Osaisikohan joku auttaa pitkään vaivanneessa ongelmassa, joka ei tunnu selviävän millään, ei sitten vaikka mikä korjaamo (myös Laakkonen) tutkii asiaa?
Auto on siis E39 535iA vm. 2000, jossa oli alkuperäinen tehdasasenteinen Webasto (Thermo Top Z/C bensa) aina viime syksyyn asti, jolloin jo aiemmin keväällä toimintansa lopettanut yksikkö todettiin korjaamolla risaksi (palotila mennyt) ja purettiin pois. Ostin korjaamon kehotuksesta Laakkoselta varaosana uuden yksikön, joka sitten asennettiin paikalleen tuossa aiemmin mainitussa korjaamossa. Webasto tuntui lähtevän käyntiin ja toimivan OK, tosin vain kaukosäätimellä (alkuperäinen sekin), sen sijaan ajotietokoneesta oli lähtenyt pois Auxiliary Heating -valikko, joten sieltä kautta käynnistys kellolla tai suoraan ei toiminut. Tähän kerrottiin syyksi ohjelmointi (koodaus), joka pitäisi tehdä, jotta auto tajuaa, että Webasto on vaihdettu uuteen.
Noh, ajelin autolla jonkin aikaa ja käynnistys kakella tuntui toimivan. Sitten käytin auton ohjelmoinnissa samalla pajalla (heillä on BMW-merkkitesteri, jolla homma hoitui), ja nyt Aux. Heating valikot toimivat kyllä, mutta kake lopetti toimintansa eikä suostunut toimivaan edes useiden opetuskertojen jälkeen (tehty kuten ohjekirjassa neuvotaan). Myöskään korjaamo ei osannut tässä auttaa, mutta syyksi epäiltiin epäyhteensopivaa Webasto-softaa, josta mahdollisesti puuttui tuki kakelle. No, erilaisia softaversioita kokeiltiin ilman apua. Lopulta myös Laakkonen suoritti ohjelmoinnin mutta kaukosäädintä ei siltikään saatu pelaamaan. Kellokäynnistys toki toimii edelleen. Sen verran on asiaan setvitty, että autossa oleva kaken vastaanotinyksikkö saa käyttöjännitteet ja maan ihan oikein, ja kaken pitäisi olla kunnossa (vilkuttelee valoja normaalisti) ja patteritkin ovat uudet.
Tässä alkaa olla vähitellen huumori lopussa ja hyvät neuvot olisivat tarpeen
Onko kellään vastaavia kokemuksia tehdas-Webaston ohjelmoinnista tai kaken temppuilusta? Kuulisin niitä mielelläni, vaikka vähän aiheen vierestäkin. Myös jos jollain pk-seudulla asuvalla harrastajalla, jolla on vastaava auto Webastolla, olisi kiinnostusta vilkaista autoa tai vaikka testata omaa kakea tai mun kakea ristiin, niin voisin mielelläni korvata vaivan.
Auto on siis E39 535iA vm. 2000, jossa oli alkuperäinen tehdasasenteinen Webasto (Thermo Top Z/C bensa) aina viime syksyyn asti, jolloin jo aiemmin keväällä toimintansa lopettanut yksikkö todettiin korjaamolla risaksi (palotila mennyt) ja purettiin pois. Ostin korjaamon kehotuksesta Laakkoselta varaosana uuden yksikön, joka sitten asennettiin paikalleen tuossa aiemmin mainitussa korjaamossa. Webasto tuntui lähtevän käyntiin ja toimivan OK, tosin vain kaukosäätimellä (alkuperäinen sekin), sen sijaan ajotietokoneesta oli lähtenyt pois Auxiliary Heating -valikko, joten sieltä kautta käynnistys kellolla tai suoraan ei toiminut. Tähän kerrottiin syyksi ohjelmointi (koodaus), joka pitäisi tehdä, jotta auto tajuaa, että Webasto on vaihdettu uuteen.
Noh, ajelin autolla jonkin aikaa ja käynnistys kakella tuntui toimivan. Sitten käytin auton ohjelmoinnissa samalla pajalla (heillä on BMW-merkkitesteri, jolla homma hoitui), ja nyt Aux. Heating valikot toimivat kyllä, mutta kake lopetti toimintansa eikä suostunut toimivaan edes useiden opetuskertojen jälkeen (tehty kuten ohjekirjassa neuvotaan). Myöskään korjaamo ei osannut tässä auttaa, mutta syyksi epäiltiin epäyhteensopivaa Webasto-softaa, josta mahdollisesti puuttui tuki kakelle. No, erilaisia softaversioita kokeiltiin ilman apua. Lopulta myös Laakkonen suoritti ohjelmoinnin mutta kaukosäädintä ei siltikään saatu pelaamaan. Kellokäynnistys toki toimii edelleen. Sen verran on asiaan setvitty, että autossa oleva kaken vastaanotinyksikkö saa käyttöjännitteet ja maan ihan oikein, ja kaken pitäisi olla kunnossa (vilkuttelee valoja normaalisti) ja patteritkin ovat uudet.
Tässä alkaa olla vähitellen huumori lopussa ja hyvät neuvot olisivat tarpeen
![Confused](https://forum.btcf.fi/core/images/smilies/icon_confused.gif)
Comment