Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39: voimansiirto rikki

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kaspad
    Newbiemmer
    • Sep 2008
    • 16
    • Oulu

    e39: voimansiirto rikki

    Kyseessä BMW 523i -98 e39 touring, manuaalivaihteisto, ajettu n.195 tkm

    Pienellä pakkasella (-10 astetta) lähdin ajamaan ja muutaman kilometrin jälkeen loivassa oikealle kaartavassa alamäessä 2. tai 3. vaihteella (en muista tarkkaan kumpi oli ja oliko kyseessä vaihto isommalle vaihteelle) veto loppu täysin. Vaihdot tapahtuivat kiihdytyksessä täysin normaalisti. Moottori käy normaalisti, kytkin tuntuu normaalilta. Moottorin käydessä, sammutettuna ja ilman kytkintä(kin) vaihteet menevät normaalin tuntuisesti päälle, auto vaan ei hievahdakkaan. Tapahtuman ajankohtana eikä ennen, kuulunut mitään epänormaalia ääntä ja auto rullasi ihan kuin vapaalla vaihteiden ollessa päälläkin. Ainoa asia minkä olen huomannut, että pakkasella vaihteet menevät vaikeammin päälle, mutta asia korjaantuu muutaman sadan metrin kuluttua.

    Mikähän mahtaa olla vaivana?
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16457
    • Asikkala

    #2
    Originally posted by kaspad View Post
    Kyseessä BMW 523i -98 e39 touring, manuaalivaihteisto, ajettu n.195 tkm

    Pienellä pakkasella (-10 astetta) lähdin ajamaan ja muutaman kilometrin jälkeen loivassa oikealle kaartavassa alamäessä 2. tai 3. vaihteella (en muista tarkkaan kumpi oli ja oliko kyseessä vaihto isommalle vaihteelle) veto loppu täysin. Vaihdot tapahtuivat kiihdytyksessä täysin normaalisti. Moottori käy normaalisti, kytkin tuntuu normaalilta. Moottorin käydessä, sammutettuna ja ilman kytkintä(kin) vaihteet menevät normaalin tuntuisesti päälle, auto vaan ei hievahdakkaan. Tapahtuman ajankohtana eikä ennen, kuulunut mitään epänormaalia ääntä ja auto rullasi ihan kuin vapaalla vaihteiden ollessa päälläkin. Ainoa asia minkä olen huomannut, että pakkasella vaihteet menevät vaikeammin päälle, mutta asia korjaantuu muutaman sadan metrin kuluttua.

    Mikähän mahtaa olla vaivana?
    Pyöriikö kardaani vaihde päällä ?

    Comment

    • Arnolds
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2005
      • 3310
      • Kajjjaani

      #3
      Originally posted by jr66 View Post
      Pyöriikö kardaani vaihde päällä ?
      Jos pyörii niin katso samalla pöyriikö vetoakseli(oikea), jos sekin niin sitten on vika siinä vetoakselin nivelessä renkaan puolella.
      F26 xDrive20d TwinPower

      EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

      Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

      Comment

      • Keke71
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2007
        • 340
        • Kiiminki

        #4
        Olisikohan mahdollisesti perästä lähtenyt vetoakselin sisäpää irti, voi näyttää äkkiä katsottuna että on paikoillaan. Mutta kun pääsee käsin sitä kokeileen niin selviää asia heti.
        E39 540iA Touring

        Comment

        • kaspad
          Newbiemmer
          • Sep 2008
          • 16
          • Oulu

          #5
          Originally posted by jr66 View Post
          Pyöriikö kardaani vaihde päällä ?
          Moottorin ollessa sammutettuna ja vaihde vapaalla kardaani pyörii. Vaihde silmässä kardaani ei pyöri.

          Vaihteet siis menevät päälle jopa ilman kytkimen painallusta kun moottori käy. Jotain vastusta siellä on kun moottorin käydessä vaihde laitetaan päälle ja kytkin nostetaan (ääni muuttuu HIEMAN suhisevaksi).

          Comment

          • uti
            Bimmer Rookie
            • Sep 2005
            • 195

            #6
            [QUOTE=kaspad;1536516]Moottorin ollessa sammutettuna ja vaihde vapaalla kardaani pyörii. Vaihde silmässä kardaani ei pyöri.

            Olisko tuolla ylempänä jo oikeanoloinen diagnoosi.

            Comment

            • jr66
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 16457
              • Asikkala

              #7
              Pitäisiköhän ihan siellä auton alla käydä katsomassa missä vika on, täällä kaikki on arvailua vaikka itsekkin kysyin kardaanista.

              Comment

              • kaspad
                Newbiemmer
                • Sep 2008
                • 16
                • Oulu

                #8
                voiko vaihteet mennä päälle ilman kytkintä moottorin käydessä jos vika on peräpäässä?

                Comment

                • uti
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2005
                  • 195

                  #9
                  Laita kone käymään ja vaihde päälle, alle katsomaan pyöriikö kardaani. Ellei pyöri, niin voi olla pultit poikki vaihdelaatikon päästä. Jos pyörii on jostain muualta irti. Eli lähinnä perän laipoista.

                  Comment

                  • peto2
                    BTCF Member
                    • Jan 2007
                    • 8262
                    • Järvikylä (Nakkila)

                    #10
                    Originally posted by kaspad View Post
                    voiko vaihteet mennä päälle ilman kytkintä moottorin käydessä jos vika on peräpäässä?
                    vaihteet menee ilman kytkintä päälle jos kuormaa ei ole kovin paljoa -> peräpää ilmaan niin vaihteet kytkeytyy ilman kytkintä.. sanoisin että joko vetari pois paikoiltaan tai kartaanin pultit poikki laatikon päästä
                    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                    ex:
                    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                    Nakkaa privaa jos tarvetta.

                    Comment

                    • ongelmalapsi
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 1063
                      • Hämeenlinna

                      #11
                      Kardaanin pultit poikki tai laatikko sanonut käsipäivää takuuajan kanssa....
                      -Hämeenlinnan Hinauspalvelu 0400-982944/24H
                      -Ovien avaukset/Tankin tyhjennykset
                      -Voimaa.com Ohjelmoinnit
                      -Vikakoodien lukua/Ohjelmoinnit
                      -Ilmastointi huolto alkaen 69€
                      Ei ole sellaista ongelmaa, jota ei raaka voima ja tekninen tietämättömyys ei ratkaisisi.
                      GMC Topkick C6500 rollback -95
                      Ford F-350 4X4 Wrecker -97
                      E46 330xiA -02
                      Chrysler neon -99

                      Comment

                      • Harzzza
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2006
                        • 218
                        • Tampere

                        #12
                        Rättinivel jos katoaa lootan ja kardaanin välistä niin veto kyllä loppuu. Taitaa vana olla mahotonta että se hajois huomaamatta niin pahasti. Eikä sit pyöris kardaanikaan koneen voimalla.

                        Mut jos kardaani on yhtäpuuta lootan kans kun vaihde on silmässä niin...

                        Kaverilla oli ennen E36 316, siinä oli todella lähellä ettei lähteny vetarin boorit pyöriin tyhjää pyörännävan sisällä. Onneks oli hakannu vaan vetarinpään lähes sileeks, Oli ihan järkyttävä klappi, ja kolahteli mm. liikkeellelähdöissä. Pyörännapa oli onneks tiukka uuden vetarin kans et se korjaantu sillä.
                        Last edited by Harzzza; 19-03-2009, 13:31.

                        Comment

                        • kaspad
                          Newbiemmer
                          • Sep 2008
                          • 16
                          • Oulu

                          #13
                          No nyt tuli asiaan lisätietoutta. Kardaani pyörii moottorin käydessä ja vaihde päällä, mutta veto ei yllä renkaisiin saakka. Oikeaa takarengasta käsin pyörittäessä vetoakseli pyörii. Eiköhän vika ole jossain perän tienoilla. Onko tuollainen vaiva helppo rempata itse vai vaatiiko erikoistyökaluja? Auto kuitenkin luultavasti olisi hyvä saada ylös; ei taida mahtua työskentelemään maaten alla

                          Comment

                          • Keke71
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2007
                            • 340
                            • Kiiminki

                            #14
                            Kuten tästä linkistä käy ilmi, niin vetoakselin sisäpää on vaan työntämällä perässä, ja osa nro:19 lukitsee ton akselin sisäpään perään. Joten on mahdollista että se vetarin sisäpää on vaan niinkuin "hollilla" eikä se yletä sinneasti minne se pitäisi. Tosin jos perässä on ollut oikea määrä öljyä, niin olisi sitä kyllä jonkinverran valunut pois ja se kyllä näkyisi. Tosin onhan mahdollista että siellä on jopa jotain vikaakin/särkynyt, mutta kyllä sieltä perästä jos joku hajoaa niin jotain ääntä lähtee. Tää on vaan oma veikkaus mikä olisi mahdollista. Mutta se ei selviä kuin tarkistamalla kaikki mahdollinen. Kyllä se peräpää olisi hyvä saada ilmaan, niin sitten voi ainakin tsekata kerralla molemmat puolet.
                            E39 540iA Touring

                            Comment

                            • kaspad
                              Newbiemmer
                              • Sep 2008
                              • 16
                              • Oulu

                              #15
                              Originally posted by Keke71 View Post
                              Kuten tästä linkistä käy ilmi, niin vetoakselin sisäpää on vaan työntämällä perässä, ja osa nro:19 lukitsee ton akselin sisäpään perään. Joten on mahdollista että se vetarin sisäpää on vaan niinkuin "hollilla" eikä se yletä sinneasti minne se pitäisi. Tosin jos perässä on ollut oikea määrä öljyä, niin olisi sitä kyllä jonkinverran valunut pois ja se kyllä näkyisi. Tosin onhan mahdollista että siellä on jopa jotain vikaakin/särkynyt, mutta kyllä sieltä perästä jos joku hajoaa niin jotain ääntä lähtee. Tää on vaan oma veikkaus mikä olisi mahdollista. Mutta se ei selviä kuin tarkistamalla kaikki mahdollinen. Kyllä se peräpää olisi hyvä saada ilmaan, niin sitten voi ainakin tsekata kerralla molemmat puolet.
                              Joo. Perämurikka on öljyinen l. jostain se on valuttanut sitä.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎