyt ovat kuitenkin samoja - olisiko virhe tullut tässä vaiheessa ja määritelty ohjaus Wbus tyyppiseksi tms.
        Last edited by WSE1; 18-02-2009, 21:26.

        Comment

        • Clavurion
          BTCF Member
          • Feb 2005
          • 9157
          • Oulu

          #5
          Onko tosiaan näin, että jos vaikka ostaisin omaan E39:iin marmorilta marmorilta tuliterän Webaston, siinä on ohjainkortin softa eri parametreillä ja myös IHKA pitää ohjelmoida? Tuohan tarkoittaisi sitä, että uudelle Webastotyypille pitäisi olla oma retrofit-softaus IHKA:lle ja Vehicle Order muuttuu. Jos ZCS ei muutu, jatkossa IHKA:a ohjelmoidessa se palaisi taas originaaliin kuosiinsa. Tästä on tyyppiesimerkki pre-facelift E39:iin asennettu etuparkkitutka (vaihdettu PDC-boksi). Jos tuon menee koodaamaan uudelleen auton mukaisilla tiedoilla (ZCS), ainoastaan takatutkat toimivat tuon jälkeen, koska auton valmistusajankohdan mukaan etututkilla varustettua versiota ei ole ollut edes saatavilla.
          E39 530dA -02 M-Sport
          E53 X5 3.0dA -06 Sport
          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

          Comment

          • Johnny535
            Newbiemmer
            • Apr 2007
            • 9
            • Helsinki

            #6
            Kiitoksia tähän mennessä tulleista vinkeistä. Täytyy ainakin tarkistuttaa se 1-pinnin tila kunhan saan auton taas korjaamolle. Sähköisesti kaikki yhteydet pitäisi olla kunnossa, koska kauko-ohjaus toimi tosiaan aluksi ennen ensimmäistä ohjelmointia. Unohtui mainita, että uusi Webasto ei muuten ole täsmälleen samalla varaosanumerolla kuin rikkimennyt mutta Laakkosen mukaan täysin vastaava ja sopiva E39:iin. Vanhalla numerolla varaosa olisi ollut hankalammin saatavissa, eivätkä myyjät osanneet kertoa eroa noille kahdelle. Mainitsivat vain mahdollisesti tarvittavasta adapterikaapelista (tämän ostin ja palautin myöhemmin - ei tarvittu, koska ohjausliitäntä täsmälleen sama kuin alkup. rikkoutuneessa osassa). Koodaus piti heidän mukaansa tehdä joka tapauksessa.

            Lisähuomiona on myös se, että Webasto ei ilmeisesti käytä auton sisäpuhallusta siten kuin pitäisi tai ainakaan sisätilat eivät tunnu lämpeävän vanhaan malliin jos ollenkaan. Olisiko tässäkin kyse jonkinlaisesta koodausongelmasta ts. Webasto ei saa kerrottua IHKA:lle, että pitäisi laittaa sisätilan puhaltimet päälle. Ainoa puhallus, jota pystyn havaitsemaan Webaston käydessä (ollut päällä väh. 20 min) mutta käynnistysvirran ja moottorin ollessa sammuksissa on tuulilasin reunassa käyvä puhallus, mutta sekin on kylmänhaaleaa ilmaa, ei lämmintä. Keskikonsolin puhaltimista ei tule mitään. Eihän tuo ole normaalia toimintaa?

            Korjaamo ehdotti tuohon sisätilan kylmyyteen syyksi vesiventtiiliohjauksen toimimattomuutta eli Webasto-softan kai normaalisti pitäisi avata jokin venttiili joka mahdollistaa kuumavesikierron ja siten sisätilojen (eikä vain moottorin) lämmittämisen. Jos näin on, niin tuokaan asia ei sitten toimi minulla, edes viimeisimmän Laakkosen tekemän koodauksen jälkeen.


            Mitäs muuten olette mieltä korjaamon ehdotuksesta, että he kokeilisivat vaihtaa siitä rikkimenneestä vanhasta Webasto-yksiköstä sen ohjausboksin (sellainen musta mokkula, joka on neljällä ruuvilla kiinni kuoressa) tähän uuteen yksikköön? Käsittääkseni tuo vanha ohjausboksi on ehjä (ei toki 100% varmuutta tästäkään, mutta rikkoutumisen ensisijainen syy oli palotila kuten kerroin), ja pitää sisällään toimivan koodauksen ja liitännät ainakin ulospäin ovat samat kuin uudessa. Tuossa arveluuttaa uuden varaosa-Webaston takuun menetys.
            Last edited by Johnny535; 19-02-2009, 17:39.

            Comment

            • Dunky
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 4929
              • Kotka

              #7
              Originally posted by Clavurion View Post
              Onko tosiaan näin, että jos vaikka ostaisin omaan E39:iin marmorilta marmorilta tuliterän Webaston, siinä on ohjainkortin softa eri parametreillä ja myös IHKA pitää ohjelmoida? Tuohan tarkoittaisi sitä, että uudelle Webastotyypille pitäisi olla oma retrofit-softaus IHKA:lle ja Vehicle Order muuttuu. Jos ZCS ei muutu, jatkossa IHKA:a ohjelmoidessa se palaisi taas originaaliin kuosiinsa. Tästä on tyyppiesimerkki pre-facelift E39:iin asennettu etuparkkitutka (vaihdettu PDC-boksi). Jos tuon menee koodaamaan uudelleen auton mukaisilla tiedoilla (ZCS), ainoastaan takatutkat toimivat tuon jälkeen, koska auton valmistusajankohdan mukaan etututkilla varustettua versiota ei ole ollut edes saatavilla.
              Ei. Kun olet kerran vaihtanut ZCS:n niin kun sitä käytetään tästä edespäin ei katoa mikään retrofitattu laite.
              Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

              Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

              Comment

              • Jürgen_
                Bimmer Enthusiast
                • May 2008
                • 2707
                • Mylsä

                #8
                Originally posted by Johnny535 View Post
                Mitäs muuten olette mieltä korjaamon ehdotuksesta, että he kokeilisivat vaihtaa siitä rikkimenneestä vanhasta Webasto-yksiköstä sen ohjausboksin (sellainen musta mokkula, joka on neljällä ruuvilla kiinni kuoressa) tähän uuteen yksikköön? Käsittääkseni tuo vanha ohjausboksi on ehjä (ei toki 100% varmuutta tästäkään, mutta rikkoutumisen ensisijainen syy oli palotila kuten kerroin), ja pitää sisällään toimivan koodauksen ja liitännät ainakin ulospäin ovat samat kuin uudessa. Tuossa arveluuttaa uuden varaosa-Webaston takuun menetys.
                Itse myisin se Webaston jollekin uudemman mallin tarvitsijalle ja laittaisin siihen vanhempaan uuden poltinsarjan :think
                Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                Comment

                • Johnny535
                  Newbiemmer
                  • Apr 2007
                  • 9
                  • Helsinki

                  #9
                  Originally posted by Jürgen_ View Post
                  Itse myisin se Webaston jollekin uudemman mallin tarvitsijalle ja laittaisin siihen vanhempaan uuden poltinsarjan :think
                  Tuo ei taida olla oikein vaihtoehto Siitä vanhasta Webastosta oli kaikki muukin lähes kaput, vesipumppu ja -linjat syöpyneet ym. Eli pelkkä palotila maksaa varaosana 500e, uusi hehkutulppa jotain 100-200e, vesipumppu olisko ainakin 300e. Bensapumppu on laitteen ulkopuolella (sekin muuten hajosi pian tuon uuden Webaston asennuksen jälkeen ja vaihdettiin uuteen, 300e). Nopeasti siis ylittyy uuden laitteen hinta, kun nuo varaosat ovat niin ryöstöhintaisia. Ainoa (ehkä) ehjä osa tuossa raadossa olisi se ohjausyksikkö. :think

                  Comment

                  • Clavurion
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 9157
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by Dunky View Post
                    Ei. Kun olet kerran vaihtanut ZCS:n niin kun sitä käytetään tästä edespäin ei katoa mikään retrofitattu laite.
                    Väitinkös minä jotain muuta?
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • WSE1
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 3242
                      • Suomusjärvi

                      #11
                      Originally posted by Clavurion View Post
                      Onko tosiaan näin, että jos vaikka ostaisin omaan E39:iin marmorilta marmorilta tuliterän Webaston, siinä on ohjainkortin softa eri parametreillä ja myös IHKA pitää ohjelmoida?
                      Syystä tai toisesta, testeri kyllä pääsee kiinni tuohon uudempaankin esim E39ssä mutta webasto ei ole käytettävissä autosta, vaikka on asennettu entisen tilalle.
                      Sitä en osaa sanoa millä tavalla ja mitä täytyy muuttaa jotta keskustelu uudemman version kanssa toimii tai saako sitä ylipäätänsä toimimaan.
                      Varustelukoodin muutoksesta tässä ei voi oikein olla kysymys.

                      Comment

                      • WSE1
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 3242
                        • Suomusjärvi

                        #12
                        Originally posted by Johnny535 View Post
                        Korjaamo ehdotti tuohon sisätilan kylmyyteen syyksi vesiventtiiliohjauksen toimimattomuutta eli Webasto-softan kai normaalisti pitäisi avata jokin venttiili joka mahdollistaa kuumavesikierron ja siten sisätilojen (eikä vain moottorin) lämmittämisen. Jos näin on, niin tuokaan asia ei sitten toimi minulla, edes viimeisimmän Laakkosen tekemän koodauksen jälkeen.


                        Mitäs muuten olette mieltä korjaamon ehdotuksesta, että he kokeilisivat vaihtaa siitä rikkimenneestä vanhasta Webasto-yksiköstä sen ohjausboksin (sellainen musta mokkula, joka on neljällä ruuvilla kiinni kuoressa) tähän uuteen yksikköön? Käsittääkseni tuo vanha ohjausboksi on ehjä (ei toki 100% varmuutta tästäkään, mutta rikkoutumisen ensisijainen syy oli palotila kuten kerroin), ja pitää sisällään toimivan koodauksen ja liitännät ainakin ulospäin ovat samat kuin uudessa. Tuossa arveluuttaa uuden varaosa-Webaston takuun menetys.
                        Webasto ei ohjaa vesiventtiileitä auki vaan ne jäävät täysin auki aina kun auto on standby tilassa (hetken virran katkaisun jälkeen). Vesiventtiilit ovat siis avoinna jännitteettöminä, jännitteellä ohjataan niitä kiinni.

                        Vanhalla kortilla homma toimineen niinkuin ennenkin mikäli softaus palautetaan ennalleen.

                        Comment

                        • WSE1
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 3242
                          • Suomusjärvi

                          #13
                          Originally posted by Johnny535 View Post
                          Tuo ei taida olla oikein vaihtoehto Siitä vanhasta Webastosta oli kaikki muukin lähes kaput, vesipumppu ja -linjat syöpyneet ym. Eli pelkkä palotila maksaa varaosana 500e, uusi hehkutulppa jotain 100-200e, vesipumppu olisko ainakin 300e. Bensapumppu on laitteen ulkopuolella (sekin muuten hajosi pian tuon uuden Webaston asennuksen jälkeen ja vaihdettiin uuteen, 300e). Nopeasti siis ylittyy uuden laitteen hinta, kun nuo varaosat ovat niin ryöstöhintaisia. Ainoa (ehkä) ehjä osa tuossa raadossa olisi se ohjausyksikkö. :think
                          Hankintakanavissa taitaa olla jotakin vikaa... Palopesä sisältäen hehkutulpan n.180€, vesipumppu n.70€ ja polttoainepumppu n. 70€. Väyläweban ohjainkortti vuoden takuulla 135€. Käytetty kunnostettu koko laite n. 290-450e...

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            #14
                            Originally posted by Dunky View Post
                            Ei. Kun olet kerran vaihtanut ZCS:n niin kun sitä käytetään tästä edespäin ei katoa mikään retrofitattu laite.
                            Eikö ZCS:än kanssa tule tuossa etu-PDC:n tapauksessa ongelmia? Sehän ei ole retrofit tai tehdasvaruste pre-facelift autoon eikä sille ole erikseen omaa SA-koodia. Joten: muutat auton VN:ää jotta se näyttää uudemmalta ja PDC koodautuu jatkossa oikein. Mutta eikös samalla mene muiden moduleiden mahdollinen uudelleenkoodaus pieleen koska ne ovatkin yhä vanhoja?
                            E39 528iA

                            Comment

                            • Clavurion
                              BTCF Member
                              • Feb 2005
                              • 9157
                              • Oulu

                              #15
                              Originally posted by TJJ View Post
                              Eikö ZCS:än kanssa tule tuossa etu-PDC:n tapauksessa ongelmia? Sehän ei ole retrofit tai tehdasvaruste pre-facelift autoon eikä sille ole erikseen omaa SA-koodia. Joten: muutat auton VN:ää jotta se näyttää uudemmalta ja PDC koodautuu jatkossa oikein. Mutta eikös samalla mene muiden moduleiden mahdollinen uudelleenkoodaus pieleen koska ne ovatkin yhä vanhoja?
                              Tuo mainitsemani PDC-esimerkki oli tosi tapaus. Herran haltuun, minkälaisia ongelmia tulee, jos aikamääreen jättää pysyvästi vääräksi.

                              Time Criterion

                              Identifies date the options/hardware equipment available for installation into the vehicle was standadized/"locked". This information does not refer to the production date of the vehicle. A problem of coding or programming may occur if a module or option based on a newer or older time criterion date is installed into the vehicle.
                              E39 530dA -02 M-Sport
                              E53 X5 3.0dA -06 Sport
                              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎