Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 lämpöongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tyriz
    Newbiemmer
    • Sep 2007
    • 13

    E39 lämpöongelma

    Ensinnäkin auto E39 528 Manuaali -97

    Osaatteko sanoa mistä kannattaa lähteä tälläisessä tapauksessa hakemaan vikaa:

    Auto käy normaalisti, todella tasaisesti. Suurimman osan ajasta lämpötila on keskellä niinkuin kuuluu mutta jos ajaa vähänkin pidempään niin välillä lämmöt nousevat 1/4 palkkin verran, ei punaiselle mutta siihen sitä edeltävälle tasanteelle. Laskevat n.5sekunnissa.

    Tietysti pahin on että kansi olisi halki? Jäähdytinnestettä ei katoa silmämääräisesti ainakaan paisuntasäiliöstä ~500km mittausväli. Jäähdytinnesteen seassa ei ole öljyä. Eikä putkesta tule valkoista savua

    Alavesiletku on lähes paineeton ja viileä kun moottori on käyntilämmössä. Ylävesiletkussa jonkinverran painetta ja lämmin.

    Ilmausta kokeiltu...ei apua.?

    Joku edellinen omistaja vaihtanut vesipumpun 20tkm sitten ja termareitakin.. Pitäisiköhän termari vaihtaa bmw orginaaliin ?

    Kuulin jostain että tuohon lämpö-ongelmaan on jollain ollut selityksenä öljynlauhduttimen putkien tukkoisuus, onko millanen homma ja voiko johtua tästä?

    Auttakee
  • TFV
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2006
    • 3080
    • Nurmijärvi

    #2
    Visko? Vesipumppu voi silti "luistaa". Termostaatti jumissa? Syyläri tukossa?
    E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

    Comment

    • ksairan
      Bimmer Rookie
      • Sep 2005
      • 35
      • Jakokoski

      #3
      Viallinen paisuntasäiliön korkki? Samansuuntainen vika korjaantui 520:ssä korkin vaihdolla.
      EX: E12 518 -75, E12 520 -79, E28 520i -86, 518-83, 518i -86, 518i -87, 2002 -69 ja Nykyinen E39 520d Touring -01

      Comment

      • Robi
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2002
        • 7606
        • Vantaa

        #4
        Mulla oli samaa vikaa ja syyksi paljastui viallinen visko...sen kun vaihtoi niin alkoi lämmöt pysymään kurissa. Lämpimällä koneella viskon pitäisi olla tiukka ja jos näin ei ole niin visko vaihtoon.
        Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
        Tiedustelut priva tai 0452210069

        Current
        E61 530d
        E39 530d
        E39 520iA
        E46 330xd
        E28 528i

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          #5
          Originally posted by tyriz View Post
          Ilmausta kokeiltu...ei apua.?
          Ihan alipainelaitteilla? Ainoa tapa varmistua ilmaamisesta, tämän foorumin limsapullopatentit voi unohtaa.
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • tyriz
            Newbiemmer
            • Sep 2007
            • 13

            #6
            Originally posted by Robi View Post
            Mulla oli samaa vikaa ja syyksi paljastui viallinen visko...sen kun vaihtoi niin alkoi lämmöt pysymään kurissa. Lämpimällä koneella viskon pitäisi olla tiukka ja jos näin ei ole niin visko vaihtoon.
            Pystyykö viskon toiminnan testamaaan itse? Paljonko maksaa uusi? Missäpäin konehuonetta sijaitsee

            Comment

            • petrolhead
              Moderator
              • Feb 2004
              • 13793
              • Hyvinkää

              #7
              Originally posted by tyriz View Post
              Pystyykö viskon toiminnan testamaaan itse? Paljonko maksaa uusi? Missäpäin konehuonetta sijaitsee
              Se on se mötikkä jäähdytysropelissa joka sallii lämpötilan mukaan ropellin pyöriä hitaammin kuin kone. katteleppa realoemista kuvia niin ehkä paikallistat sen.
              (Verkonpainona oiva laite, lämpötilakytkimen ohjaama sähköflekti tilalle..)
              2015 VW Crafter
              1984 BMW 316
              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

              Comment

              • Bmw Master
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 13155
                • Kokomo

                #8
                Originally posted by petrolhead View Post
                ( lämpötilakytkimen ohjaama sähköflekti tilalle..)
                Tai laittaa jäähdyttimen päähän 104 asteisen anturin tilalle 80/88C ja keulalla oleva sähköflekti hoitaa homman.

                Comment

                • peltone
                  BTCF Member
                  • Jan 2005
                  • 8092
                  • Willähde

                  #9
                  Originally posted by Bmw Master View Post
                  Tai laittaa jäähdyttimen päähän 104 asteisen anturin tilalle 80/88C ja keulalla oleva sähköflekti hoitaa homman.
                  Mikäs operaatio se tällänen on?

                  Ja hieman aiheesta itselläkin. Eilen ja tänään kävi sitten niin että lämmöt nousi koneessa mittariston mukaan normaalisti,
                  mutta kabiiniin ei tullut lämpöä vielä tänäänkään. Termostaatti?

                  Edit: hieman aikaa googletettuani konehuoneessa olevaa irtonaista osaa #64118391470 "Sensor F AUC" löysin asiaa ilmastoinnista..
                  Moottoritilan pesin eilen joten voiko tällä olla mitään yhteyttä tähän lämpöongelmaan?
                  Last edited by peltone; 09-03-2009, 08:26.
                  E30 316 -87
                  E91 325i -06
                  E61 530d -06
                  F10 520d -14
                  ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

                  Comment

                  • Bmw Master
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 13155
                    • Kokomo

                    #10
                    Originally posted by peltone View Post
                    Mikäs operaatio se tällänen on?
                    Sellainen, että voi heittää viskon kuuseen.

                    Searchilla flektin poisto yms...

                    Comment

                    • peltone
                      BTCF Member
                      • Jan 2005
                      • 8092
                      • Willähde

                      #11
                      Noniin, nythän myrkyn lykkäs. Pyydän jo anteeks etukäteen topicin aloittajalta tätä "sotkemista" mutta tällä asialla on kanssa kiire.

                      Eli eilen tuli pestyä auton yhteydessä myös konehuone (liuotin + perään letkulla vettä.) Tämän jälkeen lähdin kotiin 20km päähän
                      ja kun oli kaunis sää niin kokeilin ilmastointia kylmimmällä kotiin asti.

                      Illalla hain emännän 4km päästä jonka aikana kone kerkes lämmetä normaaliin mutta kabiiniin ei tule lämmintä sitten millään.
                      Sama matka takaisin ja kylmää vaan. Viimeisin 1km aikana kone nosti lämpöjä ja punainen valo syttyi juuri ennen kotipihaan pysähtymistä.
                      Konepelti auki, paisarin korkkia raolleen ja sihinä alkoi.

                      Annoin jäähtyä yön yli ja ajoin lähimmälle Nesteelle ja lisäsin litran nestettä. Ajoin töihin, kone lämpesi mutta ei lämmintä ilmaa vieläkään.

                      11 aikaa tänään lähdin camon kanssa syömään, kone lämpesi mutta ei lämmintä kajuuttaan vieläkään.
                      Camon pihassa raottelin vähän ilmausruuveja ja paisarin korkkia, jäätävä paine ja ois voinu sihistä vaikka kuinka kauan... Lämmöt normaalit.
                      1km päässä lämmöt alko nousee ja vedin sivuun. Paisarin korkkia vähän auki ja taas sihisee ja puskee vettä ulos korkin alta.

                      Korkki on siis uusi, vasta 2kk sitten ostettu, ja marmoritiskinmyyjä myi minulle vanhan 2barin sijasta 1,4baarin korkin koska sellanen käytäntö on
                      jos auto on yli 10v vanha.

                      Öljyt tarkistin, oli vähän alhaalla, lisäsin litran. Takastulomatkalla oli kone kerinny jäähtyä kun käytiin sukliksen autolla syömässä.
                      Kone nosti normaaliin lämmöt (melko nopeasti kylläkin) ja jo 2km jälkeen oli vähän kenossa mittari.
                      Pysähdyin valoihin, lämmöt palasi normaaliin, kokeilin antaa hieman jenkaa paikoiltaan ja lämpömittari nousi hieman samalla hitaasti, ja laski vähän ajan päästä :think
                      Tuntuu että painetta tulee jostain aivan sikana...

                      Nyt auto on toimiston pihalla, ja mietin mitä sille pitäisi tehdä.

                      Jos joku tämän tarinan jaksoi lukea, kiitos siitä, ja isompi kiitos siitä jos joku voisi ongelman kanssa auttaa

                      - Kabiiniin ei lämpöä -> termostaatti? vesipumppu?
                      - Lämpöjen nosto -> vesipumppu? (öljyä ja nestettä on)
                      - Voiko paisarin korkki olla nyt jo rikki?
                      E30 316 -87
                      E91 325i -06
                      E61 530d -06
                      F10 520d -14
                      ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

                      Comment

                      • Bmw Master
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 13155
                        • Kokomo

                        #12
                        Vesipumppu. Uusi samalla termari, kotelo ja muutkin hilppeet.

                        Comment

                        • peltone
                          BTCF Member
                          • Jan 2005
                          • 8092
                          • Willähde

                          #13
                          Originally posted by Bmw Master View Post
                          Vesipumppu. Uusi samalla termari, kotelo ja muutkin hilppeet.
                          Oem termari o-renkaineen löytyy ja kotelon pitäs olla ehjä kun sen loppukesästä vaihdoin.. Mutta eihän se paljoa maksa.
                          Mistä osasit sanoa suoraan vesipumppu ja mitä tarkoittaa "muut hilppeet"?
                          E30 316 -87
                          E91 325i -06
                          E61 530d -06
                          F10 520d -14
                          ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

                          Comment

                          • Arnolds
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2005
                            • 3310
                            • Kajjjaani

                            #14
                            Kato samalla vesiventiilit. Tuo että kabiiniin ei tuu lämmintä viittais myös noihin venttileihin.
                            F26 xDrive20d TwinPower

                            EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

                            Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

                            Comment

                            • peltone
                              BTCF Member
                              • Jan 2005
                              • 8092
                              • Willähde

                              #15
                              Originally posted by 540iAV8 View Post
                              Kato samalla vesiventiilit. Tuo että kabiiniin ei tuu lämmintä viittais myös noihin venttileihin.
                              Anteeksi tyhmyyteni mutta olisko jonkunnäköstä ohjetta idiootille?

                              Edit: lisää perusteluja vioille saa antaa. Eli voiko esim vesipumpun kunnon tarkistaa jotenkin?

                              Edit2: paljonko oem pumppu maksaa? Motonetissä olis 44€..:think
                              Last edited by peltone; 09-03-2009, 14:40.
                              E30 316 -87
                              E91 325i -06
                              E61 530d -06
                              F10 520d -14
                              ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎